Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-03-28@18:21:52 GMT

سلاح فروشی ترامپ با تهدیدنمایی از ایران

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۸۹۹۲۸

عربستان به عنوان دومین واردکننده بزرگ تسلیحات با بودجه نظامی سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری قرار دارد که حدود یک سوم آن صرف واردات تسلیحات از امریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، چین و روسیه می‌شود.به گزارش بلاغ،«سجاد مرادی کلارده» در یادداشت روزنامه «جوان» نوشت:

دونالد ترامپ در جدیدترین اقدام دولت امریکا در حمایت از دولت‌های عربی خلیج فارس، مجوز فروش بیش از ۸ میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی و امارات متحده را صادر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ دلیل انجام این اقدام را وضعیت اضطراری ناشی از وجود تنش‌ها با ایران و به عبارتی آنچه «تهدید ایران» نامیده، اعلام کرده است. پیرامون افزایش تنش‌ها در قبال ایران، ترامپ همچنین دستور اعزام هزار و ۵۰۰ نظامی ارتش این کشور را به خاورمیانه داده است. ترامپ همچنین چندی پیش مصوبه کنگره امریکا در خصوص قطع فروش سلاح و حمایت‌های نظامی از عربستان سعودی و امارات و به طور کلی ائتلاف عربی در جنگ یمن به رهبری دولت سعودی را وتو کرد. این اقدام ترامپ که برخی اعضای کنگره از آن تحت عنوان دور زدن کنگره نام برده‌اند، در واقع بدون انجام روندهای قانونی اعطای مجوز فروش سلاح از سوی کنگره انجام می‌شود، چرا که طبق قوانین امریکا، دولت در رابطه با فروش سلاح به کشورهای دیگر از جمله بمب‌های هدایت‌شونده، سنگرشکن و… نیاز به دریافت مجوز از کنگره دارد.


در طرف دیگر، آنچه از سوی دولت امریکا و پمپئو وزیر امور خارجه این کشور «تهدید و فعالیت‌های بدخواهانه ایران» عنوان شده، نه تنها وجود خارجی ندارد، بلکه صرفاً دستاویزی برای فروش تسلیحات به کشورهای عربی است؛ روندی که طی دو دهه گذشته به طور مداوم تکرار شده است. دولت امریکا سال‌هاست که نه تنها با استفاده از سیاست‌های ایران‌هراسانه، بلکه از هر فرصتی برای فروش سلاح به دولت‌های خلیج فارس تحت عناوینی همچون «بازدارندگی در برابر ستیزه‌جویی‌های ایران»، «دفاع از متحدان راهبردی امریکا در منطقه»، «برقراری ثبات و دفاع از ملت‌های منطقه در برابر ایران» و… استفاده می‌کند و از این نظر بزرگ‌ترین صادرکننده سلاح در جهان است.


با این حال واقعیت این است که سیاست امنیت منطقه‌ای در خلیج فارس با ورود تسلیحات گوناگون از سوی امریکا و دولت‌های اروپایی نظیر فرانسه و انگلستان دچار دور تسلسل ناامنی شده است. بنابر آمار مؤسسه تحقیقات صلح استکهلم هزینه‌های نظامی کشورهای منطقه در سال گذشته نسبت به بازه زمانی ۲۰۰۹-۲۰۰۵، بیش از ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین از میان ۱۰ کشور دارای بالاترین میزان هزینه‌های نظامی در جهان، هفت کشور در منطقه خاورمیانه قرار دارد که در بین آن‌ها اسامی چهار کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس شامل بحرین، عربستان سعودی، عمان و کویت دیده می‌شود که به ترتیب ۰۱ /۴، ۱۰، ۱۲ و ۰۸ /۵ درصد تولید ناخالص داخلی خود را به امور نظامی اختصاص داده‌اند. تنها امارات متحده عربی که کمتر از ۱۰۰ هزار کیلومتر وسعت دارد، در سال‌های ۲۰۱۷-۲۰۱۳، ۴/۴ درصد از کل واردات سلاح در جهان را به خود اختصاص داده و طی همین چهار سال حدود ۶۰ درصد تسلیحات خود را از امریکا خریداری کرده و بعد از عربستان سعودی، دومین مشتری تسلیحات امریکا است. سفارش و خرید تعداد زیادی از جنگنده‌های تایفون انگلیسی، رافائل فرانسوی، بمب‌های هدایت‌شونده امریکایی، سامانه‌های دفاع موشکی، لانچرهای پرتاب چندگانه و… تنها گوشه‌ای از تسلیحات انبار شده این کشور است.


