Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-25@17:36:05 GMT

نوعی آشفتگی در سیاستگذاری آمریکا وجود دارد

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۸۴۰۵

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نوعی به هم ریختگی و آشفتگی در مجموعه سیاستگذاری آمریکا وجود دارد گفت: سیاست ترامپ جنگ نیست.

به گزارش «تابناک»، علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیلی از رفتارها و اقدامات اخیر مقامات آمریکایی درباره ایران گفت: نوعی به هم ریختگی و آشفتگی در مجموعه سیاستگذاری آمریکا وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این را می‌توان از جابجایی قابل توجه مسئولان مهم و کلیدی در کابینه ترامپ مشاهده کرد. اینکه جان بولتون به عنوان فردی تندرو و جنگ طلب روی کار آمده نمونه دیگری از چنین آشفتگی است. چون سیاست ترامپ جنگ نیست.

وی یادآور شد آمریکایی‌ها در چند سال گذشته در صحنه‌های مهم نظامی همچون افغانستان، عراق و سوریه و اکنون در یمن حضور داشته و صدها میلیارد دلار هزینه داده و هزاران کشته داده‌اند. لذا دیگر جامعه، افکار عمومی و حاکمیت آمریکا ظرفیت تحمل جنگ دیگری را ندارد. البته که از آن به عنوان اهرم فشار استفاده کرده و تحلیل می‌کند. این همان سیاست نخ نمای قدیمی چماغ و هویج است که پیشنهاد مذاکره داده و شماره می‌دهند و از طرف دیگر اقداماتی را انجام داده که نشان دهنده طراحی برای تغییر در سیاست جمهوری اسلامی ایران است. غافل از اینکه سیاست‌های ما در منطقه منطقی و ضد تروریسم است. ما دنبال صلح و آرامش در منطقه بوده و قطعاً این سیاست با چنین شگردهایی تغییر نمی‌کند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید مجدد بر اینکه آمریکا دنبال جنگ نیست، گفت: مقامات آمریکایی به خوبی می‌دانند که اگر اتفاقی در منطقه حساس خلیج فارس رخ دهد بخش مهمی از اقتصاد جهان که به نفت گره خورده با مشکل مواجه شده و ضربه محکمی به اقتصاد آمریکا وارد می‌شود. لذا فکر نمی‌کنم که آمریکا دچار چنین خطایی شود.

وی همچنین با یادآوری اینکه استفاده از فضاسازی روانی با هدف اعمال سیاست‌های آمریکا در منطقه انجام می‌شود، توضیح داد: آمریکا بعد از خروج از برجام به عنوان یک توافقنامه رسمی و مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل دنبال آن بود که فشار بر ایران را افزایش دهد؛ برای این کار تحریم‌های غیر قانونی را تحمیل کرده و اقداماتی همچون انتقال ناوهای آمریکا و انجام برخی مصاحبه از سوی عناصر تندرو همچون جان بولتون را در پیش گرفت. همه این کارها با هدف تبعیت ایران از آمریکا و تسلیم شدن در برابر خواسته‌هایشان بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اینها همه بدان معناست که مقامات آمریکایی هنوز بعد از ۴۰ سال نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران را نشناخته و فکر می‌کنند با این سیاست‌ها در کنار ارائه پیشنهاد مذاکره با هدف فضاسازی موهوم روانی در جامعه می‌توانند سیاست‌های ما را عوض کنند. اما سیاست‌های ما قانونی، منطقی، شفاف و صریح است.

بروجردی در پایان تاکید کرد که ما در مقابل زیاده خواهی‌های آمریکا در منطقه می‌ایستیم و از این سیاست‌های غلط دنباله روی نخواهیم کرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: بروجردی کمیسیون امنیت ملی آمریکا آشفتگی ایران دولت ترامپ فتح خرمشهر جوشن کبیر شب قدر ترزامی هوآوی انصارالله یمن برگزیت زیبا حالت منفرد علی ربیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۸۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت

به گزارش صدای ایران از انتخاب،«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امروز در جلسه عمومی پارلمان اروپا در استراسبورگ درباره پاسخ ایران به اقدامات اسرائیل گفت: حمله ایران علیه اسراییل در ۱۳ آوریل بی‌سابقه بود. هیچ گاه، پیشتر اتفاق نیفتاده بود. اولین باری است که ایران به طور مستقیم از خاک خود اسراییل را با صد‌ها پهپاد و موشک هدف قرار می‌دهد.

