Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زمانی‌فرد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، با بیان اینکه در جهت توسعه برنامه‌های قرآنی به دو مسئله نیاز داریم، عنوان کرد: اولین امر این است که برنامه‌ریزی قرآنی را باید از دوره کودکی آغاز کنیم، یعنی در برنامه آموزش و پرورش به صورت عام، گسترده، فراگیر و متناسب با شرایط سنی مفاهیم قرآنی ترویج داده شود و این امر باید همچنان سیر صعودی به خود بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: دومین نیاز این است که نهادهای مردمی و جلسات قرآنی توسط مردم برگزار شود. اگر این جلسات قرآنی به صورت صحیح مدیریت و تدابیر خوبی برای آن‌ها اندیشیده شود تا به نوعی قاریان، حافظان و مفسران به این جلسات راه پیدا کنند و متولیانی یافت شود تا این جلسات از حالت خودرو بودن خارج و به یک جلسه علمی به لحاظ تلاوت، قرائت و... تبدیل شود، قطعا توسعه پیدا خواهند کرد و این مسئله در جامعه ترویج داده می‌شود.

این استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان عنوان کرد: از این رو اگر تمرکز مدیریت بر جلسات و برنامه‌های قرآنی، توسط حوزه‌های علمیه صورت گیرد و مرجع علمی قرآنی نیز علمای حوزوی باشند، نتایج موثر و مفیدتری را به دنبال خواهد داشت، چرا که این افراد با توجه به تخصصی که دارند، می‌توانند هم مربیان و هم مفسران قرآنی خوبی تربیت کنند.

زمانی‌فرد ادامه داد: همواره این کار می‌تواند به پر بار شدن جلسات قرآنی کمک کرده و در صورت به‌روز شدن تفسیر قرآن و استخراج نیازهای مورد نیاز با توجه به شرایط روز جامعه از قرآن، در راستای ترویج فرهنگ قرآنی موثر واقع شود.

نمایشگاه قرآن می‌تواند در راستای ترویج قرآنِ کاربردی باشد
استاد دروس تفسیر تخصصی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه نمایشگاه قرآن می‌تواند در راستای ترویج فرهنگ قرآنی در بین مردم کاربردی باشد و این امر را می‌توان از دو جهت بررسی کرد، گفت: اینگونه نمایشگاه‌ها می‌تواند از یک سو به اطلاع‌رسانی فعالیت‌های متنوعی که توسط افراد در گروه‌ها و اقشار مختلف اعم از حوزویان و سایر افرادی که در راستای ترویج قرآن کریم انجام شده، کمک کند.

این مدرس حوزه علمیه خراسان ادامه داد: در واقع هنگامیکه وارد اینگونه نمایشگاه‌ها می‌شویم متوجه خواهیم شد که میزان فعالیت‌های قرآنی انجام شده، بالاست و می‌توان به صورت یکپارچه و یکجا از این گونه فعالیت‌ها مطلع شد.

وی با بیان اینکه اینگونه نمایشگاه‌ها در افراد ایجاد انگیزه می‌کند و سبب می‌شود تا بسیاری از مردم رغبت بیشتری در جهت تعامل و ارتباط با قرآن پیدا ‌کنند، گفت: بسیاری از موسساتی که در این نمایشگاه حضور دارند و فعالیت‌های خود را بروز و ظهور داده‌اند نیز انگیزه درونی موثری را در افراد ایجاد می‌کنند و باعث می‌شود که هنگام خروج از نمایشگاه افراد احساس کنند اطلاعات جدیدی را کسب کرده‌اند. حتی در نهایت منجر به این امر می‌شود که برخی از آن‌ها با تعدادی از غرفه‌ها اعلام همکاری کنند.

استاد دروس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه امروزه ما شاهد توجه بیش از پیش به مراسم عزاداری‌ها نسبت به مفاهیم قرآنی هستیم، تاکید کرد: اگر ما امروز شاهد این موضوع هستیم، به این دلیل است که نهادهای مردمی بدون کمک و حمایت نهادهای دولتی توانسته‌اند این مراسم‌ها را رشد و گسترش دهند. بنابراین از طرفی اگر اینگونه جلسات قرآنی به صورت صحیح اداره شوند، به تدریج با رشد نیز همراه خواهند شد.

