Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-29@15:29:00 GMT

وقتی عکس‌ها به حرف می‌آیند!

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۱۵۷۲

وقتی عکس‌ها به حرف می‌آیند!

ساعت24 - پژوهشگران آزمایشگاه هوش مصنوعی شرکت سامسونگ در روسیه، سیستمی توسعه داده‌اند که می‌تواند تنها از روی تصاویر افراد، مدل صحبت کردن آن‌ها را شبیه‌سازی کند.

پیشرفت فناوری خوب است، اما در گاهی موارد ترسناک می‌شود؛ چراکه اکنون هوش مصنوعی سامسونگ می‌تواند تنها از روی تصاویر افراد، مدل صحبت کردن آن‌ها را شبیه‌سازی کند؛ برای مثال ممکن است در آینده افراد بتوانند تنها از روی عکس شما در حساب کاربریتان در شبکه‌های اجتماعی مدل صحبت کردن شما را ببینند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

غول فناوری کره‌ای اخیراً یک سیستم هوش مصنوعی "دیپ‌فیک" (deepfake) جدیدی را توسعه داده است که می‌تواند تنها با داشتن یک تصویر از افراد، نحوه حرف زدن آنها را شبیه‌سازی کند.

البته این فناوری آنچنان که فکر می‌کنید ترسناک هم نیست و می‌توان به عنوان نوعی سرگرمی هم به آن نگاه کرد؛ چراکه توسط آن می‌توانید مدل حرف زدن مشاهیر جهان را نیز شبیه‌سازی کنید.

برای مثال شاید برای برخی همیشه یک معما بود که "مونالیزا" چگونه حرف می‌زد، اما اکنون تنها با وارد کردن پرتره او به این سیستم می‌توانید این معما را حل کنید. این نرم افزار دیپ فیک نیز همانند فتوشاپ با استفاده از یادگیری ماشین می‌تواند مدل صحبت کردن افراد را شبیه‌سازی کند.

آزمایشگاه هوش مصنوعی سامسونگ، سیستم خود را "صحبت عصبی واقع گرایانه" (realistic neural talking heads) نامید. اصطلاح " talking heads " اشاره به ژانر ویدئویی دارد که این سیستم می‌تواند ایجاد کند. کلمه "عصبی" (neural) نیز به شبکه‌های عصبی مرتبط است. شبکه‌های عصبی نوعی سیستم یادگیری ماشین هستند که ساختار مغز انسان را تقلید می‌کنند.

به گفته محققان می‌توان از این سیستم در بازی‌های ویدئویی و یا فیلم‌ها استفاده کرد. آن‌ها افزودند: چنین سیستمی کاربردهایی در فناوری دورحضوری یا حضور از دور (Telepresence) نیز دارد. دورحضوری به فناوری‌ای گفته می‌شود که به فرد اجازه می‌دهد حضورش را از راه دور در مکانی دیگر احساس کند، گاهی این حضور می‌تواند به صورت تله‌رباتیک یا کنفرانس ویدئویی باشد.

از آن‌جایی‌که در توسعه این سیستم در ابتدا تعداد زیادی عکس از یک فرد مورد نیاز بود، بنابراین محققان تصاویر زیادی از افراد مشهور (هنرمندان یا سیاستمداران) را به آن وارد کردند.

جمله معروف " قبل از هر چیز دیگر، آمادگی کلید موفقیت استِ"مبتکر، دانشمند و مخترع تلفن "الکساندر گراهام بل" الهام‌بخش سامسونگ برای طراحی این سیستم بوده است. این سیستم با یک مرحله طولانی به نام "فرا یادگیری" (meta-learning stage) شروع می‌کند و در آن مرحله تعداد زیادی از فیلم‌ها را تماشا می‌کند تا بدانند چهره انسان چگونه هنگام صحبت حرکت می‌کنند و پس از آن با داشتن یک یا چند تصویر می‌تواند مدل صحبت کردن افراد را شبیه‌سازی کند.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۱۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طراحی شبیه‌ساز آموزش پزشکی با قابلیت ویزیت مجازی بیماران

سعیدی مدیر توسعه یک شرکت دانش بنیان گفت: این شرکت دانش بنیان با اتکا بر جوانان نخبه توانسته  یک شبیه ساز آموزش پزشکی ویژه دانشجویان قبل از ورود به آموزش بالین در بیمارستان ها را  طراحی کند.

وی افزود: شبیه ساز طراحی شده دارای این قابلیت است که دانشجوی پزشکی به صورت مجازی بیمار را ویزیت و از او شرح حالش را دریافت کند. 

مدیر توسعه یک شرکت دانش بنیان  بیان کرد: دانشجویان رشته پزشکی با استفاده از این شبیه ساز می توانند معاینه عمومی و تخصصی را بر روی بیمار انجام دهند و با دیدن نتایج آزمایش و تصویر تشخیص نهایی را بدهند.

وی  تاکید کرد: یکی دیگر از قابلیت های این شبیه ساز این است که تصمیم های نادرست و پرخطر را اعلام می کند و در پایان امتیاز به دانشجو می دهد. قیمت تمام شده بسیار کم تر از خرید یک اپلیکیشن خارجی است.

مدیر توسعه این شرکت دانش بنیان  ادامه داد: این شبیه ساز مکمل برنامه های آموزشی دانشگاه است و این مدل با این تکنولوژی مشابه خارجی ندارد و دانش آن کالا بومی است.

وی گفت: این شبیه ساز با قطع اینترنت بین المللی قابلیت خودش را از دست نخواهد داد و قادر خواهد بود تا با اینترنت ملی به کار خود ادامه بدهد.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • آلونسو به تاریخ سازی در لورکوزن ادامه می دهد!
  • ۲ شخصیتی که حتی مرگشان شبیه هم بود!
  • مجرمان حمله تروریستی مسکو تا ابد در جایی شبیه به «تابوت» حبس می‌مانند
  • نوروز ۱۴۰۳ زیر فشار کمرشکن گرانی /فقط رأی می‌خواهند،بعد یادشان می‌رود /هم خسته‌ایم، هم بریده‌ایم/فریادها به گوش دولت می‌رسد؟
  • مجرمان حمله تروریستی مسکو تا ابد در جایی شبیه به «تابوت»
  • نوروز ۱۴۰۳ زیر فشار کمرشکن گرانی /فقط رأی می‌خواهند، بعد یادشان می‌رود /هم خسته ایم، هم بریده ایم /این فریادها به گوش دولتمردان می‌رسد؟
  • حبس ابد برای مجرمان حمله تروریستی مسکو در جایی شبیه به «تابوت»
  • آخرین صحبت‌های آزاده نامداری قبل از فوت چه بود؟
  • طراحی شبیه‌ساز آموزش پزشکی با قابلیت ویزیت مجازی بیماران
  • تفاوت همدلی با همدردی چیست؟