Web Analytics Made Easy - Statcounter

حرفه‌ای‌های سینما او را با «اعترض» و «سگ کشی» به خاطر دارند. کلاسیک‌پسندها شمایلش را در ذهن با «ناخدا خورشید» ثبت کرده‌اند. همین چند وقت پیش در جشنواره جهانی فجر بازی تکنیکی و هنرمندانه‌اش در «پرده آخر» نونوار شد و مجدد به نمایش درآمد، اما آنچه داریوش ارجمند را در ذهن بیشتر مخاطبان ماندگار کرده است.

فاطمه عامل نیک/

حرفه‌ای‌های سینما او را با «اعترض» و «سگ کشی» به خاطر دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلاسیک‌پسندها شمایلش را در ذهن با «ناخدا خورشید» ثبت کرده‌اند. همین چند وقت پیش در جشنواره جهانی فجر بازی تکنیکی و هنرمندانه‌اش در «پرده آخر» نونوار شد و مجدد به نمایش درآمد، اما آنچه داریوش ارجمند را در ذهن بیشتر مخاطبان ماندگار کرده است، حضور در سریال امام علی(ع) و بازی در نقش مالک اشتر سردار بزرگ اسلام است. نقشی که به گفته خودش حاصل بازی نکردن صرف است. در روزهایی که مختص به صاحب سریال امام علی(ع) است به سراغ او رفته و درباره مالک اشتر و سریال ماندگار امام علی(ع) گفت‌وگو کرده‌ایم.

*نقش مالک اشتر در سریال امام علی(ع) در آثار شما به‌گونه‌ای یگانه است. سال‌ها از زمانی که شما این نقش را ایفا کردید گذشته است، مالک اشتر را پس از این همه سال چطور می‌بینید؟

مالک اشتر پس از گذر آن سال‌ها برای من همان است که در روز اول بود. من اصلاً به خاطر نمی‌آورم چطور این نقش را بازی کردم، چون در اجرای این نقش متوسل به هیچ‌کدام از آموخته‌ها و تحصیلاتم چه در ایران و چه در خارج نشدم و هیچ تمهید و تکنیک بازیگری را به کار نبردم . بهتر است بگویم من در نقش مالک هیچ بازیگری‌ای نکردم و فقط با ایمانم جلو رفتم. حضور من به عنوان مالک اشتر عرض ارادتی بود به پیشگاه اربابم علی‌بن‌ابیطالب(ع)!

*شما در سال‌های فعالیت خود در نقش‌های دیگری هم خوش درخشیدید و به خاطر آن کارها جوایز متعددی مانند سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دریافت کردید، اما شمایل شما در نقش مالک به‌گونه‌ غریبی زنده است. در این سال‌ها ما بازپخش‌های متعددی از این سریال را شاهد بودیم، تصاویر انگار کهنه شده‌اند، اما شخصیت‌ها همچنان با قدرت زنده هستند، دلیل این اتفاق را چه می‌دانید؟

همان‌طور که اشاره کردید من از ابتدای ورودم به این حرفه در فیلم‌های متعددی بازی و نقش‌های زیادی را ایفا کرده‌ام. من «ناخدا خورشید» را بازی کردم، «اعتراض»، «سگ کشی» و «پرده آخر» را در کارنامه‌ام دارم که هر کدام این‌ها به نوعی در سینما ماندگار شده‌اند، اما آنچه در ماندگاری و دیده شدن این نقش‌ها نمود داشت، تکنیک بازیگری و دانش بازیگری است. در آنجا من از دانش بازیگری خودم استفاده کردم و تمهیداتی را به کار گرفتم. اما در سریال امام علی(ع) این‌طور نیست. در آنجا تنها ابزار ایمان و ارادت به علی‌بن ابیطالب(ع) بود که نمود پیدا کرد و به همین دلیل است که ماندگار شد. پس از این همه سال، من بچه‌هایی را در خیابان می‌بینم که به سراغ من می‌آیند، نوجوانانی که در زمان پخش این سریال هنوز به دنیا نیامده بودند، اما اکنون که بازپخش آن را دیده‌اند، به سراغم می‌آیند. جالب این است که سریال را دیده‌اند و به‌خاطرش حیرت‌زده هستند. این‌ها مربوط به من نیست، لطف علی‌بن ابیطالب(ع) است. من رفتم که غلامی ایشان را بکنم و خودم هیچ نکردم. همان‌طور که گفته‌اند: در پس آیینه طوطی صفتم داشته‌اند/ آنچه سلطان ازل گفت بگو؛ می‌گویم.

