Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجید بهادری سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به شروع وجین اول و دوم در مزارع برنج، انجام مبارزه مکانیکی علیه کرم ساقه خوار از طریق حذف بوته‌های آلوده هنگام وجین را در کاهش آلودگی‌های نسل دوم ضروری دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به بازدید‌های میدانی کارشناسان جهاد کشاورزی از مزارع شالیزاری در شهرستان‌های بابل و آمل، گفت: آلودگی مزارع به کرم ساقه خوار برنج با شدت و ضعف‌های مختلف همراه است، اما بیشترین آلودگی در مزارعی مشاهده شد که در اطراف آن میزبان‌های زمستانه کرم ساقه خوار از تراکم بالایی برخوردار است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سارمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: در حال حاضر بیولوژی کرم ساقه خوار در مرحله لارو‌های سن یک و دو بوده که با توجه به تعیین زمان‌های صورت گرفته برای شهرستان‌های مرکزی، بهترین زمان مبارزه با کرم ساقه خوار در مزارع شالیزاری، حداکثر طی هفته جاریخواهد بود.

بهادری گفت: بازدید‌های کارشناسی روزانه و پایش آفات و بیماری‌ها از سوی کارشناسان حفظ نباتات و پهنه در مزارع برنج، بویژه در اراضی پیش نشا برای اطلاع دقیق از بیولوژی، تعیین سطح زیان اقتصادی، هدایت و راهنمایی بهره برداران برای کنترل مطلوب آفت کرم ساقه خوار به منظور مدیریت تلفیقی با الویت کنترل بیولوژیک و روش‌های کنترل غیر شیمیایی و استفاده از سموم کم خطر الزامی است.

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به شروع وجین اول و دوم در مزارع برنج، افزود: اطلاع رسانی برای انجام مبارزه مکانیکی علیه کرم ساقه خوار از طریق حذف بوته‌های آلوده و بوته‌هایی که غلاف برگ آن‌ها طلایی یا قهوه‌ای شده است هنگام وجین در کاهش آلودگی‌های نسل دوم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی بازدید مستمر از فروشگاه‌های سموم منطقه برای اطلاع از میزان موجودی و کیفیت سموم مورد عرضه در فروشگاه‌ها و پیشگیری از عرضه سموم غیر استاندارد از سوی افراد سودجو را مورد تاکید قرار داد.

بهادری گفت: برای کنترل کیفی سموم مورد مصرف علیه کرم ساقه خوار، در مزارع شالیزاری حومه هر مرکز جهاد کشاورزی، حداقل یک تا دو مزرعه انتخاب و قبل از مبارزه شیمیایی، درصد آلودگی مشخص و پس از گرانولپاشی (سمپاشی) دو مرحله به فاصله هفت و ۱۴ روز بعد تاثیر سموم مورد استفاده ارزیابی قرار گیرد.

انتهای پیام/ م

شروع وجین اول و دوم در مزارع برنج مازندران

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محصولات کشاورزی کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۵۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران. مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر از مبارزه شیمیایی با بیماری‌های لکه برگی و فوزاریوم در ۲۰ هزار هکتار از گندمزار‌های این شهرستان خبر داد.


غلامرضا قنبری بیماری زنگ زرد، فوزاریوم خوشه، سفیدک پودری گندم، سپتوریوز برگی و لکه خرمایی را از بیماری‌های مهم گندم برشمرد و افزود: با بیماری فوزاریوم در ۶ هزار هکتار مزارع گندم این شهرستان مبارزه شد.


وی با اشاره به سرکشی مستمر کارشناسان حفظ نباتات و مروجین پهنه از مزارع گندم تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب جهت انتشار بیماری‌ها، انتظار می‌رود کشاورزان به توصیه‌های گیاه پزشکی و همکاران حفظ نباتات توجه کنند.

دیگر خبرها

  • مبارزه علیه آفت‌ سن‌ گندم در مهاباد به ۱۵ هزار و ۴۰۰ هکتار رسید
  • تداوم اجرای طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در جنگل های زاگرس
  • مبارزه با بیماری‌های گندم در مزارع بهشهر
  • مبارزه با آفت سن گندم در بیش از ۱۵ هزار هکتار از مزارع مهاباد
  • آغاز طرح مبارزه با آفت جوانه خوار در چهارمحال و بختیاری
  • آغازعملیات مبارزه با آفات و علفهای هرز در گندمزارهای مهاباد 
  • پلمب انبار سموم کشاورزی غیرمجاز در مرند
  • پلمپ انبار سموم کشاورزی غیرمجاز در مرند
  • مبارزه با انواع بیماری و آفت در سطح دو میلیون و ۲۰۰هزار هکتار از مزارع کشور
  • خسارتی از بیماری «زنگ زرد» در مزارع لرستان گزارش نشد