Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون سازمان مالیاتی کشور در تیتر امشب قول داد فهرست نهادهای دولتی و غیر دولتی که با ندادن اطلاعات در نظام مالیاتی اخلال ایجاد می کنند را تا فردا(یکشنبه) به مجلس ارائه کند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، زمانی معاون سازمان مالیاتی در ارتباط تلفنی با اعلام این خبر گفت: دولت به این نتیجه رسیده است که باید جراحی های مالیاتی انجام دهد و برخی دستگاه ها همکاری خوبی داشته اند اما تعدادی از دستگاه ها همکاری نداشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 او افزود: پیش نویس اولیه درباره مالیات عایدی سرمایه تا هفته آینده آماده می شود. مطالعات مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر درآمد سرمایه نیز در دست تکمیل است و باید هرنظام مالیاتی ضوابط و ساختار خود را داشته باشد.    معاون سازمان مالیاتی گفت: یکی از اصلاحات ساختاری که در یک دهه گذشته صورت گرفته معرفی مالیات مصرف بوده که به عنوان یکی از موفقیت های نظام مالیاتی کشور است اگرچه نیاز به بازنگری دارد. اصلاح ساختای معافیت های مالیاتی نیز در دستور کار است.
 ظرفیت مالیاتی در قالب 2 ساختار ظرفیت با قوانین فعلی ( ظرفیت اقتصادی) و ظرفیت با وضع نظام های جدید مالیاتی تعیین می شود.  زمانی گفت: شاخص نسبت مالیات ما نسبت به تولید ناخالص دولتی 9درصد است که نحوه محاسبه آن در کشورهای دیگر متفاوت است.  در کشور ما فقط براساس  نسبت مالیات بر مالیات و مالیات بر ارزش افزوده لحاظ می شود که هنوز فاصله قابل توجهی با نسبت واقعی داریم.   برای جبران و پوشش دادن شکاف مالیاتی یکی از ابزارها، طرح جامع مالیاتی است که اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است و در حوزه خدمات الکترونیکی پیشرفت های خوبی حاصل شده است.   معاون سازمان مالیاتی گفت: هنوز بین ظرفیت مالیاتی براساس قوانین موجود و آنچه باید وصول شود شکاف قابل ملاحظه ای داریم که مبتی بر فرار مالیاتی، عدم کارایی ها در نظام مالیاتی و گستردگی معافیت های مالیاتی است که پیشنهاداتی برای معافیت های مالیاتی داده شده و در حال بررسی است.  او افزود: گستره معافیت های مالیاتی در کشور ما بسیار بالاست و حدود 16 نوع معافیت وجود دارد که باید حذف یا بازنگری شوند به عنوان مثال؛ معافیت های مناطق آزاد، معافیت های بخشی مختلف نیز درحال بررسی است.  زمانی گفت: در شرایطی به سر می بریم که یک دوران عدم شفافیت و وابسته به اقتصاد نفتی داشته ایم و فرایند اصلاحات نیز زمانبر است.  مالیات بر ارزش افزوده هنوز مشکلات دارد و نمی توان حتی یک پایه مالیاتی را یک روزه تقدیم و اجرا کرد و اگر اطلاعات لازم را نداشته باشیم امکان دارد در اجرا به مشکل برخورد کنیم.
 فرید موسوی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: بخش عمده ای از بودجه عمومی کشور را مالیات تامین می کند اما در کشور ما کمتر به مالیات توجه شده است.  موسوی گفت: پایه های مالیاتی که در کشور می تواند مورد استفاده قرار گیرد هنوز تعریف نشده اند. مالیات به عنوان جبران هزینه های عمومی دیده شده اما در کشورهای دیگر به عنوان پشتیبان و هدایت راهبردهای اقتصادی استفاده می شود.   او گفت: در کشور ما کاملا برعکس کشورهای دیگر است و مالیات به جای اینکه مشوق تولیدباشد بازدارنده است و در کشور ما 20 تا 30 درصد فرار مالیاتی داریم.
 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره اجرا نشدن طرح جامع مالیاتی گفت: هرتغییر که اتفاق می افتد یک مقاوتی در بدنه دولت و فعالین شکل می گیرد که طرح جامع مالیاتی نیز مستثنی نیست و با واقعیت موجود فاصله زیادی داریم.  ما هنوز باور نکرده ایم که طرج جامع مالیاتی چه منافعی می تواند داشته باشد و نیاز به فرهنگ سازی دارد. از طرفی هم رفتار دولتی که به دست مردم نگاه می کند و رفتار دولتی که مردم به دست او نگاه می کنند وجود دارد و از نظر نظام اجرایی و نظام اطلاعاتی که باید در اختیار سازمان مالیاتی قرار  گیردهمپنان مشکل دارد.
