Web Analytics Made Easy - Statcounter

شب گذشته رئیس‌جمهور محترم کشورمان میزبان اصحاب رسانه بود. اتفاقی که فی‌نفسه امری مبارک است که باید این ارتباط به ویژه در شرایط فعلی کشور بیش از این دیدارهای مناسبتی باشد. اما سؤال این است که ملاک و معیار دعوت از رسانه‌ها برای حضور در این نوع دیدارها چیست؟ آیا رسانه از نگاه رئیس‌جمهور و مشاوران رسانه‌ای ایشان، آنهایی هستند که صرفا کارکرد سیاسی دارند و به عبارتی اسمی برای خود دست و پا کرده‌اند؟ آیا در این بین رسانه‌های با رویکرد فرهنگی به ویژه فرهنگ دینی، از جمله ایکنا، از نگاه نهاد محترم ریاست جمهوری رسانه محسوب نمی‌شوند؟ به نظر می‌رسد پاسخ این سؤال مثبت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با نگاهی به رویکرد دولت در طی سال‌های اخیر و اولویت اصلی اقتصاد و سیاست و در حاشیه محض قرار گرفتن حوزه فرهنگ، و به خصوص فرهنگ دینی و قرآنی، در برنامه‌های دولت، که به ویژه خود را در لایحه بودجه آشکارا نشان داد می‌توان به این نتیجه رسید که نگاه حداقلی به فرهنگ، خود را در میزان توجه دولت به رسانه‌ها نیز به نمایش گذاشته و دیدار شب گذشته و دسته‌بندی رسانه‌های دعوت‌شده به لحاظ رویکردی نشانه مظلومیت رسانه‌های فرهنگی و بی‌توجهی دولت به آنهاست.

این در حالی است که رسانه‌های فرهنگی و دینی با توجه به رویکرد و نگاه خاص خود به جامعه و پرهیز از دخالت دادن نگاه‌های جناحی و سیاسی در فعالیت رسانه‌ای خود بهتر از رسانه‌های سیاست‌محور و بعضا سیاست‌زده می‌توانند برخی معضلات و مشکلات جامعه را به ویژه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی با دقت و صحت بیشتری به گوش مسئولان برسانند.

به عبارتی این دولت است که با بی‌توجهی به این نوع رسانه‌ها که بی‌حاشیه و بدون هیاهوهای مرسوم رسانه‌ای برای جذب مخاطب، فعالیت می‌کنند خود را از یک ظرفیت عظیم برای شنیدن مطالبات جامعه در حوزه فرهنگی محروم می‌سازد.

در واقع گلایه از عدم دعوت این نوع رسانه‌ها به خاطر صرف حضور و دیده شدن‌شان نیست بلکه به این خاطر است که دولت براساس یک سری تصورات غلط رسانه‌های فرهنگی را جدی تلقی نمی‌کند و شاید مجموعه فعالیت‌های آنها را تفننی و فاقد ارزش برای جامعه می‌داند که ریشه اصلی این امر نیز به دلیل تلقی نادرست، حداقلی و سطحی از مقوله فرهنگ و به تبع آن دست کم گرفتن آثار و دستاوردهای وسیع و پایدار توجه به این حوزه مهم است که حتی می‌تواند در حل معضلات سیاسی و اقتصادی نیز اثرگذار باشد؛ حوزه‌ای که طبق اغلب تحلیل‌های نظریه‌پردازان انقلاب اساسا پایه اصلی انقلاب اسلامی بوده است.

امروز هم که کشور تحت شدیدترین فشارها و تحریم‌های اقتصادی و عملیات پیچیده روانی و رسانه‌ای امریکا قرار دارد، این رسانه‌های فرهنگی و دینی همچون ایکنا هستند که با توجه به بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و قرآنی و نگاه به مسائل مبتلابه جامعه از دریچه این آموزه‌ها و بی‌توجهی به مسائدل جناحی و باندی و جریانی  بیشتر می‌توانند به صورت واقعی در قامت رسانه امیدآفرین برای مردم و تذکردهنده‌ای صادق و دلسوز برای مسئولان ظاهر شده و آنان را در عبور از این شرایط سخت یاری دهند.

امیدواریم دولت محترم تدبیر و امید حداقل در این دو سال پایانی رسانه‌های فرهنگی و بی‌سرو صدا و بی‌حاشیه را هم‌پای برندهای رسانه‌ای مورد توجه قرار دهد و از کارویژه‌ و اثرگذاری این نوع رسانه‌ها در جهت ایجاد امید و شور و نشاط اجتماعی با الهام از آموزه‌های دینی، به آسانی نگذرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۳۳۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رسانه روسی از مرگ اصطلاح «ورزش خارج از سیاست»

 یک رسانه روسی با اشاره به برخورد دوگانه کمیته بین‌المللی المپیک نوشت که به نظر می‌رسد اصطلاح "ورزش خارج از سیاست" در سال ۲۰۲۳ مرده است.

