Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارشگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، واقعی ، مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: امسال در خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در پایه اول دبستان ثبت نام خواهند کرد.   وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۰ هزار و ۴۸۰ دانش آموز در سطح استان در ۲ هزار و ۷۴۹ آموزشگاه با ۹ هزار و ۴۸۲ کلاس مشغول به تحصیلند افزود: از این تعداد آموزشگاه هزار و ۷۵۴ آ» وزشگاه دولیت و ۹۹۵ آ» وزشگاه غیر دولی می‌باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  واقعی با بیان اینکه ثبت نام دانش آموزان پایه اول از اول خرداد آغاز می‌شود گفت:والدین باید به مدرسه‌ای که در محدوده محل سوکنتشان قرار دارد مراجعه نموه و ثبت نام کنند.   وی با بیان اینکه سنجش بدو ورود به دبستان از تاریه ۲۵ خرداد آغاز و تا ۳۱ شهریور در ۱۴ پایگاه سطح استان انجام می‌شود، افزود: ثبت نام دانش آموزان دوره متوسطه از تاریخ اول تیرماه آغاز خواهد شد و تا ۳۱ تیر ادامه می‌یابد.   مدیرکل آموزش و پرورش استان گفت: به استناد ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی مدارس و درراستای رعایت حقوق والدین، برگزاری آزمون ورودی، مصاحبه وتعیین شرط معدل برای ثبت نام دانش آموزان و دریافت هرگونه وجه بجز وحوه مربوط به بیمه حوادث و کتاب‌های درسی در زمان ثبت نام مجاز نمی‌باشد و نباید دانش آموزان به دلایل مذکور از ثبت نام محروم شوند.   واقعی افزود: روند ثبت نام دانش آموزان توسط دبیر ستاد ثبت نام در استان و شهرستان‌ها به صورت روزانه رصد و پیگیری می‌شود ودر صورت هرگونه مشکل و یا شکایت، اولیای دانش آموزان میتوانند با اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات اداره کل به شماره ۳۲۴۲۴۷۳۴ تماس بگیرند. انتهای پیام/ک   آغاز سنجش ورود به دبستان از  ۲۵ خرداد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش مدارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۸۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک تحصیل در اوج!

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی افزایش یافته است. در این سال تحصیلی نرخ ترک تحصیل دانش آموزان در مقطع ابتدایی با افزایش ۰.۲۵ واحد درصدی به ۱.۲ درصد رسیده است. ترک تحصیل در مقطع ابتدایی موجب افزایش بی‌سوادی در آینده می‌شود و بسیار نگران‌کننده است. کارشناسان معتقدند افزایش میزان ترک‌تحصیل با افزایش نرخ فقر در سال‌های گذشته رابطه تنگاتنگی دارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، در حال حاضر نرخ فقر در ایران ۳۰ درصد است. به عبارت دیگر حدود یک‌سوم از جمعیت ایران توانایی تهیه نیاز‌های اساسی خود را ندارند. در چنین شرایطی حتی اگر تحصیل رایگان باشد، هزینه‌های جانبی آن موجب می‌شود برخی از خانوار‌ها از تحصیل فرزندان خود چشم بپوشند. علاوه بر این، امکان آن وجود دارد که با توجه به افزایش پدیده کار کودکان، دانش‌آموزان ترک‌تحصیل‌کرده به کار‌هایی از قبیل شاگردی و زباله‌گردی مشغول شوند. علاوه بر این، برخی از دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم به دلایلی مانند ناکامی برخی از تحصیل‌کردگان در یافتن شغل متناسب با تحصیلات خود، ترجیح می‌دهند به جای ادامه‌تحصیل، زودتر وارد بازار کار شوند.

بر اساس اطلاعات منتشر‌شده توسط مرکز آمار، در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، نرخ ترک‌تحصیل دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی مختلف افزایش یافته است. در سال مذکور نرخ ترک‌تحصیل در مقطع ابتدایی با فزایش ۰.۲۵ واحد درصدی نسبت به سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰، به ۱.۲ درصد رسیده است. در این سال تحصیلی در دوره ابتدایی نرخ ترک‌تحصیل پسران ۱.۲۱ و نرخ ترک‌تحصیل دختران معادل ۱.۱۹ درصد بوده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند افزایش میزان ترک‌تحصیل در این مقطع می‌تواند آسیب‌های قابل‌توجه و بعضا جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد. برای مثال اگر فردی در سال‌های اولیه مقطع ابتدایی ترک‌تحصیل کند، از داشتن مهارت‌هایی مانند خواندن و نوشتن نیز محروم می‌شود. علاوه بر این، آمار‌های مربوط به بازماندگان از تحصیل نشان می‌دهد در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، بیش از ۱۷۵ هزار از دانش‌آموزان دوره ابتدایی از تحصیل جامانده‌اند.

