Web Analytics Made Easy - Statcounter

هیچ اتحاد و ائتلافی در اصلاح‌طلبان شکل نمی‌گیرد مگر اینکه حزب کارگزاران در آن حضور داشته باشد/ جبهه اصولگرایان هیچ وقت اعتنایی به حزب اعتدال و توسعه نداشته و این حزب حتی حضور حداقلی هم این جبهه نداشته است/ جریان اصلاحات حتماً از شرکت در انتخابات طفره نخواهد رفت/ موسوی خوئینی ها از نظر جهت گیری و نوع نگاه به هاشمی رفسنجانی در جبهه اصلاحات کاملاً تنهاست

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با بیان اینکه مسیر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ از ۹۸ می‌گذرد، گفت: جریان اصلاحات حتماً از شرکت در انتخابات طفره نخواهد رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرآنلاین، حسین مرعشی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره جایگاه حزب کارگزاران سازندگی در جبهه اصلاحات گفت: حزب کارگزاران در جبهه اصلاحات اثرگذار است یعنی حزب کارگزاران در جبهه اصلاحات دارای یک جایگاهی است که هیچ اتحاد و ائتلافی در اصلاح‌طلبان شکل نمی‌گیرد مگر اینکه حزب کارگزاران در آن حضور داشته باشد. بنابراین حزب کارگزاران هم می‌تواند نقش اثباتی داشته باشد و هم مبارزه منفی به خود بگیرد.

اهم اظهارات حسین مرعشی در گفتگو فارس را در ادامه می خوانید:

حزب اعتدال و توسعه به اهداف مهم خود نرسیده

* {در پاسخ به فلسفه وجودی حزب اعتدال و توسعه}: اشکالی که به حزب اعتدال و توسعه وارد است، این است که آنها مطلقاً نتوانستند در جبهه اصولگرایان حضور و پایگاهی داشته باشند یعنی حزب اعتدال و توسعه به اهداف مهم خود نرسیده است. جبهه اصولگرایان هیچ وقت اعتنایی به حزب اعتدال و توسعه نداشته و این حزب حتی حضور حداقلی هم این جبهه نداشته است. از نظر من حزب اعتدال و توسعه از اهداف خود فاصله گرفته است. حزب اعتدال و توسعه برای ورود به جبهه اصلاحات نیز احتیاط می‌کند هرچند جبهه اصلاحات ممکن بود حزب اعتدال و توسعه را به عنوان یک حزب میانه بپذیرد. آنها خودشان تأکید دارند که ما اصلاح‌طلب نیستم.

* {درباره احتمال ائتلاف حزب متبوعش با حزب اعتدال و توسعه در انتخابات آتی مجلس}: کارگزاران که خواسته اصلی خود را اصلاح‌طلبی می‌داند خاستگاه خود را رها نمی‌کند که برود ائتلاف کند.

آقای روحانی دستاوردهای زیادی در دولت نخست خود داشت

*{در پاسخ به عملکرد دولت تدبیر و امید}: آقای روحانی دستاوردهای زیادی در دولت نخست خود داشت اما نتوانست این دستاوردها را حفظ کند بنابراین در دور دوم آنگونه که باید شاید موفق نبود و دستاوردهایش خیلی سریع از دست رفت و همین سبب شد تا زمینه رشد یک تفکر سوم نیز از دست برود و ضعیف شود.

* ما به عنوان اصلاح‌طلبان از ضعف‌ها و شرایطی که دولت در آن قرار گرفته آسیب دیده‌ایم اما جریان اصلاحات یک جریان ریشه‌داری است این ضعف‌ها و ضربه‌ها، چیزی نیست که بخواهد اصلاحات را از پای درآورد چرا که اصلاحات ریشه در دهه اول انقلاب دارد.