به گزارش تسنیم و به نقل از چمپیونات روسیه؛ به نظر می‌رسد جمله "ورزش خارج از سیاست" در سال 2023 مُرده است. نفوذ قدرت‌ها بر یکی از فعالیت‌های سودمند بشری، مربوط به دیروز و امروز نمی‌شود اما در سال گذشته به اوج خود رسید و دیگر هیچ‌کس آن را پنهان نمی‌کند.

نهاد اصلی ورزش در جهان یعنی کمیته بین‌المللی المپیک به یک سازمان بی‌‌خاصیت تبدیل شده که اصول و ارزش‌های خود را از دست داده است. ترویج ورزش پاک و مستقل؟ در بخشی از صحبت‌های توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک آمده است: «باید واقعیت را بپذیریم و واقعیت این است که جهان توسط سیاست اداره می‌شود و این یک سیستم است. برای برقراری ارتباط با ارزش‌های و به دست آوردن احترام برای سازمان خود، باید با سیاست همکاری کنید.»

پس از تشدید پاییزی مناقشه فلسطین و رژیم اشغالگر قدس، تمام جهان بارزترین تجلی استانداردهای دوگانه کمیته بین‌المللی المپیک را دید. آیا به خاطر دارید ورزشکاران اسرائیلی به دلیل جنگ در نوار غزه از مسابقات بین‌المللی محروم شده باشند؟ آنها همچنان به مسابقات خود ادامه می‌دهند اما در روسیه ورزشکاران یا باید وطن خود را فراموش کنند یا رنج بکشند.

کمیته بین‌المللی المپیک به جای اینکه به خود بیاید، معیارهای کاملاً پوچ برای ورود به بازی‌های 2024 ارائه می‌کند. بدون پرچم و سرود، بدون تجهیزات داخلی و منابع مالی روسی. بدون تیم پزشکی روسی، تیم مربیان و حمل و نقل. طبق اعلام IOC، شش روسی برای بازی‌های المپیک 2024 سهمیه گرفتند. کمیته المپیک روسیه این عدد را تحقیرآمیز خواند.

در بهار، حامیان مالی توماس باخ توصیه کردند که ساختارهای ورزشی بین‌المللی به روس‌ها و بلاروس‌ها اجازه دهند در یک وضعیت بی‌طرف باشند. اکثر فدراسیون‌ها و اتحادیه‌های جهانی این تصمیم را به تعویق انداختند و برخی به کلی به آن بی‌توجهی کردند. مشکلاتی وجود داشت، اما روسیه آنها را ایجاد نکرد. فراموش کردن داستان قهرمانی شمشیربازی جهان که در ایتالیا برگزار شد، غیرممکن است. در آنجا، اولگا هارلان شمشیرباز اوکراینی از دست دادن با ورزشکار روسی، آنا اسمیرنوا خودداری کرد. رقیب بعدی در پاسخ به دست دراز شده زن روسی، شمشیر را بیرون آورد. به نظر می‌رسد این موضوع نقض آشکار قوانین و روح شمشیربازی است. رسانه‌های اوکراینی و غربی آنقدر اوضاع را تشدید کردند که در نهایت رئیس کمیته بین‌المللی المپیک به هارلان سهمیه المپیک اعطا کرد، عملاً برای موقعیت سیاسی او؛ پس ورزش کجاست؟

مهم نیست که همه چیز غم‌انگیز است، می‌خواهیم به عقل سلیم اعتقاد داشته باشیم. جهان می‌تواند هر چقدر که دوست دارید پیچیده باشد، اما روس‌ها باید در جایگاهی برابر با آمریکایی‌ها، اوکراینی‌ها و انگلیسی‌ها عمل کنند. ورزشکاران باید به هم دست بدهند، با هم عکس بگیرند و روی یک سکو قرار بگیرند، زیرا ورزش برای صلح ایجاد شده است و برای دشمنی نیست.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: وزیر ورزش: باید در المپیک 49 ام می‌ شدیم برزیل و آلمان به فینال فوتبال المپیک راه یافتند (فیلم)

دیگر خبرها

  • در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران
  • از اولین دانشگاه شیعی در پاکستان چه می دانیم؟
  • حوزه های علمیه از اساسی ترین پایگاه های فرهنگی جامعه هستند
  • سعدی؛ میزبان رویداد هنری گل، مرغ و خوشنویسی شد
  • رئیسی: موضوع عفاف و حجاب تکلیفی شرعی، قانونی و سیاسی است/ از همه بخش‌های فرهنگی، اجتماعی، انتظامی و قضائی کشور عمل به وظایف محوله را مورد توجه قرار دهند/ انتظار متدینین و قانونمداران هم توجه به قانون و کرامت انسانی آحاد جامعه است
  • روایت رسانه روسی از مرگ اصطلاح «ورزش خارج از سیاست»
  • فعالیت ۵۳۶کانون فرهنگی هنری در لرستان
  • توصیه‌های علی ربیعی، مسئولان به این چند نکته توجه کنند!
  • توجه به ارزش های دینی در تولید محصولات فرهنگی
  • گردهمایی اعضای ستاد طرح شهید آرمان برگزار شد