Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آئین پایانی بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی قرآن شامگاه دیروز ۴ خرداد ماه در مصلی امام خمینی برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای محمدرضا پورمعین برگزار شد، ابتدا کلیپی از فعالیت‌های دوهفته ای بخش‌های مختلف نمایشگاه به نمایش گذاشته شد.

سپس محمدمهدی عزیز زاده، مشاور برنامه‌ریزی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گزارشی از برپایی این دوره از نمایشگاه ارائه کرد و گفت: هدف گذاری مشخص برای برپایی نمایشگاه قرآن در نظر گرفته شد و آن ایجاد فضایی برای انس و بهره‌گیری بیشتر برای مخاطبان بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبدیل شدن نمایشگاه به یک نهاد تأثیرگذار در فعالیت‌های قرآنی کشور به نحوی که نمایشگاه قله فعالیت‌های قرآنی کشور باشد مدنظر بود. تبدیل شدن نمایشگاه به یک اقدام جریان ساز در سطح کشور و نیز مردمی شدن نمایشگاه از دیگر اهداف مهم ما است.

وی با اشاره به اقدامات لازم برای تحقق این اهداف، گفت: ملی شدن نمایشگاه قرآن با مشارکت همه اجزای قرآنی کشور و اعلام فراخوان گسترده که هر صاحب سبک و ایده‌ای امکان عرضه آن در نمایشگاه قرآن را داشته باشد از جمله این اقدامات بود.

عزیززاده با بیان اینکه ۱۴۱ طرح حائز شرایط لازم برای حضور در نمایشگاه بودند، افزود: ۲۴ جلسه طولانی با صرف ۱۴۸ ساعت زمان برای بررسی این طرح‌ها برگزار شد که از این تعداد ۵۷ طرح در حوزه مؤسسات و نهادهای مردمی بود.

وی ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی امسال با ۳۵۱ نفر نیرو در راستای چابک سازی نیروها، در اداره نمایشگاه فعالیت داشتند. همچنین در این دوره ۸۷ نهاد و مؤسسه، ۲۱ نهاد غیردولتی، ۱۸ نهاد دولتی، ۱۸ نهاد دانشگاهی، ۱۶ نهاد حوزوی و ۱۴ نهاد استانی حضور داشتند. همچنین امسال شاهد حضور بخش بین‌الملل نمایشگاه برای اولین بار در صحن اصلی مصلای حضرت امام خمینی (ره) بودیم.

رکورد فروش کتاب‌های دینی در نمایشگاه بیست و هفتم

عزیززاده گفت: در این دوره از برپایی نمایشگاه، کارگاه‌ها محدود شدند و برگزاری ۳۷ نشست و کارگاه تخصصی در حوزه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی در کارنامه این دوره ثبت شد. ۱۷ هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب در نمایشگاه امسال حضور داشتند و رکورد فروش کتاب‌های دینی در نمایشگاه بیست و هفتم شکسته شد و بیش از ۲۵ میلیارد تومان میزان فروش این بخش بود.

وی افزود: باشگاه همراهان نمایشگاه که پل ارتباط نمایشگاه و مخاطبان است، در سال گذشته توانست حدود ۱۷ هزار عضو و امسال بیش از ۶۹ هزار عضو را جذب کرد.

سپس نفرات برگزیده کمیته‌ها و بخش‌های مختلف مورد تجلیل واقع شدند.

بر همین اساس غرفه کودک از کمیته فرهنگ و هنر دینی، غرفه آموزش و تحلیل مفهوم سازی قرآنی کودکان از کمیته آموزش و پژوهش، کتابخانه تخصصی صحیفه سجادیه از بخش عترت، باشگاه همراهان نمایشگاه با تقدیر از غرفه اتاق فکر از بخش فضای مجازی، غرفه جامعه القرآن الکریم از بخش مؤسسات قرآنی، بنیاد امامت از بخش مؤسسات قرآنی مردم نهاد، شورای عالی قرآن شهرداری تهران از بخش نهادها، دانشگاه فرهنگیان از بخش دانشگاهیان، غرفه رهیافتگان از بخش بین الملل، نشر جمال از بخش فروش ناشران مکتوب، غرفه یارانه پژوهان شرق از بخش فروش دیجیتال، حوزه علمیه قم به دلیل ارائه مشاوره‌های تخصصی در بخش حوزوی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین از بخش استان‌ها، خانم عادلی فعال‌ترین عضو باشگاه همراهان نمایشگاه، بانک صادرات جمهوری اسلامی ایران، سازمان زیباسازی شهر تهران، شرکت خدماتی کالای شهروند، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مؤسسه خانه کتاب، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، شرکت بهره برداری مصلای حضرت امام خمینی (ره)، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ستاد مدیریت بحران شهر تهران از جمله نهادهای برتر مورد تقدیر واقع شدند.

بالندگی قرآنی آرزوی ماست

در بخش پایانی از این مراسم عبدالهادی فقهی‌زاده معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه قرآن کریم، به بیان سخنانی پرداخت.

فقهی زاده با اشاره به آیه مبارکه «مَا أَصَابَکَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَکَ مِنْ سَیِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِکَ وَأَرْسَلْنَاکَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَکَفَی بِاللَّهِ شَهِیدًا» گفت: آنچه از موفقیت نصیب ما شده است به جز به یمن و برکت عنایت الهی نبوده است و البته همه کاستی‌ها از ما بوده است و برای کمبودها و کاستی‌هایی که قابل مشاهده بوده از همه بازدیدکنندگان و ملت شریف ایران و مخاطبان نمایشگاه عذرخواهی می‌کنم.

