Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-18@07:07:33 GMT

عوارض بی شمار «دود دست دوم»

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۱۱۸۳

عوارض بی شمار «دود دست دوم»

خبرگزاری میزان- مواجهه با دود سیگار دیگران و استنشاق ناخواسته آن، «دود دست دوم» اطلاق می‌شود که از نظر خطرات سلامت، تفاوتی با سیگار کشیدن مستقیم ندارد، زیرا حاوی گاز‌های سمی وسرطان زا، مواد آلاینده وفلزات سنگین خواهد بود.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، پژوهش‌ها نشان می‌دهد استنشاق هرمیزان از دود دست دوم سیگار می‌تواند مشکل سازباشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دود بلافاصله تاثیر مخرب خود را می‌گذارد و مواجهه بیشتربا آن، زمینه خطر را افزایش می‌دهد. در هفته بدون دخانیات به عوارض دود سیگار برای اطرافیان می‌پردازیم.

پیامد‌های دود سیگار در کودکان
عوارض دود سیگار در کودکان نکته‌ای است که گاهی اوقات دست کم گرفته می‌شود، آن هم در شرایطی که برخی مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که در معرض دود سیگار هستند، از نظر شناختی رشد کندتری نسبت به همسالان خود دارند و درعین حال احتمال چاقی شکمی در آن‌ها و در طول زندگی بیش از دیگران است البته عوارض بلند مدت در این کودکان، این روز‌ها بیشتراز قبل مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان نمونه به تازگی نتایج مطالعه‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد احتمال مرگ ناشی از برخی بیماری‌ها در بزرگ سالی دراین گروه از کودکان بیش از دیگران است.

دراین مطالعه گسترده که با حضور بیش از ۷۰ هزار نفر، ۲۲ سال به طول انجامید، مشخص شد کودکانی که به صورت مکرر در معرض دود سیگار هستند، ۴۲ درصد بیش از دیگر کودکان ممکن است در بزرگ سالی در نتیجه بیماری مزمن انسداد ریه جان خود را از دست بدهند.

البته این تمام عوارض دود سیگار برای آن‌ها نیست، این گروه از کودکان در بزرگ سالی، ۲۷ درصد بیش از دیگران به واسطه بیماری ایسکمیک قلبی می‌میرند و احتمال مرگ ناشی از ایست قلبی نیز در آن‌ها ۲۳ درصد بیشتر است.

دود سیگار موجب اختلال دررشد ریه کودکان و عامل ابتلا به بیماری‌های مجاری تنفسی، التهاب گوش میانی و آسم می‌شود که در صورت داشتن زمینه آسم، ممکن است به حمله آسم منجر شود. این شرایط در سنین مدرسه عامل بروز سرفه، تشکیل ترشحات در گلو و حلق، نفس نفس زدن و تنگی نفس می‌شود.

پیامد‌های دود سیگار در نوجوانان
بسیاری تصور می‌کنند اگر فرزند آن‌ها به میزان کمی در معرض دود سیگار باشد، خطری متوجه او نیست، اما مطالعه‌ای که روی نوجوانان انجام شده است، مشخص کرد حتی درمعرض دود سیگار بودن به میزان تنها یک ساعت درهفته، می‌تواند عوارضی جدی برای سلامت نوجوانان داشته باشد.

این مطالعه که توسط دانشگاه سینسیناتی آمریکا انجام شده، تایید می‌کند نوجوانانی که تنها به میزان یک ساعت درهفته در معرض دود سیگارهستند، دو برابر بیشتر ازهمسالان خود، بعد از ورزش دچار علایمی، چون خس‌خس سینه یا سرفه‌های خشک در شب می‌شوند. این نوجوانان درعین حال ۱.۵ برابر بیش ازهمسالان خود ممکن است به واسطه بیماری‌های مختلف نتوانند در مدرسه حاضر شوند و البته ورزش کردن برای آن‌ها نیز سخت‌تر از همسالان دیگر است.

تاثیرات دود سیگار بر خانم‌های باردار
مواجهه خانم‌های باردار با دود سیگار نیزمی تواند با عوارضی مانند سقط جنین، بارداری خارج رحمی و زایمان زودهنگام همراه باشد. همچنین عامل تاخیر در رشد و وزن پایین نوزاد هنگام تولد خواهد بود که یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ ناگهانی نوزاد به حساب می‌آید.

 

عوارض دود در بزرگسالان
سرطان ریه (به طور متوسط ۲۵ درصد افزایش زمینه خطر)، ناراحتی قلبی عروقی، انسداد عروق مغزی، انسداد مزمن مجاری تنفسی، آسم و مرگ زودهنگام نیز از عوارض مواجهه با دود سیگار در بزرگ سالان خواهد بود.

اقدامات پیشگیرانه
اگر یکی از اعضای خانواده سیگاری است، از او بخواهید در حضور دیگر افراد دیگر سیگار نکشد و محیط منزل را آلوده نکند. حتی سیستم‌های تهویه نیز دراین باره مؤثر نیستند و ذرات ریز دود سمی سیگار در محیط باقی می‌مانند. سیگار کشیدن در محیط‌های اداری وعمومی نیز عامل خطر جدی است که به سلامت عموم جامعه آسیب جدی می‌رساند و ازهمین رو امروزه در بسیاری از کشورها، ممنوعیت جدی استعمال دخانیات در اماکن عمومی اعمال می‌شود. به فرزندانتان آموزش دهید تا از افراد سیگاری و قلیانی و محیط‌هایی که دود دست دوم در آن وجود دارد، دوری کنند.

