Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تصویب طرح تکلیف رئیس‌جمهور و وزرا برای پاسخگویی و ارائه گزارش سالانه در مجلس، گفت: طرح پیشنهادی من درباره این موضوع در سال ۱۳۹۷ به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان رسید و اکنون به دولت هم ابلاغ شده است که براساس آن دولتمردان برای ارائه گزارش و پاسخگویی به نمایندگان در مجلس حاضر خواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: این طرح رئیس‌جمهور و وزرا را مکلف می‌کند تا در مرداد ماه هر سال در مجلس حضور یابند و بر اساس قوانین بالادستی، برنامه توسعه، قانون بودجه و برنامه‌های ارائه شده در زمان رای اعتماد از مجلس به شکل کمی و مقایسه‌ای گزارش دهند.

صباغیان ادامه داد: موضوع مهم آن است که بعد از این گزارش برای عملکرد هر وزیر از مجلس رای‌گیری می‌شود و عدم رای مثبت نمایندگان به وزیر به این معناست که عملکرد این وزیر در سال گذشته مورد تایید نمایندگان نبوده و خود به خود استیضاح او در مجلس آغاز می‌شود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس اظهار کرد: این قانون که هم اکنون در مواد ۲۳۵، ۲۳۶ و ۲۳۷ و ۲۳۸ قانون آیین نامه داخلی مجلس وجود دارد در حقیقت یک تحول اساسی در زمینه نظارت جامع مجلس بر دستگاه‌های دولتی است.

وی تاکید کرد: بعد از گذشت چهل سال از انقلاب و با پیگیری‌های بسیاری از نمایندگان، فقط یک بار آقای احمدی‌نژاد برای یک ساعت به مجلس آمد و سخنرانی کرد و رفت و یکبار هم آقای روحانی اما هیچگاه روسای‌جمهور برای پاسخگویی در قبال عملکردشان به مجلس نیامده‌اند که با این طرح همه ساله به طور اتوماتیک رئیس‌جمهور و وزرا باید در مجلس حضور یافته و گزارش عملکرد خود را به شکل کمی و قابل اندازه‌گیری و نه توصیفی به نمایندگان مردم باید ارائه دهند.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس با بیان اینکه بعد از گزارش صرفا برای وزرا رای‌گیری صورت می‌گیرد و رئیس جمهور تنها گزارش می‌دهد، گفت: در این طرح برای عملکرد رئیس‌جمهور نیز بعد از ارائه گزارش، رای‌گیری پیش‌بینی شده بود که متاسفانه مجلس به آن رای نداد، این یکی از قانون‌های مهم و اساسی است که بُعد نظارت را از طرف نمایندگان مردم بر دستگاه‌ها قوی‌تر کرده و ضعف مجلس در نظارت که همیشه مورد اعتراض و انتقاد بوده را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نمایندگان مجلس اخبار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۸۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست

منوچهر متکی در گفت‌وگویی رادیویی با بیان اینکه ایران ظرفیت‌های داخلی و ملی فراوانی در حوزه‌های اقتصادی دارد که باید از قوه به فعل برسند، گفت: در خارج از مرز‌ها با ظرفیت‌های قابل تاملی اعم از ایرانیان و علاقه‌مندان به ایران که از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند مواجه هست؛ بکارگیری این ظرفیت‌ها در سایه یک دیپلماسی روشن صمیمانه، صلح جویانه و دوستانه می‌تواند افق‌های جدیدی را در حوزه اقتصاد ایران باز کند. در بخش نرم افزاری و نگاه به مسائل اقتصادی ایران، باید نقش دولت و نقش بخش خصوصی و همچنین نقش مردم که در پیام نوروزی مقام معظم رهبری هم به آن اشاره شده است را باز تعریف کنیم. اینها از باب تزیین نیست باید باورهایمان را تصحیح کنیم. من همانطور که قبلا هم گفته ام دولت باید اقتصاد را رها کند؛ دولت‌ها در ۴۵ سال گذشته اقتصاد را به گروگان گرفته اند و این موجب شده است که آن شکوفایی لازم در زمینه اقتصاد به وجود نیاید.

 وی افزود: باید یک آشتی و صمیمیتی بین دولت و حکمرانی با ظرفیت‌های اقتصادی به وجود بیاید و این دقیقا همان شایسته سالاری است که مبتنی بر دین ماست. ما نگاهمان نسبت به ایرانیان مقیم در خارج از کشور در طی دهه‌های گذشته فراز و نشیب داشته و یک امر مسلم است که هر ایرانی در هرکجای دنیا باید یک ظرفیت تلقی بشود او نام ایران را با خودش دارد مثل کسانیکه مدارج عالی علمی را سپری کرده اند و در مراکز علمی دنیا نقش آفرین هستند و مانند کسانیکه در مسائل اقتصادی رکورد زده اند و جزو فعالین اقتصادی در جای جای جهان هستند. نخبگانی که در حوزه‌های علمی که فکر می‌کنند که در خارج از کشور ظرفیت‌های بیشتری برای شکوفایی علمیشان وجود دارد و می‌روند ما اینها را هم به عنوان ظرفیت کشور و مام میهن تلقی بکنیم؛ اگر این نگاه را داشته باشیم آنها را سرکوفت نمی‌زنیم و با انگ‌های مختلف نمی‌رانیم، این افراد هر کجای جهان باشند ایران در دلشان است.

نماینده برگزیده مجلس یازدهم یادآور شد: از شکل‌گیری مشروطیت تا تشکیل مجلس ما دائما داریم قانونگذاری می‌کنیم هیچ کشوری به اندازه ما این حجم از قانون‌نویسی و قانون‌گذاری را ندارد. در یک دهه معین بررسی کردند و قانونگذاری ایران و فرانسه را مقایسه کردند؛ ما بیش از ۱۰ برابر فرانسه قانون وضع کردیم و نکته دوم بحث نظارت بر اجرای قانون است. ما قوانین خوب بسیاری داریم که اجرا نمی‌شوند و بالای دو دهه است که مقام معظم رهبری سیاست‌های کلی نظام را بیان کردند؛ از حوزه فرهنگ و سیاست، بهداشت، آسیب‌های اجتماعی و مسائل امنیت اجتماعی. ما سیاست‌های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری را داریم که اجرا نمی‌شوند.

متکی با بیان اینکه از وظایف مهم مجلس نظارت است، اظهار کرد: در حال حاظر این نظارت جدی نیست کمیسون‌های پا به پای دستگاه‌های هم‌تراز اجراییشان باید مسائل اجرایی کشور را پیگیری کنند. ما نباید در کمیسیون هایمان سرگرم رسیدن به ریاست باشیم اگر یک دستگاه اجرایی در مجلس نمره منفی گرفت آن کمیسیون مربوط هم باید استیضاح شود، چون به کار آن دستگاه نظارت نداشته است.

وی یادآور شد: اجرای قوانین، ساده‌سازی و نظارت بر اجرا یکی از رمز‌های موفقیت کشور‌هایی است که از پیچیدگی فرار کرده‌اند؛ نمی‌دانم ما قدرت را برای این تحول بزرگ، ولی این تحول وظیفه اصلی مجلس است.

منبع: ایسنا

tags # اخبار سیاسی سایر اخبار (تصاویر) لئوپون، پادشاهِ پادشاهان؛ حیوان عجیب و غول‌پیکری که حاصل جفت‌گیری پلنگ و شیر است! (تصاویر) دانشمندان چهرۀ یک انسان اولیه را شناسایی کردند؛ انسان اولیه این شکلی بود! (تصاویر) چند سال پس از مردن انسان‌ها زمین چه شکلی خواهد بود؟ انسان‌هایی که خوراکشان گوشت انسان است!

دیگر خبرها

  • حسینی: نگاه دولت همکاری و هم‌افزایی با مجلس جدید است
  • متکی: نظارت مجلس در کشور ما قوی نیست
  • برآوردها از ترکیب فعلی مجلس دوازدهم مثبت است
  • تخصیص بیشترین ارز برای واردات خودرو و قطعات
  • دستاوردهای تعامل سازنده دولت سیزدهم با مجلس
  • ضرورت تحول در رویکرد مدیران دولتی
  • سامانه نظارت بر قراردادها و دعاوی دولتی راه‌اندازی می‌شود/ بخشی از مشکلات اقتصادی بدلیل فاصله گرفتن از قانون اساسی است
  • توصیه وزیر دولت احمدی‌نژاد به نمایندگان مجلس دوازدهم
  • نماینده مجلس: کلید جهش تولید عمل به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است
  • رفع موانع تولید، گامی اساسی برای جهش تولید