Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@16:27:24 GMT

سرزمین چشمه‌های جاری

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۰۶۴۱

سرزمین چشمه‌های جاری

یک اصفهان شناس گفت: کلمه‌ای که به عنوان "خوانسار" مرکب شده است از دو بخش "خوان" و "سار" تشکیل شده است که محققان جغرافیای تاریخی معتقدند "خوان" به معنای "چشمه"و "سار" به معنای "کثرت و فراوانی" است.

محمدحسین ریاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص وجه تسمیه شهرستان خوانسار و جایگاه تاریخی آن در کشور، اظهار کرد: یکی از شهرهای تاریخی و دارای اهمیت از نظر جغرافیای تاریخی در استان اصفهان، شهر خوانسار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهر یکی از شهرهایی است که توانسته در منطقه اصفهان در طول یک تاریخ طولانی بدرخشد.

وی افزود: خوانسار دارای آب و هوای کوهستانی با تابستان‌های معتدل است و به لحاظ کوهستانی بودن، منابع آب آن به شکل چشمه‌های متعدد در داخل شهر جاری است که همه ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

این اصفهان شناس در خصوص وجه‌تسمیه این شهر، گفت: کلمه‌ای که به عنوان "خوانسار" مرکب شده است از دو بخش "خوان" و "سار" تشکیل شده است که محققان جغرافیای تاریخی معتقدند "خوان" به معنای "چشمه"و "سار" به معنای "کثرت و فراوانی" است. به همین جهت این شهر را به دلیل چشمه‌های متعدد و ویژگی‌های دیگری که اشاره شد خوانسار نام داده‌اند.

ریاحی ادامه داد: علی‌اکبر دهخدا در لغت نامه معروفش، خوانسار را "جام سرسبز" معنا کرده است. آن چیزی که ما به دست می‌آوریم این است که خوانسار مکانی است که قبل از اسلام هم پر رونق بوده است. در این شهر آتشکده‌های زیادی وجود داشته و گویش خوانساری در دوران ایران باستان ریشه در زبان پهلوی ساسانی دارد.

وی گفت: در زمان صفویه شخصیت بزرگی مانند "آقا حسین خوانساری" را داریم که به او لقب استاد "الکلّ فی الکلّ" داده‌اند. همان‌طور که به خواجه نصیر لقب استاد بشر داده‌اند به آقا حسین خوانساری هم این لقب را داده‌اند و این شخصیت بسیار مورد تعریف پادشاهان صفوی بود.

این اصفهان شناس گفت: پسر او آقا جمال خوانساری نیز آثار متعددی دارد. نقش علمای خوانسار نیز در مبارزه با استعمار برجسته بوده است. یکی از این شخصیت‌ها مرحوم "سید احمد خوانساری" است که در تهران منشأ تلاش‌های زیادی در دهه‌های گذشته بود و از مراجع بزرگ علمی و معنوی به حساب می‌آمد.

ریاحی افزود: می‌توانیم بگوییم خوانسار در تاریخ و فرهنگ ایران تأثیرگذار بوده است. این شهر موسیقیدان‌ها و خوشنویسان بزرگی مانند "کابلی خوانساری" را داشته است. بقعه باباترک، امام‌زاده احمد، مدرسه علمیه مریم بیگم صفوی، مسجد جامع و قبرستان تاریخی خوانسار و بقعه پیرجلال الدین و مقبره حلیمه و نرگس و پل ساسان از جمله آثار تاریخی و نمادهای فرهنگی خوانسار هستند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته اقوام و عشیره‌های مختلفی در خوانسار زندگی می‌کردند. یهودیان زیادی در این شهر بودند که از خوانسار مهاجرت کردند. همچنین خانواده‌های خوانساری اصفهان مانند موسوی خوانساری، و روضاتی‌های چهارسوق، اصالتاً از شهر خوانسار هستند.

این اصفهان شناس تصریح کرد: آن چیزی که مسلم است و بر طبق آثار تاریخی، سابقه تاریخی خوانسار به زمان ساسانیان و حتی قبل از آن بر می‌گردد. با توجه به طبیعت خاص و باغ‌های زیادی که داشته است خوانسار همیشه مورد توجه بوده است. عسل و گز خوانسار که امروز معروف است دلالت بر فراورده‌های طبیعی خاصی دارد که در خوانسار وجود دارند.

ریاحی خاطرنشان کرد: در کوهستان‌های اطراف خوانسار از گیاهان، داروهای خاصی ساخته می‌شود که هنوز هم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و جنبه صادراتی دارد. آنچه مسلم است و با توجه به مهاجرت‌هایی که به خوانسار می‌شده، قبل از اسلام هم این سرزمین بسیار آباد بوده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: خوانسار منطقه اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۰۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت تاریخی سرگذشت فلسطین در «قضیۀ فلسطین»

ایسنا/اصفهان کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» به قلم «محسن محمد صالح»، تألیف و توسط «صابر گل‌عنبری» و «یوسف رضازاده» ترجمه شده است. این کتاب همان‌طور که از نامش پیداست از تاریخچه فلسطین تا سال ۲۰۱۱ میلادی را در خود جای داده است.

مهم‌ترین ویژگی کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» این است که به قلم یک محقق و نویسندۀ عرب لبنانی تحریر شده که از نزدیک با منطقه فلسطین و تحولات آشناست و در غم این سرزمین زندگی کرده است.

محسن محمد صالح که مدیر مسئول انتشارات الزیتونه در لبنان است، تلاش کرده وقایع تاریخی در فلسطین را بدون جانبداری و نگاه سیاسی، با ذکر جزئیات دقیق، و طبق روش علمی و آکادمیک، گردآوری کند. کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» توسط انتشارات وزارت امور خارجه منتشر شده است. این مسئله به همراه جزئیات دقیقی که نویسنده در این کتاب به نگارش درآورده است، نشان می‌دهد که مخاطب اصلی این کتاب، جامعۀ دانشگاهی و نخبه است با این حال مطالعه سیر تاریخی مسئله فلسطین در شرایط امروز جامعه ایرانی، ضروری به نظر می‌رسد.

موشکافی مسئله فلسطین در این کتاب، دید جامع و دقیقی به مخاطبان منتقل می‌کند و امکان تحریف تاریخ و شایعه‌پراکنی‌ها را از بین می‌برد. استفاده از عکس‌ها، نقشه‌ها و اسناد در جای‌جای مطالب کتاب و ترجمه روان متن آن، مطالعۀ این کتاب را برای مخاطب عام و علاقه‌مند به تاریخ و مسئله فلسطین نیز ساده می‌کند. البته نسخه اصلی این کتاب به زبان عربی با عنوان «القضیه الفلسطینیه، خلفیاتها التاریخیه و تطوراتها المعاصره» در سال ۲۰۱۲ میلادی توسط مرکز مطالعات الزیتونه منتشر شد و ۶ فصل و ۲۰۸ صفحه دارد.

هر فصل از کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» به دوران خاصی از تاریخ سرزمین فلسطین پرداخته است. نویسنده در ابتدای هر فصل مقدمه کوتاهی را به رشته تحریر درآورده که به طور مختصر درباره شرایط حاکم بر آن دورهٔ ویژهٔ تاریخی توضیحی ارائه داده است. این مقدمه‌ها برای کسانی که در سرزمین‌های خارج از فلسطین زندگی می‌کنند، بسیار مفید است زیرا مخاطبان را به صورت موجز و کلی با روح حاکم بر آن دوره و محتوای ارائه شده در آن فصل آشنا می‌کند. همچنین این مقدمات، مهارت نویسنده در نویسندگی و مقاله‌نویسی مطبوعاتی را اثبات می‌کنند.

فصل اول به سرگذشت فلسطین، تا سال ۱۹۱۸ میلادی و پایان جنگ جهانی اول پرداخته است. موقعیت جغرافیایی و زیست بوم فلسطین، مبانی قرآنی و روایی اسلام درمورد فلسطین و مسجد الاقصی، قوم شناسی آن، پیشینهٔ حضور یهودیان در آن، تحولات فلسطین پس از اسلام و تحولات مدرن و معاصر، مواردی هستند که در این فصل به آنها پرداخته شده است. در این فصل می‌توانید راه پیچیدۀ مهاجرت یهودیان صهیونیست در سایه حمایت انگلیستان به ارض فلسطین و اعلامیه بالفور را بخوانید.