بورل در ادامه اشاره کرد که حمله ایران به اهدافی دراسرائیل، پس از حمله تل آویو علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق رخ داد که اتحادیه اروپا آن را محکوم کرده بود.

بورل اقدام ایران را «نشان‌دهنده وخیم‌تر شدن شرایطی بسیار متشنج در منطقه دانست.»

او در ادامه گفت: ما، همگی حمله ایران را محکوم کرده و تعهدمان نسبت به امنیت اسراییل را اعلام کردیم. درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد.

بورل با دفاع از سیاست‌های تحریمی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: تحریم‌ها ابزار مهمی هستند و ما از آنها برای فرستادن پیام مهمی به ایران درباره فعالیت‌های آن در زمینه اشاعه تسلیحات کشتار جمعی با هدف ثبات‌زدایی در منطقه، استفاده کرده‌ایم.

او افزود: اگرچه، باید بدانیم که تحریم‌ها به تنهایی یک سیاست نیستند. تحریم‌ها ابزاری برای اتخاذ یک سیاست هستند. تحریم به خودی خود، ایران را باز نمی‌دارد. این باید پس از سال‌ها تحریم بین‌المللی مشخص باشد. ایران به همراه کره شمالی، کشور‌هایی هستند که بیشترین تحریم‌ها علیه آنها اعمال شده است. تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند و باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت. اقدام دیپلماتیک باید از اهمیت برابری برخوردار باشد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بیان کرد: زمان دیپلماسی و حداکثر تلاش‌های دیپلماتیک برای اقدام به آرام کردن وضعیت است. زمان درخواست از همه برای ایفای نقش فرارسیده است. اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو آن با بازیگران مهم در تماس هستند، چراکه اتحادیه اروپا کانال‌های ارتباطی با تمامی طرفین را باز نگه می‌دارد.

او در بخش دیگری از اظهاراتش مطرح کرد: غزه کانون تنش‌های منطقه است. تمامی بهت و حیرتی که منطقه و سراسر جهان را فراگرفته، از آن نشات می‌گیرد.

بورل افزود: ما باید با در نظر داشتن تمامی درگیری‌هایی که آن‌جا رخ می‌دهد، تعهد مطلق‌مان به دفاع و موجودیت اسراییل، همچنین هزینه انسانی درگیری‌هایی که آن‌جا رخ می‌دهد، بتوانیم در منطقه صلح و ثبات ایجاد کنیم.

او با تاکید بر اهمیت راهکار «دو دولتی» برای حل‌وفصل مسلئه فلسطین گفت: صدای اروپا باید صدای منطق باشد که تلاش می‌کند رنج انسانی را کاهش دهد و به دنبال صلحی پایدار باشد که از نظر ما، تنها از طریق روندی سیاسی حاصل می‌شود که به راهکار دو دولت منجر می‌شود.

دیگر خبرها

  • مناسبات دوجانبه و مهمی میان ایران و پاکستان وجود دارد
  • بورل: درباره گسترش تحریم‌های موجود علیه ایران اتفاق نظر وجود دارد / تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند خطر گسترش تنش‌ها را برطرف کنند؛ باید جایی برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: درباره ایران باید جایی را برای دیپلماسی در نظر گرفت
  • بورل: تحریم‌ها ایران را نمی‌ترساند
  • ایران به اتهامات سایبری از طرف آمریکا پاسخ داد
  • ایران ادعاهای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی درباره فعالیت‌های سایبری را قویاً رد کرد
  • واکنش ایران به ادعای آمریکا در خصوص فعالیت‌های سایبری
  • پیوند میدان و دیپلماسی‌
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور : گلستان باید الگوی برجسته وحدت معرفی شود