Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند با اجرای یک طرح پژوهشی نوع جدیدی از "باتری لیتیوم یون" برای ایمپلنت‌های مغزی را با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این دانشگاه طراحی و تولید کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر مهران جوانبخت، عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مجری این طرح تحقیقاتی با بیان اینکه امروزه باتری لیتیوم یون به عنوان مناسب‌ترین گزینه برای توان‌دهی ابزارهای قابل کاشت در مغز مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: در اجرای این طرح مطالعاتی پژوهشی که تاکنون با ۷۵ درصد پیشرفت همراه بوده است، یک تیم پنج نفری از پژوهشگران مشارکت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طراحی و ساخت "باتری لیتیوم یون" برای ایمپلنت‌های مغزی بخشی از پروژه ملی طراحی و ساخت سیستم ایمپلنت مغزی است که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با حمایت ستاد علوم شناختی درحال اجرا است.

محقق این طرح پژوهشی یادآور شد: یکی از چالش‌های مطرح در زمینه نسل جدید ابزارهای قابل کاشت در بدن، نیازهای متنوع هر ابزار بسته به نوع کاربرد آن است و توسعه باتری‌های لیتیوم یون قادر به فراهم کردن انعطاف پذیری مورد نیاز تجهیزات نوین هم از نظر شکل، اندازه و تأمین انرژی است.

وی خاطرنشان کرد: باتری لیتوم یون تولید محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر بر پایه لیتیوم منگنز اکسید بوده که به روش ترسیب الکتروشیمیایی پالسی برای اولین بار در دنیا تهیه شده و با ویژگی‌های منحصر بفرد خود، قادر به تأمین توان بالای مورد نیاز ابزارها و مدارهای قابل کاشت در مغز مانند تحریک کننده‌های عصبی و قسمت‌های عمقی آن جهت درمان و تسکین بیماری‌های مغزی و اعصاب مرکزی مانند پارکینسون است.

جوانبخت گفت: باتری‌های لیتیوم یون به دلیل دارا بودن قابلیت شارژ مجدد، وسیله بسیار خوبی برای ابزارهای قابل کاشت مغزی مانند تحریک کننده‌های عمقی مغز است.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر گفت: مکانیسم ذخیره انرژی در باتری‌های لیتیوم یون بسیار ساده است، بطوری که این باتری‌ها انرژی الکتریکی را در الکترودها از طریق ورود و خروج یون لیتیوم در ترکیبات الکترودی و فرآیندهای اکسایش و احیا در دو الکترود انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه از جمله ملزومات مشترک فناوری‌های نوین پزشکی قابل کاشت در بدن، نیاز به مصرف انرژی بالا در طول عمر کارکرد منبع توان است، گفت: سل‌های لیتیومی اولیه که در حال حاضر به طور گسترده‌ای در ابزارهای پزشکی قابل کاشت مورد استفاده قرار می‌گیرند، قادر به تأمین عمر کارکرد کافی و تضمین شده به منظور تأمین توان فناوری‌های نوین قابل کاشت از جمله تجهیزات قابل کاشت مغزی نیستند.

بر اساس اعلام ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، جوانبخت گفت: باتری‌های لیتیوم یون تولید محققان دانشگاه صنعتی امیر کبیر به دلیل دارا بودن قابلیت شارژ مجدد (بیش از چند هزار بار)، وسیله بسیار خوبی برای ابزارهای قابل کاشت مغزی مانند تحریک‌کننده‌های عمقی مغز است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ایمپلنت مغزی باتری لیتیوم یون دانشگاه اميركبير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۵۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعضای بانوی مرگ مغزی در مشهد به پنج بیمار زندگی بخشید

      به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در هزار و چهارصد و هشتاد و سومین عمل اهدای عضو از اهداکننده مرگ مغزی این دانشگاه، زنده یاد ام البنین حق بین، بیمار مرگ مغزی معرفی شده از بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد پس از تایید مرگ مغزی و کسب رضایت خانواده‌اش، در بیمارستان منتصریه مشهد زیر عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفت.   دکتر ابراهیم خالقی افزود: یک کلیه این بانوی مرگ مغزی در بیمارستان منتصریه به مردی ۳۸ ساله ساکن نیشابور که سال ها از نارسایی کلیه در رنج بود، اهدا و پیوند شد.   مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کبد این بانوی مرگ مغزی به بانوی ۶۰ ساله ساکن تربت حیدریه که سالها از بیماری نارسایی کبد رنج می‌برد، در بیمارستان منتصریه پیوند شد.   خالقی افزود: همچنین قرنیه‌های این بانوی مرگ مغزی برای پیوند به بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و قسمتی از پوست وی برای پیوند به بیماران بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مشهد ارسال شد.   واحد پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که شمال‌شرق کشور را زیر پوشش دارد، از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

دیگر خبرها

  • مجتمع کُک طبس با حداکثر ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهد
  • اعضای بیمار مرگ مغزی در مشهد جان ۴ را نفر را نجات داد
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی در تجهیزات مخابراتی
  • تحویل واحد‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر در هشتگر طی دومرحله تا پایان شهریور
  • بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده‌های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی
  • روش جدید تراشه‌ها در مغز؛ با فکر شما اشیا هدایت می‌شوند!
  • تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا شهریور سال جاری
  • اعضای بانوی مرگ مغزی در مشهد به پنج بیمار زندگی بخشید
  • بیمار مرگ مغزی در مشهد به ۵ نفر زندگی دوباره بخشید
  • حمایت ۴ میلیارد تومانی بخش صنعتی از پژوهشگران امیرکبیر