Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@23:26:47 GMT

وام مسکن کارآیی خود را از دست داده است

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۳۱۴۴

وام مسکن کارآیی خود را از دست داده است

به گزارش خبرنگار مهر، بانک عامل بخش مسکن در پی انتشار گزارشی با عنوان «نسخه پیچی غلط برای بازار مسکن / تشدید شکاف طبقاتی نتیجه تسهیلات شناور خرید» در ۲۸ اردیبهشت ماه امسال در خبرگزاری مهر، توضیحاتی به این شرح به دفتر خبرگزاری ارسال کرده که از نظرتان می‌گذرد:

در سال ۱۳۹۴ پس از یک دوره ثبات حدود ۵ ساله در میزان تسهیلات مسکن با معرفی صندوق پس انداز مسکن یکم، سقف تسهیلات مسکن تا ۸ برابر افزایش یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اولین بار این افزایش سقف تسهیلات بر اساس شهر محل وقوع ملک، به صورت متفاوت دیده شد تا قدرت خرید مشابهی در تمامی شهرها ایجاد شود. برخلاف آنچه قبلاً تصور می‌شد این اقدام کمترین تأثیر را بر افزایش قیمت مسکن داشت و در ماه‌های متمادی افزایش قیمت مسکن حتی کمتر از افزایش نرخ تورم بود. در حال حاضر قطعاً سقف‌های تسهیلاتی موجود متناسب با نیاز بازار نبوده و در حالی که شاهد افزایش بیش از دو برابری قیمت مسکن هستیم، کارایی تسهیلات فعلی کاهش یافته است و نباید انتظار داشت با این شرایط بر خروج از رکود بخش مؤثر واقع شود.

بر اساس همین نیاز، بررسی افزایش سقف تسهیلات مسکن در دستور کار این بانک قرار گرفته تا همچنان زمینه تأمین سرپناه برای گروه‌های هدف (اقشار متوسط جامعه) فراهم و قدرت خرید خانوارها حفظ شود. این افزایش در صورتی که در بستر صندوق پس انداز مسکن باشد (با توجه به تعهدی بودن حساب) نیاز به منابع خارج بانک داشته و منابع داخلی پاسخگوی این موضوع نخواهد بود. اما با استفاده از حساب ممتاز بانک مسکن که تعهدات به مراتب کمتری نسبت به صندوق دارد، می‌توان به این نیاز بازار پاسخ داد و آنچه مدنظر بانک مسکن است، بر همین زمینه استوار است.

در خصوص مطلب عنوان شده مبنی بر انحصار پرداخت تسهیلات مسکن توسط بانک مسکن، لازم است یادآوری گردد که از سال ۱۳۹۴ و بر اساس مصوبه مورخ ۹۴/۰۲/۲۹ شورای پول و اعتبار، امکان اعطای تسهیلات خرید مسکن برای تمامی بانک‌ها فراهم شده، لیکن در عمل و پس از گذشت ۴ سال از مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌ها تمایل چندانی به اعطای تسهیلات مسکن به ویژه تسهیلات خرید مسکن ندارند. از جمله دلایل این عدم تمایل، سررسید طولانی این نوع تسهیلات بوده که برای بانک‌هایی که امکان اعطای تسهیلات در بازه زمانی به مراتب کوتاه‌تری دارند فاقد توجیه است.

در خصوص اعلام عدم امکان افزایش سقف تسهیلات مسکن در شهریورماه سال گذشته توسط مدیر امور طرح و برنامه این بانک، ذکر این مطلب ضروری است که خبر اعلامی مربوط به افزایش سقف تسهیلات از محل صندوق پس انداز مسکن یکم بوده است که در همین گفتار نیز بدان اشاره شد.

در خصوص اتمام طرح مسکن مهر با منابع ناشی از وصول اقساط مسکن مهر، بانک همواره خود را متعهد به تکمیل و واگذاری واحدهای مسکن مهر دانسته و تمام مساعی خود را جهت اتمام پروژه مسکن مهر به عمل آورده است. در همین راستا با شناسایی مشکلات و تکمیل زیرساخت‌ها و افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر عملاً زمینه تکمیل و واگذاری بیش از ۱.۸۲۸.۰۰۰ واحد مسکن مهر به متقاضیان فراهم شده است.

در خصوص این مطلب که تحریک تقاضا لزوماً منجر به افزایش تولید نمی‌شود، این بانک نیز بر همین اعتقاد است و باور دارد که در بحث مسکن، غفلت از هر یک از عوامل عرضه و تقاضا و تمرکز صرف بر یک بخش، منجر به شکست سیاست‌ها خواهد شد. بر همین منوال نیز بانک فقط به افزایش سقف تسهیلات خرید نپرداخته و این تسهیلات هم برای خرید و هم برای ساخت قابل استفاده است. از طرفی پیش تر بانک نسبت به افزایش سقف تسهیلات ساخت خود برای سازندگان صلاحیت دار اقدام کرده و در حال حاضر این امکان در شبکه بانک عملیاتی شده است. اما در بحث خرید مسکن، با توجه به دو مؤلفه عدم افزایش سقف تسهیلات خرید همپای تورم و وجود بیش از دو میلیون خانه خالی در بازار، نیاز به افزایش سقف تسهیلات مسکن بیش از پیش احساس می‌شود. لذا خواهشمند است دستور فرمائید طبق قانون مطبوعات نسبت به درج مطلب فوق الاشاره اقدام شود.

کد خبر 4626376 برهان محمودی

منبع: مهر

کلیدواژه: مسکن قیمت مسکن صندوق پس انداز مسکن یکم بانک مسکن وام مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۳۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید مدیرعامل بانک مسکن از شرکت ناواکو و تاکید بر استفاده از ظرفیت ها، تجارب و دانش بومی شرکت در جهت افزایش نوآوری، درآمدزایی و خودکفایی مالی

امتداد - دکتر سید عباس حسینی مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به شتاب تغییرات و تحولات در حوزه بانکداری الکترونیک، بر رفع نوآورانه دغدغه های همکاران در ارایه خدمات به مشتریان توسط شرکت ناواکو تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، دکتر سید عباس حسینی گفت: به منظور شناسایی مسایل و تسریع در مرتفع نمودن مشکلات، شرکت ناواکو باید ارتباط تنگاتنگ و مستمری با مدیریت های شعب بانک در تهران و استان ها داشته باشد.

 

 

وی در خصوص توسعه فعالیت های ناواکو افزود: این شرکت دارای ظرفیت ها و مزیت های رقابتی بسیاری است و می تواند با استفاده از این ظرفیت ها در خارج از حوزه بانک مسکن نیز فعالیت نماید و به درآمدزایی و خودکفایی مالی برسد.

دکتر حسینی با اشاره به اهمیت و ضرورت آگاهی از به روزترین اطلاعات، دانش و مهارت های فناوری اطلاعات برای موفقیت در بازاریابی حرفه ای، یادآور شد: استفاده از فناوری اطلاعات در بازاریابی منجر به جذب مشتری جدید و حفظ مشتریان وفادار و قدیمی از طریق ایجاد و توسعه پایگاه داده های مشتریان و نیازمندیهای آنها و طراحی نرم افزارهای جدید متناسب با این نیازمندیها می شود و این مهم مستلزم ارتباط تنگاتنگ شرکت ناواکو و حوزه بازاریابی بانک است.

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص توسعه فعالیتهای شرکت ناواکو ادامه داد: ظرفیت های بسیاری در شرکت های زیرمجموعه بانک به خصوص در حوزه صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد که شرکت ناواکو می تواند با گسترش تعامل و ارتباطات خود با این شرکت ها، فعالیت های خود را توسعه و بهبود بخشد.

دکتر حسینی در ادامه سخنان خود با اشاره به تسریع در ایجاد و توسعه درگاه های پرداخت بانک مسکن برای خریدهای غیرحضوری و اینترنتی و معاملات برخط در بازارهای مختلف، گفت: به زودی با فراهم کردن بستر و زیرساخت های لازم در حوزه TSP و امور مالیاتی، پرداخت مالیات مودیان از طریق درگاه های بانک مسکن امکان پذیر می شود.

وی با ابراز خرسندی از راه اندازی پرداخت عوارض الکترونیک قطعه دوم آزاد راه تهران-شمال در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲، از فعال کردن قطعات یکم و پنجم این آزاد راه خبر داد و افزود: با هماهنگی شرکت های مربوطه، به زودی پرداخت عوارض الکترونیک در پنج آزاد راه دیگر نیز به بانک مسکن محول می شود.

شایان ذکر است که شرکت مادر تخصصی ناواکو جزء شرکت های تابعه بانک مسکن است که در زمینه های زیر فعالیت می نماید:

– طراحی، مهندسی، اجرا، نظارت، مشاوره و نگهداری مراکز داده حساس بانکی

– طراحی، نظارت و مشاوره طرح های امنیتی

– سفارشی سازی و تولید سخت افزار ارتباط بانکی

– ارائه راهکارهای جامع سامانه ای هوشمندسازی سازمانی و ارائه راهکارهای سامانه های نرم افزاری و سازمانی

– ارائه خدمات جامع پرداخت الکترونیک و کارتی

– ارائه خدمات جامع ابزارهای الکترونیک بانکی و خدمات رسانی در حوزه پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی کشور

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • گلستان جزء استان‌های برتر در زمینه پرداخت تسهیلات مسکن شهری و روستایی
  • سهمیه یک‌هزار و ۷۰۰ واحدی میاندوآب در طرح نهضت ملی مسکن
  • دولت سیزدهم عزم راسخی برای تأمین مسکن اقشار کم‌برخوردار دارد
  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • بازدید مدیرعامل بانک مسکن از شرکت ناواکو و تاکید بر استفاده از ظرفیت ها، تجارب و دانش بومی شرکت در جهت افزایش نوآوری، درآمدزایی و خودکفایی مالی
  • لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • بانک‌های استان سمنان تخصیص بیشتر تسهیلات تبصره ۱۸ را افزایش دهند