Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-16@14:53:10 GMT

پیشنهاد یک اقتصاددان برای عبور از بحران اقتصادی

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۸۱۹۵

پیشنهاد یک اقتصاددان برای عبور از بحران اقتصادی

یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تنوع تولید محصولات استراتژیک و سرمایه گذاری مردمی در بخش‌های مختلف که در معنای واقعی اقتصاد مقاومتی جای می‌گیرد، راه عبور کشور از بحران اقتصادی است.

محمود ربیعی در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه هنوز هم با گذشت ۴۰ سال از انقلاب اقتصاد ما تک محصولی و وابسته به نفت است، خاطرنشان کرد: در طول این مدت باید تعداد محصولات استراتژیک کشور از قبیل مشتقات نفتی و سایر محصولات را متنوع‌تر می‌کردیم تا با تحریم اقتصادی دچار آسیب کمتری می‌شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: طی دو سه دهه اخیر کشور‌های نوظهوری مانند چین و هند که رشد اقتصادی خوبی داشتند، قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا و کشور‌های اروپای غربی را تهدید می‌کنند.

این استاد دانشگاه با تصریح بر اینکه بالا رفتن رقابت‌های جهانی برای استفاده از انرژی خصوصاً در منطقه خاورمیانه، منشأ بحران‌های اقتصادی، سیاسی و ... در منطقه ماست، عنوان کرد: ایران به دلیل قرار گرفتن در نقطه ثقل اقتصاد جهانی، هر چه تلاش کرده که از بحران خارج شود، ولی سعی کردند آن را در بحران نگه دارند. برای مدیریت این بحران‌ها و وارد شدن کمترین آسیب به مردم می‌توانستیم اقدامات مناسب‌تری را انجام دهیم که این کار را نکردیم.

ربیعی افزود: برای مستقل بودن و عدم وابستگی به غرب و شرق و همچنین صادر کردن ارزش‌های انقلاب به دنیا بر اساس ایدئولوژی و مبانی انقلاب، باید راهکار‌های آن را از قبل طراحی و اجرا می‌کردیم. ما در موضوع اقتصادی، این کار را انجام ندادیم.

وی به برخی از مشکلات اقتصادی در کشور اشاره کرد و گفت: برای عبور از این مشکلات باید با حفظ نگاه هدفمند انقلاب اسلامی، استراتژی متناسب با این هدف را تنظیم و اجرایی کنیم. این موضوع همان اقتصاد مقاومتی است که باید به مرحله اجرا و عمل برسد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه با تاکید بر اینکه باید نقش مردم را در مباحث اقتصادی بیشتر کرد، یادآور شد: سیاستمداران باید شرایطی را فراهم کنند که نقش مردم، مصنوعی نباشد و کاملاً ملموس باشد. مردم در دوران انقلاب و هشت سال دفاع مقدس و در تمامی صحنه‌های سیاسی و اجتماعی حضور فعال داشتند و دارند. در استراتژی کلان کشور، سرمایه گذاری‌های اقتصادی و تولید را باید به مردم واگذار می‌کردیم.

معاون سابق هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان به اصل ۴۴ قانون اساسی، اشاره و اظهار کرد: خصوصی سازی در کشور هم دیر اجرا شد و هم به طور ناقص اجرا شد. عملاً خروجی این واگذاری‌ها به گونه‌ای نبود که ارزش افزوده آن مورد استفاده مردم قرار گیرد.

ربیعی با اشاره به اینکه واگذاری مباحث اقتصادی به مردم هنوز هم دیر نشده است، بیان کرد: تنها راه موفقیت ما این است که مردمی که به اشخاص و جریان‌ها وابسته نیستند را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: این کار بزرگترین غفلت ما بوده و البته هنوز دیر نشده و می‌توان اصل ۴۴ را به درستی اجرا کرد. دولت به جای دخالت در اقتصاد به سمت نظارت و مدیریت کلان در اقتصاد پیش برود؛ قانون گذاران نیز باید قوانین مناسب را در جهت تقویت اقتصاد جامعه تصویب و قوانین ناقص را نیز اصلاح کنند.

