Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس مرکز ملی فرش ایران در کارگروه فرش در بجنورد بیان کرد: سه نوع فرش در این استان به ثبت جهانی رسیده است اما بعد از گذشت هشت سال پیگیری، هنوز موزه فرش در این استان راه‌اندازی نشده است.

عباس پور با اشاره به اینکه ۲۰ تخته فرش از هشت سال گذشته برای راه اندازی موزه فرش از مرکز ملی فرش ایران به این استان انتقال داده شدند، توضیح داد: هنوز هیچ اقدام خاصی برای راه‌اندازی این موزه در این استان انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: فرش‌ها بعد از انتقال به این استان تحویل اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی شده است.

حبیب یزدان پناه، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز در ادامه بیان کرد: ۲۰ تخته فرش مذکور در سال ۹۰ توسط این اداره کل تحویل گرفته شده است. سازمان صمت استان متقاضی اجرای این طرح بوده و اگر قرار بود اداره کل میراث فرهنگی استان موزه راه اندازی کند شاید ساز و کار به گونه‌ای دیگر بود.

وی با بیان اینکه این اداره کل مسئولیت مستقیم در این رابطه نداشته است، تصریح کرد: تاکنون دو مرتبه پارچه گورتکس به منظور پیچاندن فرش‌ها در این پارچه برای جلوگیری از آسیب رساندن آنها خریداری شده است.

یزدان پناه توضیح داد: علاوه بر آن قرص نعنا و نفتالین نیز در محل نگهداری فرش‌ها قرار داده می‌شود تا بید به آنها آسیب وارد نکند و هر شش ماه فرش‌های مذکور بیرون آورده می‌شوند تا هوا به آنها بخورد.

وی تصریح کرد: تاکنون دو مکان برای راه اندازی موزه پیشنهاد شده قرار داده شد اما این مکان‌ها گنجایش قرار دادن فرش‌های مذکور را نداشت. پیشنهاد می‌شود مکانی همچون نگارخانه و یا فضای سالن گلشن برای انجام این کار اختصاص یابد و با هزینه کرد ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان می‌توان موزه را در آنجا راه اندازی کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه فرش‌های مذکور فرش‌های گران بهایی هستند یا باید برای این فرش‌ها موزه راه اندازی شود و یا اینکه تحویل مرکز ملی فرش ایران شود. قیمت این فرش‌ها ۱۰۰ میلیارد تومان است و بیشتر این فرش‌ها مربوط به دوره پهلوی اول و یکی دو تخته نیز متعلق به دوره اسلام است.

دستپاک، رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در کارگروه فرش در بجنورد بیان کرد: سه نوع فرش در این استان به ثبت جهانی رسیده است اما بعد از گذشت هشت سال پیگیری، هنوز موزه فرش در این استان راه‌اندازی نشده است.

وی تصریح کرد: ۲۰ تخته فرش نفیس از مرکز ملی فرش ایران به این استان منتقل شده است اما هنوز خاک می‌خورد.

محمد علی شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز در کارگروه فرش در بجنورد در رابطه با راه اندازی موزه فرش در این استان اظهار کرد: مشکل راه اندازی این موزه تا ماه آینده رفع و این موزه راه اندازی می‌شود./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۰۲۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۱۸ آوریل روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی است و وجود این آثار در گیلان، بعنوان بازویی توانمند در رونق گردشگری استان، رسانه‌ای از هنر، هویت و سرگذشت پر پیچ و تاب این سرزمین کهن برای همه ملت‌های جهان است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، ولی جهانی با بیان اینکه ۳۰ فروردین بمناسبت روز جهانی محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی بازدید از موزه‌ها و بنا‌های تاریخی استان رایگان است، گفت: بیش از ۵۲۰۰ اثر تاریخی شناخته شده است که یک هزار و ۲۳۵ مورد از این تعداد در فهرست آثار ملی ثبت شده و محوطه‌ها و بنا‌های تاریخی استان بعنوان یکی از توانمندی‌های گردشگری این سرزمین، هر بار بیشتر مورد اقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان بیان کرد: نوروز تا فطر امسال نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از گیرایی‌های تاریخی استان بازدید کردند و شهرک تاریخی ماسوله، موزه میراث روستایی گیلان، بنای تاریخی قلعه رودخان و موزه چای لاهیجان انتخاب نخست گردشگران برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی استان بوده است.

او ادامه داد: اگر چه سال گذشته اعتبارات مرمتی استان افزایش یافت، اما این استان بدلیل شرایط ویژه اقلیمی نیازمند اعتبارات بیشتر است.

جهانی اظهار کرد: واضح است که این اداره‌کل به تنهایی قادر نخواهد بود از عهده ساماندهی و مراقبت از همه آثار تاریخی استان برآید؛ لذا در این راستا و برای حفاظت از میراث نیاکانمان نیاز به همراهی و همکاری همه مسئولان و مردم است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از مالکان بنا‌های تاریخی استان خواست برای مرمت این خانه‌ها همراه باشند و گفت: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بنا‌های تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و این اداره کل از همه مالکانی که دارای بنای تاریخی هستند و قصد تغییر کاربری در راستای توسعه گردشگری دارند، حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • بررسی روند ساخت یادمان شهدا و موزه دفاع مقدس در خوی
  • پیگیری راه اندازی موزه معدن در کرمان
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • موزه خوشنویسی در سعدالسلطنه راه‌اندازی شود
  • کوراش کاران نهاوندی راهی مسابقات آسیایی و جهانی شدند 
  • راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی
  • وزیر ارشاد از راه‌اندازی موزه تئاتر و اختصاص بودجه ویژه برای بخش موسیقی خبر داد
  • بازدید افزون بر ۳۰ هزار گردشگر از موزه‌های خراسان شمالی
  • بررسی روند راه‌اندازی موزه ورزش در ارومیه
  • مستند سازی ۶۴ شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی