Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-24@15:49:37 GMT

نوسان قیمت برنج ایرانی برای فروش بنجل های خارجی

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۲۶۵۴

به گزارش اکوفارس به نقل از ایرنا، قیمت برنج در بازار کشور و بویژه بازار تهران از فروردین امسال روندی صعودی گرفت و در حال حاضر به مرز کیلویی ۲۵ هزار تومان نیز رسید.

این در حالی است که تا 2 ماه پیش از سال جدید، فروشندگان برنج پیش بینی هایی مبنی بر افزایش قیمت برنج تا کیلویی ۱۵ هزار تومان را مطرح می کردند، قیمت این محصول استراتژیک پس از فروردین و در اردیبهشت ماه از این پیش بینی ها هم عبور کرد و مرز ۲۰ هزار تومان را نیز پشت سر گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالان و کارشناسان بازار برنج معتقدند که شایعاتی مبنی بر احتمال کاهش برداشت برنج در سال زراعی جاری به دلیل وقوع سیل هیچ پایه و اساسی ندارد و حتی در صورت عادی بودن شرایط، احتمال افزایش برداشت محصول نیز وجود دارد.

موج ایجاد شده در بازار برنج طی هفته های اخیر هم کشاورزان را به خاطر این که محصول شان را با قیمت پایین تری فروخته بودند ناراحت کرده و هم مصرف کنندگان را نگران کرده که این قیمت ها آیا دوباره پایین خواهد آمد یا نه؟

**عرف گرانی برنج

مدیرعامل مرکز بین ‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران گرانی برنج در این زمان از سال را امری عادی می داند و معتقد است که با توجه به کم شدن برنج داخلی در انبارها، هر سال در این روزها برنج با کمی افزایش قیمت به بازار مصرف عرضه می شود.

به گفته «سید اسماعیل یزدان پناه» فصل افزایش قیمت برنج بر خلاف بسیاری از محصولات باغی نه در آغاز عرضه نوبرانه های به بازار ، بلکه  زمانی است که برنج سال قبل در انبارها کم شده باشد و کشاورزان مشغول کشت برنج جدید هستند.

وی افزود: هر سال در این زمان شاهد افزایش قیمت برنج هستیم که البته این افزایش متعارف است. نه این که مانند این روزها تا ۲ برابر نیز افزایش یابد. معمولا در آغاز فصل کشت، عمده کشاورزان برنج تولید شده خود را می فروشند. تجار برنج یا کارخانه داران برنج را انبار می کنند تا به مرور به بازار عرضه شود. طبیعی است که انبارداری هزینه هایی دارد و این هزینه ها روی قیمت برنج عرضه شده در این زمان از سال محاسبه می شود افزایش قیمت برنج را به دنبال دارد.

این فعال بازار برنج افزایش قیمت این محصول را تا حدی که بانک ها به سپرده گذاران سود می دهند ، مرسوم و قابل قبول دانست و افزود : منطقی ترین میزان افزایش قیمت برنج نرخ سود بانکی است. در این حالت برای کشاورز فرقی ندارد که برنج را پس از برداشت بفروشد و پول را در بانک بگذارد یا این که نگه دارد و بعداً بفروشد. چون در هر دو حالت به یک اندازه سود خواهد کرد و طبیعی است که میلی به هزینه ها و زحمات انبارداری نداشته باشد.

**خرید برنج به اندازه نیاز

وی به مصرف کنندگان پیشنهاد کرد که در شرایط کنونی و با توجه به این که فصل برداشت برنج جدید نزدیک می شود ، به اندازه نیاز برنج خریداری کنند تا هم برنج گران نخرند و هم این که برنج با کیفیت و ماندگاری بالای سال جدید را با قیمت مناسب تری دریافت کنند.

یزدان پناه با بیان این که در شرایط کنونی کشاورزان از افزایش قیمت برنج سودی نمی برند و این سودها به واسطه ها می رسد، تصریح کرد: برخی واسطه ها و واردکنندگان برنج در این افزایش قیمت نقش اساسی ایفا می کنند. برنج وارداتی که هر سال برای تأمین نیاز بازار داخلی وارد می شود، باید در همین زمان که برنج داخلی کمتر وجود دارد، تا زمان عرضه برنج جدید بازار را تأمین کند ، اما با عرضه نکردن این برنج های وارد شده با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی ، بازار دچار التهاب شد.  این گروه می دانند که با عرضه نکردن برنج و ایجاد برخی شایعات می توانند هم برنج خود را گران تر بفروشند و هم زمینه را برای فشار به دولت به منظور دریافت ارز دولتی و واردات برنج فراهم کنند.

مدیرعامل مرکز بین ‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران گفت : اگر این برنج های وارداتی موجود در انبارها، در زمان برداشت و عرضه برنج داخلی تازه برداشت شده به بازار تزریق شود، روی بازار برنج داخلی هم تأثیر منفی می گذارد.

یزدان پناه کاهش ارزش پول ملی را نیز از دلایل افزایش قیمت برنج عنوان کرد و گفت: البته نمی توان انتظار این را هم داشت که کشاورز برنج را با همان قیمت زمان دلار سه هزار و ۲۰۰ تومانی بفروشد ، اما قبول داریم که این افزایش قیمت هم خارج از عرف است. اگر قرار است افزایشی در قیمت برنج داخلی ایجاد شود باید در زمان برداشت محصول باشد و در روندی متعادل انجام شود تا سود آن به کشاورز برسد ، نه این که ناگهانی و در زمانی که هنگام عرضه برنج وارداتی به بازار است این اتفاق رخ دهد و برنج وارداتی هم از انبار خارج نشود.

