Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همه هنرمندان به نوعی در دوران زندگی خود ارادتشان را به حضرت علی نشان داده اند. از فردوسی، سعدی، مولانا، حافظ و... تا هنرمندان، شاعران و نویسندگان عصر ما؛ جلوه‌های مهر و ارادت به این امام بزرگوار، در همه شاخه‌های هنری تبدیل به آثاری شاخص و تاثیرگذار شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌چه می‌خوانید، معرفی چند اثر درباره حضرت علی(ع) در موسیقی، شعر، نثر، خوشنویسی و نقاشی هنرمندان معاصر است.

بیشتربخوانید: تبین جایگاه پدر از دیدگاه حضرت علی (ع)

موسیقی متفاوت با اتکا به پشتوانه معنوی

به عبدالقادر مراغه‌ای، شاعر و موسیقی‌دان قرن نهم هجری لقب معلم ثانی موسیقی داده‌اند. فرهاد فخرالدینی، آهنگ ساز ایرانی برای ساختن موسیقی به یاد ماندنی سریال امام علی(ع) به سراغ تصنیف‌های مراغه‎‌ای رفت و موسیقی این مجموعه را، بر اساس آثار او ساخت. فرهاد فخرالدینی درباره ساخت این موسیقی به یادماندنی که بیست و سه سال از ساخت آن می‌گذرد، گفته است: «من برای پلان به پلان سریال، خودم را در محل حادثه قرار می‌دادم و این حس را با حس درونی خودم تلفیق می‌کردم. خوب خاطرم هست وقتی چنین حسی را برای آهنگ سازی داشتم، گویی خودم در صحنه اتفاق بودم. من با اتکا به این پشتوانه‌های معنوی، نهایت تلاش خود را کردم تا موسیقی این سریال برایم فضایی متفاوت داشته باشد».

ماجرای عجیب شعر مشهور

شاید کسانی که خیلی هم اهل شعر نیستند، بیت آغازین شعر مشهور شهریار درباره حضرت علی(ع) به گوششان خورده باشد: «علی ای همای رحمت، تو چه آیتی خدا را/ که به ما سوی فکندی همه سایۀ هما را». شهریار بعد از سرودن این شعر، آن را برای کسی نخوانده بود؛ اما آیت ا... مرعشی نجفی، یک شب در عالم خواب می‌بیند که حضرت علی (ع) در مسجد کوفه می‌فرمایند: شاعران فارسی زبان را بگویید بیایند. شهریار هم می‌آید و حضرت رو به او می‌فرمایند: شعرت را بخوان؛ شهریار همین شعر را می‌خواند. آیت ا... مرعشی بعد از این خواب، از شهریار دعوت می‌کند که به قم بیاید. بعد هم معلوم می‌شود که درست همان موقع که شهریار آخرین مصرع شعر را تمام کرده، ایشان آن خواب را دیده است.

خط و نقش‌هایی از دل و جان

غلامحسین امیرخانی نشان درجه یک فرهنگ و هنر را دارد و چهره ماندگار خوشنویسیِ ایران است. این هنرمند معاصر، شیوه خاص خود را در نستعلیق‌نویسی دارد و آثار ماندگار بسیاری از جمله خوشنویسی گلستان سعدی، فرازهایی از شاهنامه، دیوان حافظ و... خلق کرده است. امیرخانی عشق و علاقه‌اش به امیر مؤمنان، حضرت علی(ع) را هم بارها و بارها در خوشنویسی‌های چشم‌نوازش نشان داده است که تعدادشان هم کم نیست؛ از مناجاتی منسوب به مولا علی(ع) گرفته تا دعاها و جملات عربی در وصف کمال و فضایل ایشان.

عاشقی لابه‌لای واژه‌های نهج البلاغه

یکی از تازه‌ترین نوشته‌هایی که درباره حضرت علی(ع) با نثری فاخر و روان منتشر شده است، کتاب «برای خاطر ابوتراب»، اثر منصوره مصطفی‌زاده است. نویسنده این کتاب را حاصل چند سال عاشقی لابه‌لای واژه‌های نهج البلاغه می‌داند. «آن است شیوه حکومت» هم اثر دیگری است با قلم و ترجمه سیّد مهدی شجاعی، نویسنده شناخته شده کشورمان؛ این کتاب ترجمه فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر است. روش ترجمه این نامه، ارائه همزمان متن با ترجمه است. شجاعی با ساده‌ترین عبارت‌ها، ترجمه‌ای آهنگین، با روایت شاعرانه و لحنی حماسی را به مخاطب ارائه داده است.

3 برش از یک زندگی باشکوه

نماد هنر معاصر ایران و گنجینه زنده بشری، شایسته استاد محمود فرشچیان است. هر کدام از قاب‌های این نقاش برجسته با جان مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. او سه برش از زندگی امیر مؤمنان، حضرت علی(ع) را به شایستگی تصویر کرده است. در تابلوی «مولود کعبه»، خروج فاطمه بنت اسد را در حالی که فرزندش، علی(ع) را در آغوش دارد و فرشته‌ها همراهی‌اش می‌کنند، می‌بینیم. در تابلوی «یتیم‌نوازی» که به «پناه» مشهور است، مهربانی مولا علی(ع) نمایش داده شده است و در اثر «غدیر خم»، بالا رفتن دست علی(ع) توسط پیامبر اسلام(ص) چشم را نوازش می دهد.

 منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ائمه اطهار حاشیه هنرمندان دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۳۴۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرین با نشاط سپاهان در حضور شهریار و کاوه؛ گزارش تصویری

تمرین امروز سپاهانی ها در غیاب ملی پوشان برگزار شد

سپاهانی ها امروز در کمپ دو فردوس به تمرین پرداختند.

تصاویری از تمرین امروز سپاهان را می بینید:

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • «صبح تبریز»؛ با یاد شهریار عدل
  • لذت یک رکوردشکنی ادبی و اشعاری که ذوق آقا را به همراه داشت
  • تمرین با نشاط سپاهان در حضور شهریار و کاوه؛ گزارش تصویری
  • ایرانی که عاشق ایران بود!
  • «الاعمال بالنیات» برایم معنا شد/ قدرت رسانه «شعر» را دست کم نگیریم
  • جزو آخرین گزینه‌ها برای حضور در این دیدار بودم / «الاعمال بالنیات» برایم معنا شد
  • جنگ، جنگ رسانه‌ای است؛ هرکس رسانه‌ی قوی‌تر داشته باشد، موفّق‌تر است | حافظه‌ی ادبی مردم ما ضعیف است | مجری تلویزیون هم شعر را غلط میخواند
  • ضرورت اصلاح قوانین حوزه مالکیت ادبی و هنری
  • امام حسن مجتبی (ع) الگوی تمام عیار صبر و بخشندگی است
  • شعر فارسی، رسانه کم‌نظیر و قدرتمند در دوران جنگ رسانه‌ای/لزوم انتقال پیام‌های دینی، تمدنی و ایرانی‌گری با زبان شعر/ضرورت ایجاد نهضت ترجمه اشعار فارسی