Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-18@13:39:46 GMT

تمسّک به ثقلین مانع گم کردن راه می‌شود

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۰۴۷۴

تمسّک به ثقلین مانع گم کردن راه می‌شود

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام علی نظری، معاون آموزشی دانشگاه شهید مطهری زاهدان، صبح امروز، 5 خردادماه در محفل جزء‌خوانی و تفسیر قرآن کریم که از سوی جهاددانشگاهی استان در حسینیه بقیة‌الله الأعظم(عج) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: خداوند در آیه 45 سوره مبارکه عنکبوت که آخرین آیه جزء بیستم قرآن است می‌فرماید «اتْلُ ما أُوحِيَ إِلَيْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهي‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ» یعنی آنچه را از کتاب به تو وحی شده تلاوت کن، و نماز را برپا دار، که نماز از زشتی‌ها و گناه بازمی‌دارد، و یاد خدا بزرگتر است و خداوند می‌داند شما چه کارهایی انجام می‌دهید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در این آیه خداوند دو مورد از ابزارهای رسیدن به سعادت را معرفی می‌کند؛ یکی تلاوت قرآن، که این‌روزها بهار تلاوت قرآن است و بحمدالله در هر مسجدی نوای جمع‌خوانی قرآن بلند است و دیگری نماز، که خداوند می‌فرماید از فحشا و منکر بازمی‌دارد.
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) حدیث مشهوری دارند که در آن می‌فرمایند «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا- كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ» یعنی میان شما دو چیز سنگین و گران‏بها مى‌‏گذارم، اگر بدان چنگ زنید هرگز پس از من گمراه نشوید: قرآن و عترت من أهل بیتم، و این دو از هم جدا نشوند تا در كنار حوض کوثر بر من درآیند.
وی افزود: سپس رسول خدا(ص) از قرآن کریم به‌عنوان ثِقل اکبر و از اهل بیتشان به‌عنوان ثِقل اصغر یاد می‌کنند؛ تمسک به این دو یادگار ارزشمند پیامبر(ص) مانع گم کردن راه می‌شود و فاصله گرفتن از این دو، موجب ضلالت و گمراهی انسان است.
نظری اظهار کرد: پیامبر(ص) مکرّراً فرموده‌اند که اگر می‌خواهید گمراه نشوید و دچار سقوط نشوید، باید به یک دست شما قرآن و به دست دیگر، عترت باشد.
وی ادامه داد: در ادامه آیه شریفه 45 سوره عنکبوت، خداوند به نماز توصیه کرده است. در ایام رمضان مساجد بحمدالله شلوغ است و جوانان به سمت نماز جماعت جذب می‌شوند، اما متأسفانه به محض تمام شدن این ماه، مساجد خلوت می‌شود؛ ما بنده خدا هستیم، نه بنده رمضان؛ رمضان فرصتی برای نزدیک شدن به خدا در اختیار ما قرار می‌دهد.
معاون آموزشی دانشگاه شهید مطهری زاهدان عنوان کرد: نماز همراه با حضور قلب، انسان را متوجه خدا و قیامت می‌کند، چنین کسی که روزی پنج بار خدا و قیامت را یاد کند، نمی‌تواند مرتکب گناه کبیره شود و در صورت ارتکاب گناه صغیره، با نماز فرصت بندگی و توبه و استغفار پیدا می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ثقلین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۰۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزیدگان سی و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، آیین برگزیدگان سی و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان، اساتید، کارمندان با حضور ریاست دانشگاه، مسئول نهاد رهبری، مدیران فرهنگی و اجتماعی، قاریان و مبتهلان برتر در عرصه دانشگاهی، فعالان قرآنی در سالن ملک نسب دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت السلام والمسلمین روح الله صیادیان خواه مسئول نهاد رهبری دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج به ارائه گزارش مختصری از جشنواره اخیر قرآنی پرداخت و گفت: در مجموع تعداد ثبت نام کنندگان بیش از۳۵۰ نفر، تعداد افراد ثبت نام در بخش معارفی بیش از ۲۰۰ نفر، تعداد شرکت کننده در بخش هنر و ادبیات بیش از۴۰ نفر، تعداد افراد شرکت کننده در بخش آوای بیش از ۶۰ نفر و منتخبین بخش آوای ۱۱ نفر بودند که در این جلسه مورد تجلیل قرار گرفتند.

خبرنگار: فائزه صداقت

انتهای خبر/

کد خبر: 1227381 برچسب‌ها مسابقات قرآنی

دیگر خبرها

  • برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان در پلدشت
  • بازگشت به تعالیم قرآن و نهج البلاغه تکلیف حوزه و دانشگاه است
  • حجت‌الاسلام حاج علی اکبری خطیب این هفته نماز جمعه تهران
  • وزیر آموزش و پرورش : پذیرش بدون آزمون قاریان و حافظان قرآن در دانشگاه فرهنگیان
  • جواز توسل و زیارت قبور برگزیدگان در قرآن و روایات شیعه و سنی
  • تشکیل شورای اقامه نماز در روستاهای همدان
  • برگزیدگان سی و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت تجلیل شدند
  • چرا سر نماز حواسمان پرت می شود؟
  • نماز مسیر عبودیت خداوند است
  • دفاع در برابر ظالم یکی از مسلمات و توصیه‌های قرآن است