Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-16@09:21:58 GMT

حساب یارانه‌ها را به عنوان وثیقه نمی‌پذیریم

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۰۷۵۵

به گزارش اکوفارس، عیسی منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سال گذشته پیش‌بینی ما برای اشتغال طرح روستایی، ۱۸۸ هزار شغل بود ولی گزارش‌های مرکز آمار ایران ۱۱۴ هزار شغل اعلام کرد و برای سال ۱۳۹۸ نیز هدف گذاری ۱۵۰ هزار شغل را در نظر گرفته‌ایم که طبعاً ایجاد این میزان شغل نیاز به منابع دارد.

وی افزود: در حال حاضر سامانه" کارا" باز است و افراد می‌توانند ثبت نام کنند ولی تعهدی در قبال ثبت نام کنندگان نداریم که حتماً وام پرداخت می‌شود، چون ظرفیت تکمیل شده است ولی سامانه را باز گذاشتیم تا چنانچه منابع جدید تزریق شد، این وام را پرداخت کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ادامه داد: در حال حاضر در سطح ملی در دو سناریو برنامه اشتغال را دنبال می‌کنیم؛ سناریوی اول در راستای اهداف برنامه ششم توسعه و سناریوی دوم مبتنی بر واقعیات جاری کشور خواهد بود.

به گفته منصوری، سناریوی اول برنامه مشترکی با سازمان برنامه است که هدف گذاری ایجاد یک میلیون و ۹۰ هزار شغل را در دستور کار دارد و سناریوی دوم پس از تصویب در جلسه شورای عالی اشتغال به طور رسمی اعلام خواهد شد.

وثیقه گذاشتن حساب یارانه برای وام‌های کوچک خوب است

وی خاطر نشان کرد: در سناریوی دوم کارها را چندان وابسته به منابع حجیم نکرده‌ایم و منابع بزرگ‌تر بیشتر از حیث سیاستگذاری و اصلاح ساختار است ولی نیازمند منابع هستیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در عین حال درباره آن دسته متقاضیان وام اشتغال روستایی که به دلیل نداشتن وثیقه و ضمانت پیشنهاد قراردادن حساب یارانه‌هایشان مطرح شده بود، گفت: ما چنین چیزی را قبول نکردیم و توصیه هم نمی‌کنیم؛ البته بانک‌ها می‌توانند بپذیرند ولی این روش، شیوه متناسبی برای این سبک از وام‌ها نیست و برای وام‌های خرد ۵ میلیون تومانی و ۱۰ میلیون تومانی مناسب است.

استفاده از ظرفیت صندوق‌های ضمانت برای تضمین وام اشتغال

منصوری تصریح کرد: نگاه ما استفاده از ظرفیت صندوق‌های ضمانت است و در بودجه سال ۱۳۹۸ هم این مساله را پیشنهاد کردیم که خوشبختانه به تصویب رسید چرا که معتقدیم بیش از آنکه به وام بپردازیم باید به ضمانت وام توجه کنیم. برای دریافت کنندگان و گروه‌های هدف این طرح، مساله وام نیست و نرخ وام برایشان چندان مهم نیست بیش از همه دسترسی به وام مهم است.

وی با تاکید بر اهمیت وثیقه در طرح اشتغال روستایی، اظهار کرد: در قانون روستایی آمده است که املاک روستایی فاقد سند باید به عنوان وثیقه مورد پذیرش قرار بگیرند ولی این بحث چون با قواعد حاکم بر سیستم بانکی در تعارض است عملاً منجر به نتیجه نمی‌شود لذا در بودجه ۹۸ استفاده از ظرفیت صندوق‌های ضمانت را پیشنهاد کردیم که تصویب و لحاظ شد و هم اکنون فرایند خود را طی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به موجب جز ۴ بند الف تبصره ۱۸ بودجه سال ۱۳۹۸ به منظور تسهیل تأمین وثایق مورد نیاز برنامه‌های موضوع این حکم، بخشی از منابع عمومی جز (۱) این بند می‌تواند با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور برای افزایش سرمایه صندوق‌های ضمانت سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار گیرد. دستورالعمل آئین نامه پرداخت وام اشتغال روستایی با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال برای اجرا در مناطق روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۱۰ هزار نفر توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دی ماه ۱۳۹۶ به استانداران سراسر کشور ابلاغ شد و بر اساس این طرح معادل ریالی ۱.۵ میلیارد دلار (حدود ۶ هزار میلیارد تومان) از محل منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال روستایی اختصاص یافت.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۰۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات مسکن در خوزستان بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است

