Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-24@05:15:21 GMT

وام مسکن پاسخگوی گرانی 100 درصدی نیست

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۲۳۳۱

وام مسکن پاسخگوی گرانی 100 درصدی نیست

توانایی مؤسسات اعتباری و بانکی در پرداخت وام بانکی مسکن موضوعی است که میتواند یکی از دلایل عدم پرداخت وجه قابل توجهی برای خرید مســکن باشد.

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصادی/

توانایی مؤسسات اعتباری و بانکی در پرداخت وام بانکی مسکن موضوعی است که میتواند یکی از دلایل عدم پرداخت وجه قابل توجهی برای خرید مســکن باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 خرید مسکن در تمام دنیا با این روند صورت می‌پذیرد که بانک، اعتباری در حدود یکسوم درآمد افراد برای بازپرداخت وام مسکن به آنها اعطا میکند تا خریدار در کنار خرید مسکن بتواند سایر نیازهای ضروری و رفاهی زندگی‌اش را تأمین کند.

 متأسفانه این مسئله با توجه به سطح پایین درآمد مردم قابلیت تحقق ندارد، چراکه افزایش نرخ وام مسکن در کنار افزایش نیافتن درآمدهای مردم موضوع بازپرداخت بدهی را بغرنج می‌کند.

 علاوه بر موضوع یاد شــده، میزان وامی که برای خرید در کلان‌شــهرها داده میشود جوابگوی خرید مسکن با نرخ‌های سربه فلک کشیده امروزی نیست.

 بیشک با توجه به مشکل منابع مالی بانکها نیز نمیتوان درخواست منابع کلانتری را در اعطای وام دنبال کرد. از این رو گزینه افزایش نرخ وام بانکی در شرایط کنونی به هیچ وجه کارساز نیست و حتی میتواند منجر به افزایش ریسک بانکی شود.

 با توجه به محدودیت منابع بانکی و گرانی زمین نمیتوان انتظار داشت مردم علاقه‌مند به دریافت تسهیلات بانکی خرید مسکن باشند.

 افزایش 100 درصدی و بیشتر قیمت زمین در تهران مانع بزرگی در خرید خانه برای شهروندان کلان‌شهرها و سایر استانها و شهرستان‌ها شده است.

 افزایش‌های این چنینی وام‌های بانکی به هیچ وجه نمیتواند تأمین‌کننده بخش قابل توجهی از خرید مســکن باشد. بدیهی است در شرایط رکود تورمی و رکود اقتصادی میزان تقاضای وام خرید مسکن کاهش می‌یابد، بنابراین آنچه به عنوان افزایش نرخ وام مسکن عنوان شده با توجه به کاهش تقاضاهاست که از سوی شبکه بانکی مطرح شده است.

بی‌شک نمی‌توان بر محدودیت‌های اعتباراتی بانکی و ناتوانی مردم در پرداخت وام‌های بانکی سرپوش گذاشت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بازار مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۲۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پررنگ مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده همزمان با پرداخت تسهیلات

محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه  اجرا و نوسازی بافت های فرسوده نقش بسیاری در بهبود و تسریع اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن  دارد گفت: در صورتی که همکاری  دستگاه ها و بانک ها در پرداخت تسهیلات تقویت شود به طور قطع شاهد آن خواهیم بود که  حضور مردم و بخش خصوصی در این زمینه افزایش می یابد.

وی افزود: نوسازی بافت های فرسوده نقش موثری در تقویت اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن دارد و با توجه به آنکه بخش زیادی از پروژه‌های نهضت ملی مسکن در حوزه نوسازی بافت های فرسوده است بنابراین تنها راهکار برای آنکه متقاضیان به این بخش ورود کنند پرداخت تسهیلات ساخت و تخصیص زمین است.

آیینی یادآور شد: دولت باید برای ورود به این بخش و تقویت آن از تمامی ظرفیت های مردمی در این حوزه استفاده کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • حضور سه مدیر گیلانی در مرکز پاسخگویی به سوالات مردمی
  • سقف تراکنش غیرحضوری ۲ برابر شد؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تومان
  • فشار شدید هزینه مسکن بر خانوارهای کم‌درآمد اروپایی
  • حضور پررنگ مردم برای نوسازی بافت‌های فرسوده همزمان با پرداخت تسهیلات
  • خانه به دوشان؛ ۴ دهک توان اجاره مسکن را ندارند
  • نرخ خرید بازار مسکن در تهران؛ خرید مسکن در زمزم با ۲.۵ میلیارد
  • افزایش ۴۱ درصدی کرایه تاکسی در قزوین
  • پرونده ۳۵۰ هزار متقاضی تسهیلات مسکن روستایی تا یک ماه آینده بسته می‌شود
  • ◄ سونامی و آوار گرانی بر سر رانندگان عمومی از حق بیمه 3 میلیونی تا هزینه دلاری لوازم یدکی
  • افزایش ۳۴ درصدی پرداخت صدقات در خراسان جنوبی