*در این سال‌ها تلویزیون به سراغ ساخت آثار عظیم و همچنین سریال‌های «الف» رفت؛ آثاری که در زمان پخش هم گاه مورد توجه قرارگرفتند. به نظر شما اثری هست که بتواند در حد و اندازه سریال امام علی(ع) ظاهر شود؟

 من بارها گفته‌ام که نشده؛ آن اتفاق نیفتاده است. در این سال‌ها سریال‌هایی بوده‌اند با قیمت‌های گزاف‌تر و هنرپیشه‌های بیشتر و مراحل تولید و تهیه سنگین و طولانی! اما نتوانستند با این سریال رقابت کنند. خود آقای میرباقری هم می‌داند هیچ‌یک از کارهایش مثل امام علی(ع) نشد. من در «مسافر ری» آقای میرباقری هم بازی کردم. این سریال را هم خیلی دوست دارم، اما نشد. یعنی نه «مختار» به پای سریال امام علی(ع) رسید و نه «مسافر ری»! دلیلش هم این است که تمام عوامل سریال، به قصد بازی و پول به سراغ این سریال نیامدند. همه آمده بودند که عرض ارادت کنند و به همین دلیل هم این سریال موفق شد. با توجه به این نیت‌ها من معتقدم خود حضرت علی(ع) هم نگاه ویژه ای به این کار داشته‌اند.

*همان‌طور که گفتید اکنون هم سرمایه‌های بیشتری صرف تولید آثار هنری می‌شود و هم امکانات با زمان ساخت سریال امام علی(ع) به کلی متفاوت شده است؛ به نظر شما چطور چنین سریالی تکرار نشد؟

از کوزه همان برون تراود که در اوست؛ تمام! ساختن کار مذهبی اعتقاد می‌خواهد، ایمان می‌خواهد. با تروکاژ و حقه‌های سینمایی نمی‌توان به نتیجه رسید. من بتازگی قسمتی از این سریال را دیدم که مربوط به جنگ جمل بود. شما توجه کنید در این سریال، جنگ جمل با آن عظمتش را آقای میرباقری با دوئل بین دو نفر که سنت جنگ‌های عرب هم هست، نمایش داد و کار را تمام کرد و چه قدر به اندازه بود. این بار که من کار را دیدم چقدر لذت بردم. آقای میرباقری در آن سریال خیلی کارهای اینجوری انجام داد که ماندگار شدند. سریال امام علی(ع) لحظاتی دارد که از خاطر هیچ مخاطبی نمی‌رود. من یادم هست در زمان ساخت این اثر آقای میرباقری می‌گفت، من بسیاری از این صحنه‌ها را در خواب دیدم. این‌ها از ایمان و اعتقاد برمی‌آید و این را هم بگویم که امام علی(ع) هم شخصیتی نیست که بشود با آن شوخی کرد. به همین خاطر آقای میرباقری و دیگران همه توانشان را در کار گذاشته بودند. من فکر می‌کنم دیگر آن توان و قدرت فکری نیست.

*در حال حاضر آقای میرباقری در تدارک سریال «سلمان» هستند، ممکن است این بار بتوانند آن تجربه را تکرار کنند؟