به گزارش خبرنگار مهر، روح الله عمادی عصر امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حساب ۱۰۰ در سال ۱۳۵۸ با فرمان تاریخی امام راحل با هدف کمک به ساخت مسکن برای محرومان تأسیس شد که گروه‌های مختلف مردم کمک‌هایی را در راستای ساخت مسکن به حساب پرداخت می‌کردند؛ لذا افرادی که توان دارند، درخواست می‌شود نسبت به این امر اقدام کنند تا مسکن سازی برای محرومان انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به آخرین آمار حساب ۱۰۰ در سال ۱۴۰۲، گفت: در خصوص این حساب در استان جهشی از سوی کمک خیران و بنیاد مسکن رخ داده به گونه‌ای که به همان میزان کمکی که به حساب ۱۰۰ صورت گرفت، بنیاد مسکن نیز مبلغ اضافه کرد و می‌توان گفت سال گذشته تقریباً ۲۵ میلیارد تومان در راستای تکمیل، تعمیر و تجهیز مسکن برای افرادی که مستحق بوده‌اند، شناسایی و پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: با وجود خیران، صنایع، پتروشیمی‌ها و… که در خوزستان وجود دارد در این زمینه جای کار بسیار است و می‌توانند از محل مسئولیت‌های اجتماعی مبالغی را به حساب ۱۰۰ بپردازند؛ لذا خواهش داریم این حساب تقویت شود تا بتوانیم مشکلات سطح جامعه و افرادی را که نیازمند هستند، کمتر کنیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه نیاز بود یک دستگاه اجرایی در کنار حساب بانکی برای پیگیری کارها وجود داشته باشد، تصریح کرد: بنیاد مسکن با سرفصل مسکن برای محرومان تشکیل شد که قطعاً جوانب مسکن برای محرومان نیازمند طرح بوده که امروزه در روستاها با عنوان طرح «هادی» شناخته شده است؛ بر اساس برنامه‌های پنج ساله توسعه‌ای که در کشور وجود داشت، قرار بر این بود که تا پایان برنامه ششم روستاهای بالای ۲۰ خانوار مشمول این طرح شوند.

عمادی با اعلام اینکه ۲ هزار و ۲۶۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در خوزستان وجود دارد، عنوان کرد: همه این روستاها به عنوان یک سند بالادستی مشمول طرح هادی شده‌اند و مازاد بر این تعداد نیز تا سه هزار روستا تعیین محدوده و تهیه طرح شده‌اند که این میزان در کشور رتبه بسیار خوبی است. همچنین موفق شده‌ایم علاوه بر تکلیف روستاهای بالای ۲۰ خانوار، قریب به ۸۰۰ روستای زیر ۲۰ خانوار را هم تعیین محدوده کنیم.

وی افزود: در سطح کشور استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و اصفهان را هم تراز داریم که به طور مثال فارس با اختلاف قریب به ۵۰۰ روستا را اجرا کرده و می‌توان گفت خوزستان در این مورد پیشتاز است.

اختصاص ۲۹۸ میلیارد تومان قیر رایگان در سال‌جاری

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه علاوه بر اجرای طرح هادی نیز آسفالت معابر درخواست بسیاری از افراد بوده است، تصریح کرد: دولت سالانه میزان قیری را مصوب و تحویل دستگاه‌ها می‌دهد، در سال ۱۴۰۲ سهمیه قیر رایگان خوزستان ۱۶۰ میلیارد تومان بود که با تفاهم مجموعه عمرانی استانداری با بخشداران و دهیاران، این سهمیه را برای سال جاری به ۲۹۸ میلیارد تومان رسانده و رشد صددرصدی را رقم زدیم.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به سنددار کردن خانه‌های روستایی گفت: تا به امروز ۲۰۰ هزار جلد سند روستایی در استان صادر شده و در سال ۱۴۰۲ نیز برای هفت هزار و ۶۰۰ واحد سند در استان صادر شده است. همچنین در برنامه امسال قصد داریم ۱۰ هزار جلد سند دیگر در استان صادر شود و این یک اقدام مثبتی است که تثبیت مالکیت‌ها و اخذ تسهیلات بانکی را برای روستاییان به همراه دارد.

