Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشگاه همواره مرکز ثقل فناوری‌ها و ایده‌های جوانان بوده و انتظارات در عصر نوآوری بر این است که توجه ویژه‌ای به توسعه فناوری شود و بودجه، پاسخگوی نیاز‌های این مسیر باشد. گروه فناوری خبرگزاری دانشجو، سارا سلیمی- انسان رشد زندگی را با اختراع و ابتکارات خود سریع‌تر و پیشرفته‌تر می‌کند؛ هدفی که انسان دنبال می‌کند، جهان را به سوی آهنی شدن پیش می‎برد و جهانی که با سرعت در حرکت است، منتظر هیچ کس و کشوری برای فرصت سازی نمی‎ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهان سریع، پیشرفت سریع می‎خواهد و پیشرفت سریع یک کشور هم حاصل نمی‎شود مگر با توجه به دستاورد‌های روز مردم همان کشور.

روز به روز فناورانه‌های جوانان جذاب‎تر و مطمئن‎تر می شود و طبیعتاً عدم حمایت و توسعه نوآوری‌های جوانان و طرح‌های آنان ما را از حرکت سریع باز خواهد داشت. این روز‌ها صحبت‌های زیادی در مورد افزایش بودجه ۹۸ برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی می‎شنویم؛ دانشگاه مرکز ثقل فناوری‌ها و ایده‌های جوانان است و انتظارات در عصر نوآوری بر این است که توجه ویژ‌ه ای به توسعه فناوری شود. در این گزارش از مقدار بودجه تخصیص یافته به برخی مراکز علمی و فناوری کشور مطلع می‌شویم:

پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان را تحت عنوان بودجه ۹۸ دریافت می‎کند. بودجه پارک علم و فناوری این دانشگاه در سال ۹۷ حدود ۸ میلیارد تومان بوده است. این پارک در سال ۸۲ فعالیت خود را با ۱۸ واحد فناور آغاز کرد و افتتاح آن به صورت رسمی در مرداد ۸۴ بوده است، اما به دلیل مشکلات مالی این پارک تا سال ۹۳ نتوانست بر تعداد واحد‌های فناور عضو خود بیفزاید. جای تامل و تأثر است که دانشگاهی معتبر به دلیل مشکل مالی فعالیت پارک علم و فناوری خود را در عصر تکنولوژی متوقف کند و یا سرعت پیشرفتش را کاهش دهد؛ پارکی که حتما می‌تواند باعث بلوغ یک کشور و ظهور نبوغ جوانانش شود. رشد ۲۱ درصدی بودجه پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس قطعا شرایط را نسبت به سال قبل برای پروژه‌ها و طرح‌های این پارک بهتر خواهد کرد.
  شکوفایی شرکت‌های دانش‎بنیان شریف
بودجه تعلق گرفته به پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان است که این رقم در سال قبل ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده؛ افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی بودجه پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف حتما قابل تامل بوده و جامعه دانشگاهی را به حمایت هر چه بیشتر دولت امیدوارتر می‌کند، البته که با این رقم رشد بودجه شاید بتوان حضور و اثر بودجه‌ دولت در طرح‌های فناورانه این دانشگاه همچون مجتمع‌های فناوری و... را بیشتر از قبل احساس کرد.

پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در سال ۹۵ تاسیس شد؛ هم اکنون ۴۵۰ شرکت دانش بنیان در ناحیه نوآوری شریف مستقر هستند و در جای خود بسیار مورد تحسین است دانشگاهی از بطن خود افرادی را به جامعه تزریق کند که منتظر کار نیستند و خودشان در هر شرایطی، دست به کار می‌شوند و این ۴۵۰ شرکت قطعا از نقاط تاثیر گذار شریف بر ایران خواهد بود. طبق گفته رئیس دانشگاه شریف، این دانشگاه همواره روی پژوهش‌های بنیادی تاکید می‎کند و کیفیت محوری را به جای کمیت محوری مد نظر قرار داده است، هر چند که این موضوع به بودجه دانشگاه ضرر می زند. این دانشگاه همواره تلاش کرده است که ارتباط خود را با دنیای صنعت ارتقا دهد به همین دلیل اولین دانشگاهی است که بالاترین حجم قرارداد‌ها و پروژه‌های مشترک با صنعت را در کارنامه خود دارد.
می‎توان از چشم انداز‌های دانشگاه شریف به افزایش تعداد شرکت‌های دانش‎بنیان برای نقش آفرینی این شرکت‌ها در بهبود شرایط اقتصادی اشاره کرد. موفقیت‌های بی نظیر این دانشگاه در حوزه فناوری همچون دستگاه تکثیر ژن و استارت آپ‌های زیاد و موفقی که از دل شتاب دهنده شریف بیرون آمده اند، بسیار قابل توجه است و گواهی برای آینده روشن روند تکنولوژی کشور است و توجهی ویژه به این بخش را می‌طلبد.      فناوری در دانشگاه تهران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از بودجه ۹۸، مبلغ ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که بودجه‌ پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در سال ۹۷، ۱۸ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان بوده است؛ این افزایش بودجه برای دانشگاه تهران در حدود ۱۷ درصد بوده است و باید دید که آیا جوابگوی فعالیت‌های گسترده پارک علم و فناوری دانشگاهی مادر با تعداد دانشجویانی به مراتب بالاتر از سایر دانشگاه ها، خواهد بود یا خیر. انتظار می‌رود تا برای دانشگاهی که پارک‌های علم و فناوری متعددی و به تبع آن شرکت‌های دانش بنیان بیشتری دارد و هم چنین تعداد زیادی از جوانان پویا را که می‌توانستند در بیرون از مرز‌های این کشور، ایده‌های درخشان خود را پیاده سازند، صیانت می‌کند بودجه بیشتری تعلق گیرد.

