Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-03-19@02:29:36 GMT

آقای رییس‌جمهور! تسلیم روش‌های غیرقانونی نشوید

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۸۴۸۵

آقای رییس‌جمهور! تسلیم روش‌های غیرقانونی نشوید

سیدمحمود کاشانی نوشت: مجلس پنجم دوران مشروطیت با تصویب این قانون و زنده کردن نام­‌های کهن ماه­های ایرانی و کنار گذاردن نام ­های غیرایرانی، استوار ساختن نوروز برای آغاز سال و الزامی کردن سال خورشیدی در ادارات دولتی در راستای استقلال سیاسی و فرهنگی کشور ما گام برداشت. از آن هنگام، گاه­شمار خورشیدی مبنای انجام وظایف دستگاه ­های دولتی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دادگاه ­ها نیز در رسیدگی به دعاوی، وقت ­های رسیدگی را به ساعت، روز و سال خورشیدی تعیین و به اصحاب دعوی و وکلای آنان ابلاغ می­کنند. تعطیلات رسمی کشور نیز بر پایه همین گاه­شمار خورشیدی تعیین گردیده ­اند. در همین راستا با تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ آبان ۱۳۵۸ خورشیدی، اصل هفدهم تأکید کرده است:

«مبنای کار ادارات دولتی، هجری شمسی است. تعطیل رسمی هفتگی روز جمعه است».

این الزام قانونی از سال ۱۳۰۴ خورشیدی از سوی دولت­‌ها به اجرا گذارده شده و مورد تأیید قانون اساسی قرار گرفته است. با پیشرفت دانش اخترشناسی و محاسبات بسیار دقیق نجومی و ریاضی، آغاز سال نو با ساعت، دقیقه و ثانیه، فصل ­های چهارگانه سال، آغاز و پایان ماه ­های خورشیدی و قمری، ساعت، دقیقه و ثانیه ­های روز‌های سال، طلوع و غروب خورشید با دقت هرچه بیشتر در گاهشمار­ رسمی کشور پیش‌­بینی می‌­شوند و مبنای کار دستگاه ­های دولتی در اداره کشور و کار و زندگی مردم در سراسر سال شناخته می ­شوند؛ بنابراین رؤیت هلال که از سده­‌های دور برای شناخت آغاز و پایان ماه ­های قمری رایج بوده اعتبار خود را از دست داده است. آغاز و پایان ماه رمضان نیز نمی ­تواند و نباید از محاسبات نجومی و ریاضی و گاه­شمار رسمی کشور جدا باشد.

با این حال در خلال چند دهة گذشته اشخاصی با کنار گذاردن گاه­شمار رسمی کشور به دنبال رؤیت هلال ماه رمضان در بخش ­های گوناگون کشور رفته و از آن­جا که نتوانسته ­اند با چشم عادی و یا با دوربین موفق به رؤیت هلال شوند روز آغاز ماه رمضان را جا به جا ساخته­ اند. به ویژه در سال جاری که آغاز ماه رمضان در گاه­شمار رسمی کشور روز دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ خورشیدی است، به دلیل رؤیت نشدن هلال! روز سه­ شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ را روز آغاز ماه رمضان در نظر گرفته ­اند.

اگر اشخاصی می ­خواهند از باب احتیاط و برای اجرای تکلیف دینی خود به رؤیت هلال درآغاز و پایان ماه رمضان بپردازند بی ­آن­که از اموال دولتی و رسانه ­های عمومی بهره گیرند آزادند. ولی اینان در برابر این پرسش قرار می­ گیرند که چرا در سراسر سال برای شناسایی زمان آغاز و پایان یازده ماه دیگر قمری، وقت اذان صبح، طلوع خورشید، ظهر شرعی، اذان مغرب و نیمه شب شرعی، گاه­شمار خورشیدی و قمری رسمی کشور را مبنای کار خود می ­دانند، ولی در تعیین آغاز و پایان ماه رمضان، محاسبات پیشرفته نجومی و ریاضی را که مبنای گاه­شمار خورشیدی و قمری کشور است کنار می­ گذارند؟