عمادی عنوان کرد: روستاهای هدف گردشگری یکی از پروژه‌های مهم اداره کل بنیاد مسکن خوزستان است تا بتواند مهاجرت از روستا به شهر را به حداقل برساند؛ اکنون در ۶ روستای خوزستان طرح گردشگری انجام شده که بسیار موفق بوده است، پامنار دزفول و خائیز بهبهان از جمله این روستاها هستند.

وی اضافه کرد: همچنین هفت روستای دیگر در حال اضافه شدن به طرح و در بخش مطالعاتی هستند تا تعداد روستاهای هدف گردشگری در خوزستان به ۱۳ روستا برسد.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با بیان اینکه منظومه‌های روستایی پروژه دیگری است که توسط این بنیاد در حال پیگیری است، تصریح کرد: هدف از این طرح شناسایی نقاط و قوت‌های موجود در روستاها است که توسط مشاوران این بنیاد شناسایی و مطالعات آن انجام می‌گیرد، در کشور ۱۲ استان در حال انجام طرح منظومه روستایی هستند که خوزستان یکی از آنها است؛ در استان ۱۳۸ منظومه روستایی مطالعه شده که ۲ روستا آبادان و خرمشهر و مسجد سلیمان مصوب شده‌اند؛ پس از شناسایی افراد مستعد در منطقه، از طریق تبصره ۱۶ و ۱۸ پیگیری تسهیلات برای آنها انجام می‌شود.

عمادی بیان کرد: از سال ۱۳۸۴ طرح ساخت مسکن محرومان بسیار جدی تر در خوزستان آغاز شد که حدود ۵۳ درصد از مسکن‌های روستایی شناسایی و مقاوم سازی شده و می‌توان گفت خوزستان متناسب با کشور کار را پیش برده است، در سال‌های مختلف با هماهنگی و همکاری بانک‌های عامل به واحدهای قدیمی و فرسوده‌ای که ممکن است خطر داشته باشند، تسهیلات پرداخت می‌شود.

وی افزود: تسهیلاتی را که امسال دولت برای خوزستان مقرر کرده نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است، سال گذشته پنج هزار و ۵۰۰ واحد بوده که امسال به ۱۷ هزار واحد رسیده است و این فرصت بسیار خوبی است؛ همچنین مبلغ تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومان با سود پنج درصد است که متقاضی تا سه سال قسط پرداخت نمی‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان با اشاره به بحث بازسازی گفت: در بندر امام پنج هزار واحد مسکونی برای بازسازی در نظر گرفته شده که ۳ هزار واحد آغاز و از این تعداد یک هزار و ۵۰۰ مسکن به مرحله گچ و خاک رسیده و متقاضیان ساکن شده‌اند؛ تقریباً ۲۵۰ میلیون تومان تسهیلات به هر واحد نیمه‌کاره پرداخت شده و بر اساس صحبت‌های استاندار با برنامه و بودجه، پیگیر تسهیلات تکمیلی برای این واحدها هستیم.

عمادی در خصوص طرح نهضت ملی مسکن اظهار کرد: در خوزستان قریب به ۱۴ هزار واحد در قالب این طرح در حال ساخت هستند، در شهرهای بیش از ۱۰۰ هزار نفر حدود هفت هزار و ۶۰۰ واحد به صورت بنیاد ساز است؛ همچنین ۱۷ هزار و ۲۰۰ واحد برای متقاضیان شهرهای با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر تأمین شده که با این وجود همچنان ۲ هزار و ۹۰۰ واحد کسری وجود دارد.

وی گفت: در شهرهایی که اکنون شرایط تأمین زمین وجود ندارد روستاهای نزدیک شهرها در نظر گرفته شده به طور مثال در اهواز کریشان ۳ و دامغه مد نظر قرار داده شده است.

کد خبر 6079001

دیگر خبرها

  • تسهیلات مسکن در خوزستان بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته است
  • زمان واریز یارانه نقدی فروردین ۱۴۰۳ + جدول واریزی تمامی دهک‌ها
  • برای این افراد یارانه۴۰۰ هزار تومانی واریز شد
  • یارانه دهک‌ های ۱ تا ۳ واریز شد
  • یارانه‌بگیران بخوانند/ به حساب این افراد یارانه ۴۰۰ هزار تومانی واریز شد
  • به حساب این افراد پول واریز شد
  • یارانه دهک های ۱ تا ۳ واریز شد
  • یارانه ۴۰۰هزار تومانی سه دهک اول واریز شد
  • یارانه فروردین دهک‌های اول تا سوم واریز شد
  • یارانه دهک‌های ۱ تا ۳ واریز شد