Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@22:24:44 GMT

طرز تهیه حلوا سه آرد خوشمزه و مجلسی

تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۳۷۸۲

طرز تهیه حلوا سه آرد خوشمزه و مجلسی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حلوای سه آرده با سه آرد متفاوت، گندم، برنج و نخودچی درست می‌شود. این سه نوع آرد اگر چه از نظر خواص با هم متفاوت هستند، اما از بعضی جهات مشابه هستند. آرد نخودچی و برنج خشکتر هستند و آرد گندم لطیفتر. آرد نخودچی که در واقع از نخود برشته به دست می‌آید میزان پروتئین بالاتری نسبت به دو آرد دیگر دارد و از این جهت مغذی‌تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود استفاده از سه آرد متفاوت نتیجه کار مشابه سایر حلواهاست. مزه این حلوا خوشمزه است و بافتی لطیف دارد. در صورتی که بخواهید آن را شکل بدهید و قالب بزنید به راحتی این کار امکان پذیر است.

در این حلوا مقداری کره استفاده شده که من از کره گیاهی برای وگان بودن استفاده کردم شما می‌توانید از کره حیوانی استفاده کنید. میزان شیرینی آرد بستگی به ذائقه شما دارد، اما توصیه می‌کنم همیشه میزان شکر را کمتر از دستورالعمل در نظر بگیرید، چون حلوا پس از سر شدن شیرینتر می‌شود موقع شکل دادن به چنین حلوایی با مشکل مواجه خواهید شد بخصوص که بخواهید با پشت قاشق کار کنید.

من جزو طرفداران حلوا نیستم، چون اصولا به خوردن غذا‌های پرچرب و شیرین علاقه‌ای ندارم، اما هر کدام از ما پیش آمده که یک روز‌هایی دلمان بخواد حلوا درست کنیم بخصوص در اواخر هفته و یا ماه رمضان که اغلب برای افطار کردن از شیرینی‌ها استفاده می‌کنند. این حلوا انتخاب خوبی برای شماست، چون هم خواص مغذی بیشتری دارد و هم در حین درست کردن آن دقت بیشتری انجام می‌شود.

مواد لازم :

آرد سفید گندم: ۱/۲ پیمانه
آرد نخودچی: ۱/۲ پیمانه
آرد برنج: ۱/۲ پیمانه
شکر: ۱ پیمانه و یا کمتر
روغن: ۱/۲ پیمانه و یا کمتر
گلاب: ۱/۴ پیمانه
زعفران غلیظ: ۴ قاشق غذاخوری
کره: ۱۵ گرم

طرز تهیه:

۱. ابتدا هر سه آرد را جداگانه الک کنید. الک کردن آرد‌ها بسیار مهم است، چون حتی بهترین آرد‌ها هم مقداری بخش‌های درشت و زائد دارند. بخصوص برای آرد نخودچی حتما این نکته را رعایت کنید. یک ماهیتابه با اندازه مناسب را روی حرارت ملایم گاز بگذارید، آرد گندم را ریخته و تفت دهید یا به قول معروف بو بدهید آنقدر که بوی خامی آن برود و کمی هم تغییر رنگ بدهد. آرد سفید دیرتر از آرد سبوسدار تغییر رنگ داده و تفت می‌خورد. سپس آرد برنج را اضافه کنید، زمان آن کمتر از آرد گندم است. در انتها آرد نخودچی را اضافه کنید، آرد نخودچی سریعتر تفت می‌خورد بنابراین زیاد روی گاز نماند. حالا گاز را خاموش کرده و محتویات داخل ماهیتابه را الک کنید و ناخالصی‌ها را دور بریزید. این مرحله خیلی مهم است. چون اگر توجه کنید قطعات درشت زیادی را در الک می‌بینید.

۲. پس از بو دادن آرد ابتدا سراغ درست کردن شربت می‌رویم. ۱ پیمانه شکر را در ۱ پیمانه آب تصفیه می‌ریزیم. آب و شکر را به هم بزنید. روی حرارت بگذارید تا بجوش آید، زیر آن را کم کنید تا شکر خوب حل شود. حالا گلاب و زعفران غلیظ را داخل آب و شکر بریزید و بلافاصله گاز را خاموش کنید و کناری بگذارید. سعی کنید گلاب شما از نوع مرغوب باشد تا عطر و بوی خوبی به حلوا بدهد.

۳. حالا ارد‌ها را دوباره در ماهیتابه ریخته و روغن را به تدریج و آرام آرام به آن اضافه کنید. توجه کنید که این کار را حتما به تدریج انجام دهید و هر بار که کمی از روغن را به آرد اضافه می‌کنید خوب آن را بهم بزنید. در ابتدا به نظر می‌رسد که مقدار روغن خیلی کم ا ست، اما همچنین که آرام آن را به آرد اضافه می‌کنید در نهایت مقداری اضافه می‌آید. سعی کنید کمتر از ۱/۲ پیمانه استفاده کنید. کره را هم به آرد اضافه کنید. هم بزنید.

