Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-23@15:55:27 GMT

ایران دارای کمترین تولید مسکن استیجاری

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۸۶۳۰

 مهدی روانشادنیا در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهاد جدید وزارت راه و شهرسازی برای تعیین سقف اجاره بهای مسکن با ابزارهای تشویقی می‌تواند به کمک مستأجران بیاید، گفت: شاید ابزارهای مالیاتی به عنوان مکانیزم اقتصادی بتواند به کمک مستأجران بیاید، اما باید اذعان کرد که مکانیزم‌های قهری در اقتصاد بعد از مدت کوتاهی کارایی خود را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه مکانیزم‌های غیراقتصادی با توجه به افزایش بی‌رویه اجاره بها کمتر می‌تواند در بازار اثرگذار باشد، اظهار داشت: قطعاً مکانیزم‌های غیراقتصادی در بازار اجاره بها می‌تواند به بازار زیرزمینی و قیمت‌های پنهان منجر شود، پس دولت بهتر است که تمهیداتی برای این موضوع بیاندیشد. 

رونشادنیا در پاسخ به این سؤال که دولت در بلندمدت چه اقدامی می‌تواند برای کنترل و تعادل بازار اجاره بهایمسکن انجام دهد، گفت: تولید مسکن استیجاری در بلندمدت که در طرح جامع مسکن هم دیده شده است، می‌تواند کمک حال بخش مسکن و اجاره بها باشد. 

این کارشناس مسکن اضافه کرد: ایران یکی از کشورهایی است که کمترین تولید مسکن در بخش استیجاری را دارد، بنابراین دولت می‌تواند با تولید مسکن استیجاری به کمک بازار مسکن و مستأجران به خصوص خانه‌اولی‌ها بیاید. 

وی تأکید کرد: قطعاً شفافیت در قیمت‌ها نیز می‌تواند به تعادل بازار اجاره بها کمک کند، پس هر چقدر به سمت شفافیت قیمت‌ها در بازار اجاره حرکت شود، به سود مستأجران خواهد بود، پس باز هم باید تأکید کنیم که مکانیزم‌های قهری در سایر بازارها نیز عملاً کارایی خود را ندارند و بعد از مدت کوتاهی کارایی خود را از دست خواهند داد.

هفته گذشته عباس فرهادیه مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از تشکیل کمیته ملی تعیین سقف اجاره‌بهای مسکن در وزارت راه با ابزار تشویقی خبر داده بود. 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اجاره بها تولید مسکن مسکن استیجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۸۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم

سخنگوی دولت اعلام کرد که بنا بر اعلام وزارت اقتصاد نیز ۳۶۰ همت تعهدات اوراقی که در دولت های قبل منتشر شده بودند، تاکنون در دولت سیزدهم تسویه شده است.

به گزارش ایسنا، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات دولت در زمینه اجاره مسکن و حمایت از دهک‌های پایین جامعه اظهار کرد: یکی از اهداف دولت، تأمین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه است و افتتاح‌های خوبی تاکنون صورت گرفته است. دولت سعی کرد لایحه خود درباره موضوع طرح ساماندهی اجاره‌بها را تجمیع کند. طرح نهایی‌شده و در مجلس مورد اصلاح قرار می‌گیرد که امیدواریم به تایید نهایی و ابلاغ برسد که کمک خوبی به ساماندهی بازار اجاره خواهد کرد.

وی افزود: این مصوبه برای تعیین سقف اجاره و نظارت در این زمینه در اختیار خوبی به دولت می‌دهد. البته کاهش نرخ تورم تولید مسکن را سال گذشته شاهد بودیم و امیدواریم شاهد افزایش نرخ اجاره مانند سال گذشته نباشیم‌. نظارت گسترده بر بنگاه‌های املاک، مالیات بر خانه‌های خالی، سامانه رایگان خودنویس و هم‌چنین افزایش عرضه زمین و افزایش ساخت مسکن از جمله اقدامات ما در این زمینه است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: نوبخت: حداکثر دریافتی مدیران، 18 میلیون تومان است سخنگوی دولت: خانه‌های کوچک متراژ در راهند

دیگر خبرها

  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان
  • مصوبات شورای عشایری ملارد در کمترین زمان پیگیری شود
  • سال سخت خانه‌به‌دوشان
  • تحقق کاهش معطلی دریافت کد رهگیری برای مستاجران با سامانه خودنویس
  • خانه به دوشان؛ ۴ دهک توان اجاره مسکن را ندارند
  • الزام ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس در سال ۱۴۰۳
  • راهکار کنترل اجاره‌بها چیست؟