زمانی فرد عنوان کرد: با پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از فعالیت‌های قرآنی افزایش پیدا کرد، به عنوان مثال برگزاری نمایشگاه قرآن در ماه مبارک رمضان باعث شد تا فعالان قرآنی دستاوردهای خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار دهند که این امر را می‌توان از برکات نظام جمهوری اسلامی ایران دانست.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی فعالیت های قرآنی برنامه های قرآنی کودکان قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۳۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مسابقه قرآنی‌ها»؛ محفلی برای حافظان قرآن کریم

روح‌الله رحیمی، مدیر تولیدات تلویزیونی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت درباره «مسابقه قرآنی‌ها» که این روز‌ها با هدف به چالش کشیدن حافظه حافظان قرآن کریم از شبکه قرآن پخش می‌شود، گفت: در سطح کشور مسابقات زیادی برای کسانی که همنشین و مانوس با قرآن هستند، برگزار می‌شود. ما در تلویزیون مسابقه قرآنی که فضای جذابی داشته باشد و اختصاص به حافظان قرآن داشته باشد، نداشتیم. آقای کشکولی، مدیر شبکه قرآن هم دغدغه تولید برنامه «مسابقه قرآنی‌ها» داشت. اگرچه دغدغه اصلی برنامه حفظ قرآن و به چالش کشیدن حافظان قرآن است، ولی سعی شد جذابیت و نوآوری هم وارد برنامه شود.

رحیمی ادامه داد: ما از سراسر کشور و از استان‌های مختلف نظیر استان مازندران، گیلان، گلستان، تهران، سمنان، قم، یزد، قزوین، البرز، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، زنجان، همدان و ... دعوت کردیم و حافظان در قالب گروه‌های چهار نفره شرکت کردند. «مسابقه قرآنی‌ها» در ۲۵ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای تولید شد. از ویژگی‌های مهم برنامه می‌توان به مجری و تیم سردبیری اشاره کرد. اتاق فکر از نویسنده تا تیم سردبیری از حافظان قرآن کریم بودند. در واقع حافظان قرآن در تمام ارکان تولید «مسابقه قرآنی‌ها» نقش داشتند.

مدیر تولیدات تلویزیونی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت در پاسخ به این سوال که آیا ذهنیت مدیر شبکه قرآن به سمت تولیداتی مثل «محفل» نبوده؟ گفت: ماجرای «محفل» با «مسابقه قرآنی‌ها» متفاوت است. «محفل» روایت فعالین و قاریان قرآنی است، اما در «مسابقه قرآنی‌ها» دو گروه چهار نفره مقابل هم قرار می‌گرفتند، که قدرت حافظه‌ و میزان حفظ قرآن را با سوالات طراحی شده به چالش می‌کشند. در نهایت یک گروه برنده می‌شود و کمک هزینه مشهد به گروه برگزیده اهدا می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که تولید برنامه‌های قرآنی حساسیت خاص خود را دارد، آیا تدارک مسابقه قرآنی که با هدف به چالش کشیدن حافظه قرآنی حافظان ترتیب داده شود، در تعارض با ماهیت حفظ قرآن برای مانوس شدن با پیام قرآنی نیست؟ تصریح کرد: این همه مسابقه ملی و بین‌المللی در حال برگزاری است، که تحت نظارت مراجع و فعالین قرآنی است. ما در «مسابقه قرآنی‌ها» از کسانی که در حوزه قرآن کریم سرشناس هستند، استفاده کردیم. یعنی قبل از اینکه وارد مرحله تولید بشویم، برنامه را با اعضای اتاق فکر برنامه چک کردیم. بعضاً مسابقاتی وجود داشت که دوستان گفتند شاید صلاح نباشد و ما آن را حذف کردیم.

رحیمی در پاسخ به این سوال که چقدر دستتان در انتخاب سوژه‌های قرآنی در هر شهر باز بوده؟ گفت: در «مسابقه قرآنی‌ها» ۲۰۰ حافظ قرآن کریم از سراسر ایران شرکت کرده بودند. حتی برخی از شرکت‌کنندگان با هم هم محله‌ای یا هم کلاسی بودند. مواردی هم بوده که خانوادگی شرکت کردند. 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا
  • افتتاح نمایشگاه هنر‌های قرآنی در فرهنگسرای نیاوران
  • برگزاری نمایشگاه «روایت باران» خلاقیت است/ نشر قرآن با زبان هنر
  • فرهنگسرای نیاوران میزبان نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی شد/«خوشنویسی» سردمدار هنرها
  • اجرای طرح حفظ موضوعی قرآن گام برداشتن در مسیر جهاد تبیین است
  • «مسابقه قرآنی‌ها»؛ محفلی برای حافظان قرآن کریم
  • اجرای طرح سراسری «کتابت قرآن کریم» در آذربایجان‌غربی
  • محتواهای «زندگی با آیه ها» را باید اختصاصی ارایه کنیم
  • شکل گیری اعتماد‌به‌نفس از دوران کودکی
  • طرح «مسطورا» گامی مثبت در راستای ارتقای فرهنگ قرآنی در مرکزی