من آرزو می‌کنم «سلمان» هم به قدرت «امام علی(ع)» دربیاید، اماخیلی خوشبین نیستم. برای آن نمی‌توانم دلیلی به شکل منطقی ذکر کنم. حس من است. چون اتفاقی که اکنون افتاده این است که ما دنبال این هستیم کار بزرگ‌تری از دیگران بسازیم. اثر عظیم‌تری تولید کنیم. سیاهی لشکر بیشتری داشته باشیم. تصور می‌کنیم با خرج کردن پول بیشتر می‌توان کار ماندگار ساخت، در حالی که ساخت اثر هنری وابسته به این‌ها نیست. عباس کیارستمی‌ با یک دوربین که حتی تراولینگ نداشت، کرین نداشت، فیلم ساخت و همه دنیا را در سینما مقابل خودش به زانو درآورد. هنوز که هنوز است حرفش را می‌زنند و همچنان در هر کجای جهان سه دقیقه از اثر او را که به نمایش بگذارند، قیامت می‌شود. کارگردان‌ مطرحی مانند کوروساوا در دوره خودش به احترام او کلاه از سرش برداشت و همین‌طور کارگردانان مطرح دیگر در صنعت سینما او و آثارش را تحسین کرده و می‌کنند. ایشان با آن امکانات، نقطه عطفی در سینمای جهان شد. این‌ها همان‌طور که گفتم به پول خرج کردن، سیاهی لشکر آوردن، گریمور از ایتالیا آوردن یا به بهترین فیلمبردار جهان را آوردن نیست. اینجوری اتفاق نمی‌افتد، کما اینکه در فیلم محمد رسول الله(ص) هم این اتفاق نیفتاد. با آن همه هزینه و آدم‌های گردن کلفت و تیم بزرگ و تبلیغات دیدید که نشد. اما «امام علی(ع)» چقدر خرجش شد؟ 250میلیون تومان! در 19 ماه! آن اعتقادی که در دل میرباقری وجود داشت این فیلم را ساخت، نه دانش فیلمسازی‌اش و نه تکنیکش؛ ایمانش این اثر را ساخت.

*این نکته‌ای که به آن اشاره می‌کنید اکنون در سینمای ما به نوعی مد تبدیل شده است، بیشتر کارگردان‌ها به دنبال ساخت آثار به اصطلاح «بیگ پروداکشن» هستند و انگار به‌گونه‌ای به‌رخ کشیدن باب شده است که البته حاصل این صحنه‌های عظیم گاه چیز در خور توجهی نیست.

از این نظر ما تحت تأثیر سینمای دنیا هستیم و می‌خواهیم با آن‌ها رقابت کنیم که نمی‌شود، به این خاطر که نه پول آن‌ها را داریم و از طرفی هم به دنبال پول درآوردن افتاده‌ایم. وقتی هم می‌خواهیم پول دربیاوریم، می‌رویم «هزارپا» می‌سازیم. حالا هرچه هم منتقدان، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان و افراد صاحبنظر در تلویزیون نشستند، گفتند و در سایر رسانه‌ها هم تکرار شد که این یک کمدی سخیف است، مفاهیمی که در اثر به آن پرداخته شده، سخیف است، اما مهم نبود، چون حرف فروش‌های بالا بود. حرف 15 میلیارد و 20 میلیارد و 30 و 40 میلیارد بود. حرف رکوردشکنی بود. کسی به کیفیت اثر کار نداشت و تنها به کمیت‌ها توجه شد. در حال حاضر دنیای ما دنیای کمیت‌هاست. این کمیت‌هاست که تکلیف آدم‌ها را مشخص می‌کند. هر کس پولش بیشتر است، محترم‌تر است؛ هر کس ماشینش گران‌تر است، محترم‌تر است؛ هر کس فیلمش بیشتر فروخته، هنرمندتر است؛ کسی به کیفیت نگاه نمی‌کند. نمی‌پرسند این فیلم که این‌قدر میلیارد تومان فروخت، نقاط کیفی‌اش کجاست؟ چقدر هنرمندانه اجرا شده؟ اصلاً جمله‌ای از این فیلم را می‌توان پسندید و در جامعه الگو کرد؟ در حد یک جمله هم نمی‌توان از این‌ها نکته برداشت، اما من می‌توانم تمام جملات سریال امام علی(ع) را به شکل شعار بنویسم و در شهر نصب کنم.