وی در ادامه افزود: تلاش می‌کنیم در سال آینده نمایشگاه قرآن به مثابه ویترین فعالیت‌های کثیری در حوزه‌های فرهنگ دینی تابنده‌تر و مؤثرتر از پیش جلوه‌گری کند.

فقهی‌زاده تصریح کرد: بدون شک بالندگی فرهنگ قرآنی در میان کودکان و نوجوانان آرزوی بزرگ همه ماست؛ ما نمایشگاه قرآن را همچون رویدادی در نظر داریم که راهی به دل‌ها پیدا کند و معنای زندگی را که در قرآن کریم جستجو می‌کنیم، در دل‌ها به مثابه نهالی نوپا بنشاند. علاقه به قرآن و آموزه‌های آن را از مرحله شعار به مرحله عمل بدل کنیم.

رئیس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین المللی‌قرآن کریم اظهار کرد: رویکردهای ما در نمایشگاه قرآن در این دوره به اجمال بیان شد؛ آنچه در این میان بر روی آن تأکید دارم این است که همه طرح‌ها و برنامه‌ها را با نوآوری و برجستگی‌های جدید و در جلوه‌های تازه عرضه کنیم.

فقهی‌زاده بیان کرد: ما نمایشگاه قرآن را متعلق به نهادی بدون نهاد دیگر، مؤسسه‌ای بدون مؤسسه دیگر و اشخاصی بدون اشخاص دیگر نمی‌دانیم؛ بلکه این نمایشگاه را متعلق به آرمان‌های مقدس ایران و آحاد ملت شریف ایران می‌دانیم که نمایندگان آنها با برخورداری از توشه و توان بیشتر توانایی اجرای برنامه‌های شایسته‌تر و مؤثرتر را در برنامه‌های پیشنهادی عملاً نشان می‌دهند.

وی افزود: امیدواریم این سیر تحول‌خواهی و نوآوری و نوگرایی همچنان در معاونت بپاید و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری و هم یاری‌های خالصانه و مؤثر نهادهای فرهنگ دینی و مؤسسات قرآنی توانایی اجرای نمایشگاه‌های بهتری را در سال‌های آتی به دست بیاورد.

کد خبر 4626337

منبع: مهر

کلیدواژه: فعالیت های قرآنی دانشگاه فرهنگیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ايران قرآن کریم نمایشگاه قرآن وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران مصلای امام خمینی ره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۳۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه‌های اجتماعی در گسترش ترویج کتاب موفق عمل کردند

آقای مجتبی صمدی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما گفت: با توجه به گسترش فضای مجازی رشد فروش کتاب افزایش یافته است، اما فعالان حوزه کتاب نیازمند تغییر رویکرد و نگرش نسبت به استفاده و بهره گیری از فضای مجازی هستند.

وی برای حل مشکلات و مسائل پیش رو پنج راهبرد و سیاست برای فعالان حوزه کتاب مطرح کرد و گفت: اولین راهبرد زیر ساخت محوری یعنی برنامه و قالب‌هایی است که بتواند فعالیت‌ها و کنش‌های مختلف کاربران و مخاطبان را در حوزه کتابخوانی ترویج کند.

رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات افزود: دومین راهبرد سواد خود تبلیغی است که مولفان و مترجمان و افرادی که به نوعی تولید کنندگان محتوا هستند باید خودشان بیایند در این فضا وارد شوند و کار تبلیغ و ترویج کتاب‌های خود را انجام دهند.

آقای صمدی گفت: سومین نکته بهره گیری از فرهنگ شهرت است در شرایط کنونی فضای مجازی باعث شده است فرهنگ شهرت شکل بگیرد.

وی افزود: چهارمین راه حل، همیاری ناشران است به این دلیل که قدم اصلی را ناشران باید در عرصه ترویج کتاب خوانی و اثرگذاری در حوزه فضای مجازی و استفاده از این فضا به عهده بگیرند.

رئیس پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات گفت: پنجمین راهبرد ترویج مرور نویسی است به این صورت که دانش آموزان و دانشجویان ما باید این مهارت‌ها را داشته باشند که با هر کتابی مواجه شدند روایت خود را از کتاب‌ها داشته باشد.

بنابر اعلام پژوهشکده ارتباطات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات سال گذشته تنها یکی از تارنما‌های فروش کتاب بیش از یک میلیون نسخه کتاب را از طریق فضای مجازی به فروش رساند.

دیگر خبرها

  • فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی شد/«خوشنویسی» سردمدار هنرها
  • اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن گام برداشتن در مسیر جهاد تبیین است
  • چهار روایت معتبر از سبک زندگی با آموزه های قرآنی
  • پنج میلیاردتومان تسهیلات به فعالان قرآنی یزد پرداخت شد
  • تجلیل از برگزیدگان مسابقه مستند روایت راه و مسابقه عکس حماسه غیرت
  • اجرای طرح سراسری «کتابت قرآن کریم» در آذربایجان‌غربی
  • قرآن بهترین کتاب برای مطالعه و هدایتگر است
  • محتواهای «زندگی با آیه ها» را باید اختصاصی ارایه کنیم
  • طرح «مسطورا» گامی مثبت در راستای ارتقای فرهنگ قرآنی در مرکزی
  • رسانه‌های اجتماعی در گسترش ترویج کتاب موفق عمل کردند