در هر حال مسئولان دولتی در هیچ اوضاع و احوالی نباید تکالیف پیش­ بینی شده در قانون ۱۱ فروردین ۱۳۰۴ خورشیدی و اصل هفدهم قانون اساسی را کنار گذارند و تسلیم روش غیرعلمی رؤیت هلال برای شناسایی آغاز و پایان ماه رمضان شوند و گاه­شمار قانونی و تعطیلات رسمی کشور را دچار آشفتگی و نابسامانی کنند. از آن­جا که ماه رمضان در سال جاری به دستاویز رؤیت نشدن هلال، یک روز دیرتر از آن­چه در گاه­شمار رسمی کشور پیش ­بینی شده است آغاز گردید، روز عید فطر نیز دچار گمانه ­زنی می ­شود و روزه­ داران با بلاتکلیفی رنج­ آوری روبه ­رو خواهند شد. تنها راه برون ­رفت از آن نیز این است که همان روز پیش ­بینی شده در گاه­شمار رسمی، عید شمرده شود. حال اگر روز‌های تعطیل رسمیِ مذهبی در خرداد ماه آن چنان­که در پاره ­ای از سال­های گذشته عمل شده است به ناروا جابه ­جا شوند، روز‌های کاری رسمی به تعطیل کشیده خواهند شد. همین بی­ نظمی، خسارت­‌های سنگینی از جهت برنامه‌ریزی‌­های مردم، دستگاه ­های دولتی، شرکت­ها و مؤسسات تولیدی و صنعتی به بار م. ی­آورَد. از سوی دیگر وقت ­های رسیدگی به پرونده‌ها در دادگاه ­ها که از ماه­ها پیش تعیین شده ­اند ابطال خواهند گردید و این آسیب به نظم و تحمیل هزینه به دستگاه دادگستری است. اصحاب دعوی نیز باید در انتظار وقت ­های رسیدگی جدید بمانند و این ستمی است که در حق آنان روا داشته می ­شود؛ بنابراین برای حفظ نظم اداری و قضایی کشور، رئیس ­جمهور که رییس قوه مجریه است و به اصول قانون اساسی سوگند یاد کرده و مکلّف به اجرای قوانین لازم‌­الاجرای کشور است قطعاً نباید تسلیم این روش ­های غیرقانونی شود و از مبنای کار دستگاه­‌های دولتی که بر پایه قوانین کشور، گاه­شمار خورشیدی مقرر در اصل ۱۷ قانون اساسی است تخلّف کند.

استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۸۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت بزرگترین شهربازی شمال کشور در آق‌قلا به مرحله اخذ مجوز رسید

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان سلیمان هاشمی گفت : این شهربازی در عرصه ۲۱ هکتاری ساخته می‌شود و طبق توافق اولیه قرار است مجموعه کامل سرگرمی و بازی با اعتبار اولیه پنج هزار میلیارد ریال در آن ایجاد شود.

وی بیان کرد: رقم تعیین شده برای سهم سرمایه‌گذار مربوط به سال گذشته است و با توجه به نرخ تورم احتمال افزایش آن وجود دارد.

فرماندار آق‌قلا افزود: همچنین در ۱۳ هکتار از عرصه این زمین، به یاد چهار هزار شهید گلستان درخت کاشته خواهد شد تا با ایجاد فضای سبز، مکانی مناسب برای گذران اوقات فراغت شهروندان فراهم شود.

وی ادامه داد: به‌دلیل نبود مکان مناسب، شهروندان آق‌قلایی برای تفریح با پیمودن مسافت حدود ۱۵ کیلومتری به تفرجگاه‌های جنگلی گرگان می‌روند که امیدواریم با راه‌اندازی این شهر بازی، فرصت گذراندن اوقات خوش با خانواده در این شهر فراهم گردد.

هاشمی گفت: یکی از نیازهای جدی آق‌قلا برای رفع محرومیت‌های تاریخی، اجرای طرح‌های بزرگ و اثرگذار با استفاده از سرمایه بخش خصوصی بود که برای رسیدن به این هدف، کارگروه ویژه جذب سرمایه‌گذار تشکیل و اقدامات مهمی نیز در این بخش انجام شد.

فرماندار آق‌قلا گفت: توجه ویژه دولت سیزدهم به این شهرستان به ویژه در سفرهای دور اول و دوم رییس جمهور باعث شد تا آق‌قلا در مسیر توسعه شتابان قرار بگیرد.

هاشمی اظهار کرد: یکی از مهمترین اتفاقاتی که بعد از سفر رییس جمهور در آق‌قلا رخ داد، حل مشکل پتروشیمی گلستان در حوزه جغرافیایی مشترک این شهرستان با گمیشان است که با توجه به امکان ایجاد ۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم، شور و نشاط اجتماعی فراوانی بین مردم به ویژه جوانان منطقه ایجاد کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین قرار داشتن حدود ۱۱.۵ هکتار از ۱۲.۵ هکتار منطقه آزاد اینچه‌برون در حوزه جغرافیایی آق‌قلا نیز نویدبخش روزهای خوش برای ساکنان این شهر تاریخی است.

هاشمی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات دولت سیزدهم در این شهرستان، احداث بازارچه صنایع دستی آق‌قلا به عنوان بزرگترین بازارچه صنایع دستی شمال شرق کشور است که با افتتاح آن در سفر دوم رییس جمهور ۶۰ غرفه در اختیار فعالان صنایع دستی منطقه قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • پوتین: همکاری با پارلمان برای توسعه روسیه را ادامه می‌دهیم
  • پیروزی پوتین در انتخابات نقشه‌های کشورهای غربی را خنثی کرد
  • دولت حوزه‌های علمیه را اتاق‌های اندیشه‌ورزی و پشتیبان خود می‌داند
  • پیروزی پوتین در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه قطعی شد
  • ترامپ: در انتخابات برنده نشوم، حمام خون به‌ راه خواهد افتاد
  • ساخت بزرگترین شهربازی شمال کشور در آق‌قلا به مرحله اخذ مجوز رسید
  • ترامپ: زلنسکی بهترین فروشنده تاریخ است
  • شکستی دیگر برای آمریکا در آفریقا؛ حضور نظامی در نیجر غیرقانونی اعلام شد
  • ترامپ به «سیا» برای بی‌اعتبار کردن چین مجوز داد
  • در دیدار رییس جمهور با هنرمندان چه گذشت؟/ طرح چند نکته مهم