فصل دوم کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» به ماجرای اشغال فلسطین توسط انگلستان پرداخته است. در این دوران، انگلستان قیمومیت فلسطین را بر عهده داشت. همان‌طور که از عنوان «قیمومیت» بر می‌آید، انگلستان موظف بود این سرزمین را برای دستیابی به استقلال آماده و از نهادهای محلی و حقوق مدنی و مذهبی ساکنان آنان حمایت کند اما بیشتر شبیه به یک کاتالیزور جهت تشکیل دولت صهیونیستی در این سرزمین عمل کرد و در همین راستا پس از برقراری یک حکومت نظامی در فلسطین، هربرت ساموئل که یک یهودی صهیونیست بود را به عنوان نماینده ویژه خود در فلسطین منصوب کرد.

در بخشی از این فصل آمده است که «انگلیس از مهاجرت یهودیان به فلسطین حمایت کرد و باعث افزایش جمعیت آنها از ۵۵ هزار نفر (هشت درصد از ساکنان فلسطین) در سال ۱۹۱۴ به ۶۴۶ هزار نفر (یعنی ۳۱.۷ درصد) در سال ۱۹۴۸ شد. با این حال یهودیان به رغم تلاش‌های بی‌وقفه یهودی انگلیسی برای تصاحب اراضی فلسطین در سال ۱۹۴۷ تنها شش درصد از خاک فلسطین را در اختیار داشتند که اکثر آنها یا اراضی دولتی به شمار می‌آمدند یا توسط فئودال‌های غیر فلسطینی مقیم لبنان و سوریه به آنها فروخته شده بودند.» در این فصل با اولین جبش‌ها و مقاومت‌های مردم فلسطین، علی‌رغم اینکه هنوز به طور کامل از انگلستان ناامید نشده بودند، انقلاب بزرگ فلسطین در سال‌های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ میلادی، تحولات سیاسی و جنگ سال ۱۹۴۸ و بازتاب آن آشنا می‌شویم.

فصل سوم به رویکرد و فعالیت‌های کشورهای عربی در قبال مسئله فلسطین، فعالیت‌ها و مقاومت‌های ملی فلسطینیان، شکل‌گیری جنبش فتح و جنبش ناسیونالیسم عربی، فعالیت‌ها و مواضع جمال عبدالناصر پرداخته و یکی از بخش‌های آن تشکیل سازمان آزادی‌بخش فلسطین در کویت به رهبری مردی مشهور و عجیب به نام «یاسر عرفات» است که از فارغ التحصیلان مکتب اخوان المسلمین و از اهالی باریکه غزه بود. این بخش، با روایت جنگ نافرجام سال ۱۹۶۷ تمام می‌شود. جنگی که در آن کشورهای عربی به رهبری مصر، آمادگی خود را برای نبرد علیه اسرائیل اعلام کردند اما با شکست بدی مواجه و هواپیماهای مصری توسط نیروهای صهیونیستی منهدم شدند. در نتیجه این جنگ، ارتش اسرائیل مناطق گسترده دیگری از مصر و سوریه را اشغال کرد. در بخشی از این فصل آمده است که [پس از جنگ ۱۹۶۷] نظامیان یهودی با سر دادن شعارها و سرودهایی مانند «زردآلو روی سیب بریزید، دین محمد نابود شد» و «محمد مرد و از او دختری به جای ماند» و «ای انتقام گیرندگان خیبر به پا خیزید» وارد قدس و مسجد مبارک الاقصی شدند.

در مقدمه فصل چهارم گفته شده است که «در بازه زمانی میان سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۸۷ میلادی، سازمان آزادی بخش فلسطین توانست خود را به عنوان تنها نماینده قانونی ملت فلسطین مطرح کرده و یک کرسی برای خود به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل کسب کند.» در این دوران، بعد عربی مسئله فلسطین رنگ باخت و کشورهای همجوار آن مرزهای خود را به روی فعالیت‌های مبارزان فلسطینی بستند و سعی در سازش با اسرائیل داشتند. در این بخش به ایجاد حس هویت ملی در فلسطین، مبارزات مسلحانۀ فلسطینی‌ها و ظهور جریان اسلام‌گرای فلسطینی و نتایج آن پرداخته شده است‌.