 موسوی گفت: در ساماندهی مالیاتی که در دولت نهم و دهم صورت گرفت قصد ساماندهی مالیات داشتند با سوداگری هایی که در جامعه وجود دارد هنوز مشکلات مرتفع نشده است.
 او گفت: 2 سال است که سازمان مالیاتی قول داده لیست مالیاتی دستگاه ها را ارائه کند که با وجود افراد غیر مولد هنوز به مجلس ارائه نشده است.  وحید شقاقی کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مالیات یکی از مهمترین بحث های روز اقتصاد ایران است. دولت مصدق 27 ماه از طرف انگلیسی ها تحریم شد اما توانست نفت را کنار گذاشته و با مالیات دولت را اداره کند.
شقاقی گفت: تا سال 1300 کشور ما بر اساس اقتصاد سنتی اداره می شد اما با حفر اولین چاه نفت از سال 1300 وارد اقتصاد نفتی شدیم. دهه 50 اوج اقتصاد نفتی کشور بود که ما 6 میلیون بشکه نفت تولید داشتیم که از این تعداد 5 میلیون بشکه نفت می فروختیم که محمد رضا شا یک اقتصاد نفت محور را ساخت.   او گفت: ما بدون فکر کردن به یکباره از اقتصاد سنتی وارد اقتصاد نفتی شدیم اما نروژ برای ورود به اقتصاد نفتی 200 تا 300 سال مطالعه کرد و بعد وارد اقتصاد نفتی شد.   اقتصاد نفتی یک اقتصاد رانتی است و برخلاف سیاست های ابلاغی از طرف رهبر معظم انقلاب نتوانسته ایم از اقتصاد نفتی خارج شده و اقتصاد را بر اساس مالیات اداراه کنیم. او گفت: به دلیل اینکه عمده مالیات را تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و توده کم درآمد جامعه پرداخت می کنند و نسبت مالیات به تولید در کشور ما حدود 6 تا 8 درصد است و ما جز ضعیف ترین کشورها از نظر اداره کشور بر اساس پایه های مالیاتی است چون نظام کشور ما رانتی بوده است.  شقاقی گفت: 50 پایه مالیاتی داریم که 5 سرفصل اصلی دارد که با توجه به اینکه مالیات بازتوزیع ثروت و نهاد استفاده برای دولت و . . است مشکل دارد که نیاز به اصلاح دارد. هنوز اقتصاد نفتی در کشور حاکم است و یک اقتصاد رانتی نفتی را هنوز نتوانسته ایم تغییر دهیم. مالیاتی که از توزیع ارز 4200 تومانی گرفته شد نیز موجب یک رانت بزرگ ارزی شد بنابراین مجبور هستیم قوانین جسورانه مالیاتی داشته باشیم چون هنوز به شفافیت تن نداده ایم و نهادهای ما مبتنی بر عدم عقلانیت بوده اند.
 او گفت: پایه های مالیاتی موجود فقط 10 درصد ثروتمندان جامعه را درگیر می کند و بیشتر مردم عادی جامعه درگیر مالیات هستند.
 شقاقی گفت: پایه های مالیاتی ابرطبقه و ثروتمندان را تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین با اصلاح قوانین مالیاتی می توان انقلابی را در اداره کشور بر اساس اقتصاد مالیاتی بوجود آورد چون مهمترین رکن اقتصاد کشور باید برپایه اقتصاد باشد.
 

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: مالیات پایه های مالیاتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۷۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ معرفی شدند + فهرست

گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد ۱۰۰ وارد کننده برتر کشور طی سال ۱۴۰۳ را با جزئیات منتشر کرد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گمرک ایران در گزارشی آمار عملکرد 100 وارد کننده برتر کشور طی سال 1402 را با جزئیات منتشر کرد و شرکت های بازرگانی دولتی ایران، آوا تجارت صبا، پشتیبانی امور دام و ماهیدشت کرمانشاه در صدر این لیست قرار دارند.

برای مشاهده 100 واردکننده‌های برتر سال 1402 اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • ۱۰۰ واردکننده برتر سال ۱۴۰۲ معرفی شدند + فهرست
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • تکلیف مجلس به سازمان امور مالیاتی برای قبول هزینه‌های دارای صورتحساب الکترونیکی
  • تکالیف سازمان امور مالیاتی در باره صورتحساب الکترونیکی
  • سازوکار تعیین هزینه‌های قابل قبول مالیاتی مشخص شد
  • اظهارنامه پیش فرض ثمره اجرای سامانه مودیان
  • آمار ترسناک از قربانیان دخانیات در ایران
  • فروش نخی سیگار، ممنوع