Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برآورد تولید اولیه گندم از گندم زارهای استان 310 هزار تن است که پیش بینی می شود گندمکاران استان 250 هزار تن از تولیدات خود را به مراکز خرید دولتی بفروشند که این میزان خرید توسط مراکز خرید دولتی 2.7 برابر بیش از خرید پارسال خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل از عصر اترک، محمدنقی کاظمیان،مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: در فصل زراعی 98-97، 47 هزار و 274 هکتار از مزارع استان به کشت آبی گندم و 99 هزار هکتار از مزارع استان نیز به کشت دیم گندم اختصاص یافتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاظمیان با یادآوری این مطلب که مجری طرح گندم کشور برای خراسان شمالی در فصل برداشت امسال 350 هزار تن تولید گندم و خرید تضمینی 290 هزار تن از این محصول را پیش بینی کرده بود، اعلام کرد: با ارزیابی های انجام شده، برآورد می شود که امسال 310 هزار تن گندم در گندم زارهای استان تولید و 250 هزار تن از این تولید حجم تولید توسط مراکز خرید دولتی استان به نرخ تضمینی خریداری شوند.

وی افزود: در فصل برداشت امسال، تحقق این میزان خرید تضمینی گندم 2.7 برابر بیشتر از میزان خرید تضمینی گندم سال گذشته خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در سال زراعی 97-96، میزان تولید گندم از گندم زارهای استان 190 هزار تن و میزان خرید تضمینی گندم توسط مراکز خرید دولتی استان 91 هزار تن بود.

کاظمیان افزود: 99 هزار تن دیگر از گندم های تولیدی سال گذشته استان نیز یا به تعلیف دام رسید و یا توسط دلالان از استان خارج شدند.

وی در ادامه با اشاره به نزدیک شدن به آغاز برداشت گندم در استان عنوان کرد: در فصل برداشت گندم امسال بیش از 60 تا 65 درصد از سطوح گندم زارهای استان با کمباین برداشت خواهند شد.

وی درباره خسارت های وارده بر اثر سیلاب، تگرگ و طوفان به گندم زارهای استان طی سه ماه اخیر نیز اظهار کرد: طی سه ماه گذشته 500 هکتار از گندم زارهای آبی و دو هزار هکتار از گندم زارهای دیم استان بر اثر سیلاب همچنین دو هزار و 500 هکتار از گندم زارهای آبی و چهار هزار و 200 هکتار از گندم زارهای دیم استان بر اثر تگرگ و طوفان خسارت دیدند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: این سطح خسارت دیده کمتر از پنج درصد از مجموع 146 هزار و 274 هکتاری گندم زارهای استان را شامل می شود.

در عین حال، وی یادآور شد: بارندگی های سه ماه اخیر، رودخانه های استان را پر آب کرده و موجب شده است تا نگرانی کشاورزان از موضوعات آبیاری مزارع و افزایش عملکرد مزارع در تولید محصولات را رفع کند.

وی در پاسخ به این سوال که اقتصاد کشور که دلالی تر شده است، پیش بینی می کنید که مراکز دولتی خرید گندم استان تا چه اندازه توان رقابت با دلالان در خرید گندم تولیدی استان را داشته باشند، عنوان کرد: با توجه به اینکه پرداخت وجه خرید به کشاورزان 24 ساعته و آنلاین شده همچنین اشکالات سال گذشته در زمینه خرید گندم نیز رفع شده است، نگران رقابت با دلالان در زمینه خرید گندم نیستیم.

 

برداشت امسال جو 40 هزار تن بیش از پارسال

کاظمیان درباره محصول جو نیز اظهار کرد: در فصل زراعی 98-97، 32 هزار و 810 هکتار از مزارع استان به کشت آبی و دیم محصول جو اختصاص یافت که پیش بینی می شود از این سطح زیرکشت 100 هزار تن جو برداشت شود.

وی یادآور شد: سطح زیرکشت جو در فصل زراعی 97-96، 44 هزار هکتار بود که در فصل برداشت سال گذشته از این سطح زیرکشت 60 هزار تن محصول جو برداشت شد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: درحالیکه طی سه ماه اخیر در سطح استان بارها سیلاب رخ داد، با این وجود، سطح بسیار کمی از مزارع جو در استان آسیب دیدند.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۲۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت‌نخستین گندم کشور/گندم جنوب روانه سیلوها شد

نخستین گندم کشور روز گذشته در جنوب کشور استان هرمزگان برداشت شد.

به گزارش ایسنا وزیر جهادکشاورزی با حضور در مراسم برداشت نخستین گندم‌ گفت:از ۶میلیون هکتار اراضی زیرکشت گندم در کشور ۴میلیون هکتار دیم و ۲میلیون هکتار آبی است.

وی افزود:انتظار داریم در سال ۱۴۰۲_ ۱۴۰۳ بیش از ۱۳میلیون تن گندم در کشور تولید شود.

وزیر جهادکشاورزی افزود: شرکت بازرگانی دولتی کار خرید گندم را انجام می دهد و تلاش می کنیم با همکاری سازمان برنامه و بودجه بدهی کشاورزان سر موعد پرداخت شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برداشت‌نخستین گندم کشور/گندم جنوب روانه سیلوها شد
  • خرید تضمینی گندم به ۱۱ میلیون تن می‌رسد
  • برداشت گندم با حضور وزیر جهادکشاورزی در هرمزگان آغاز شد
  • برداشت گندم از مزارع هرمزگان ۷۰ هزار تن پیش‌بینی شد
  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • آغاز برداشت گندم کشور از هرمزگان
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان