Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-25@12:52:04 GMT

معمای خرده شیشه‌های زرد در بیابان مصر (+عکس)

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۷۹۷۰۷

معمای خرده شیشه‌های زرد در بیابان مصر (+عکس)

خرده شیشه‌های زرد رنگ اسرارآمیز در وسعت چندین هزار کیلومتر مربع در بیابان مصر یافت می‌شوند و تقریباً یک قرن است که محل بحث هستند و منشأ آن‌ها مورد سوال است.

به گزارش تابناک باتو، این شیشه‌های زرد رنگ که برای تزئین لباس و دیگر وسایل فراعنه مصر نظیر توت‌عنخ‌آمون مورد استفاده قرار گرفته‌اند، حدود ۲۹ میلیون سال پیش تشکیل شده‌اند، اما منشأ پیدایش آن‌ها تاکنون ناشناخته مانده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرضیه‌ها می‌گفتند که این شیشه زرد یا به علت برخورد شهاب سنگ یا سوختن یک جرم نزدیک به زمین در جو زمین و بارش بقایای آن بر روی زمین که به ام «انفجار جوی» شناخته می‌شود به وجود آمده‌اند.

فرضیه دوم پس از وقوع یک رویداد مشابه در سال ۲۰۱۳ در روسیه تضعیف شد، چرا که یک انفجار جوی باعث آسیب جدی به اموال و آسیب دیدگی انسان‌ها شد، اما موجب ذوب شدن مواد سطحی نشد؛ بنابراین، فرضیه برخورد شهاب سنگ قوت گرفت.

محققان دانشگاه کورتین استرالیا به منظور تعیین اینکه کدام یک از این فرضیه‌ها بیشتر احتمال دارد، دانه‌های کوچکی از زیرکن‌های معدنی (Zircon) در خرده شیشه‌های بیابانی را بررسی کردند و شواهدی از "ریدایت" (Reidite) یافتند که از قرار گرفتن زیرکن تحت فشار بالا تشکیل می‌شود.

در حقیقت "ریدیت" فقط طی برخورد شهاب سنگ شکل می‌گیرد و تنها در دهانه‌های ایجاد شده توسط برخورد شهاب سنگ‌ها یافت می‌شود که نشان می‌دهد فرضیه مربوط به برخورد شهاب سنگ قابل اعتمادتر است.

دکتر "آرون کاوسی" سرپرست این تحقیق گفت: هر دو رویداد برخورد شهاب سنگ و انفجار جوی می‌توانند باعث ذوب شدن مواد سطح زمین شوند، با این حال تنها اثرات برخورد شهاب سنگ می‌تواند مواد معدنی پرفشار را تشکیل دهد؛ بنابراین پیدا کردن شواهدی از "ریدیت" نشان می‌دهد که این خرده شیشه‌های زرد رنگ به دلیل اثرات ناشی از برخورد شهاب سنگ ایجاد شده‌اند.

علاوه بر این محققان خاطرنشان می‌کنند که تا به امروز نمونه‌های تأیید شده از چنین موادی بر اثر انفجار جوی در سوابق زمین‌شناسی وجود ندارد.

منبع: عصر ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۷۹۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سرهنگ بهرام تقی زاده افزود: استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در دریافت گزارش‌ها و همچنین هماهنگی با نیروهای منابع طبیعی و انتظامی در واکنش سریع به متخلفان از ویژگی‌های بارز یگان حفاظت اراضی کشاورزی استان در برخورد با تغییر کاربری‌های غیرمجاز است. وی اضافه کرد: با هدف ارتباط مردمی برای اطلاع رسانی جهت پیشگیری و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی و اراضی ملی سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی استان به صورت شبانه روزی آماده برخورد با متصرفان و سودجویان در عرصه‌های کشاورزی است. فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سالانه در ایام نوروز و فروردین ماه در استان بیش از صدها مورد تخلف ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی شناسایی و در مرحله ابتدایی و پی‌کنی، شناسایی و دستور توقف عملیات صادر می شود. وی با اشاره به فعالیت ۲۲ گشت یگان حفاظت از اراضی کشاورزی در استان به صورت شبانه روزی است، ادامه داد: در فروردین امسال ۲۱۲ فقره اخطاریه در زمینه تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی استان صادر و عملیات اجرایی متوقف شد. تقی زاده اضافه کرد: در این مدت ۱۵ فقره احکام در قالب تبصره ۲ ماده ۱۰ و سه مورد حکم قطعی قضایی تخریب مستحدثات غیر مجاز در اراضی کشاورزی در سطح استان اجرا شده است. وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز از طریق سامانه ۱۳۱ یا با مراجعه به نشانی https://cms.laoi.ir تخلف تغییر کاربری را ثبت و پیگیری کنند.

دیگر خبرها

  • برخورد قاطع دستگاه قضا با متعرضین اراضی ملی و منابع طبیعی
  • دستگیری هجده خرده فروش مواد مخدر در کیش
  • کنایه علی ربیعی به مسئولان: فقط بر سر جای خود بنشینید و کاری نکنید تا اوضاع خراب‌تر نشود /هردم از این باغ بری می‌رسد!
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • زباله‌های فضایی ماهواره ناسا را در آستانه نابودی قرار داد!
  • ۳ هزار مورد تغییرکاربری زمین‌های‌کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • برخورد پلیس راهور اصفهان با تغییر وضعیت ظاهری خودرو‌ها
  • قطع حقابه و تغییر اقلیم عامل اصلی پدیده ریزگرد در قم است
  • کشف معمای هولدن کالفیلد: هویت‌جویی، انزواطلبی و صداقت‌گرایی
  • ایران ۳ - ۰ کویت/ گزارش زنده