نمی‌خواستیم آقای روحانی بشود خاتمی، موسوی و کروبی دوم

* مهم‌ترین ضعف دولت را این می‌دانم که دولت نتوانست پشتوانه رهبری را حفظ کند و این را من از همه اینها مهم‌تر می‌دانم. بالاخره ما که به آقای روحانی رای دادیم، به روحانی‌ای رای دادیم که نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی بود. ما که نمی‌خواستیم آقای روحانی بشود خاتمی، موسوی و کروبی دوم.

* ما می‌خواستیم روحانی کسی باشد که زانو به زانوی رهبری بنشیند و با هماهنگی مقام معظم رهبری مشکلات کشور را حل و فصل کند. اینها را به عنوان ضعف می‌پذیرم. چه ضعف‌های تاکتیکی در حوزه‌های اطلاع‌رسانی و چه ضعف‌های کلان مدیریتی.

 هاشمی آدم بزرگی بود و آدم‌های بزرگ مخالفان بزرگ هم دارند

* {درباره بعد شخصیتی مرحوم هاشمی رفسنجانی}: من هیچ وقت ندیدم که آقای هاشمی بدِ کسی را بخواهد. یک وقتی دوستان حزب مشارکت بعد از حوادث مربوط به مجلس ششم از آقای هاشمی وقت خواستند و پیش ایشان رفتند. وقتی که بیرون آمدند من از آنها پرسیدم چه شد؟ گفتند این مرد مطلقا به روی خودش نیاورد که ما با او چه کار کردیم. ما را درست راهنمایی کرد، تحویل گرفت، وارد گفت‌وگو شد و ضعف‌هایمان و نقاط قوت‌مان را گفت. آقای هاشمی آدم بزرگی بود و آدم‌های بزرگ مخالفان بزرگ هم دارند. ممکن است اشتباهات بزرگ هم کرده باشند. اگر حب و بغض‌ها را کنار بگذاریم، آقای هاشمی به عنوان یک نمونه می‌تواند مورد مطالعه دقیق قرار گیرد.

آقای خوئینی‌ها همیشه با آقای هاشمی زاویه داشته است

*{درباره اظهارات اخیر موسوی خویئنی ها درباره مرحوم هاشمی رفسنجانی}: آقای خوئینی‌ها همیشه با آقای هاشمی زاویه داشته و چیز جدیدی هم نبوده است. آقای خوئینی‌ها در آن موضع در جبهه اصلاحات کاملاً تنهاست. نه از روحانیون مبارز، نه از بقیه احزاب و نه هیچ کس آقای خوئینی‌ها را در آن جهت‌گیری و نوع نگاه به آقای هاشمی همراهی نمی‌کند.

به هیچ عنوان صحنه سیاست ایران را علی‌رغم همه محدودیت‌ها ترک نمی‌کنیم

* {در پاسخ به وضعیت اصلاح طلبان در شرایط فعلی}: مهمترین وظیفه ما پایداری جمهوری اسلامی و ایران است، ما به هیچ عنوان صحنه سیاست ایران را علی‌رغم همه محدودیت‌ها ترک نمی‌کنیم. اگر راهکارها را از ما بخواهند و حتی نخواهند هم راهکارمان را ارائه می‌دهیم.

اصلاحات حتماً از شرکت در انتخابات طفره نخواهد رفت

* جریان اصلاحات حتماً از شرکت در انتخابات طفره نخواهد رفت، دوستانی که می‌گویند مشروط، به خاطر این است که شرایط را بهبود ببخشند. خیلی برایمان سخت است که ظرفیت‌های فراوانی داشته باشیم که به صحنه نیایند یا حذف شوند و ما با لیست‌های حداقلی حداکثر مسئولیت را بپذیریم.

* انتخابات مجلس یازدهم زمینه ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را فراهم می‌کند. پس این انتخابات صرفا انتخابات مجلس نیست. من خودم به عنوان کسی که فوق‌العاده علاقمندم که ایران در مسیر سربلندی قدم‌های جدی‌تری را بردارد، فکر می‌کنم چه اصولگرایان و چه اصلاح‌طلبان باید بهترین ظرفیت‌هایشان را برای انتخابات مجلس یازدهم آماده کنند.