با وجود آنکه جمعیت جاماندگان از تحصیل نسبت به سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کاهش یافته، با‌این‌حال همچنان عدد نگران‌کننده‌ای است. نگاهی به آمار‌های سال گذشته نشان می‌دهد بیشترین میزان جاماندگی از تحصیل در مقطع ابتدایی مربوط به سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بوده است. در این سال مدارس از ابتدای سال تحصیلی به صورت مجازی افتتاح شدند. گفته می‌شد که برخی از دانش‌آموزان به دلیل عدم دسترسی به اینترنت و وسایل ارتباطی لازم برای دسترسی به آموزش‌های مجازی، مجبور به کناره‌گیری از تحصیل شدند. تا پیش از این، میزان بازماندگان از تحصیل در دوره ابتدایی حدود ۱۴ هزار نفر بود. در حال حاضر نیز برخی از کارشناسان معتقدند اصلی‌ترین دلیل ترک‌تحصیل در این مقطع تحصیلی، مشکلات اقتصادی خانوارهاست.

در سال ۱۴۰۱، نرخ فقر در ایران معادل ۳۰ درصد بوده است. به عبارت دیگر در حال حاضر حدود یک‌سوم از جمعیت ایران توانایی تهیه نیاز‌های اساسی خود را ندارند. در چنین شرایطی حتی اگر تحصیل رایگان باشد، هزینه‌های جانبی آن موجب می‌شود برخی از خانوار‌ها از تحصیل فرزندان خود چشم بپوشند. علاوه بر این، در سال‌های گذشته پدیده زباله‌گردی و تکدیگری کودکان به صورت قابل‌توجهی افزایش یافته و احتمال آن می‌رود که تعدادی از دانش‌آموزان ترک‌تحصیل‌کرده به این فعالیت‌ها بپردازند.

با تحصیلات آکادمیک می‌توان کار کرد؟

با تغییر مقطع تحصیلی از ابتدایی به متوسطه دوره اول، نرخ ترک‌تحصیل نیز افزایش می‌یابد. در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، نرخ ترک‌تحصیل در مقطع متوسطه دوره اول با افزایش ۱.۱ واحد درصدی به ۵.۴۷ درصد رسیده است. در این مقطع تحصیلی نرخ ترک‌تحصیل پسر‌ها معادل ۶.۵ و نرخ ترک‌تحصیل دختر‌ها معادل ۴.۳ درصد بوده است. در سال تحصیلی مذکور تعداد بازماندگان از تحصیل در مقطع دوره متوسطه اول با افزایش ۸ هزار نفری نسبت به سال تحصیلی قبلی، به ۱۹۷ هزار و ۶۹۰ نفر رسیده است. با‌این‌حال بیشترین میزان افزایش نرخ ترک‌تحصیل مربوط به متوسطه دوره دوم بوده است. در سال تحصیلی گذشته نرخ ترک‌تحصیل در مقطع متوسطه دوره دوم با افزایش ۱.۷۲ درصدی، به ۴.۰۴ درصد رسیده است. در این سال نرخ ترک‌تحصیل دختران معادل ۳.۵ و نرخ ترک‌تحصیل پسران معادل ۴.۵ درصد بوده است.

در سال‌های گذشته عواملی مثل ناکامی برخی از جوانان در یافتن شغل، در حالی‌که از تحصیلات آکادمیک برخوردار بودند، موجب شده برخی به این نتیجه برسند که آغاز فعالیت در بازار کار به جای ادامه‌تحصیل انتخاب بهتری است؛ بنابراین احتمال آن می‌رود که علاوه بر مشکلات اقتصادی، انگیزه‌های این‌چنینی نیز در زمینه ترک تحصیل افرادی که در این مقطع تحصیلی هستند، موثر باشد.

تاثیر اقتصاد بر آموزش

در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، نسبت دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان افزایش یافته و با افزایش ۱.۶ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ۱۴ درصد رسیده است. این نسبت در مقطع ابتدایی بیش از دیگر مقاطع است. در سال‌های گذشته بسیاری از والدین دانش‌آموزان به این نتیجه رسیده‌اند که به جای استفاده از مدارس دولتی، با پرداخت شهریه فرزندان خود را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام کنند. مهم‌ترین دلیل والدین برای این کار تفاوت زیاد کیفیت آموزش در مدارس دولتی و غیردولتی است. گفته می‌شود در سال‌های گذشته تحریم‌های اقتصادی موجب شده درآمد‌های دولت کاهش یابد. کاهش این درآمد‌ها در کیفیت آموزش دولتی نیز موثر واقع شده و اگر افراد توانایی پرداخت هزینه تحصیل فرزند خود را داشته باشند، ترجیح می‌دهند که فرزندانشان در مدارس غیر‌دولتی تحصیل کنند.

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین شکرانه دانش‌آموزان میدان ۱۴ صفر ۲ خراسان رضوی
  • آیین شکرانه دانش‌آموزان میدان ۱۴ صفر ۲ خراسان رضوی برگزار شد
  • آغاز ساخت چهار مدرسه در خنداب
  • قدردانی از دانش آموزان برتر خراسان رضوی در حوزه جهاد تبیین
  • آموزش مقررات راهنمایی و رانندگی به دانش آموزان رامشیر
  • کمک دانش آموزان دبستان دخترانه رهبر یزد به آزادی زندانیان جرائم غیر عمد
  • ترک تحصیل در اوج!
  • دانش آموزان دختر قمی یک زندانی را آزاد کردند
  • آزمون ورودی مدارس سمپاد، انتهای خرداد ۱۴۰۳ برگزار می‌شود
  • ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌ از۱۸ فروردین آغاز می شود