Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@20:54:27 GMT

حنجره‌ شجريان معجزه مي‌کند

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۳۸۷۱

حنجره‌ شجريان معجزه مي‌کند

خبرگزاري آريا- محمدرضا شفيعي کدکني در حاشيه‌ي انتشار «تذکره‌الاوليا» که حاصل 40 سال تحقيق و پژوهش اوست، درباره‌ جريان شعري و چيستي آن، تاثير ملودي بر شعر و ظرفيت‌هاي موسيقايي اشعار حافظ سخن گفت. او با اشاره به اينکه حنجره‌ شجريان معجزه مي‌کند، به اين نکته اشاره کرد که قدر شجريان دانسته نمي‌شود.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از ايلنا، کدکني در نشستي با بيان اين موضوع که جريان‌هاي واقعي در ادبيات خيلي کم اتفاق مي‌افتد، به اين مسئله اشاره داشت که: «بستگي دارد ما چه نوع توري به اين دريا که با مقدماتش دريايي 1300 ساله است، مي‌افکنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر تور ما سنت باشد، در اين دريا ماهي‌هاي درشتي است و البته آنهايي که مصداق جريان‌هاي اصيل هستند، تعدادشان شايد خيلي زياد نباشد، مثلاً 20 نفر، اما اين ملاک تا زمان مشروطيت است و از آن به بعد معيارها بسيار متفاوت مي‌‌شود.
شفيعي‌کدکني سپس به تاثير ملودي قوي و اجراي استوار اشاره کرد که مي‌تواند يک شعر ضعيف را جمع‌و‌جور کند و در اين راستا تصنيف «ميخانه»‌ از استاد شجريان را مثال زد:‌ «من هر وقت اين قطعه‌ي دلبر عزيز، شوخ با تميز، برخيز و بريز را مي‌خوانم خنده‌ام مي‌گيرد، مزخرف‌تر از اين کلمات چيزي نمي‌تواند باشد؛ اما ملودي در اين اثر به عنوان ضميمه، کار خودش را مي‌کند. حنجره شجريان معجزه مي‌کند. ما قدر شجريان را نمي‌دانيم. يک نابغه‌اي در مملکت ما در حوزه آواز پيدا شده و مي‌توان با اطمينان گفت ميراث موسيقايي شجريان، برابر ميراث موسيقايي تمام خوانندگان ماست.»
او همچنين درباره‌ موسيقي شعر حافظ مي‌گويد:‌ «اگر اديب ورزيده‌اي يکي از غزل‌هاي حافظ، مثلاً سال‌ها دل طلب جام جم از ما مي‌کرد و قطعه‌اي از شکسپير را در يک آزمايشگاه پيشرفته ضبط صدا که کوچک‌ترين ارتعاشات صوتي را ضبط مي‌کند، بخواند و فردي بتواند آن را به وسيله‌ کدهايي به يک فرمول رياضي تبديل و تمايز وجه موسيقايي اين دو متن را از هم جدا کند، مي‌توان متوجه تفاوت‌ها شد. با دلايل متقن و از سر اطلاع و خاطرجمعي مي‌گويم، هيچ شاعري در بحث ظرافت‌هاي معناشناسي بر روي کره زمين هم‌پاي حافظ نيست.»‌
گفتني است «تذکره الاوليا» عطار نيشابوري با مقدمه، تصحيح و تعليقات محمدرضا شفيعي کدکني در دوجلد دوهزار صفحه‌اي با شمارگان 1100 نسخه و قيمت 300 هزار تومان توسط نشر سخن منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: حنجره شجريان معجزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۳۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ روش تسکین درد بعد از کشیدن دندان که معجزه می‌کند! + ویدیو

تسکین درد بعد از کشیدن دندان

بسیاری از ما درد ناشی از کشیدن دندان را تجربه کرده‌ایم و می‌دانیم که این موضوع بر روی فعالیت‌های روزانه تأثیر می‌گذارد. گاهی موارد این درد آن‌قدر زیاد است که حتی فرصت صحبت کردن را نیز از ما می‌گیرد. برای بهتر کردن شرایط، سه راهکار مختلف در پیش روی شما قرار دارد که عبارت‌اند از: به‌کارگیری داروهای مسکن، استفاده کردن از آب‌نمک و بهره‌گیری از کمپرس آب یخ.

دندان‌‌درد یکی از دردهایی است که می‌تواند شما را کلافه کرده و حتی به مرز جنون برساند. حتی اگر از دندان خود به‌خوبی مراقبت کنید، باز هم ممکن است با مشکل روبه‌رو شوید.