نباید فعلا روی ۱۴۰۰ تمرکز کنیم

* از مجلسی که اکثریتش اصولگرا باشد یا اصلاح‌طلب، به شرط کفایت ، یک رئیس‌جمهور خوب بیرون خواهد آمد؛ یعنی در انتخابات ۱۴۰۰ انتخاباتی در تراز ایران و کسی که بتواند همپای رهبری حرکت کند و پاسخگوی مسائل پیچیده ایران امروز باشد، انتخاب خواهد شد. پس به نظرم نباید فعلا روی ۱۴۰۰ تمرکز کنیم.

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۳۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست عراق؛ سناریوی بعدی چیست؟

در پی انتشار تصویر جریان جدید موسوم به «جریان ملی شیعی» همراه با امضا و مهر مقتدی صدر در شبکه های اجتماعی عراقی، گمانه زنی ها برای بازگشت جریان صدر به صحنه سیاست آغاز شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، جریان صدر که در انتخابات پارلمانی 2021 عراق توانسته بود 73 کرسی بدست آورد، علیرغم تشکیل فراکسیون اکثریت، موفق به تشکیل دولت نشد و در اعتراض، ابتدا منازعات سیاسی را از پشت پرده به خیابان ها کشاند و در ادامه راهبرد استعفا جمعی فراکسیون صدر از نمایندگی در پارلمان عراق را برگزید. این موضوع سبب شد تا صدر از سیاست کناره گیری کند، اقدامی که در تاریخ تحولات سیاسی عراق در سالهای گذشته، بارها شاهد آن بودیم.

اکنون نزدیکان صدر، جریان ملی شیعی را بهانه ای برای بازگشت مقتدی الصدر به صحنه سیاست می دانند.

 

اپوزیسیون چارچوب هماهنگی

ارزیابی ها در فضای رسانه ای عراق بر این است که جریان ملی شیعی به دنبال جذب تمام جناح های مخالف چارچوب هماهنگی است. ناظران بر این باورند که مقتدی صدر تحت لوای جریان ملی شیعی وارد انتخابات پارلمان خواهد شد و در قدم بعدی، گروه های سیاسی خارج از چارچوب هماهنگی به این جریان خواهند پیوست. بر همین اساس به نظر می رسد مقتدی صدر بار دیگر به تشکیل دولت اکثریت می اندیشد.

پس از اعلام رسمی و رونمایی از جریان ملی شیعی در رسانه ها، کارشناسان و تحلیلگران سیاست عراق، انتقادهایی به نامگذاری این جریان وارد کردند. برای نمونه صفحه «وزیر الصدر» در شبکه های اجتماعی در پاسخ به این انتقادات، نام گذاری را محصور به شیعیان ندانست و شعار "نعم نعم للوطن" به معنی "آری آری برای وطن" را مانند جریان صدر، سرلوحه جریان جدید قرار داد.

پس از عزلت ماه های اخیر، مقتدی صدر از ساز و کارهای سیاسی، جریان هایی از دل چارچوب هماهنگی خواستار بازگشت وی شدند. محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز بارها در تلاش بوده تا با نزدیکان صدر و یا مستقیما با مقتدی صدر راه را برای همکاری باز کند، اما تاکنون هیچ کدام از اعضای جریان و نزدیکان صدر پاسخ مثبتی ندادند. این امر پیام عدم مقبولیت السودانی و چارچوب هماهنگی از سوی این جریان را می رساند.

پیروزی قاطع جریان صدر در انتخابات 2021 فرصتی را برای مقتدی بوجود آورد تا بتواند بر عمده وزارتخانه ها تسلط یابد که چند وزارتخانه اساسی از جمله وزارت‌های دفاع، کشور، نفت، دارایی و مقام مشاور امنیت ملی علاوه بر انتصاب نخست وزیر را در بر می گرفت. این موارد با موافقت ائتلاف السیاده و حزب دموکرات و مخالفت برخی جریان های شیعی از جمله فراکسیون صادقون و دولت قانون همراه شد.

