Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-29@08:48:39 GMT

ارائه اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی شروع شد

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۰۰۰۰

به گزارش فارس، زمان ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی عملکرد سال ۹۷ اشخاص حقیقی طبق قانون مالیات‌های مستقیم از اول خرداد شروع شده و تا ۳۱ این ماه ادامه دارد.

براین اساس صاحبان مشاغل که جزء آن دسته از مودیانی محسوب می‌شوند که بایستی تا ۳۱ خرداد ماه اظهارنامه‌های مالیاتی خود را در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

صاحبان مشاغل طبق قانون براساس حجم فعالیت به سه دسته تقسیم می‌شود.

گروه‌بندی صاحبان مشاغل براساس حجم فعالیت

مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا 10 برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده طبق آخرین برگ مالیات قطعی عملکرد سال 1391 و بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، هرکدام بیشتر از مبلغ 30 میلیارد ریال باشد. 

اشخاص ذیل فارغ از حجم فعالیت خود از لحاظ انجام تکالیف جزء مودیان گروه اول محسوب می‌شوند: 

دارندگان کارت بازرگانی (واردکنندگان و صادرکنندگان). صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن دارای جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری از وزارتخانه‌ ذی‌ربط.  صاحبان هتل‌های سه‌ستاره و بالاتر.  صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگا‌ه‌ها، کلینیک‌های تخصصی.  صاحبان مشاغل صرافی.  فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه ذی‌ربط؟ 

گروه دوم: 

مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا 10 برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده طبق آ‌خرین برگ مالیات قطعی عملکرد سال 1391 و بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد، هر کدام بیشتر از مبلغ 10 میلیارد و تا 30 میلیارد ریال باشد. 

گروه سوم: 

مودیانی که در گروه‌های اول و دوم قرار نمی‌گیرند جزء گروه سوم محسوب می‌شوند. یکی از ویژگی‌های اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم در نظر گرفتن امکان تفاهم برای تعیین مالیات مقطوع این دسته از مودیان است.

طبق تبصره ۱۰۰ این قانون ان دسته از صاحبان مشاغل که فروش کالا و خدمات سالانه آنها حداکثر ۱۰ برابر معافیت مالیات ماده ۸۴ این قانون باشد از انجام برخی تکالیف قانونی مانند ارائه اظهارنامه و نگهداری اسناد و مدارک معاف بوده و مشمول مالیات مقطوع می‌شوند.

براساس قانون بودجه سال ۹۸، ۱۰ برابر معافیت مالیات ماده ۸۴ قانون به ۳۰ برابر افزایش یافته که می‌تواند دایره مشمولان این تبصره را افزایش دهد.

در حال حاضر به گفته محمدرضا جعفریان مشاور مالیاتی اصناف و بازار جلسات متعددی میان نمایندگان بخش خصوصی و سازمان مالیاتی برگزار شده اما هنوز جمع بندی برای تعیین نرخ مالیات صورت نگرفته است.

وی معتقد است از حدود ۳ میلیون واحد صنفی در سراسر کشور نزدیک به ۱.۵ تا ۲ میلیون مودی مشمول استفاده از تعیین مالیات مقطوع و معاف از اظهارنامه مالیاتی خواهند شد.

نکات مهم درخصوص گروه‌بندی مودیان: 

در مورد فعالیت‌های صرفا خدماتی گروه‌بندی مودیان با لحاظ کردن 50 درصد مبلغ مندرج در جدول فوق انجام می‌‌شود. در مشارکت مدنی جمع‌مبلغ فروش کالا و خدمات و یا درآمد مشمول مالیات قطعی شده کلیه شرکاء ملاک عمل قرار می‌گیرد. مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل براساس فعالیت مودی در سال قبل می‌باشد.        

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۰۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیر منصور آریا به تور مالیات افتاد | ۶۵ هزار متر زمین در تهران به تملک دولت درآمد

به گزارش همشهری آنلاین پس از حدود ۱۳ سال از تشکیل پرونده مه‌آفرید خسروی ملقب به امیرمنصور آریا به اتهامات متعدد از جمله اختلاس ۳۰۰۰ میلیارد تومانی بانک صادرات، تسهیلات ۴۰۰ میلیارد تومانی بانک ملی، زمین‌خواری در کیش و دیگر اتهامات، سرانجام پرونده مالیاتی این گروه تعیین تکلیف شد.

آنطور که سازمان امور مالیاتی اعلام کرده با گذشت بیش از ۳۰۰۰ روز از تعویق وصول حقوق بیت‌المال از شرکت‌های متعلق به گروه امیرمنصور آریا، مشتمل بر ۱۱ شخص حقیقی و حقوقی و با بدهی بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال، سرانجام برابر احکام نمایندگی صادره از دادگستری استان گیلان و دادسرای تهران مراحل شناسایی، بازداشت و مزایده پلاک ثبتی مرغوب این شرکت‌ها به مساحت بیش از ۶۵ هزار متر مربع واقع در بزرگراه فتح تهران انجام شد.

این پلاک ثبتی در آخرین روز کاری سال ۱۴۰۲ به تملک دولت درآمد.

با این اقدام می‌توان گفت یکی از پرونده‌های معوقات کلان نظام مالیاتی کشور با همکاری قوه قضاییه و پیگیری‌های سازمان امور مالیاتی کشور مختومه شد.

کد خبر 840945 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه قوه قضائیه دولت سیزدهم

دیگر خبرها

  • مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد
  • نرخ جدید مالیات بر ارزش افزوده اعلام شد
  • انتقال پرونده مالیاتی ۹ شرکت تولیدی به اداره مالیات استان قزوین
  • تور مالیات؛ ملک ۶۵ هزار متر مربعی «امیرمنصور آریا» در تملک دولت قرار گرفت
  • امیر منصور آریا به تور مالیات افتاد | ۶۵ هزار متر زمین در تهران به تملک دولت درآمد
  • امیرمنصور آریا در تور مالیات افتاد
  • انتقال ۹ پرونده مالیاتی شرکت تولیدی به اداره مالیات قزوین
  • مالیات افزایش می‌یابد/وزیر اقتصاد: رسما مخالفت خود را با تصمیم مجلس برای افزایش بار مالیاتی اعلام کردیم
  • ابر بدهکاران مالیاتی نقره داغ شدند
  • وصول ۱۱۰ هزار میلیارد مالیات معوق از بدهکاران مالیاتی