طی سه سال گذشته ۲۶۰ هسته دانشجویی تحت حمایت این پارک قرار گرفته اند. دانشگاه تهران در طول این سه سال برای حمایت از استارت آپ‌ها و ایده‌های دانشجویی اعتباراتی برای اثبات و تولید نمونه اولیه محصول توسط مرکز نوآوری و کارآفرینی پرداخت کرده است.

میزان اشتغال‎زایی شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ۳۰۴۵ نفر و با گردش مالی بیش از ۶ میلیارد ریال است که ۷۸ درصد محصولات آن دارای تکنولوژی بالا و متوسط رو به بالا هستند. میزان قرارداد‌های پژوهش_ فناوری شرکت‌ها حدود ۱۴۷ میلیارد ریال بوده است که از میان این شرکت‌ها می‎توان به شرکت ماشین‌های آبی کبیر صنعت ایرانیان که یکی از سهامداران آن دانشگاه تهران است، اشاره کرد. این نتایج عالی، مهر تاییدی است بر ضروری بودن اهمیت و نگاه ویژه به مراکز علم و فناوری کشور که نقش مهمی در عرصه اشتغال و رونق اقتصادی دارند.

با نگاهی به این آمار و ارقام در می‎یابیم که سهم پارک‌های علم و فناوری در بودجه ۹۸ به صورت میانگین افزایش ۵۱ درصدی داشته و افزایش بودجه پارک علم و فناوری دانشگاه شریف در بین این سه دانشگاه بسیار قابل توجه و چشمگیر است.

بدیهی و طبیعی است که در بین این سه دانشگاه معتبر، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بودجه بیشتری کسب کرده، اما نسبت به سال قبل کمترین افزایش بودجه را برای پارک علم و فناوری خود داشته است که این کمترین افزایش بدیهی است، اما طبیعی نه! در سال ۹۷ نیز از بین این سه دانشگاه بیشترین بودجه پارک علم و فناوری به دانشگاه تهران تعلق گرفت.

نمی‎توان نقش پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌ها و مراکز توسعه فناوری و ... را در کشور نادیده گرفت؛ پارک‌های علم و فناوری به عنوان پلی بین دانشگاه و صنعت شرایط شغلی، تحرک و پویایی را در جامعه علمی و صنعتی بهبود بخشیده و گام‌های قابل توجهی در راستای پیشرفت و توسعه فناوری کشور برداشته است.

از بودجه دانشگاه امیرکبیر چه خبر؟ پژوهشکده فناوری‌های نو دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از بودجه ۹۸ را به خود اختصاص داده است که این رقم در سال قبل ۳ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان بوده و گویا افزایش بودجه برای پژوهشکده دانشگاهی معتبر که نمی‎توان دستاورد هایش را دور از چشم قرار داد، رخ نداده و درصد کمی نیز کاهش یافته است. این پژوهشکده در سال ۷۳ با نام مرکز تحقیقات اتوماسیون و رباتیک فعالیت خود را آغاز کرد و با گام‌های بلندی که برداشت، توانست عنوان پژوهشکده رتبه اول در سال ۹۲ را از آن خود کند و بازوی قدرتمند دانشگاه صنعتی امیر کبیر محسوب شود.

پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در حدود ۳۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بودجه در سال ۹۸ دریافت می‎کند؛ بودجه این پژوهشگاه در سال ۹۷، ۲۹ میلیارد و ۱۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

در ادامه گزارش نگاهی گذرا به بودجه برخی نهاد‌های فعال در حوزه فناوری می‎کنیم:

پژوهشکده مطالعات فناوری ۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان از بودجه سال جدید را به خود اختصاص داده است.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از بودجه سال جدید، ۸۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان دریافت می‎کند.
ستاد ویژه توسعه فناوری در حدود ۴۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و بنیاد ملی نخبگان ۴۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از بودجه ۹۸ را به خود اختصاص داده اند.

در جامعه ای که مشکلات اقتصادی ذهن هر نخبه و بنیان گذاری را به خود مشغول کرده است، کاستن دغدغه‌های مسائل فناوری کشور می‎تواند راه شکوفایی را بسیار هموار کند.

فناوران، پژوهشگران، مخترعان و ... برای رونق و پر و بال گرفتن طرح هایشان نیاز به حمایت دارند تا در شرایط نامشخص اقتصادی جامعه بتوانند به درستی طرح خود را در راستای ارتقا و پیشرفت کشور قرار دهند؛ از این بابت به صندوق حمایت از پژوهشگران ۲۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بودجه تعلق گرفته است، اما باید دید که این مقدار پاسخگوی چه میزان از نیاز پژوهشگران و چه تعداد از فعالان در عرصه پژوهش خواهد بود. به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای صندوق کمک به انجمن‌های علمی ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و شورای عالی این وزارتخانه ۳۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان بودجه تعلق گرفته است.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری پارک علم و فناوری بودجه پارک های علم و فناوری 98 افزایش بودجه پارک های علم و فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۸۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت ورود شرکت‌های فناور به صنعت کردستان

رئیس پارک علم و فناوری کردستان گفت: شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و فناوری  باید ماحصل دستاوردهای خود را به حوزه صنعت استان تزریق کنند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، بابک سوری بعدازظهر امروز در نشست هم‌اندیشی فعالان ICT کردستان که با حضور معاون وزیر ارتباطات که در پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: 180 شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری کردستان مستقر هستند که از این میزان 60 شرکت در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود که شرکت‌های فعال در این حوزه، ماحصل دستاوردهای خود را به حوزه صنعت و ورود محصولات فیزیکی در استان تزریق کنند، گفت: تولید نرم‌افزار در استان وضعیت مناسبی دارد اما باید شرکت‌های فناوری اطلاعات در حوزه صنعت کاربرد خود را نشان داده و موجب افزایش محصول و تولید خدمات شوند.

رئیس پارک علم و فناوری کردستان از پیگیری روزانه جهت بهبود زیرساخت‌های فیزیکی پارک خبر داد و افزود: پیگیری‌ها ما در بهبود وضعیت در قالب تأمین مکان مناسب همچون اتاق‌های سرور است و تلاش خود را در این راستا به‌کار می‌بریم.

وی با بیان اینکه کمبود تسهیلات، حمایت مالی و سایر مشکلات مطرح شده در این جلسه کاملا ملموس است، تصریح کرد: هدف اصلی ما افزایش امکانات، رفع موانع و مشکلات پیش‌رو است و تمام توان خود را برای تحقق این هدف به‌کار خواهیم گرفت.

سوری در پایان با تأکید بر اینکه شرکت‌ها باید در کارهای خود، قالب‌های مرسوم را بشکنند، گفت: ماهیت نوآوری و ارائه فکرهای متفاوت در کار شرکت‌های فناوری باید دنبال شود تا شاهد پیشرفت این شرکت‌ها در استان باشیم.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • ضرورت ورود شرکت‌های فناور به صنعت کردستان
  • ایجاد ۳۰ هکتار شهرک فناوری در خراسان شمالی
  • پیشرفت ساخت یادمان شهید گمنام شهرستان اشکذر
  • اردوگاه‌های دانش آموزی نیازمند اعتبار و بودجه
  • فناوری با بلوغ پایین در پارک‌های علم و فناوری رها شده اند 
  • گردهمایی دو روزه مدیران مراکز نوآوری و ‌پارک‌های علم و فناوری به پایان می رسد
  • تولید دستگاه دمنده گاز CO۲ برای آندوسکوپی در ایران
  • حل چالش‌ها و نیاز‌های صنایع به کمک فناوران داخلی در «ریورس‌پیچ» اینوتکس ۲۰۲۴
  • حل چالش‌ها و نیاز‌های صنایع به کمک فناوران داخلی در «ریورس‌‍پیچ» اینوتکس ۲۰۲۴
  • راه‌اندازی دو نیروگاه با ظرفیت ۱۲ مگاوات تولید برق