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: اقتصاد سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۸۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» موجب تقویت غرور ملی شد

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی ذاکریان در دیدار با مدیرکل دیوان محاسبات استان اظهار کرد: حمله قهرمانانه پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عبور موشک‌های سپاه پاسداران از فراز مزار سردار شهید زاهدی علیه اهدافی در سرزمین‌های اشغالی در دفاع مشروع از تمامیت سرزمینی و منافع ملی موجب تقویت غرور ملی شد.

وی با اشاره به اینکه پیروزی امروز را مرهون خون شهدا از جمله شهید سلیمانی و شهید طهرانی مقدم هستیم، بیان کرد: مردم ایران اسلامی و تمامی آزادی‌خواهان جهان کار نیمه‌تمام شهید سلیمانی و آرمان و آرزوی تمامی شهدای اسلام را که آزادی قدس شریف، نابودی اسرائیل و کوتاه شدن دست آمریکا از منطقه را به پایان خواهند رساند.

وی به شعار سال جاری با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و افزود: بیش از یک دهه است که موضوعات اقتصادی محور فرمایشات رهبری در نامگذاری شعار سال است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی ادامه داد: اهداف اقتصادی زمانی می‌تواند به هدف اثابت کند که زیر ساخت‌ها فراهم شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر به دنبال جهش تولید هستیم باید زیرساخت‌ها در حوزه تولید تأمین شود، ادامه داد: اگر چه دخالت دولت در اقتصاد ایران و بزرگی اندازه دولت‌ها یکی از موانع شکوفایی اقتصادی به‌شمار می‌رود اما در برخی استان‌ها از جمله خراسان جنوبی اقتصاد و سرمایه گذاری همچنان نیاز به حمایت دولت دارد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های جهش تولید و سرمایه گذاری در استان با چالش مواجه است، بیان داشت: در حوزه اقتصاد باید عرضه و تقاضا هر دو مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی باید هم به تولید کننده و هم به مصرف کننده توجه داشته باشیم تا قدرت خرید مردم افزایش یابد و بتوانند کالاهای تولیدی را خریداری کنند و چرخ اقتصاد بچرخد.

وی بر در نظر گرفتن مشوق‌های خاص و ویژه برای استان‌های کمتر توسعه یافته از جمله خراسان جنوبی تاکید کرد و افزود: کنشگران شعار سال همه آحاد جامعه هستند و برای تحقق فرمان رهبری همه باید تلاش کنیم.

ذاکریان گفت: اگر یک دهه جانانه پای کار بیایم می‌توانیم طلیعه جهش اقتصادی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین نباید فقط در حد شعار باشد، عنوان کرد: اقدامات خوبی که در حوزه اقتصاد انجام شده باید برای مردم تبیین و بازگو شود.

وی با بیان اینکه درگاه ملی مجوزها، راهبرد دولت سیزدهم در تسهیل فرآیند کسب و کار و شفاف سازی فرآیند صدور مجوزها بوده است، بیان داشت: شفافیت اقتصاد و پیش بینی پذیری اقتصاد باید مدنظر باشد.

به گفته وی خراسان جنوبی در تبدیل پروانه کسب‌های قدیمی به شناسه یکتا رتبه سوم کشور را دارد.

ذاکریان بر جذب به موقع و با کیفیت اعتبارات تملک داریی‌های استان تاکید کرد و بیان داشت: هزار و ۷۰ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی در حساب دستگاه‌های اجرایی رسوب کرده است که لازم است مدیران دستگاه‌ها در راستای جذب سریع و با کیفیت آنها اقدام کنند.

کد خبر 6077982

دیگر خبرها

  • بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی ۵.۴ درصدی شد
  • تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند
  • عبور ۶ هزار کیلومتر رودخانه از مناطق شهری و روستایی
  • مشارکت مردم حلقه مفقوده اقتصاد
  • شکستن سلطه دلار بر اقتصاد کشور مرحله بعدی بازدارندگی است
  • دوستداران رانت؛ مخالفان مردمی‌سازی اقتصاد
  • آیا واقعیت‌های اقتصاد با افزایش نرخ ارز همخوانی دارد؟
  • مهاجری خطاب به زیدآبادی: باید وحدت ملی برابر اسرائیل حفظ شود /فعلا دندان سر جگر بگذارید تا از این مرحله عبور کنیم
  • عملیات «وعده صادق» موجب تقویت غرور ملی شد
  • فرمایشات اخیر رهبر انقلاب درباره حجاب فصل الخطاب است