Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-03-28@19:35:56 GMT

قیمت گذاری خودرو همچنان دست سازمان حمایت است

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۳۰۸۱

قیمت گذاری خودرو همچنان دست سازمان حمایت است

پول‌نیوز - عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در حاشیه نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: سازمان حمایت حلقه آخر نظارت بر بازار در بحث رصد و پایش است که مردم از آن موضوعاتی مانند گرانی و افزایش قیمت را سئوال می‌کنند. ما هم یکی از حلقه‌های رسیدن کالا به مردم و مصرف کننده هستیم که شناخت همه حلقه‌ها ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




تابش افزود: یکصد قلم کالا را بر اساس دستور وزارتخانه در بازار رصد و تحلیل می‌کنیم و اگر احساس کردیم برای کالایی نیاز به هشدار است، مکاتبه می‌کنیم. در کالا‌هایی که دچار تنش شده است پس از ارایه هشدار به دستگا‌های متولی تامین، شاهد کاهش قیمت بودیم.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تصریح کرد: پس از مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی و سران قوا، کار کارشناسی قیمت با سازمان حمایت است. ۲ نوع قیمت گذاری داریم. یکی مربوط به کالا‌هایی که مشمول قیمت گذاری است و یکی مختص کالا‌هایی است که شرکت‌ها قیمت گذاری می‌کنند و سازمان حمایت رصد می‌کند.

وی ادامه داد: گرانی با گرانفروشی متفاوت است، این باید مدنظر واقع شود. وقتی عرضه و تقاضا با هم برابر نباشد، گرانی اتفاق می‌افتد. منشا برخی گرانی‌ها که مربوط به کالا‌های خارجی است، به دلیل افزایش جهانی قیمت کالا است.

تابش با بیان اینکه برخی تغییر قیمت‌ها متاثر از برخی تصمیمات داخلی و مصوبات قانونی است گفت: سالیانه ۲۰۰ هزار تن ماهی "تن" نیاز داریم، ۵۰ درصد این ماهی مورد نیاز وارداتی است، وقتی ارز این کالا از ۴۲۰۰ به نیمایی تغییر می‌کند، تن ماهی در بازار دچار افزایش قیمت می‌شود. بخشی از افزایش قیمت تن ماهی به خاطر افزایش قیمت مواد اولیه و بخشی دیگر به خاطر عدم تولید است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: نظارت‌ها را استانی کردیم و شب و روز در استان‌ها در حال رصد و پایش هستیم. نسبت به سال ۹۶ از لحاظ عددی حدود ۸ درصد افزایش بازرسی داشتیم در حالی که به لحاظ بودجه و نیروی انسانی افزایشی نداشتیم.

وی افزود: ارزش پرونده‌های تشکیل شده ۱۲۴۵ درصد افزایش داشت، به لحاظ جرایم وصولی ۷۶ درصد و به لحاظ گشت‌های مشترک ۳۲ درصد افزایش داشت. تعداد پرونده‌های قاچاق تشکیل شده ۷۶ درصد افزایش داشت.

تابش تصریح کرد: کالا به اندازه کافی برای مردم داریم، نیازی نیست مردم، کالا انبار کنند تا گرانی کاذب به وجود آید. تاکنون مصوبه‌ای مبنی بر بازگشت قیمتگذاری خودرو به شورای رقابت برای سازمان حمایت ارسال نشده است، تا این لحظه هیچ وظیفه‌ای از سازمان حمایت به جایی منتقل نشده است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: خودروسازی ما از درد‌هایی رنج می‌برد که وزیر صنعت، معدن و تجارت پکیجی برای درمان این درد تدوین کردند و این پکیج باید تمام و کمال اجرا شود تا نتایجش را ببینیم. این وضعیت بازار خودرو زمانی پیش آمد که مطالبات مردم یک میلیون خودرو و تولید خودرو ۴۰۰ هزار خودرو بود، یعنی عرضه نسبت به تقاضا خیلی کم بود.

وی گفت: تولیدمان را در خودروسازی به ۲۰۰۰ خودرو رساندیم و افزایش تولید و تحویل، قیمت‌ها را متعادل می‌کند که این موضوع در حال رصد است.

