Web Analytics Made Easy - Statcounter

عجیب‌ترین بخش این نظرسنجی، مربوط به سوالی است که درباره احتمال رفتن روحانی پرسیده شده است. اکثریت شرکت‌کنندگان یعنی ۵۵ درصد گفته‌اند اگر همین امروز درباره رفتن یا ماندن روحانی همه‌پرسی شود، به رفتن روحانی رای خواهند داد.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ نیمه‌عمر دولت دوم حسن روحانی رسیده و وقت خوبی برای بررسی کارنامه‌ی عملکرد او و ژنرال‌هایش در این دو سال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
رئیس دولت یازدهم که پس از یک دوره چهارساله‌ی ریاست‌جمهوری، ابراهیم رئیسی را برای رسیدنِ دوباره به صندلی ریاست‌جمهوری سد راه خود می‌دید، در رقابتی که به گواه کارشناسان مملو از بی‌اخلاقی و تخریب رقبا بود، توانست رئیس فعلی دستگاه قضا را از سر راه بردارد و مانند چهار رئیس جمهور پیش از خود، سکان‌داری‌اش را هشت ساله کند. اما عملکرد دولت او در اقتصاد و گرانیِ افسارگسیخته و مشکلات معیشتی مردم، در کنار خروج امریکا از برجام و مرگ آن؛ عملا روحانی را در وضعیتی متزلزل قرار داده. وضعیتی که بیش از هرچیز حاصل ضعف ایده‌های او و ناتوانی دولتش در مدیریت کشور است.
حالا که دولت برآمده از انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به نیمه راه رسیده، یکی از نشریات دانشجویی دانشگاه شریف نظرسنجی جالبی را از دانشجویان این دانشگاه انجام داده. «روزنامه شریف» در آخرین شماره‌ی سال تحصیلی جاری از مخاطبانش سوالاتی درباره عملکرد دولت روحانی و همچنین رای‌شان در انتخابات ۹۶ پرسیده. نتایج این نظرسنجی وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم دانشگاه شریف‌ی کی از دانشگاه‌هایی بود که برای حمایت از حسن روحانی در انتخابات ۹۶ گام‌های فراوانی برداشت. تعدادی از اساتید این دانشگاه در نامه‌ای به مردم، خواستار رای به حسن روحانی شدند و ۱۰۱۰ دانشجوی این دانشگاه نیز نامه‌ی حمایت از روحانی را رسانه‌ای کردند. با این اطلاعات، بررسی نظرسنجی «روزنامه شریف» خالی از لطف نیست.
نویسنده این گزارش در ابتدا نوشته: «در نظرسنجی روزنامه درباره حسن روحانی که روی کانال تلگرامی و توییتر روزنامه منتشر شد، ۳۵۰ نفر مشارکت داشتند که ۲۵.۷ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند؛ این عدد مشابه و نزدیک به درصد جمعی تزنان در دانشگاه نیز هست. ۷۵ درصد مشارکت کنندگان، دانشجویان کارشناسی و بقیه، تحصیلات تکمیلی هستند.» او همچنین ادامه می‌دهد: «از افرادی که در نظرسنجی شرکت داشته‌اند ۵۵.۵ درصد به روحانی رای داده‌اند و ۴۱ درصد به رئیسی. در انتخابات نیز روحانی توانسته بود ۵۷ درصد آرا را کسب کند، ولی رئیسی ۳۸ درصد را کسب کرده‌بود. این تفاوت نیز به معنای تفاوت فاحش نیست و حتی ممکن است ناشی از حضور بیشتر طرفداران رئیسی در دانشگاه باشد.»
نمره ۲ از ۵
در بخشی از این نظرسنجی از دانشجویان خواسته شده تا به عملکرد روحانی از ۰ تا ۵ نمره دهند. نمره نهایی روحانی از این سوال، ۲ از ۵ است که با هر مترومعیاری نمره مردودی محسوب می‌شود!  