۴. حالا شربت را به آرامی به آرد و روغن اضافه کنید و مرتب بهم بزنید تا حدی که حلوا غلیظ شده و از کناره‌های ظرف جدا شود. حلوا حالت منسجمی به خود می‌گیرد و یکدست می‌شود. برای اینکه بخشی از حلوا را به رنگ تیره درآورید یک قاشق غذاخوری کاکائو را با کمی آب ولرم مخلوط کنید و به نصف یا یک سوم حلوا اضافه کنید. توجه کنید که کاکائوی معمولی استفاده کنید. من از یک کاکائوی مرغوب خارجی استفاده کردم و باعث سیاه شدن رنگ حلوا شد. اگر کاکائوی شما نیز از نوع مرغوب است اندازه آن را نصف کنید.

۵. در پایان حلوا را در قیف ریخته و شکوفه بزنید و یا مثل این تصویر با قالب بیسکویت شکل دهید. این حلوا به آسانی شکل می‌گیرد.

نکات مهم

موقع اندازه کردن مواد سعی کنید میزان شکر را کمتر بگیرید. میزان شیرینی این حلوا کمی زیاد است. به خصوص افرادی که از غذا‌های شیرین اجتناب می‌کنند.
روغن را حتما و حتما به تدریج به آرد اضافه کنید. آرد‌ها از سه جنس متفاوت هستند و سرعت جذب روغن توسط آن‌ها با هم فرق دارند.
از آرد ذرت برای درست کردن این حلوا استفاده نکنید. آرد ذرت باعث از هم پاشیدن حلوا شده و بافت منسجمی را ایجاد نمی‌کند.
زعفران و گلاب نقش مهمی در ایجاد عطر و بوی خوب در حلوا دارند بنابراین سعی کنید زعفران شما به میزان کافی و گلاب هم از نوع مرغوب باشد.
به دلیل استفاده از آرد نخودچی این حلوا کمی رنگ تیره دارد بنابراین صرف استفاده از زعفران رنگ آن زرد نخواهد شد. اگر می‌خواهید مقداری حلوای زرد داشته باشید می‌توانید کمی حلوای گندم ساده با آرد سفید و زعفران زیاد درست کنید.
برای قالب زدن حلوا با قالب بیسکویت و یا شکوفه زدن آن با قیف اجازه دهید که حلوا کمی سرد شود، سپس اقدام به تزئین و سرو کنید.

منبع: برترینها

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آشپزی تغذیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۳۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حلوا قُبِیت شوشتر سوغات راه مسافران نوروز

 به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان،  قُبِیت یکی از شیرینی‌های محلی قدیمی ایران است ولی حلوا قبیت مثل حلوا‌های دیگر نیست.

حلوا قبیت را در گذشته به عنوان غذا مصرف می‌کردند و قدیمی‌ها آن را با نان و روغن حیوانی می‌خوردند.

حلوا قبیت از ترکیب سفیده تخم مرغ و شکر و چوبک درست می‌شود. وقتی برای اولین بار قبیت را می‌بینید، آن را با چسب چوب اشتباه می‌گیرید.

حلوا قبیت را محلی‌های دزفول و شوشتر خوب درست می‌کنند. اگر به این دو شهر سفر داشتید، حتما قبیت را امتحان کنید.

گفتنی است، پرونده‌ای برای ثبت حلوا قبیت شوشتر در فهرست آثار ملی ایران تهیه شده است که می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه گردشگری در این منطقه داشته باشد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • حلوا قُبِیت شوشتر سوغات راه مسافران نوروز
  • سوغاتی‌های خوشمزه خوزستان؛ کلوچه دزفول و موچی ایرانی در بهبهان
  • آموزش شیرینی‌پزی / طرز تهیه حلوا زنجبیلی تبریز با مواد بسیار ساده
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی‌ها را عصبانی کرد | وزیر کار زیر تیغ استیضاح؟
  • برگزاری جشنواره حلوا و شیرینی‌های محلی در اروندکنار
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی‌ها را عصبانی کرد؛ وزیر کار استیضاح می‌شود؟
  • میزان افزایش حقوق کارگران، مجلسی ها را عصبانی کرد /وزیر کار استیضاح می شود؟
  • جشنواره حلوا و شیرینی‌های محلی ویژه ماه رمضان در اروندکنار
  • این پنیر خامه‌ای خوشمزه آلمانی را در خانه فقط در ۵ دقیقه درست کنید (فیلم)
  • طرز تهیه ۴ مدل سوپ خوشمزه و مقوی برای افطار