استفاده از مسکن‌ها

اولین و مهم‌ترین راهکار موجود برای کاهش درد ناشی از کشیده شدن دندان، استفاده از مسکن‌ها است. این داروها به نحوی ساخته شده‌اند که در کوتاه‌ترین زمان ممکن از درد شما بکاهند و امکان انجام فعالیت‌های روزمره را مهیا سازند. به احتمال زیاد نام مسکن‌هایی همچون ایبوپروفن، استامینوفن و کدئین را شنیده‌اید. این سه مورد جزء مهم‌ترین مسکن‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های داروسازی محسوب می‌شوند.

ناپروکسن، دیکلوفناک و مفنامیک اسید از جمله سایر مسکن‌های رایج برای تسکین درد بعد از کشیدن دندان شناخته می‌شوند که نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد.

استفاده از آب نمک

یکی از ساده‌ترین مواد در دسترسی که می‌تواند به شما در درمان درد دندان خانگی کمک کند، آب نمک یا ایپسوم است.

برای تسکین درد بعد از کشیدن دندان می‌توانید از آب‌نمک استفاده کنید که از گذشته تاکنون همواره به‌عنوان یک محلول کاربردی شناخته شده است. این روش شاید در ابتدا بسیار ساده به نظر برسد، اما به شما کمک می‌کند تا علاوه بر کاهش میزان درد از مواردی دیگری همچون ایجاد عفونت جلوگیری کنید. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید آب‌نمک دارای خواص مناسبی جهت کمتر کردن تورم پس از کشیدن دندان است.

برای تهیۀ آب‌نمک مناسب بهتر است یک دوم قاشق چای‌خوری نمک را در دویست و چهل میلی‌لیتر آب حل کنید. توصیه مي‌کنیم که از آب ولرم کمک بگیرید و به سراغ آب سرد و خنک نروید. نمک و آب را به‌خوبی با هم ترکیب کنید تا یک محلول نسبتاً شفاف در اختیار داشته باشید. اکنون مقدار مناسبی آب‌نمک را به دهان خود انتقال دهید و حداقل برای سی ثانیه آن را غرغره کنید (دقیقاً مانند زمانی که از دهان‌شویه استفاده می‌‌کنیم).

پس از به پایان رسیدن سی ثانیه، آب‌نمک را بیرون بریزید. بهتر است در هر شبانه‌روز این کار را سه یا چهار بار تکرار کنید تا به نتیجۀ قابل قبولی دست یابید.

بد نیست اشاره کنیم همان طور که در مقاله روش سفید شدن دندان در خانه اشاره شده:

برای سفید کردن دندان در خانه می‌توانید از غرغره آب نمک نیز استفاده کنید. بهترین نمک برای این کار نمک دریا است. نمک دریا دارای خواص بی‌نظیر پاک‌کنندگی بوده و به‌ خوبی یک لایه‌بردار بسیار قوی عمل کرده و می‌تواند زردی رنگ دندان شما را برطرف کند. بهتر است از این ماده قبل از مسواک روتین خود استفاده کنید.

استفاده از کمپرس آب یخ

بیشتر افراد پیش از اینکه بپرسند برای دندون درد چیکار کنیم، کمپرس یخ را امتحان می‌کنند. منطقی‌ست. یخ به تسکین سریع درد دندان کمک می‌کند، چون گیرنده‌های درد را بی حس می‌کند.

شما می‌توانید برای کاهش میزان درد خود پس از کشیدن دندان از کمپرس یخ کمک بگیرید. این نوع کمپرس می‌تواند با بی‌حس کردن اعصاب، درد شما را به شکل مناسبی کاهش دهد. البته اگر از آن به شکل مناسبی بهره ببرید. مقداری یخ را در یک کیسۀ نایلونی بریزید و سپس یک حوله را به دور آن بپیچید. از حوله‌هایی که ضخامت بسیار زیادی دارند استفاده نکنید.

حوله را برای حداقل بیست دقیقه بر روی پوست خود بگذارید. پس از به پایان رسیدن مهلت تعیین‌شده، کمپرس یخ را بردارید و اجازه دهید تا دمای پوست شما به حالت عادی بازگردد. اکنون دوباره کمپرس یخ را به کار بگیرید. سه یا چهار بار تکرار این فرایند نقش مهمی در تسکین درد بعد از کشیدن دندان دارد.

به‌هیچ‌عنوان یخ را به‌صورت مستقیم و بدون واسطه بر روی پوستتان نگذارید. این امر نه‌تنها نتیجۀ مناسبی به همراه ندارد، بلکه منجر به افزایش دردتان خواهد شد.

بهترین مسکن بعد از کشیدن دندان چیست؟

این یکی از مهم‌ترین پرسش‌‌هایی به شمار می‌آيد که در رابطه با تسکین درد بعد از کشیدن دندان مطرح می‌شود. همان‌طور که گفته شد، امروزه دارو‌های مختلفی به‌عنوان مسکن در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند که می‌توانید از آن‌ها برای کاهش درد خود بهره ببرید. اینکه کدام یک از آن‌ها دقیقاً با شرایط شما سازگاری دارد و بهترین گزینه محسوب مي‌شود، توسط دندان‌پزشکتان مشخص خواهد شد.

در اکثر موارد، استامینوفن گزینۀ مناسبی برای بیماران در نظر گرفته می‌شود. اگر مقدار درد بیشتر از حالت عادی باشد، ممکن است دندان‌پزشکتان توصیه به مصرف ایبوپروفن کند. هر دوی این موارد گزینه‌های مناسبی جهت کاستن درد شما به شمار می‌روند، اما باید در دوز مناسب مورد استفاده قرار بگیرند. در غیر این صورت، به‌کارگیری آن‌ها خود منجر به ایجاد ناهنجاری‌های مختلف می‌شود.

درد بعد از کشیدن دندان چقدر طول میکشد؟

درد مربوط به کشیدن دندان باید پس از چهل و هشت ساعت به شکل قابل‌توجهی فروکش کند، اما در پاره‌ای از موارد شاهد آن هستیم که افراد تا ده روز بعد نیز مقداری درد جزئی را حس می‌کنند. هر دوی این شرایط کاملاً طبیعی هستند. چنانچه درد پس از کشیدن دندان بیش از ده روز ادامه پیدا کرد،‌ لازم است به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید و این موضوع را با وی در میان بگذارید.

تمدید پیدا کردن درد معمولاً نشانه‌ای از وجود مشکلات مختلف است. به‌عنوان نمونه، ممکن است مقداری از ریشۀ دندان در دهان شما باقی‌ مانده باشد و همین امر منجر به ادامه پیدا کردن درد شما شود. علاوه بر این، عیوب مربوط به استخوان فک نیز می‌توانند چنین حالتی را ایجاد کنند.

سخن پایانی

کشیدن دندان با درد همراه است و نمی‌توان این موضوع مهم را انکار کرد. تفاوتی ندارد که قصد دارید کدام یک از دندان‌های خود را بکشید. به هر صورت باید چندین روز در ناشی از این امر را تحمل کنید.

دندان‌‌درد یکی از دردهایی است که می‌تواند شما را کلافه کرده و حتی به مرز جنون برساند. حتی اگر از دندان خود به‌خوبی مراقبت کنید، باز هم ممکن است با این مشکل روبه‌رو شوید. تنها کار این است که از روش‌های درمان خانگی استفاده کنید تا وقت ملاقات با پزشکتان بشود.

به‌عنوان مثال، جهت تسکین درد بعد از کشیدن دندان می‌توانید از داروهایی همچون ایبوپروفن استفاده کنید و یا به سراغ بهره‌گیری از آب‌نمک بروید. دندان‌پزشکان ماهر فعال در کلینیک مهرآوید به عنوان بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا با کشیدن صحیح و دقیق دندان شما، میزان درد احتمالی را تا حد ممکن کاهش دهند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از طریق راه های ارتباطی زیر با مهرآوید در تماس باشید:

تلفن: 02177478787 آدرس سایت: https://www.mehravidclinic.com

دیگر خبرها

  • معجزه انبه برای سلامت بدن
  • وقتی معجزه خداوند، مداخله نظامی آمریکا را شکست داد
  • عکس | تو را است معجزه در کف...
  • تو را است معجزه در کف ز دشمنان نهراس
  • نجات معجزه آسای راننده نیسان از سانحه تصادف + فیلم
  • " ۳ روش تسکین درد بعد از کشیدن دندان که معجزه می‌کند! + ویدیو "
  • ۳ روش تسکین درد بعد از کشیدن دندان که معجزه می‌کند! + ویدیو
  • نگاهی بی‌پروا به شعرهای شفیعی کدکنی
  • خواص «زیتون» معجزه‌گر
  • معجزه ذوب‌ با دو گل وقت‌های اضافه