بی روحانی بهتر می‌شد!
«اگر گزینه دیگری رئیس جمهور می‌شد، اوضاع فرق می‌کرد؟» این، سوال دیگری است که روزنامه شریف از دانشجویان این دانشگاه پرسیده. بر اساس آمار منتشرشده توسط این نشریه، ۴۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند با گزینه دیگر، اوضاع کشور «بهتر» می‌شد، ۳۵ درصد گزینه «تفاوتی نمی‌کرد» و تنها ۲۱ درصد گزینه «بدتر» می‌شد را انتخاب کرده‌اند و این یعنی ۷۶ درصد شرکت‌کنندگان حالا و پس از دو سال، به توخالی بودن «رقیب‌هراسی»‌های روحانی در ایام انتخابات پی برده‌اند.  
برنامه نداری!
در بخش دیگری از این نظرسنجی، از دانشجویان درباره علل شکل‌گیری وضعیت فعلی پرسیده شده است. دانشجویان پاسخ داده‌اند: «نزدیک به ۴۰ درصد مشارکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند نداشتن برنامه اقتصادی از سوی دولت عامل اصلی شکل‌گیری وضعیت فعلی است. ۲۷ درصد از افراد، ناسالم بودن دولتمردان را موثر می‌دانند و ۱۶ درصد، بر نداشتن اختیارات و تعدد مراکز قدرت تاکید دارند. در رده بعدی، ۸.۵ درصد نیز خروج آمریکا از برجام را موثر دانسته‌اند.»
۶۱ درصد اقتصاد، ۶ درصد آزادی‌های سیاسی
۶۱ درصد جامعه آماری این نظرسنجی معتقدند روحانی باید اولویت خود را به بهبود وضعیت اقتصادی اختصاص دهد و این در حالی است که ۱۳.۵ درصد به تلاش برای اصلاح ساختار‌های تصمیم‌گیری و اجرایی در کشور نظر دارند. ۱۰.۵ درصد از مشارکت‌کنندگان نیز به مذاکره با آمریکا نظر دارند. گزینه‌های پرطرفدار بعدی، اصلاح قانون اساسی و گسترش آزادی‌های سیاسی است که به ترتیب ۷ و ۶ درصد رای آورده است.
روحانی برود؟ بله!
اما عجیب‌ترین بخش این نظرسنجی، مربوط به سوالی است که درباره احتمال رفتن روحانی پرسیده شده است. اکثریت شرکت‌کنندگان یعنی ۵۵ درصد گفته‌اند اگر همین امروز درباره رفتن یا ماندن روحانی همه‌پرسی شود، به رفتن روحانی رای خواهند داد. ۳۸ درصد از کسانی که گفته‌اند در سال ۹۶ به روحانی رای داده‌اند هم در میان این ۵۵ درصد قرار دارند!
الان رئیسی پیروز است!
اما سوال کلیدی این نظرسنجی این است: «اگر الان به سال ۹۶ برگردید به کدام کاندیدای انتخابات رای می‌دهید؟» پاسخ شریفی‌ها دوسال پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، تامل‌برانگیز است. ۳۸ درصد شرکت‌کنندگان رئیسی، ۲۶ درصد رای باطله یا سفید و فقط ۲۱ درصد حسن روحانی را انتخاب کرده‌اند! نویسنده گزارش «روزنامه شریف» برای جمع‌بندی این بخش می‌نویسد: «در صورتی که عدم مشارکت در همین سطح بماند، در صورت بازگشت به ۹۶، این بار ابراهیم رئیسی است که با کسب ۵۰.۱ درصد آرای شرکت کنندگان در انتخابات، برنده خواهد شد.»  
روحانی تنها شد
دو سال پس از انتخابات ریاست‎جمهوری دوازدهم، بسیاری از ناظران و تحلیلگران درباره افت شدید محبوبیت و مقبولیت حسن روحانی هشدار می‌دهند. روحانی حالا در شرایطی است که بسیاری از حامیانش را از دست رفته می‌بیند و وضعیتی که برای کشور ساخته، مردم را به ستوه آورده. نظرسنجی تامل‌برانگیز «روزنامه شریف» در دانشگاه شریف- به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی حامیان روحانی- به خوبی نشان‌دهنده اوضاع و احوال حامیان اوست. دو سال پیش وقتی در روز قدس، حسن روحانی با خشم جمعی از مردم مواجه شد، حامیانش هشتگ «روحانی تنها نیست» را برای او ترند کردند. دو سال بعد، اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد مردم دیگر تمایل چندانی به ایستادن کنار رئیس‌جمهور ۷۱ ساله ندارند و روحانی تنهاست. خیلی خیلی تنها.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: روزنامه شریف نشریات دانشجویی عملکرد دولت روحانی دولت حسن روحانی روحانی در دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۶۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، لایحه بودجه ۱۴۰۳ پس از کش و قوس‌های فراوان در روزهای اخیر در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. البته اطلاعات مربوط به تخصیص منابع همانند سال‌های گذشته بحث‌ها و حواشی بسیاری به همراه داشت. اما هر ساله یکی از مهم‌ترین بخش‌های بودجه مربوط به منابع تخصیصی دانشگاه‌ها و آموزش عالی است.

بیشتر بخوانید: بازسازی خوابگاه‌های دانشجویی اولویت صندوق رفاه وزارت علوم /۲۹ هزار ظرفیت خوابگاهی در سال ۱۴۰۲ ایجاد شده‌ است

شاید برای دانشجویان دانشگاه‌های ذیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جالب باشد که بدانند آیا می‌توانند به افزایش کیفیت و کمیت امکانات رفاهی دانشگاه‌ها در پی تخصیص بودجه صندوق رفاه دانشجویان در سال تحصیلی آینده امیدوار باشند یا خیر؟

افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویان قابل قبول است

برای دریافت پاسخ این سوال با مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز خرسندی از افزایش بودجه صندوق در ۱۴۰۳ اظهار کرد: بودجه رشد داشته است. البته به علت اینکه این افزایش بسیار بوده، بهتر است که بیان نشود چرا که ایجاد حساسیت می‌کند.

وی با بیان اینکه ما از افزایش بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رضایت داریم، گفت: با توجه به گشایش‌های بودجه‌ای که صورت می‌گیرد؛ صندوق رفاه نیز وام‌های دانشجویی را افزایش می‌دهد.

گنجی ادامه داد: هیئت امنا صندوق رفاه دانشجویان مردادماه تشکیل جلسه خواهد داد و ما تلاش داریم در آنجا مشکلات را مطرح و بودجه را بهبود ببخشیم تا امکانات رفاهی دانشجویی مناسب و تاثیر گذار باشد.

افزایش وام ودیعه مسکن برای سال تحصیلی آینده

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به وام ودیعه مسکن بیان کرد: بودجه این وام به صورت کامل در اختیار صندوق رفاه است. این وام در سال ۹۹ برای شهرستان‌های کوچک حدودا ۱۵ میلیون تومان بود؛ اما اکنون این وام ۶۰ میلیون تومان است. به این معنا که وام ودیعه مسکن ۴۰۰ درصد رشد داشته یا چهار برابر شده است. همچنین این وام برای شهرهای بزرگ از ۲۰ میلیون تومان به ۹۰ میلیون تومان رسیده است. یعنی چهار و نیم برابر رشد داشته است.

وی ادامه داد: وام ودیعه مسکن برای دانشجویان ساکن تهران حدود ۲۵ میلیون تومان بود که برای سال تحصیلی کنونی به ۱۲۰ میلیون است. به عقیده من؛ افزایش رقم این وام راهگشا زندگی دانشجویان است.

تامین بودجه وام شهریه برعهده صندوق رفاه نیست

گنجی با تصریح بر اینکه ردیف بودجه وام شهریه دانشجویی از بودجه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم جدا است، گفت: دولت‌های گذشته از سال‌های ۸۶ تا ۹۹ ردیف بودجه‌ای را تعریف کرده و از آن به دانشجویان وام شهریه پرداخت می‌کرد. این ردیف بودجه در دولت سیزدهم حذف می‌شود. در حال حاضر نیز ما به دنبال احیا این بودجه هستیم.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم اضافه کرد: دولت‌های احمدی نژاد یعنی نهم و دهم، ردیف بودجه مستقل و مجزائی را برای وام شهریه دانشجویان اختصاص می‌دهد. هر سال نیز بر اساس این بودجه، مبالغ وام‌ها به دانشجویان پرداخت می‌شود. این روند تا زمان دولت دوازدهم نیز ادامه داشته است. ما نمی‌دانیم بر اساس چه اتفاق و تصمیمی سازمان برنامه و بودجه این ردیف بودجه را از دولت حذف کرده است.

وی مطرح کرد: ما تلاش داریم تا این ردیف بودجه را به دولت یا صندوق بازگردانیم تا دوباره بتوانیم دوباره وام شهریه را از سال ۱۴۰۴ پرداخت کنیم. البته تا زمانیکه که این موارد ابلاغ نشود، بنده نمی‌توانم قول دهم که مشکل ردیف بودجه وام شهریه حل شده است یا خیر.

اختصاص بودجه قابل قبول به دانشگاه‌ها از سوی دولت

گنجی با بیان اینکه تامین بودجه و تهیه زمین برای خوابگاه‌های دانشجویی(مجردی-متاهلی) برعهده دانشگاه‌ها است، گفت: در واقع تامین بودجه تا ساخت و تاسیس خوابگاه بر عهده دانشگاه است و صندوق در این باره مسئولیتی ندارد.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم افزود: دولت امسال بودجه خوبی را برای خوابگاه‌های دانشجویی به دانشگاه‌ها تخصیص داده است. بنابراین بودجه خوابگاه ها به حساب صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم واریز نمی‌شود.

انتهای پیام/

مریم شمسایی نیا کد خبر: 1228131 برچسب‌ها بودجه

دیگر خبرها

  • تظاهرات دانشجویی در آرژانتین 
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳ محقق می‌شود؟
  • وعده مسئولان صندوق رفاه دانشجویی با بودجه ۱۴۰۳محقق می‌شود؟
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • حلقه مفقوده مدیران عدم پیگیری و نظارت بر تصمیمات است
  • عکسی جالب از تفاوت استقبال از حسن روحانی و ابراهیم رئیسی در فرودگاه پاکستان /تراز دیپلماسی!
  • پیشتازی اندک ترامپ نسبت به بایدن در جدیدترین نظرسنجی
  • سوالات بسیج دانشجویی از نامزدهای انتخابات برای شناخت بیشتر
  • علاقه مردم آمریکا به انتخابات به کمترین میزان خود در ۲۰ سال گذشته رسید
  • دو سوم صهیونیست‌ها ادعای پیروزی قریب الوقوع نتانیاهو در غزه را باور ندارند