تابش افزود: هیچ پیش فروشی را در خودرو سازی‌ها نداریم. حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار خودرو به صورت ناقص در خودروسازی‌ها مانده است که تمام تلاش این است که با تامین قطعات، ساخته و کامل شوند تا به بازار ارایه شوند. ۲ خودورسازی ایران خودرو و سایپا برای تامین قطعات داخلی به دست شرکت‌های داخلی فراخوان دادند، که ۳۸ میلیون دلار سایپا و ۴۰ میلیون دلار ایران خودرو از مجرای تامین داخلی قطعات صرفه جویی ارزی داشت.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ادامه داد: سازمان حمایت قیمت برنج و قیمت گوشت دام زنده داخلی را بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار باید قیمت گذاری کند. مبنای قیمت گذاری برنج داخلی و گوشت دام داخلی را از وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد: تولید روغن موتور به خاطر صفر شدن یارانه برخی مواد اولیه صنعتی اش کم شده بود، افزایش قیمت این کالا به این خاطر بود. افزایش بیش از ۶۰ درصد روغن موتور دیزلی و بیش از ۷۰ درصد روغن موتور بنزینی را رصد و رسیدگی می‌کنیم.

تابش اظهار کرد: محصولات جدید روغن موتور با قیمت جدید و با لیبل و برچسب جدید به بازار در حال عرضه است.

فروش سبدی مانند فروش روغن موتور به همراه فیلتر چه در واحد تولیدی و چه در واحد صنفی غیرقانونی است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان ادامه داد: استفاده از عوارض صادراتی برای صفر کردن ممنوعیت صادراتی کالا‌ها در داخل کشور را دنبال می‌کنیم. موضع سازمان حمایت برای صادرات با اولویت تامین داخل مثبت است.

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: سازمان حمایت از مصرف کنندگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۳۰۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت جهانی طلا کاهش یافت

بهای هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۱۸۹ دلار و ۲۹ سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا با ۰.۱ درصد کاهش به ۲۱۸۸ دلار و ۳۰ سنت رسید.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو روز چهارشنبه گفت داده‌های ناامیدکننده تورم اخیر تأیید می‌کند که بانک مرکزی آمریکا از کاهش نرخ بهره کوتاه‌مدت اجتناب کرده است.

دلار آمریکا در برابر رقبای خود ۰.۱ درصد افزایش یافت و طلا را برای سایر دارندگان ارز گران‌تر کرد، در حالی که بازده اسکناس‌های ۱۰ ساله خزانه‌داری نیز افزایش یافت. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر گزارش شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند که قرار است در روز جمعه اعلام شود تا فدرال‌رزرو چه زمانی شروع به کاهش نرخ بهره کند.

شاخص هزینه‌های مصرف شخصی در ماه فوریه ۰.۳ درصد افزایش یافت که باعث می‌شود سرعت سالانه ۲.۸ درصد حفظ شود. همچنین گزارش اولیه هفتگی ادعا‌های بیکاری ایالات‌متحده مورد توجه سرمایه گذاران است که منتشر می‌شود.

بر اساس ابزار FedWatch گروه CME، معامله‌گران به احتمال ۶۲ درصد قیمت گذاری می‌کنند که فدرال رزرو در ماه ژوئن کاهش نرخ بهره را آغاز کند که از احتمال ۷۰ درصدی در روز چهارشنبه کمتر است. نرخ بهره پایین‌تر، هزینه فرصت نگهداری شمش را کاهش می‌دهد.

واردات طلای هند قرار است در ماه مارس بیش از ۹۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یابد تا به پایین‌ترین سطح از زمان همه‌گیری کووید برسد، زیرا بانک‌ها پس از کاهش قیمت‌های بی‌سابقه بر تقاضا، واردات خود را کاهش دادند.

طبق گزارش رویترز، در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد کاهش به ۲۴.۵۶ دلار رسید، پلاتین با ۰.۴ درصد افزایش به ۸۹۷ دلار و ۱۰ سنت رسید و پالادیوم ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۹۸۷ دلار و ۶۶ سنت رسید.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • خودروسازان از قیمت گذاری دستوری معاف می شوند؟
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت
  • جهش چشمگیر قیمت گاز در انتظار شهروندان آلمانی
  • شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین در قم اجرایی شد
  • راه اندازی شبکه نظام‌مند توزیع کالا‌های اساسی در قم با شناسایی ۲۵۰ کاسب امین 
  • ثبات قیمت جهانی طلا همچنان پابرجاست
  • غول خودروهای برقی چین لرزید
  • قیمت سرخابی‌ها اعلام شد؛ پرسپولیس گران‌تر از استقلال
  • سهام پایه سرخابی‌ ها برای واگذاری اعلام شد
  • افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