**اعتماد به برنج داخلی

یزدان پناه تفویض مدیریت برنج های وارداتی مورد نیاز بازار داخلی به مراکز صنفی و مجموعه های تخصصی برنج مانند مرکز تجارت بین الملل و پایانه صادرات برنج ایران را از راه های مقابه با این سودجویی ها برشمرد و گفت : کسری محصول بازار داخلی ما ۸۰۰ هزار تن است که با واردات تأمین می شود. اگر بخشی از این واردات به مجموعه های تخصصی و مورد اعتماد مثل مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات سپرده شود تا درست در زمان شیطنت برخی گروه ها این برنج ذخیره و استراتژیک وارد بازار شود، بازار کنترل خواهد شد. در حال حاضر بخش دولتی در بازار برنج، کمتر از تجارب فعالان برنج داخلی بهره می گیرد ، اما فعالان برنج وارداتی در این تصمیم گیری ها اثرگذار هستند.

مدیرعامل مرکز بین ‌المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران افزود : اگر بتوانیم بخشی از این واردات را در اختیار بگیریم با امکانات و شناختی که از بازار داریم و برنجی که در انبار می ماند می توانیم جلوی سوء استفاده ها را بگیریم. معدود بودن افراد اثرگذار در این حوزه بویژه وقتی در مقابل شان مانعی نباشد می تواند مسائل خاصی را در بازار رقم بزند.

یزدان پناه با بیان این که کشاورزان نیز رزمندگان جنگ اقتصادی امروز کشور هستند، گفت: این قشر همان گونه که از ابتدای انقلاب تا کنون ایتادند و شهید دادند، اکنون نیز در این شرایط دشوار اقتصادی، زیر گرمای تابستان در حال تلاش برای کاهش وابستگی بازار داخلی به برنج هستند. دولت باید کمک کند که این سودجویی ها که به زیان کشاورز و مصرف کننده است، با کمک فعالان بازار برنج داخلی برطرف شود.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۲۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟

قیمت ری‌را قرار است زیر یک میلیارد تومان باشد. این خودرو مطابق اعلام پیشین ایران خودرو، تا اواسط خرداد ماه امسال نیز برای فروش، در سامانه یکپارچه قرار داده‌می‌شود و تحویل آن ۹۰ روزه است؛ لذا پیش‌بینی می‌شود این خودرو تا اواخر تابستان به متقاضیان تحویل داده‌شود. البته برخی از گمانه زنی‌ها حاکی از تلاش خودروسازان داخلی برای فروش محصولات‌شان از روشی غیر از سامانه یکپارچه فروش خودرو است. مطابق برخی از اخبار، محصولات چینی مونتاژی در کشور در نمایندگی‌ها هم فروخته شده‌اند. هر چند در حال حاضر تنها راه فروش خودرو برای کارخانه‌ها، قرار دادن آن در سامانه یکپارچه فروش خودرو است.

قیمت ریرا در کارخانه حدود یک میلیارد تومان است و اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو‌های داخلی نیز حدود دو برابر و حتی بیشتر است؛ بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت ری‌را در بازار آزاد، به حدود دو میلیارد تومان برسد. این یعنی قیمت ری‌را در بازار آزاد، معادل خودرو‌هایی مانند فیدلیتی هفت نفره، هایما ۸ S، کی‌ام‌سی X۵، دیگنیتی و تیگو هفت پرو است. آن چه مشخص است ری‌را در بحث پلت فرم، قوای فنی و تا حدودی آپشن‌ها، قادر به رقابت با چینی‌ها است. اما در بحث طراحی به‌ویژه در نمای ظاهری، عقب‌تر از رقبای چینی است

از طرف دیگر، تیراژ تولید بالاتر از چینی‌ها، گستردگی خدمات پس از فروش و احتمالا بازار خرید و فروش ری‌را، بهتر از چینی‌ها است. در نتیجه باید منتظر ماند و دید که قرار است ری‌را قیمت چینی‌ها را پایین بیاورد یا چینی‌ها قیمت آن را می‌شکنند. البته اگر همه با هم بالا نروند!

ری‌را به قوی‌ترین پیشرانه داخلی حال حاضر یعنی EF۷ توربو پلاس یا EFP با توان تولیدی ۱۶۰ اسب بخار و ۲۴۰ نیوتون‌متر گشتاور مجهز است. گیربکس شش سرعته AT با برند DAE نیز وظیفه انتقال این توان به چرخ‌های جلو را دارد.

ترمز پارک برقی، اتو هولد، سامانه کمکی حرکت در سر بالایی و سراشیبی، کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز‌های دیسکی مجهز به ABS و EBD و سیستم کمکی ترمز از امکانات ایمنی این خودرو هستند.

صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۲ اینچی، مانیتور مالتی مدیا ۱۲ اینچی با ۹ بلندگو، نورپردازی مخفی و سانروف جزو امکانات رفاهی ری‌را هستند. همچنین سنسور نور و باران، دوربین ۳۶۰ درجه و رادار نقطه کور از دیگر امکانات این خودرو هستند.

منبع: بیت ران

tags # ایران خودرو سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ چرا نئاندرتال‌ها محتویات معده حیوانات را می‌خوردند؟ (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • قیمت جدید برنج اعلام شد
  • قیمت برنج ایرانی و خارجی در میادین تره بار
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۳
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟
  • برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • روزنامه شرق : گول قفسه این روزهای فروشگاه ها را نخورید؛ برنج خارجی هم کم کم از سفره مردم پر می‌کشد
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی
  • افت قیمت ۴ تا ۱۰۰ میلیون تومانی برخی خودروها در بازار | جدول قیمت خودروهای داخلی و خارجی را ببینید