Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون فنی گمرک ایران با اشاره به پیشنهاد استقرار تیم کارشناسی دفتر ارزش در وزارت صنعت و تعامل نزدیک و کاربردی با این مرجع ، گفت: آماده‌ایم چارچوب ارزش اقلام مورد ثبت سفارش در زمان صدور و اخذ مجوز مربوطه، توسط این تیم کارشناسی چندجانبه تعیین شود. ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ با توجه به موضوع بررسی راهکارهای رفع مشکل عدم انطباق ارزش تعیین شده در مجوز ثبت سفارش با ارزش زمان اظهار کالاهای اساسی به گمرکات و مشکلات متأثر از این موضوع برای فعالین اقتصادی با توجه به مصوبات ابلاغی ستاد اقتصادی دولت توسط ریاست محترم جمهوری و تکالیف محوله از سوی ریاست محترم جمهوری مبنی بر رسیدگی و تأئید قیمت خرید کالاهای وارداتی در مرحلۀ ثبت سفارش ، مباحث مرتبط با مشکلات تأمین کالای ناشی از عدم امکان تسویۀ حساب ارزی توسط واردکنندگان علیرغم ترخیص کالا به دلیل اختلاف ارزش، ارزش مندرج در مجوز ثبت سفارش با ارزش های گمرکی مندرج در سامانۀ TSC و بروز پرونده های اختلافی متعدد در گمرک، موضوع در جلسۀ کمیتۀ کارگروه تنظیم بازار مطرح و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون فنی گمرک ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم اعلام کرد: مطابق مصوبات جلسۀ کمیتۀ مذکور، مقرر شد دستگاههای مسئول ثبت سفارش کماکان کنترل های لازم را درخصوص بررسی و تأئید ارزش مندرج در پروفرما اینویس در زمان ثبت سفارش انجام بدهند.
ارونقی افزود: برای رفع مشکل اجرائی بررسی ارزش از سوی گمرکات اجرائی کشور در زمان اظهار و بررسی ارزش گمرکی و از آنجا که ارزش مورد تأئید مراجع ذیربط مندرج در ثبت سفارش ملاک تأمین ارز از طرف بانک و اظهار به گمرک از سوی واردکنندگان می باشد، مقرر شد ارزش مورد بررسی گمرک با تلرانس حداکثر 15% بالاتر یا پایین تر از TSC برای کالاهای اساسی و ضروری، ملاک رسیدگی و اقدام گمرک واقع شود تا بدین وسیله از بروکراسی های زاید اداری و تشکیل غیر متعارف پرونده های بیش اظهاری و کم اظهاری جلوگیری شود.
معاون رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه زمان اجرای مصوبۀ فوق از 18/5/1397 تا پایان تحریم ها مقرر شده است و بیان این موضوع که گمرک ایران بلافاصله نسبت به ابلاغ موضوع به کلیۀ گمرکات اجرائی کشور اقدام خواهد نمود افزود: با اجرای مفاد این مصوبه بسیاری از پرونده های مفتوح در این زمینه که شائبه کم اظهاری یا بیش بود ارزش دربارۀ آنها متصور بوده رفع شده و گمرکات اجرائی نیز منبعد در رسیدگی های خود به ارزش اقلام اعلامی اظهارشده به گمرک، در خصوص مورد، وفق مفاد مصوبه مزبور اقدام خواهد کرد.