در طرف دیگر، عربستان به عنوان دومین واردکننده بزرگ تسلیحات با بودجه نظامی سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلاری قرار دارد که حدود یک سوم آن صرف واردات تسلیحات از امریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، چین و روسیه می‌شود. واردات تسلیحات خارجی به عربستان در سال ۲۰۱۷ در مقایسه با دوره چهار ساله ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، افزایش تعجب‌برانگیز ۲۲۵ درصدی را نشان می‌دهد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند امریکا برای ایجاد ثبات در منطقه به جای بزرگ‌نمایی ظرفیت‌های دفاعی ایران و تبدیل منطقه به انبار تسلیحات، باید به کشورهای منطقه در جهت رفع شکاف‌های اجتماعی داخلی آن‌ها و تلاش برای کاهش افراط‌گرایی بی‌حد و حصر در منطقه کمک کند یا اینکه در طرف دیگر، بر قطع حمایت از عربستان سعودی و امارات متحده در جنگ‌های منطقه‌ای و انجام کمک‌های انسانی در جنگ یمن متمرکز شود. بر این اساس، آنچه سران امریکا تحت عنوان تهدید ایران از آن یاد می‌کنند؛ تنها دستاویزی است که دولت ترامپ از آن برای تجارت تسلیحاتی که بیش از ۳۰ درصد از کل حجم صادرات امریکا را تشکیل می‌دهد، استفاده می‌کند، چرا که هزینه‌های حدود ۴ میلیارد دلاری ایران در بخش‌های نظامی به هیچ عنوان قابل مقایسه با هزینه‌های گفته شده از سوی کشورهای عربی منطقه نیست.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۸۹۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست نمایندگان پارلمان بریتانیا برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی

فشار‌های پارلمانی بر دولت بریتانیا جهت ممنوعیت فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی در حال افزایش است. این روند در بحبوحه نشانه‌هایی مبنی بر اینکه رژیم اسرائیل قصد دارد قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم نادیده بگیرد، تشدید شده است. قطعنامه‌ای که این هفته تصویب شد و در آن از همه طرف‌ها خواسته شد به آتش‌بس در غزه متعهد شوند.

نامه مذکور توسط بیش از ۱۳۰ تن از نمایندگان پارلمان بریتانیا خطاب به دیوید کامرون، وزیر امور خارجه این کشور نوشته و امضا شده است. هفته پیش نیز دولت کانادا اعلام کرد، تمامی صادرات تسلیحات به رژیم صهیونیستی را متوقف می‌کند.

مقام‌های انگلیسی از سوی وزرای دولت در سایه این کشور با فشار‌های زیادی در زمینه فروش سلاح به رژیم اسرائیل به دلیل نقض مسائل حقوق بشری رو به رو هستند. مساله‌ای که می‌تواند در نهایت روند فروش تسلیحات انگلیس را دچار تعلیق کند.

نمایندگان امضا‌کننده این نامه استدلال کرده‌اند که تداوم روند «تجارت معمول» جهت صادرات تسلیحات بریتانیا به رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی «کاملا غیرقابل قبول» است.

در نامه مذکور به این موضوع اشاره شده است که دولت بریتانیا در دو حمله پیشین غزه نیز فروش تسلیحات به غزه را به حالت تعلیق درآورده است.
نمایندگان پارلمان در این نامه نوشته‌اند: میزان خشونت‌های مرتکب شده از سوی ارتش اسرائیل امروز بسیار مرگبارتر از گذشته است با این حال دولت بریتانیا در واکنش موثر به این روند ناکام بوده است.

این نامه پس از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل منتشر شد که در آن خواستار برقراری آتش‌بس فوری در غزه شده است.
قطعنامه‌ای که از سوی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی قاطعانه رد شد و حتی وی سفر برنامه‌ریزی شده یک هیئت رژیم اسرائیلی به واشنگتن را هم در واکنش به رای ممتنع آمریکا به این قطعنامه لغو کرد.

با وجود آنکه آمریکا این قطعنامه را غیرالزام‌آور خوانده است، اما بریتانیا چنین تفسیری از قطعنامه مذکور ارائه نکرده است. کامرون در هفته‌های اخیر انتقادات خود از رژیم اسرائیل را تشدید کرده است. 

برخی از انتقادات وزیر امور خارجه بریتانیا حاکی از آن است که رژیم صهیونیستی در قالب یک قدرت اشغالگر به وظیفه خود بر اساس قوانین بین‌المللی جهت تامین آب و غذا برای غیرنظامیان فلسطینی عمل نمی‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • ایران به دنبال خرید بمب اتم بود؟
  • روایت ناطق نوری از دیدار با رئیس جمهور اوکراین؛ ایران به دنبال خرید بمب اتم بود؟
  • جزئیات مذاکرات محرمانه میان ایران و امریکا برای ایجاد آتش بس در منطقه
  • روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا
  • صنعا: سلاح‌های سنگین علیه ما بی‌فایده است
  • درخواست نمایندگان پارلمان بریتانیا برای توقف ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی
  • تصمیم جنجالی ژاپن برای صادرات جنگنده پیشرفته
  • دفاع اروپایی مقابل تکروی آمریکایی / خطر بازگشت ترامپ؛ قاره سبز چه گزینه هایی دارد؟
  • سی‌ان‌ان: خرید و انتقال فوری سلاح، محور دیدار گالانت و آستین است
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