فصل پنجم، به شکل‌گیری اولین انتفاضه مردمی در فلسطین، شکل‌گیری جنبش حماس، سازش مسالمت‌آمیز، توافق‌نامه اسلو و شکل‌گیری تشکیلات خودگردان فلسطین پرداخته است.

بزرگترین بخش کتاب، فصل ششم آن است که به وقایع سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ میلادی می‌پردازد. این بخش با انتفاضه دوم یا انتفاضه الاقصی شروع می‌شود که پس از ورود شارون به مسجد الاقصی شعله‌ور شد. همچنین به تلاش حماس برای تشکیل دولت ملی و کارشکنی‌های برخی گروه‌ها اشاره می‌کند. برکناری دولت وحدت ملی از سوی ابومازن، تشکیل دولت جدید به ریاست سلام فیاض در کرانه باختری، جنگ‌های تحمیلی علیه غزه و محاصرۀ آن، دیوار حائل و روند مذاکرات سازش از دیگر مواردی است که در این فصل روایت شده است.

کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» با رویکرد تاریخی خود، بدون آنکه به طور مستقیم از ایدئولوژی خاصی حمایت کند، بی‌شک چشم همهٔ مخاطبان را بر جنایت‌ها و ظلم بی حد و حصر صهیونیست‌ها باز خواهد کرد، به طوری که بعید است کسی پس از پایان مطالعۀ آن بتواند از آن چشم‌پوشی کرده و فقط به ترمیم زخم‌های زندگی خود بپردازد. در جای‌جای این کتاب با سرگذشت گروه‌های مقاومت متعدد مردمی در برابر اسرائیل و سرکوب‌های خونبار و مجازات آنان آشنا خواهید شد که بسیار دردمندانه است. این گروه‌های غیرتمند، از هیچ تلاشی فروگذاری نکردند و طبق اقتضائات روز خط‌ومشی‌های متعددی را امتحان کردند و با کمترین ابزار و امکانات ممکن، از راه‌های گوناگون نظامی و دیپلماسی، وارد نبرد شدند. مطالعه این کتاب مخاطب را از این بابت مطمئن می‌کند که مردم فلسطین در هر دورهٔ زمانی، از نهایت امکانات ممکن برای نجات سرزمین‌شان استفاده کرده‌اند اما دشمن آنان یک دشمن معمولی نبوده است، بلکه غده‌ای سرطانی بوده که به هر دارویی مقاومت نشان داده و فراگیرتر می‌شده است.

البته باید اضافه کرد که ضعف کتاب «قضیۀ فلسطین، پیشینهٔ تاریخی و تحولات معاصر» در این است که روایتش را در تاریخ ۲۰۱۱ به پایان رسانده درحالی که داستان فلسطین هنوز ادامه دارد. در سال‌های اخیر وقایع متعددی در سرزمین فلسطین به وقوع پیوسته که هر کدام نقطۀ عطفی در تاریخ مقاومت این سرزمین تلقی می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر خوانساری
  • حمایت دانش آموزان خوانساری از عملیات وعده صادق
  • افزایش ۵۱ درصدی بودجه منطقه ۵ اصفهان در ۱۴۰۳
  • ساخت ۲۳۴ مسکن خیرساز در شهرستان خوانسار
  • روایت تاریخی سرگذشت فلسطین در «قضیۀ فلسطین»
  • تقدیر و تشکر مردم اصفهان از انتقام تاریخی
  • مرمت و بهره‌برداری از ۱۰۰ بنای تاریخی در سال جاری
  • تلاش صندوق توسعه و احیاء برای مرمت و واگذاری بهره‌برداری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال جاری
  • تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان
  • «کوریجان» بزرگترین و زیباترین پل تاریخی دوران صفویه