Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-23@23:42:13 GMT

من ایران آباد و آزادم

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۰۵۵۱

من ایران آباد و آزادم

خانواده‌هایی که مراکز آموزشی مهدقرآن را پناهگاه امنی برای فرزندانشان می‌دانند، این روزها گرد هم آمده و نتایج آموزش‌های این مراکز را در مقطع پیش دبستانی نظاره‌گر هستند.به گزارش بلاغ،اینجا سالن همایش‌های کانون بسیج تبریز است، خانواده‌ها دست در دست فرزندانشان آمده‌اند تا در مراسم اختتامیه مراکز پیش دبستانی مهد قرآن حضور یافته و نتایج آموزش‌های یک ساله فرزندان خود را نظاره‌گر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معلمان و مربیان مراکز پیش دبستانی با دست پر به مراسم اختتامیه آمده‌اند و کودکان و نونهالان این مراکز هر کدام با اجرای برنامه‌های مختلف ساعات خوشی را برای خانواده‌ها رقم زدند.

 

 مراسم با احترام نظامی و همراهی گارد پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران که توسط پسران نوجوان اجرا شد، آغاز گردید و سرود ملی بر لب‌ها و دل‌های حاضران نقش بست و پس از آن فرشته‌های زمینی که حاملان قرآن بودند به زیبایی تمام، قرآن کریم را در جایگاه مخصوص قرار دادند و نوگل‌های هفت ساله 40 آیه از سوره نباء را با همدیگر همخوانی کردند.

در این مراسم اختتامیه از خوش آمدگویی خشک و رسمی مدیران‌کل و برخی روسا خبری نبود بلکه دختر بچه‌های زیباروی با لباس محلی و با لهجه شیرین ترکی دکلمه‌ای با مضمون خوش آمدگویی به پدران و مادران خود اجرا کردند که بسیار باعث تشویق حاضران شد.

 

بچه‌های قدیم و جدید مقایسه شدند

بعد از مراسم خوش آمدگویی، اجرای نمایش« بچه‌های قدیم و بچه‌های جدید» یکی از نمایش‌هایی بود که طی آن نحوه رفتار و حرف‌ شنوی بچه‌های قدیم و احترام به والدین با چگونگی رفتار بچه‌های عصر امروز که اکثر اوقات با گوشی‌های هوشمند سرگرم گیم و بازی هستند و در شبکه‌های مجازی وقت می‌گذرانند، مقایسه شده بود و اعضای گروه با هماهنگی و اجرای خوب خود موجب تشویق مستمر حاضران شدند.

علاوه بر آن شیرین زبانی دختربچه‌ها در این مراسم گل لبخند را بر لب پدرها و مادرها می‌نشاند.

 

خانواده‌ها چشم و هم چشمی نکنند

موضوع چشم و هم چشمی و خرید طلا و جواهرات یا خرید از کشور ترکیه موضوع نمایش بعدی بود، اعضای این گروه که دختربچه‌ها و آقا پسرهای 6 ساله بودند در حین اجرای این نمایش یاد گرفتند که چشم و هم چشمی خانواده‌ها را با مشکلات زیاد مواجه کرده و این کار نوعی اسراف محسوب می‌شود، آشنا کرد و به پدر و مادرها نیز گوشزد می‌کرد که از انجام این نوع رفتارها در زندگی پرهیز کنند.

در کنار موضوعات اجتماعی، نوگلان مرکز پیش دبستانی مهد قرآن داستان‌های قرآنی نیز اجرا کردند، یکی از داستان‌های شیوای قرآن کریم داستان حضرت ابراهیم است، آنها به زیبایی داستان حضرت ابراهیم و ستمگر زمان نمرود را با ایفای نقش خود به تصویر کشیدند و آتشی که بر روی حضرت ابراهیم گلستان شد، با خواندن آیه 69 سوره انبیا ( قُلْنَا یَا نَارُ کُونِی بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَى إِبْرَاهِیمَ) همراهی گردید و معنویت خاصی ایجاد کرده بود.

 

کمک کن ولی منت نذار

مردی که به دیگران کمک و انفاق می‌کرد ولی کمک‌های خود را با منت گذاشتن و سرزنش کردن همراه کرده و کمک‌های خود را با آب و تاب به دیگران تعریف کرده و آبروی فرد نیازمند را می‌برد و خیال می‌کرد با این نوع کمک کردن خانه و باغ هایی در بهشت دارد، مضمون نمایشی بود با عنوان «به ثمر انفاق» که اعضای این گروه نمایشی با اجرای این نمایش نتیجه‌گیری کردند که  کمک کردن و منت گذاشتن نه تنها مورد قبول نیست بلکه به شدت زشت و ناپسند است.

اجرای حرکات نمایشی ورزشی توسط اعضای مرکز پیش دبستانی امام صادق علیه السلام از دیگر برنامه‌های جذاب مراسم اختتامیه بود که تشویق مداوم حضار را به دنبال داشت.

بعد از گروه ورزش، نوبت میوه‌ها و سبزیجات بود که به معرفی خود بپردازند، کودکانی که لباس میوه‌های مختلف را تن پوش خود کرده بودند، در حضور خانم معلم باکلاس خود با زبان شعر خود را معرفی کرده و از فواید هر کدام از میوه‌ها سخن می‌گفتند.  

 

انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست

 حالا نوبت هنرنمایی گروه نمایشی «زیتون» بود که صحبت از آگاهی سیاسی و بصیرت مردم بود، زنان و مردانی که از اقشار مختلف و با طیف‌های گوناگون سیاسی در صف‌های انتخابات ایستاده و صحبت‌هایی را با هم زمزمه می‌کردند، نمایشی بود که مورد استقبال پرشور حضار قرار گرفت و نوع طراحی چهره و گریم اعضای این گروه نمایشی نیز بسیار طراحی زیبا و جذابی داشت و مادر بزرگی که با قد خمیده بعد از رای دادن شعار« انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست»سر می‌داد.


من ایران آباد و آزادم

اعضای مراکز پیش دبستانی مهدقرآن در یک سال گذشته علاوه بر آموزش‌هایی که داشتند با سایر شهرها و اقوام مختلف ایرانی نیز آشنا شده و به خوبی آنها را می‌شناختند و این موضوع از اجرای نمایش و خواندن سرود اقوام ایرانی به راحتی قابل درک و فهم بود که کودکان با پوشیدن لباس اقوام مختلف، لهجه‌ها و گویش‌های محلی به خوبی آن را اجرا کردند.

اجرای دکلمه با موضوع امام حسین (ع)، اجرای نمایش مشاور، اجرای سرود، اجرای دکلمه با موضوع امام زمان (ع)، اجرای مولودی امام عصر(عج)، اجرای سرود «ای ایران»، نمایش لطایف کلاس درس و ... از دیگر برنامه‌های اجرا شده توسط اعضای مراکز پیش دبستانی مهد قرآن و عترت تبریز بود که با مهارت و توانمندی آنها اجرا گردید و گل لبخند را بر لبان پدر و مادرها، معلمان و مربیان خود نشاند و آنها را برای ادامه این راه مستحکم‌تر کرد.

رضایت خانواده‌ها را به خوبی می‌توان از چهره‌ها و نوع تشویق‌های آنان دریافت کرد، خانواده‌هایی که از نوع آموزش‌های مراکز آموزشی مهد قرآن رضایت داشتند، تصمیم گرفته‌اند ادامه مسیر تربیت دینی، قرآنی و تحصیلی فرزندان خود را به مدارس مهدقرآن بسپارند و انتظار دارند فرزندانشان در ادامه این راه نیز موفق‌تر از همیشه باشند.

 

مربیان مهدقرآن به فرزندانمان ارزش قائل هستند

خانم انصاراللهی که به همراه علیرضا فرزند نوجوانش در این مراسم حضور یافته بود، به فارس گفت: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های مراکز آموزشی مهدقرآن با سایر مدارس در نوع آموزش آن است، وقتی فرزندم در این مرکز به آموزش قرآن کریم مشغول است، اصول روخوانی و روان‌خوانی قرآن کریم را به صورت علمی یاد گرفته و دیگر مشکلی در این زمینه ندارد.

وی یادآور شد: پسرم در ایام تحصیل یک روز و در تعطیلات هفته‌ای سه روز به آموزش قرآن مشغول است.

فاطمه مولایی، یکی دیگر از اولیایی است که با اطمینان کامل دخترش را در شهرک اندیشه در مهد قرآن امام صادق علیه السلام ثبت‌نام کرده و درباره علت این انتخابش می‌گوید: مهم‌ترین علت نوع رفتار معلمان این مدرسه است، به قدری از مدیریت و معلمان این مرکز راضی هستم که نمی‌توانم آن را شرح دهم.

وی ادامه داد: آنها برای دانش‌آموزان ارزش قائل بوده و تنها به خاطر پول و شهریه نیست که بخواهند به هر کدام از دانش‌آموزان احترام بگذارند.

مولایی با تشکر از معلمان و مربیان مراکز پیش دبستانی مهدقرآن آموزش‌های غیر درسی، نوع رفتار مربیان با اولیای دانش‌آموزان را از نکات قابل توجه معلمان این مراکز ذکر کرد.

  فاطمه رحمانی که به همراه دختر هشت ساله‌اش در مراسم اختتامیه حضور دارد، می‌گوید: در حال حاضر توجه به تربیت دینی فرزندان دغدغه مهم خانواده‌هاست و متاسفانه اولیا نمی‌توانند به مراکز آموزشی که هیچ شناختی از آن ندارند، اعتماد کنند ولی فعالیت‌های مهدقرآن چه در حوزه آموزش قرآن و چه در آموزش سایر دروس نشان می‌دهد که خانواده‌ها پناهگاه مطمئن و امنی دارند که بتوانند فرزندان خود را به این موسسه قرآنی و آموزشی بسپارند.

وی با اشاره به اینکه باید حمایت‌های همه جانبه‌ای از سوی مسوولان صورت گیرد تا مراکز آموزشی مهدقرآن در سطح شهر تبریز افزایش یابد، گفت: تلاش معلمان و مربیان مهدقرآن که توانمند و متعهد هستند، قابل تقدیر است، بنابراین چنین مجموعه‌هایی باید حمایت شوند تا خانواده‌ها با اعتماد و اعتقاد بیشتری فرزندان خود را برای ادامه تحصیل به مدارس و مراکز مهدقرآن و عترت آذربایجان‌شرفی بفرستند.

 

فعالیت 15 مرکز آموزشی مهدقرآن در تبریز

موسسه مهدقرآن و عترت آذربایجان‌شرقی در راستای رسالت آموزش دینی و قرآنی خود با تاسیس 15 مرکز آموزشی پناهگاه و مامن امنی برای خانواده‌ها ایجاد کرده است تا آنها بتوانند تربیت دینی و قرآنی فرزندان خود را به این مراکز بسپارند.

رحیم وظیفه شعاع، مدیر موسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی نیز در این مراسم اختتامیه و در مورد ضرورت تاسیس مراکز پیش دبستانی و مدارس صدرای مهدقرآن گفت: حساس‌ترین زمان تربیتی فرزندان دوران کودکی است مخصوصا وقتی که وارد مدرسه می‌شوند و دو سال قبل یعنی مرحله آمادگی زیربنای اصلی کودکان در امر تعلیم و تربیت است.

وی افزود: در امر تعلیم و تربیت اگر فضا خوب و مناسب باشد، کودکان این آمادگی را دارند که رشد کرده و روند تربیتی و آموزش خوبی را سپری کنند بنابراین مهدقرآن و عترت آذربایجان‌شرقی نیز از این امرمهم غافل نشد و از مقطع پیش دبستانی  شروع کرد و اکنون  20 سال است مدارس مهدقرآن را از مقطع پیش دبستانی شروع کرده‌ایم و این فعالیت‌ها ادامه‌دار است .

وظیفه شعاع ادامه داد: در محیط مناسب استعدادهای فرزندان شناخته می‌شود، بدآموزی  وجود ندارد و فرزندان در محیط کاملا توحیدی و فضایی صمیمی مشغول علم‌آموزی، ایمان‌آموزی و ادب‌آموزی هستند.

وی با اشاره به تعداد مراکز فعال مهدقرآن در سطح شهر تبریز گفت: در حال حاضر مهدقرآن با ۱۵ مرکز آموزشی در سطح شهر تبریز فعالیت می‌کند که هشت مرکز به صورت پیش دبستانی مستقل و هفت مرکز نیز به صورت دبستان و دوره اول متوسطه  فعال هستند، ما در قالب این مدارس و مراکز آموزشی سعی کرده‌ایم برای خانواده‌ها مامن و پناهگاه امن ایجاد کنیم.

مدیر موسسه مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی، با تشریح فعالیت‌های آموزشی مدارس صدرا مهدقرآن ادامه داد: با وجود همه مشکلات و دردسرهای ایجاد مدرسه ما فقط با انگیزه تربیت دینی و قرآنی کودکان به این کار اقدام کردیم.

وظیفه شعاع  با اشاره به تاثیر انس با قرآن در زندگی روزمره نیز گفت: برای انس ظاهری با قرآن حداقل دو صفحه در روز نیز می‌تواند در ایجاد روحیه معنوی در اعضای خانواده مفید و موثر باشد.

وی در پایان صحبت‌های خود یک توصیه به والدین هم داشت, تاکید کرد: خانواده‌ها اگر در مقطع دبستان هم با مهدقرآن همراهی داشته باشند که چه بهتر اما اگر به هر علتی نتوانسته‌اند همراه مراکز آموزشی مهدقرآن باشند، توصیه می‌کنم از آموزش قرآن کریم به فرزندان خود غافل نشوند.در چند نقطه شهر از جمله در مهدقرآن خواهران کلاس‌های آموزش قرآن کریم دایر است، لطفا آموزش قرآنی فرزندانتان را متوقف نکرده و ادامه دهید.


گزارش از معصومه درخشان

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۰۵۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!

اختلال بیماران اوتیسم یک اختلال نورولوژیکی است که در هر سنی قابل‌تشخیص است، اما به طور معمول در سال‌های اولیه رشد کودکان ظهور می‌کند.

به گزارش ایسنا، این اختلال در بیماران اوتیستیک باعث می‌شود که مغز فرد مبتلا به اوتیسم نتواند در زمینه رفتارهای اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی به‌درستی عمل کند و مزاحم او برای یادگیری چگونگی ارتباط و تعامل با دیگران به‌طور اجتماعی می‌شود.

کودکان و بزرگسالان دارای اختلال طیف اوتیسم در زمینه ارتباط کلامی و غیرکلامی، مهارت‌های شناختی معمول، رفتارهای اجتماعی، فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی دارای مشکل هستند.

۴۷۷ فرد دچار اختلال اوتیسم زیرپوشش بهزیستی استان اصفهان

ناصر چاووشی، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا،  با بیان اینکه اختلال اوتیسم به‌عنوان یکی از گروه‌های هدف است، اظهار کرد: طیف اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی است که مشکلات جدی در تعاملات اجتماعی، ارتباطات کلامی و غیرکلامی، وجود رفتارهای تکراری و علایق محدود در فرد را به همراه دارد، واکنش‌های غیرمعمول به محرک حسی و تأکید فرد بر حفظ ثبات و روال‌هایی خاص در زندگی نیز از نشانه‌های دیگر شایع این اختلال هستند.

وی، با بیان اینکه سن طلایی تشخیص و آگاه‌سازی اوتیسم در کودکان در سنین ۲ تا ۵ سالگی است، افزود: وجود حرکات یا اصوات تکراری و کلیشه‌ای، نقص در برقراری ارتباط با دیگران، چه به‌صورت کلامی و چه غیرکلامی و مشهود بودن علایم اختلال از حدود ۱۸ ماهگی از خصوصیات قابل‌توجه این اختلال است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان بیان کرد: در استان اصفهان حدود ۱۳ مرکز شناسایی، غربالگری و توان‌بخشی همچنین اقامت موقت اختلالات طیف اوتیسم در مجموع با ظرفیت ۵۵۰ نفر فعال است. همچنین حدود  ۴۷۷ فرد دچار اختلال اوتیسم زیرپوشش بهزیستی استان اصفهان هستند.

شناسایی ۲ هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان

پژمان پورشبانان، معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان، اظهار کرد: حدود ۴۷۷ نفر کودک از خدمات ۱۳ مرکز روزانه توان‌بخشی طیف اوتیسم استفاده می‌کنند. یک مرکز شبانه‌روزی بستری موقت برای این بیماران فعال است، اما سیاست بهزیستی مبنی بر افزایش مراکز شبانه‌روزی نیست، زیرا معتقد به استفاده از مراکز روزانه و آموزش از طریق خانواده است.

پژمان پورشبانان معاون امور توان‌بخشی اداره کل بهزیستی اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شناسایی ۲ هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان اظهار کرد: حدود ۴۷۷ نفر کودک از خدمات ۱۳ مرکز روزانه توان‌بخشی طیف اوتیسم استفاده می‌کنند. یک مرکز شبانه‌روزی بستری موقت برای این بیماران فعال است، اما سیاست بهزیستی مبنی بر افزایش مراکز شبانه‌روزی نیست، زیرا معتقد به استفاده از مراکز روزانه و آموزش از طریق خانواده است.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی‌ها شمار این اختلال در حال افزایش و در پسرها چهار برابر بیشتر از دخترها رخ می‌دهد، افزود: در کنار ارائه خدمات مراکز بهزیستی، روش‌های متمرکز فردی و چهره‌به‌چهره و در برخی موارد برگزاری کلاس دو یا سه‌نفره به‌صورت گفتاردرمانی و کاردرمانی باهدف بهبود فرد صورت می‌گیرد.

وی گفت: سن ۲ تا ۵ سالگی دوران طلایی یک فرد اوتیسمی است که باید مداخلات درمانی و آموزشی برای فرد انجام شود که این امور از سال ۱۳۸۰ وارد فرایند توانبخشی بهزیستی و از آن زمان این اختلال درمان می‌شود.

پورشبانیان با اشاره به اینکه عمده برنامه‌های آموزشی بهزیستی متمرکز بر ایجاد تعاملات اجتماعی فرد است، بیان کرد: یکی از روش‌ها برنامه جامع (ABA) است که حوزه‌های مختلفی از جمله مهارت‌های آموزشی، مهارت‌های اجتماعی، شناخت، کارکردهای اجرایی، حرکت، مهارت‌های انطباقی، بازی و زبان را شامل می‌شود که اگر به تعداد ساعات لازم انجام شود، برای یک کودک مبتلا به اوتیسم کافی است و این کودکان نیازی به شیوه‌های دیگر ندارند.

ماهیانه ۱۵ میلیون هزینه خانواده‌های بیماران اوتیسم است

سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آمار مبتلایان به اوتیسم به لحاظ بروز و شیوع، یک نفر در ۱۰۰ نفر از موالیدی است که رخ می‌دهد، اظهار کرد: در پی افزایش تورم و کوچک‌شدن سبد معیشت خانواده‌ها، متأسفانه شاهد وضعیت سختی در میان خانواده‌های اوتیسم هستیم.

وی افزود: اکنون هزینه‌های توان‌بخشی همچون گفتاردرمانی، کاردرمانی، رفتاردرمانی یا ABA و یا روش‌های درمان‌های مکمل که درمان اصلی برای هر کودک تازه تشخیص تا سن اصلی ۷ تا ۸ سالگی ماهانه ۱۰ میلیون تومان افزایش‌یافته است. بر اساس تحقیقات هزینه‌های خانواده اوتیسم حداقل بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ادامه داد: هر فرد و کودک مبتلا به اوتیسم چالش‌های بسیار زیادی دارد. بسیاری از مهدکودک‌ها هیچ شناختی نسبت به کودکان اوتیسم ندارند.

به گفته وی، ماهیانه ۱۷ میلیون تومان برای نگهداری یک فرد بزرگسال اوتیسم از طرف مراکز هزینه می‌شود، درصورتی‌که یارانه‌ای که بهزیستی به این مراکز پرداخت می‌کند بین ۴.۵ تا ۵ میلیون در ماه است و مابه‌التفاوت این هزینه را مراکز و خانواده‌ها نمی‌توانند پرداخت کنند.

در سال‌های اخیر به‌طور میانگین از هر ۶۰ کودک، یک کودک مبتلا به طیف اوتیسم است که آمار چشمگیری است؛ اما بااین‌وجود این اختلال به طور کامل شناخته شده نیست، ولی طبق تحقیقات عوامل ژنتیک، سن بالای والدین هنگام بارداری، وزن کم نوزاد به هنگام تولد و عوامل محیطی و مصرف بعضی داروها و مواد شیمیایی از مهم‌ترین عوامل ابتلا به اختلال اوتیسم است.

در حال حاضر هیچ درمان قطعی و مشخصی برای اوتیسم وجود ندارد، اما روش‌های زیادی برای کاهش علائم و افزایش توانایی‌های فرد مبتلا وجود دارد. به نظر می‌رسد تشخیص زودهنگام بیماری و شروع روش‌های درمانی تأثیرات مثبت بیشتری بر بهبود سریع‌تر وضعیت فرد داشته باشد.

دیگر خبرها

  • ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در منطقه ۱۲ اصفهان/ اجرای فاز نخست پردیس خانواده به‌زودی
  • اجرای طرح خانواده سالم در ۳۶۰۰ مرکز بهداشت | خانواده‌ها در این طرح چه آموزش‌هایی می‌بینند؟ | انجام غربالگریِ روان برای متقاضیان
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اوتیسم؛ اختلالی که ناشناخته ماند
  • برگزاری دومین طرح «بشری» در ملایر
  • معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده: ادعای اجرای سند ۲۰۳۰ توسط دولت سیزدهم خنده‌دار است
  • ادعای اجرای سند ۲۰۳۰ توسط دولت سیزدهم دروغ است
  • اجرای طرح ارتقای سواد سلامت در مناطق عشایرنشین چهارمحال و بختیاری