۲۳ بازیگر سریال «امام علی (ع)» که دیگر در میان ما نیستند + تصاویر
تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۱۷۶۶
این سریال که ساخت آن در ۲۱ آبان سال ۷۰ در شهرک سینمایی غزالی آغاز شده بود بعد از پنج سال از مرداد تا بهمن سال ۷۵ روی آنتن شبکه یک سیما رفت.
به گزارش شریان نیوز،این شب ها، سریال امام علی (ع) از شبکه چهار بازپخش میشود. سریالی همیشه دیدنی و جذاب درباره دوران خلافت امام علی (ع) که ۲۳ سال قبل در ۲۲ قسمت ۵۰ دقیقهای ساخته شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این سریال که ساخت آن در ۲۱ آبان سال ۷۰ در شهرک سینمایی غزالی آغاز شده بود بعد از پنج سال از مرداد تا بهمن سال ۷۵ روی آنتن شبکه یک سیما رفت.
داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان این سریال که آن زمان جوانی ۳۳ ساله بود با کمک و دستیاری سیروس مقدم، علیرضا افخمی، فرید سجادی حسینی و محمدرضا شریفی نیا و با تعداد قابل توجهی از بازیگران کارکشته و جوان، این پروژه را جلوی دوربین ۳۵ میلی متری برد. سریالی به تمام معنا فاخر که مسیر را برای ساخت سریالهای تاریخ اسلام هموار کرد.
اما با وجود اینکه ۲۳ سال از ساخت و پخش سریال امام علی (ع) میگذرد تعداد چشمگیری از عوامل این سریال دیگر در میان ما نیستند و از دار فانی به دار باقی رفته اند.
در میان عوامل پشت دوربین میتوان به مازیار پرتوی، مدیر فیلمبرداری، مهرزاد مینویی، تدوین گر و بهرام زند، مدیر دوبلاژ آن اشاره کرد. مینویی در سال ۸۱ و پرتویی در سال ۹۲ درگذشتند. بهرام زند هم که دوبلور عمار یاسر (سعید نیکپور) بود، سال پیش از میان ما رفت. جمعی از دوبلورهای سریال مانند ژاله کاظمی (هاجر / پروانه معصومی)، خسرو شایگان (وردان / چنگیز وثوقی)، حسین معمار زاده (اباقطام / سیروس گرجستانی)، احمد رسول زاده (حکیم بن جبله / داوود رشیدی)، ایرج دوستدار (ابوسفیان / جهانگیر فروهر)، نیکو خردمند (اسما / توران مهرزاد)، محمد عبادی (ابن زبیر / اکبر سنگی) و مهدی آرین نژاد (پیک مروان/ سروش خلیلی) هم دیگر در این دنیا نیستند.
از میان بازیگران سریال هم طبق اطلاعات موجود حدود ۲۳ نفر دیگر در میان ما نیستند. میتوان ادعا کرد تعداد درگذشتگان سریال امام علی (ع) از میان همه سریالهای بعد از انقلاب بیشتر است و همین، این سریال را خاطره انگیزتر میکند. در ادامه نگاهی گذرا به بازیگران درگذشته این سریال داریم.
(تصاویر درگذشتگان به دلیل تهیه عکسها از روی فیلم، از کیفیت پایینی برخوردار است.)