ارونقی خاطر نشان نمود: علیرغم اینکه وفق مفاد قانون امورگمرکی و آئین نامۀ اجرائی قانون اشاره شده، رسیدگی به ارزش کالا از جمله وظایف و صلاحیت های سازمان گمرک به شمار می رود اما با توجه به شرایط موجود، گمرک ایران آمادگی کامل دارد تا علاوه بر اقدامات فوق، با استقرار تیم کارشناسی در وزارت صنعت معدن و تجارت و تعامل نزدیک و کاربردی با این مرجع ،چارچوب ارزش اقلام مورد ثبت سفارش در زمان صدور و اخذ مجوز مربوطه، توسط این تیم کارشناسی چندجانبه تعیین شود تا هنگام اظهار کالا به گمرک با رعایت مقررات مربوطه، ایستائی از نظر رسیدگی به ارزش کالا در گمرکات اجرائی وجود نداشته باشد و سریعاً نسبت به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا از گمرک اقدام شود؛ درهر حال ، این اقدامات، مانع از بررسی ارزش توسط گمرک نبوده ولی از اختلافات حادث شده و تعداد پرونده های متشکله در این زمینه تا حد بسیار زیادی خواهد کاست.
معاون فنی و امورگمرکی گمرک ایران در خاتمه اعلام کرد: گمرک این اختیار را دارد که  در بررسی ارزش معاملاتی کالاهای بورسی که دائماً تغییر قیمت پیدا می کنند ، از منابع معتبر بین المللی و بازارهای بین المللی استفاده کرده و برمبنای آن ارزش گمرکی را تعیین کند؛ همین طور گمرک مجاز هست در بررسی ارزش گمرکی به صورت تکمیل کننده از خدمات شرکتهای بازرسی و فنی بین المللی ذیصلاح بهره ببرد که این موضوع باید در هنگام بررسی ارزش هنگام ثبت سفارش کالا هم مدنظر واقع شود. در همین راستا می توان به تشکیل جلسات متعددکارشناسی با اعضای اتحادیه های صنوف مختلف هم اشاره کرد که گمرک ایران با برگزاری این جلسات و استماع توضیحات اعضای این اتحادیه ها و کسب راهنمائی های تخصصی توانسته گامهای موثری در اعلام ارزش های متقن، مستند و واقعی بردارد.
به گفته ارونقی، مسئولیت گمرک درقبال انجام تشریفات گمرکی و کالاهای وارده و صادره از لحظۀ اظهارکالا به گمرک آغاز می شود و یکی از عواملی که باعث ایستائی در هنگام تشریفات گمرکی و ماندگاری کالا بعد از اظهار می شود بحث رسیدگی به ارزش است که گمان می رود با سیاست های اتخاذ شده و تغییر رویۀ موجود، این ایستائی نسبت به قبل تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

مصوبه ستاد تنظیم بازار در حمایت از واردکنندگان کالای ضروری/ امکان کم اظهاری تا 15 درصد + سند

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77,78/CT7 واژه های کاربردی مرتبط واردات

منبع: تسنیم

کلیدواژه: واردات واردات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۹۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام تشریفات گمرکی کالا‌های همراه مسافر برای تعداد ۴۳۸ هزار و ۹۷۸ نفر از مسافران ایرانی و خارجی

رضا قربانی مدیرکل گمرک پرویزخان گفت : پارسال در مجموع ۴۳۸ هزار و ۹۷۸ مسافر عراقی و ایرانی از مرز رسمی پرویزخان تردد کردند که از این تعداد ۱۱۸ هزار و ۶۹۲ نفر ایرانی و ۳۲۰ هزار و ۲۸۶ نفر عراقی بود.

وی اظهار کرد: از مجموع تردد‌های صورت گرفته از مرز رسمی پرویزخان، ۲۳۳ هزار و ۱۹۰ مسافر وارد کشور و ۲۰۵ هزار و ۷۸۸نفر عراقی بودند که تعداد مسافران خارجی در هم سنجی با سال قبل آن از نظر مسافر خارجی ورود به کشور شاهد رشد ۱۳۶ درصدی هستیم.

مدیرکل گمرک پرویزخان گفت: مقصد مسافرانی که از کشور عراق و حوزه اقلیم کردستان وارد کشور می‌شوند بیشتر شهر‌های زیارتی کشورمان، پیگیری امور درمان و پزشکی و سفر سیاحتی به شهر‌های شمالی کشورمان است.

قربانی اضافه کرد: پرویزخان به دلیل هم مرز بودن با حوزه اقلیم کردستان عراق و قرابت‌های دینی، قومی و زبانی که با شهرستان‌های غربی استان کرمانشاه دارد همواره از اهمیت خاصی برخوردار است و از مرز‌های مهم است و مسیر امن و ایمنی برای تردد مسافر و ترانزیت کالا است.

وی گفت: تمهیدات لازم هم در این راستا لحاظ شده و برنامه ریزی برای تردد خودرو‌های سواری عبور موقت نیز در کنار سایر نهاد‌ها از جمله گمرک و پلیس راهور صورت گرفته است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • آمریکا 4 فرد و 2 شرکت مرتبط با ایران را تحریم کرد
  • ایران قوی‌ترین حوزه نظام سلامت در منطقه را دارا است
  • مدیرکل گمرک شهید رجایی منصوب شد
  • جزییات برگزاری جشنواره اقوام تشریح شد/ نمایش انسجام ملی در سینما
  • ابلاغ مصوبه دولت برای کاهش مالیات بر ارزش افزوده
  • نظام سلامت ایران قوی‌ترین حوزه نظام سلامت منطقه است
  • بررسی جزییات طرح تشکیل «سپند» وزارت دفاع در دستور کار مجلس
  • انجام تشریفات گمرکی کالا‌های همراه مسافر برای تعداد ۴۳۸ هزار و ۹۷۸ نفر از مسافران ایرانی و خارجی
  • تشریفات گمرکی ۴۱ هزار مسافر در مازندران انجام شد
  • ائمه جماعات با جهاد تبیین، ارزش آب و برق را تشریح کنند