Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@05:00:17 GMT

کشف ۱۸ سیاره مشابه زمین در خارج از منظومه شمسی

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۱۸۹۲

کشف ۱۸ سیاره مشابه زمین در خارج از منظومه شمسی

به نقل از بی ج. آر، تلسکوپ فضایی کپلر مدتی است که خاموش شده، اما این بدان معنا نیست که انبوه اطلاعات جمع آوری شده نیز غیر قابل بررسی است.

اکنون تحقیق جدید دانشمندان مؤسسه «مکس پلانک»، دانشگاه جورج آگوست و رصد خانه «Sonneberg» از اطلاعات این تلسکوپ حاکی از وجود ۱۸ سیاره مشابه زمین و خارج از منظومه شمسی است که تابه حال رصد نشده بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان پس از تحلیل دقیق اطلاعات کپلر به وسیله روشی جدید، این سیارات را کشف کرده‌اند که دور ستاره‌هایی دور دست مدار می‌زنند.

«رنه هلر» مؤلف ارشد این تحقیق می‌گوید: الگوریتم‌های تحقیقاتی استاندارد از کاهش درخشش ستاره‌ها برای رصد سیارات استفاده می‌کنند. اما در واقع لبه‌های یک دیسک ستاره‌ای اندکی تاریک‌تر از مرکز آن است. هنگامیکه سیاره‌ای از جلوی ستاره می‌گذرد، نور کمتری را مسدود می‌کند. حداکثر میزان کاهش نور ستاره نیز در مرکز مسیر گذر سیارات و قبل از آن اتفاق می‌افتد که ستاره به تدریج روشن‌تر شود.

به هرحال هرچند کشف ۱۸ سیاره خارج از منظومه شمسی جدید، بسیار جالب است، اما تقریباً هیچکدام از آن‌ها قابل سکونت نیستند. در حقیقت ۱۷ سیاره از موارد تازه کشف شده بسیار داغ‌تر از آن هستند که آب مایع در سطح آن‌ها وجود داشته باشد.

اما یکی از سیارات تازه کشف شده، سیاره‌ای منزوی به نام EPIC ۲۰۱۲۳۸۱۱۰.۰۲ بسیار بزرگ‌تر از زمین است، اما می‌توان آن را یک سیاره مشابه زمین به حساب آورد. این سیاره در فاصله‌ای مناسب نسبت به ستاره میزبان خود قرار دارد و احتمالاً در سطح آن آب مایع وجود داشته باشد.

این تحقیق در نشریه Astronomy & Astrophysics منتشر شده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کشف سیاره منظومه شمسی تلسکوپ فضایی کپلر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۱۸۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(عکس) حرکت جالب ستاره بایرن: تمرین با توپ‌جمع‌کن!

 بسیاری از هواداران خود را خوش‌شانس می‌دانند اگر بتوانند یک‌بار در زندگی خود یک بازی بزرگ از باشگاه مورد علاقه خود را به‌صورت زنده در استادیوم ببینند. در جریان بازی لیگ قهرمانان اروپا بین بایرن و آرسنال در دور برگشت مرحله یک‌چهارم نهایی در ورزشگاه آلیانز آرنا، یک پسر توپ‌جمع‌کن حتی بیشتر از بقیه هواداران خوش‌شانس بود.

در دقیقه ۵۰ ستاره‌های نیمکت‌نشین بایرن، از جمله توماس مولر ۳۴ ساله، در کنار زمین در حال تمرین و آماده شدن برای حضور احتمالی در زمین بودند.


در اتفاقی جالب ماتیس تل ۱۸ ساله یک نوع خاص را برای گرم کردن انتخاب کرده بود. در طول پخش بازی از شبکه دازن می‌شد دید که ستاره جوان بایرن توپی را برداشته بود و در حال پاس‌کاری و تمرین با توپ‌جمع‌کن بود.

با اینکه ماتیس تل در ادامه به بازی نرفت و شانس حضور در پیروزی ۱-۰ تیمش را به‌دست نیاورد، اما با این کار جالبش یکی از صحنه‌های ماندگار مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا را خلق کرد.

منبع: ورزش سه

دیگر خبرها

  • «گلوری»؛پدیده‌ای شگفت انگیز در آسمان فضای جهنمی
  • تعویض ستاره خارجی پرسپولیس در ابتدای نیمه دوم
  • شوک دوباره به پرسپولیس؛ یک ستاره دیگر مصدوم شد
  • (عکس) حرکت جالب ستاره بایرن: تمرین با توپ‌جمع‌کن!
  • دانشمندان: تصورات ما درباره غول‌های یخی اشتباه بود
  • کشف پُرجرم‌ترین سیاهچاله ستاره‌ای با جرمی ۳۳ برابر خورشید!
  • نمای هیجان‌انگیز فضاپیمای ناسا از ناآرام‌ترین جای منظومه شمسی
  • رومن رینز و پروژه‌ای بزرگ خارج از دنیای WWE
  • خورشید پنج میلیارد سال دیگر کل زمین را خواهد بلعید
  • ستارگانی که به سرعت لاغر می‌شوند