۱. مهدی فتحی / عمروعاص / (۱۳۱۸ – ۲۹ اسفند ۱۳۸۲)
۲. داود رشیدی / حکیم بن جبله / (۱۳۱۲- ۵ شهریور ۱۳۹۵)
۳. جهانگیر فروهر / ابوسفیان / (۱۲۹۵ – ۱۳۷۶)
۴. عباس امیری / ابوموسی / (۱۳۲۹ – ۷ اسفند ۱۳۸۹)
۵. منصور والامقام / زبیر / (۱۳۱۵ – ۲۸ تیر ۱۳۸۰)
۶. منوچهر لاریجانی / طلحه / (۱۳۲۴ – ۷ بهمن ۱۳۹۰)
۷. حسین پناهی / ابن خباب / (۱۳۳۵ – ۱۴ مرداد ۱۳۸۳)
۸. جواد خدادادی / ابوذر / (۱۳۲۳ – ۴ شهریور ۱۳۸۷)
۹. سروش خلیلی / قاصد مروان / (۱۳۱۵ – ۲۹ اسفند ۱۳۸۴)
۱۰. احمد قدکچیان / تاجر شامی / (۱۲۹۹ – ۱۷ آذر ۱۳۸۵)
۱۱. رضا خندان / عدی بن حاتم / (۱۳۳۲ – ۱۰ مهر ۱۳۸۹)
۱۲. علی اصغرگرمسیری / ژنده پوش شامی / (۱۲۹۰ – ۱۹ آذر ۱۳۷۹)
۱۳. علی آزاد / ابن عباس / (۱۳۱۷ – مرداد ۱۳۷۱)
۱۴. جمشید مشایخی / ابن مسعود / (۱۳۱۳- ۱۳ فروردین ۱۳۹۸)
۱۵. انوشیروان ارجمند / اشعث / (۱۳۲۱ – ۲۳ آذر ۱۳۹۳)
۱۶. عزیز هنر آموز / عقیل / (۱۳۲۲ – ۱۵ اسفند ۱۳۹۳)
۱۷. عباس وفایی / محمد بن طلحه / (۱۳۳۶-۱ تیر ۱۳۹۳)
۱۸. بهمن زرین پور / عبدا... بن عمر / (۱۳۲۰ – ۱۷ تیر ۱۳۹۵)
۱۹. پرویز شاهین خو / ابوالحق / (۱۲۹۴ – ۱۶ مرداد ۱۳۹۵)
۲۰. محمد تقی شریفی / اسلمی / (۱۲۹۸- ۸ شهریور ۱۳۹۲)
۲۱. نعمت الله گرجی / پیرمرد مصری / (۱۳۰۵ – ۱۷ فروردین ۱۳۷۹)
۲۲. رضا کرم رضایی / طلیحه بن خویلد (پیامبر دروغین کوفه) / (۱۳۱۶ – ۱۴ فروردین ۱۳۸۹)
۲۳ – حسین ایل بیگی / صعصعه بن صوحان / (۱۳۱۸ - ۲۳ خرداد ۱۳۸۳)
نام و یادشان گرامی باد...
برچسب هاامام علی (ع)منبع: شریان
کلیدواژه: امام علی ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۱۷۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زشت و زیبای سریال افعی تهران | سحر دولتشاهی تراپیست است یا ...؟ | ویدئویی از شروع رابطه عاشقانه سحر دولتشاهی و پیمان معادی در سریال مطرح
همشهری آنلاین - وجیهه امیرخانی: در حالی که سریال افعی تهران به کارگردانی سامان مقدم و نویسندگی پیمان معادی به نیمههای راه رسیده و با دنبال کردن سوژه جنجالی یک قاتل سریالی جایگاه ویژه ای میان مخاطبان شبکه نمایش خانگی پیدا کرده است به خلاصه ای از ویژگیهای مثبت یا منفی که واکنشها و بازتاب های فراوانی میان منتقدان و مخاطبان پر و پا قرص سریالهای ایرانی شبکه نمایش خانگی داشته است، اشاره میکنیم:
یکی از نکاتی که همزمان با شروع این سریال میان نظر کاربران دیده شد؛ افتتاحیه سرد و معمولی سریال بود بسیاری از مخاطبان بر این باور بودند که با تماشای قسمت اول به سختی تصمیم گرفتهاند تا انتها آن را دنبال کنند. داستان برایشان گنگ بود و به طور کلی انگار داستان برای آنها جز یک پیمان معادی(آرمان بیانی) جدی، تلخ و عصبی و کلوزآپهایی از سحر دولتشاهی چیز بیشتری نداشت. حتی برخی به سکانسهای متروسواری و پیاده روی در خیابان و موسیقی گوش دادن معادی هم خرده گرفته بودند که چرا بخش زیادی از سریال باید صحنههایی مشابه و از این دست را ببینیم. البته برخی منتقدان معتقدند افتتاحیه شورانگیز این روزها تبدیل به یک شگرد تبلیغاتی و تکراری در سریال سازی شده و باید منتظر بود و دید این سریال در قسمت های بعدی دست پری برای جذب مخاطب دارد یا نه.
