Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@22:08:23 GMT

قرارداد آتی و آپشن نفت در بورس انرژی فعال شود

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۲۲۰۹

قرارداد آتی و آپشن نفت در بورس انرژی فعال شود

صادق مردانی، کارشناس بورس نفت در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تأثیر تغییرات اخیر در فروش نفت در بورس انرژی گفت: کوچک شدن حجم محموله‌ها یکی از مولفه‌هایی است که در اطلاعیه اخیر شرکت ملی نفت ایران در نظر گرفته شده است؛ این اقدام که می‌توان آن را در راستای حمایت از خریداران دانست، موجب می‌شود خریداران با قدرت خرید پایین‌تر نیز امکان خرید محموله‌های کوچک‌تر را داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه برای عرضه نفت در بورس می‌توان محموله‌های ۱۰۰ لاتی (معادل ۱۰۰ هزار بشکه) تا ۵ هزار لاتی (معادل ۵ هزار بشکه) نیز عرضه کرد، ادامه داد: در این صورت می‌توان از قراردادهای کاغذی مانند قراردادهای آتی و آپشن استفاده کرد. چرا که به گفته مسوولین ذی ربط زیرساخت برای ایجاد بازارهای کاغذی در ایران وجود دارد. از سویی دیگر باید مدنظر داشت که در صورت تعدد خرید لات ها، به عنوان مثال ۱۰ محموله ۱۰۰ لاتی، امکان افزایش هزینه نقل و انتقالات مالی وجود دارد.

به گفته این کارشناس بورس نفت، کوچک شدن محموله‌های نفتی موجب کاهش هزینه‌های حمل و نقل، انتقالات مالی و … می‌شود و خریداران خرد نیز امکان خرید نفت از بورس را پیدا می‌کنند.

مردانی با بیان اینکه اکنون شرکت ملی نفت ایران تصمیم گرفته محموله‌های نفتی را به صورت خرد در بورس عرضه کند، اظهار داشت: در این شکل عرضه می‌توان از قراردادهای کاغذی استفاده کرد که در این صورت تعداد مشتری‌ها بیشتر، بازار رقابتی تر و در نتیجه کشف قیمت با نتیجه مطلوب‌تری انجام می‌شود. البته قراردادهای کاغذی مناسب برای بازارهای فیوچر هستند، اما می‌توان به عنوان ابزاری برای فروش نفت از آن استفاده کرد.

وی همچنین درباره فروش نفت توسط کمیته ۵ یا ۷ نفره اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران، توضیح داد: اموربین الملل شرکت ملی نفت ایران حدود ۵۰ سال است که با این روش نفت می‌فروشد. به این ترتیب که مشتریان به این بخش از شرکت ملی نفت مراجعه کرده و طبق فرمولی که بر اساس مولفه های روز کارشناسی شده، نفت خریداری می‌کنند. این روش کمکی به توسعه تجارت نفت کشور و توانمند شدن بخش خصوصی نمی‌کند و تنها روشی برای رفع نیازها به درآمدهای نفتی است. این در حالی است که در بورس نفت بخش خصوصی تقویت می‌شود و درآمدزایی بیشتری خواهد داشت و تلاش می‌شود تا با روش‌های بهتر و بیشتری فروش نفت را در فضایی شفا توسعه دهد.

وزارت نفت اواخر اردیبهشت ماه تغییراتی در شیوه نامه عرضه نفت در بورس انرژی ایجاد کرد که مهم‌ترین آن، تغییر در حداقل حجم بارگیری نفت خام است. بر این اساس، حداقل میزان خرید که در عرضه‌های پیشین ۳۵ هزار بشکه بود، به هزار بشکه کاهش یافت و در عرضه ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری نفت سبک در بورس انرژی، محموله‌های هزار بشکه‌ای ارائه شد که البته این عرضه، بدون مشتری ماند.

کد خبر 4625422

منبع: مهر

کلیدواژه: بورس نفت عرضه نفت در بورس انرژی قیمت نفت تولید نفت فروش نفت صادرات نفت شرکت ملی نفت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۲۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای دومین بار؛ تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت توانیر از تزریق پنج هزار میلیارد تومان به بورس انرژی خبر داد و گفت: بر اساس وعده، ۵ هزار میلیارد تومان در روز اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق و هم‌اکنون در هفته دوم اردیبهشت نیز پنج هزار میلیارد تومان برای بار دومین تزریق شد.

مدیرعامل شرکت توانیر بابیان اینکه این اقدام یکی از گام‌های تعریف شده برای توقف موتور بدهی در صنعت برق است، گفت: پیش بینی می‌شود با تزریق این مبلغ و اعتبار باقی مانده در حساب‌های وکالتی شرکت‌های توزیع در هفته گذشته، شاهد افزایش حجم معاملات در بورس انرژی برای هفته آتی باشیم؛ همچنین در هفته گذشته ارزش معاملات برق در بورس انرژی به ۱۲۱ میلیارد تومان رسید.

وی عنوان کرد: در همین راستا ۳۲ شرکت توزیع برق مورد نیاز خود را از بورس خریداری کردند؛ البته در هفته گذشته سهم نیروگاه‌های خصوصی از برق عرصه شده در بورس انرژی ۴۶ درصد و سهم نیروگاه‌های دولتی ۵۴ درصد بوده است.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به عزم وزارت نیرو و شرکت توانیر از اجرای این طرح گفت: بر اساس رویه جدید مالی صنعت برق کشور، تمامی مبالغ واریزی به حساب مدیریت منابع صنعت برق به صورت منظم و به حساب شرکت‌های توزیع و همچنین حساب خرید برق شرکت‌های توزیع واریز خواهد شد و خوشبختانه شاهد رونق و افزایش حجم معاملات در بورس انرژی هستیم.

کد خبر 6088421

دیگر خبرها

  • تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • ۵ هزار میلیارد تومان دیگر به بورس انرژی تزریق شد
  • برای دومین بار؛ تزریق ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی به بورس انرژی
  • تهران هفتاد سال پیش از نمای آسمان / چگونه از تلفن همراه هوشمند کمتر استفاده کنیم؟ / چرا بهتر است آپشن پارک اتوماتیک را انتخاب کنید؟ / ژن‌هایی که بعد از مرگ فعال می‌شوند
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • چه تعداد عرضه اولیه در سال ۱۴۰۳ انجام میگیرد؟
  • چه تعداد عرضه اولیه، امسال در دستور کار سازمان بورس است؟
  • عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا
  • چه تعداد عرضه اولیه امسال در دستور کار سازمان بورس است؟
  • بهترین خبر ممکن برای بارسلونا از هلند