انتهای پیام/
منبع:روزنامه خراسان
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سیگار دود قلیان دود سیگار ریه سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۱۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود/ دخانیات تنها صنعتی که پس از انقلاب تحریم نشد!

شریف ترکمن نژاد، مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: هیچ موضوعی به اندازه دخانیات پیچیده نیست و تنها صنعتی که پس از انقلاب اسلامی ایران، تحریم نشد فعالیت شرکت‌های دخانی بود.

به گفته وی، سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار تولید می‌شود که به ازای هر یک میلیون نخ سیگار یک انسان کشته می‌شود.

ترکمن نژاد افزود: با توجه به اینکه مصرف دخانیات موجب آسیب‌های سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی بی‌شماری می‌شود، دولتمردان به دنبال نسل بدون دخانیات هستند.

وی خاطرنشان کرد: تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود و افراد سیگاری سعی خواهند کرد از طریق کشورهای در حال توسعه و جهان سوم نیاز خود را برطرف کنند.

مشاور علمی جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به اینکه هدف گیری شرکت‌های تولید دخانیات در کشور ما بر روی زنان و دختران است، رواج مصرف سیگار بین زنان و دختران ایرانی را نشان دهنده توفیق آنان برشمرد.

ترکمن نژاد افزود: از ۶ ماه پیش طرح بدون دخانیات با برنامه ۲۰ ساله در جمعیت مبارزه با دخانیات مطرح شد و این طرح با تخصیص یک صندلی در شورای انقلاب فرهنگی گام اولیه را برداشت و در حال برداشتن گام‌های بعدی است.

وی با اشاره به استراتژی سازمان جهانی بهداشت برای کنترل و کاهش مصرف دخانیات، به تبیین اصول این استراتژی پرداخت که شامل ارائه خدمات ترک دخانیات، آگاه سازی دیگران در برابر مخاطرات دخانیات، افزایش مالیات و قیمت مواد دخانی بودند.

ترکمن نژاد یادآور شد: هدف اصلی این اصول و برنامه‌های پیشگیری در مصرف دخانیات، محدودیت در عرضه آن است.

وی، نیکوتین را یکی از اعتیادآورترین محصولات دخانی دانست و گفت: با استفاده از ابزارهای قانونی نظیر ممنوعیت مصرف سیگار در اماکن عمومی و جلوگیری از صدمه زدن افراد سیگاری به افراد غیرسیگاری، می‌توان مصرف سیگار را کنترل و کاهش داد.

در همین حال، بهزاد ولی زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ضمن تاکید بر ممنوعیت تبلیغ دخانیات، از پیگیری وزارت بهداشت برای افزایش نرخ جرایم تخلفات دخانیاتی خبر داد و گفت: پیشنهاد افزایش جرایم با احتساب میزان تورم از سوی وزارت بهداشت به معاونت حقوقی ریاست جمهوری ارسال شده و پیگیر دریافت مصوبه هیئت وزیران هستیم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های توزیع‌کننده محصولات دخانی قانون‌پذیر نیستند، افزود: اگرچه ضوابطی در ارتباط با استندهای نگهداری سیگار ابلاغ کرده‌ایم اما نظارت‌های میدانی بیانگر این است ضوابط به درستی اجرا نمی‌شود.

ولی‌زاده در مورد جرایم تخلفات تبلیغاتی دخانیات، گفت: بیشترین ارقام جرایم در قانون جامع کنترل دخانیات برای تبلیغات در نظر گرفته شده است که در آخرین دور بازنگری جرایم در سال ۱۳۹۸ به ۴۴ میلیون تومان افزایش یافته است.

بر اساس قانون «جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات»، جرایم قانون جامع کنترل دخانیات باید هر ۳ سال یکبار بازنگری شود. جرایم این قانون برای آخرین بار در سال ۹۸ بازنگری شد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • باخت زندگی تاوان یک اعتماد
  • هشدار ترسناک دانشمندان در مورد استفاده از ویپ
  • کشف بیش از ۳۰ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق در بابل
  • تا ۵ سال آینده در کشورهای پیشرفته سیگار پیدا نمی‌شود/ دخانیات تنها صنعتی که پس از انقلاب تحریم نشد!
  • یک «کام» تلخ تا مرگ زودرس/ فقط «دخانیات» تحریم نشد!
  • شگفت‌انگیزترین «دوربین‌های جاسوسی» تاریخ؛ از پاکت سیگار تا رادیو! (+عکس)
  • کشف بیش از ۴۱ هزار نخ سیگار قاچاق در خرمشهر
  • کشف محموله سیگار قاچاق در خرمشهر
  • کشف سیگار و تنباکوی قاچاق در خرمشهر
  • ۶ غذای ناسالم که کبد شما را نابود می‌کند