Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-19@07:18:51 GMT

نگاهی بر معارف شب قدر

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۲۶۴۶

نگاهی بر معارف شب قدر

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ در آستانه شب شهادت مولی الموحدین امام علی(ع) دومین شب از شب‌های پرفیض قدر، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسین درودی، کارشناس امور تربیتی و معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش در یادداشتی با عنوان «شب قدر و معارف آن» نوشت: خداوند حکیم در سوره اعلی رهبری ساختمان و ساختار موجودات عالم را به خود نسبت می‌دهد، به همین علت شناخت شب قدر سبب می‌شود که جهان بی‌حساب و کتاب در ذهن آدمی تصویر نشود، زیرا یکی از سلاح‌های پر کاربرد شیطان برای ناامید کردن آدمی نقض قانون علیت و هرج و مرج جلوه دادن جهان خلقت است، به‌ این معنی که گذشته اعمال انسان در آینده او  اثرگذار نبوده و در تعامل نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این سبک تفکر با آفرینش ریاضی موجودات عالم از جمله وجود مادی و مجرد انسان در تضاد و تناقض است، زیرا تمامی خواهش‌ها و خواسته‌های بشر بر مدار کمال ریاضی است؛ و در این موضوع خواجه شیراز بسیار زیبا به میدان آمده است که می‌فرماید: گوهر پاک تو از مدحت ما مستغنیست/ فکر مشاطه چه با حسن خداداد کند/ ز عشق ناتمام ما جمال یار مستغنی است/ به آب و رنگ و خال و خط  چه حاجت روی زیبا را/ هر چه هست از قامت ناساز بی‌اندام ماست/ ور نه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست/ در نتیجه از انسان‌شناختی لسان‌الغیب بر می‌آید که خداوند حکیم هیچ موجودی را ناقص و ناکام نمی‌کند،  و در شب قدر اصل بر هدایت و احسان‌بخشی حضرت حق‌تعالی است. حال اگر کسی جهان را ناموزن و ناساز وجدان کند این لطمه‌ای به برکات شب قدر وارد نمی‌کند، زیرا جمال حضرت دوست از این نقصیه مبرا است.
با شناخت شب قدر برای انسان‌ها مبین می‌شود که هدایت موجودات عالم از جمله انسان بدون تقدیر و اندازه‌گذاری محال است، زیرا انسان بدون الگوی خدادی و هدایت ملائکه باید هم الگوساز بوده و هم هادی آن باشد، در نهایت به این نقطه می‌رسیم که مخفی بودن شب قدر از سوی خداوند متعال دال بر ناتوانی او نیست، بلکه انسان باید به کمال درک شب قدر نائل شود.
یکی از شرایطی که در شب قدر مطالبات بشر را منطقی می‌کند تمناهای دو بعدی او است مانند (طهارت ظاهری و باطنی، نیاز مادی به همراه معنوی، تقاضای بخشش گناهان به همراه بخشش دیگران، خواهش طول عمر به همراه باورمندی به مرگ، بیداری جسمی به همراه بیداری قلبی، گریه ظاهری به همراه ندامت باطنی، دعای زبانی به همراه منادات باطنی)، اگر درخواست‌های بشر به‌صورت دو بعدی ابلاغ شود دیگر هر لحظه آدمی با نور قرآن قدر و قامت می‌گیرد، و قرآن بالای سر مناجاتیان بر قلب آنان عروج می‌کند، زیرا یکی از دلایل شب قدر نزول قرآن یا همان کتاب زندگی بشر است که هر ساله به یمن برکت آن شب، روح‌القدس با همراهی ملائکه بر قلب امام معصوم که از جنس و سنخ آنان است نازل شده تا هدایت و رهبری بشر، به‌دست او مدیریت شود و انسان‌ها هم بدانند که قد و قامت باطنی خود را باید به سبک جمال او آرایش بدهند.
اکبر پوستچیان
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: معارف شب قدر شهادت امام علی شناخت شب قدر شیطان ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۲۶۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به حال و هوای بازار بزرگ شهر تهران در قالب تصاویر

چند روزی بیشتر به پایان سال ۱۴۰۲ باقی نمانده و کوچه و بازار‌های شهر حال و هوای خاصی به خود گرفته و مردم با اشتیاق برای خرید نوروز به بازار می روند تا سال نو را با شادمانی جشن بگیرند.

شهروند خبرنگار ما تصاویری از حال و هوای عید نوروز رر بازار شهر تهران را به نمایش گذاشت.

منبع: شهروندخبرنگار - تهران

 

بیشتر بخوانید:

حال و هوای بازار تاریخی اهر در آستانه سال نو + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات نخستین موزه مفهومی معارف دینی در ایام نوروز
  • آخرت لاکچری ؛ نگاهی به پدیده‌ای نوظهور و رو به گسترش (تصویری)
  • نگاهی به حال و هوای بازار بزرگ شهر تهران در قالب تصاویر
  • نگاهی به بازی ذوب‌آهن و مس؛ دوئل حیثیتی
  • آخرین مهلت ارسال آثار به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی
  • (ویدیو) نگاهی به قلعه تاریخی فراموش شده
  • تمدید مهلت ارسال آثار به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی
  • نگاهی به کتاب " اسلام، علم، مسلمانان و فناوری" به قلم دکتر حسین نصر
  • تمدید مهلت ارسال ‌آثار به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی
  • نگاهی به زندگی ستاره فوتبال مکزیک در مستند «هدف و شکوه»