کناره گیری مقطعی صدر از سیاست به 2 سال هم نکشید، به نحوی که در سطح رسانه های عراقی به تازگی زمزمه های تشکیل فهرست مشترک السودانی برای انتخابات آینده مطرح می شود. بازگشت صدر به صحنه سیاسی عراق بیانگر این احساس نگرانی است که دولت اکثریت، نه از چارچوب هماهنگی و نه از جریان صدر بلکه از جریان ثالثی ذیل نام السودانی رقم بخورد.

 

مشارکت در انتخابات 2025

پیش از انتخابات 2021 که صدر اعلام کرده بود در آن مشارکت نخواهد کرد، از اولین مرحله عملیاتی پروژه «البنیان المرصوص» رونمایی کرد. این پروژه قصد داشت خدمات عمومی را به صورت رایگان یا ارزان به طبقه فرودست جامعه ارائه دهد. این موضوع باعث افزایش محبوبیت صدر نزد طبقات متوسط و فقیر جامعه گردید که در نهایت به معرفی لیست در انتخابات 2021 منجر گردید. نکته قابل تامل آنکه اتفاقی مشابه همین موضوع بار دیگر در حال رخ دادن است. صدر پس از کناره گیری در سال 2022، حلقه رسانه ای را با هدف تسلط بر افکار عمومی تقویت کرد و به حمایت علنی البنیان المرصوص پرداخت؛ با این تفاوت که صدر نمی توانست منتقد دولت کنونی شود چرا که ساخت مجتمع های مسکونی و بهبود فضای شهرک صدر نیز در میان اولویت های دولت السودانی قرار دارد. البته این موضوع سبب نمی شود که نظر مقتدی برای نخست وزیری السودانی در دور دوم تغییر کند.

«جریان ملی شیعی» تلاش خواهد کرد ابتدا نظر اپوزیسیون چارچوب هماهنگی را به خود جلب و سپس سراغ دیگر احزاب مخالف یا منتقد دولت فعلی برود. فرض بر این است که مقتدی صدر با لیبرال ها و ملی گراهای معتدل شیعی توافق کند، سپس حزب تقدم و حزب دموکرات کردستان را نزدیک خود نگه دارد.

محورهای رایزنی نخست وزیر عراق در سفر به آمریکاسفر السودانی به آمریکا زیر ذره بین گروه‌های مقاومت عراق

 

در مجموع انتظار می رود جریان الفراتین تحت رهبری السودانی که بصورت جداگانه یا ائتلافی وارد عرصه انتخابات خواهد شد، در کنار جریان ملی شیعی مقتدی صدر که در انتخابات 2025 شرکت خواهند کرد، فضای رقابتی جدیدی را برای عراق خلق کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس جبهه اصلاحات: پاسخ ایران به اسرائیل مشروع بود
  • آذر منصوری و تلاش برای خنثی‌سازی اظهارات مثبت خاتمی
  • جزئیات گفتگوی تلفنی رئیس جبهه اصلاحات با مهدی کروبی
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟
  • بیانیه حزب اعتدال و توسعه در حمایت از اقدام کوبنده و بازدارنده نیرو‌های مسلح علیه رژیم صهیونیستی
  • بیانیه حزب اعتدال و توسعه در حمایت از عملیات «وعده صادق» ایران در پاسخ به اسرائیل: مهمترین رویکرد استراتژیک، حفظ وحدت و انسجام ملی و حمایت یکپارچه اقشار ایران از ارکان نظام در برابر متجاوزین خدعه گر و مستکبر است
  • بیانیه حزب اعتدال و توسعه در حمایت از حمله سپاه به اسرائیل
  • نماینده سابق مجلس: موی سر زنان را می‌بینید شکم گرسنه و اشکشان را نه!
  • بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست عراق؛ سناریوی بعدی چیست؟
  • پیام حزب اعتدال و توسعه در پی حمله ایران به اسرائیل /مهمترین رویکرد استراتژیک، حفظ وحدت و انسجام ملی است