در ادامه و با پخش قسمتهای بعدی کم کم تکلیف مخاطب با سبک و سیاق قصه پردازی در سریال مشخص شد و اینکه بیشتر از یک ماجراجویی جنایی قرار است لایههایی از زندگی شخصی کاراکتر آرمان بیانی به عنوان یک منتقد، نویسنده و مدرس سینما که در تب و تب ساخت اولین فیلم زندگیاش است را ببینید. جدایی از همسر و زندگی جدید با پسر خردسالش، خانه نیمه تاریک و کتابخانه پر و پیمانش، موسیقی هایی که گوش میدهد و بخش مهم تر؛ کودکی گزنده و آزاردیده و رابطههای ناکام عاطفی اوست. اینکه بیانی در شمایل یک کارگردان روشنفکر کتاب خوان، فرهیخته و امروزی نگاه از بالا به پایینی که به همه اطرافیانش دارد با بازی درست پیمان معادی انگار برای مخاطب جا افتاده و باورپذیر شده است. ترند شدن سکانسهایی از سریال به خصوص سکانس مونولوگ پیمان معادی مقابل سحردولتشاهی در اتاق درمان، نشان دهنده مسیر درستی بود که سریال افعی تهران برای قصه گویی انتخاب کرده است.
هر چند همچنان یکی از نکات آزاردهنده که میان نظر منتقدان و مخاطبان به چشم میخورد نماهای کلوزآپ (نمای نزدیک) از همه آدمها و شخصیتهای قصه افعی تهران است که در برخی قسمتها به نظر می رسد کارکرد سینمایی و روایتی ندارد و بیشتر برای از دست ندادن مخاطب است.
نکنه دیگر، بلاتکلیفی مخاطبان با کاراکتر سحر دولتشاهی در نقش تراپیست پیمان معادی (آرمان بیانی) در این سریال است که اگرچه به لحاظ فیزیک، چهره و گریم، جذابیت تصویری دارد اما کارکرد خود را روی صندلی یک تراپیست و روانکاو حرفهای از دست داده است، اینکه آرمان بیانی مدام میخواهد با او وارد رابطه عاطفی شود اما او گنگ و مبهم پاسخ میدهد نقد منفی مخاطبان را به دنبال داشته است. این نکته که چرا یک درمانگر گاهی به شدت به بیمار یا مراجعش نزدیک میشود گاهی همه جا برای او دیوار میکشد گاهی جواب نگاههای عشق خواهانهاش را میدهد گاهی نگاهش را میدزدد و بیشتر از حرفه درمانگرانهاش سعی میکند حواس مراجعش را پرت کند در میان نقدها دیده میشود.
این نکته تا آنجا پیش رفت که سکانس وایرال شده اتاق درمان پیمان معادی و سحر دولتشاهی در کنار سکانس معروف اتاق درمان سریال مطرح خانواده سوپرانو ( ۱۹۹۹) The Sopranos مقایسه شد. باورپذیری تراپیست در این سریال خارجی حتی در نگاه کردن جدی و حرفهای خانم تراپیست هم دیده میشود اما در افعی تهران مخاطب نمیداند با یک مدل و ستاره سینما روبروست که به دنبال پرت کردن حواس مراجعش است یا گوش دادن به حرف های او به عنوان یک تراپیست.
این نقد با وجود انتشار تیزر قسمت هفتم که خبر از شروع یک رابطه عاشقانه میان این دو نفر میدهد هم همچنان در میان نظرات به قوت خود باقیست. برخی گفتهاند که از ابتدا هم معلوم بود که تراپیست میخواهد با آرمان بیانی وارد رابطه شود پس دلیل رفتارها و جوابهای منفی و دوپهلوی او به پیمان معادی چه بود. در میان البته برخی منتقدان هم به این نکته اشاره و پیشبینی میکنند که احتمالا تراپیست هم کاراکتر متعادل و نرمالی ندارد و این نشانهها به دلیل بروز اتفاقات دیگری در زندگی آرمان بیانیست.
سحر دولتشاهی چطور از نقشهای دوم به نقشهای اول رسید؟
کد خبر 845117 برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران سینمای ایران نمايش خانگي