شما می‌گویید مالک اشتر ماندگار شد، اما اگر توجه کنید می‌بینید در این سریال حتی شخصیت‌های منفی هم در خاطره‌ها ماندند و مردم ستایششان می‌کردند. به یاد بیاورید مردم آقای فتحی را در نقش عمروعاص چطور دوست داشتند یا برادر خودم در نقش اشعث، مردم همه را دوست داشتند. خیلی از بازیگران در همان نقش‌ها ماندند، البته عده‌ای هم بودند که تا سال‌ها نان همان نقششان را از این کار خوردند. بگذارید به عنوان حسن ختام این را بگویم که راز ماندگاری سریال امام علی(ع) اسم ایشان است؛ اسمی‌ که راز خلقت است. ما آدم‌هایی هم که به این سریال و کار وارد شدیم همگی می‌دانستیم با چه شخصیتی سرو کار داریم و قرار است چه کنیم.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مالک اشتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۱۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از اماکن مذهبی، تاریخی و طبیعی فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: طبق آمار‌های ارائه‌شده  از ۲۴ اسفند پارسال تا ۲۴ فروردین امسال، بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بازدید از اماکن مذهبی و بقاع متبرکه، ۱۳ میلیون و ۶۱۷ هزارو ۵۷۸ نفر بازدید از سایت‌های تفریحی طبیعی و تاریخی همچنین یک میلیون ۷۳۸ هزار و ۴۰۳ نفر بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌های تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس ثبت‌شده است که جمع کل این بازدید‌ها ۲۰ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۹۸۱ نفر بازدیدکننده می‌رسد.

ثابت اقلیدی گفت: در این مدت مجموعه فرهنگی- تاریخی حافظ با ۵۱۹ هزار و ۸۱ نفر بازدیدکننده در صدر آمار بازدید‌ها قرار دارد و پس از آن مجموعه جهانی تخت جمشید با ۴۰۱ هزار و ۵۱ نفر و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدی هم با ۲۹۱ هزار و ۵۲۷ نفر بازدید قرار دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در ادامه افزود: با توجه به آمار‌های ارائه شده بازدید مسافران نوروزی در مدت مذکور از اماکن تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با ۹ درصد افزایش همراه بوده است.
دبیرستاد خدمات سفر فارس گفت: از ۲۴ اسفند پارسال تا ۲۴ فروردین امسال، جمع کل آمار اسکان مسافران نوروزی در واحد‌های اقامت‌های رسمی و غیررسمی و اضطراری استان فارس به ۴ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۶۷۹ نفر شب رسیده است.
محمد ثابت اقلیدی افزود: طبق آمار‌های ارائه‌شده در مدت مذکور یک میلیون و ۶۹ هزار و ۴۶۸ نفر شب در مراکز اقامتی رسمی شامل هتل، هتل آپارتمان، اقامتگاه‌های سنتی، بوم گردی، خانه مسافرها، زائرسراها، اردوگاه‌ها، پارک‌های ملی، طبیعت‌گردی و مجتمع‌های بین‌راهی اسکان یافتند.
او همچنین ادامه داد: آمار اسکان مسافران نوروزی در اقامتگاه‌های غیررسمی و اضطراری شامل مهمان سرای‌های اداره ها، خوابگاه‌های دانشجویی و مدارس سالن‌های ورزشی، حسینه‌ها و مساجد به ۳ میلیون و ۵۴۶ هزار و ۲۱۱ نفر شب رسید.

دیگر خبرها

  • ساختن از پایه با مدیران کاربلد دوای ورزش خراسان رضوی است
  • «وعده صادق» محقق شد؛ اما وعده ساخت «بازمانده‌ها» خیر!
  • سکانس‌های ماندگار سینمایی در وصف عشق به میهن
  • برنامه هیأت‌های مذهبی به مناسبت سالروز تخریب بقیع اعلام شد
  • اعلام حمایت هیئات مذهبی مازندران از حمله موشکی سپاه
  • برای ساختن فیلم از شخصیت‌های تاریخی عجله نکنیم/ اگر فیلمساز بودم، فیلمی درباره «شیخ بهایی» می‌ساختم
  • دولت می تواند با عرضه تسهیلات بانکی و زمین شهروندان را برای ساختن خانه های خود توانمند کند
  • چای‌خانه‌های حضرتی در برنامه‌های مذهبی شهر راه‌اندازی شود
  • بازدید بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از اماکن مذهبی، تاریخی و طبیعی فارس
  • ابدی ساختن امر گذرا