Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@18:44:39 GMT

چرا برنج گران شد؟

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۴۰۰۲

چرا برنج گران شد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  طی روز‌های گذشته مسئولان اتحادیه‌های واردکنندگان برنج مرتب اعلام می‌کنند که افزایش فعلی قیمت برنج در بازار متأثر از کمبود عرضه است و دولت باید اجازه دهد واردات برنج در طول دوازده ماه انجام شود. این گروه در حالی بر طبل واردات می‌کوبند که دولت از سال‌ها پیش در فصل برداشت برنج یعنی مرداد تا آبان واردات برنج را ممنوع می‌کند تا تولیدکنندگان داخل در تولید این محصول اساسی متضرر نشوند و تولید پایدار ادامه یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*۴۵۰ هزار تن برنج بیش از نیاز داخل

در این زمینه که آیا واقعاً افزایش قیمت برنج به دلیل کاهش تولید و کمبود عرضه در بازار بوده است، با جمیل علیزاده شایر دبیر انجمن برنج صحبت کردیم. وی در پاسخ به این اظهارات گفت: تولید داخل به اضافه وارداتی که سال گذشته داشتیم، ۴۵۰ هزار تن بیش از نیاز داخل است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن برنج در داخل کشور تولید شد و در نیمه نخست سال گذشته با توجه به آمار ۱.۲ میلیون تن برنج وارد کشور شد که در مجموع ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار تن برنج می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه نیاز سالانه کشور به برنج ۳ میلیون تن است، گفت: که ۴۵۰ هزار تن برنج بیش از این میزان در کشور وجود دارد.

وی همچنین گفت: سال گذشته در شش ماهه دوم هم مقدار محدودی برنج وارد کشور شد که رسانه‌ای نشد.

*برخی به طبل واردات می‌زنند

به گفته دبیر انجمن برنج، در این میان گروهی هستند که بنا به ماهیت مسئولیتی که دارند، دنبال واردات برنج هستند و از هر راهی و ترفندی برای این کار استفاده می‌کنند، در حالی که کشور نیاز به واردات برنج در حال حاضر ندارد، بیش از نیاز داخل برنج وجود دارد.

*افزایش قیمت برنج کاذب و توسط عده‌ای فرصت‌طلب، محتکر و سودجو انجام می‌شود

علیزاده با بیان اینکه هیچ دلیل فنی، علمی و منطقی برای افزایش قیمت برنج در بازار وجود ندارد، گفت: این افزایش قیمت‌ها کاملاً کاذب و توسط عده‌ای فرصت‌طلب، محتکر و سودجو انجام می‌شود و باید دولت نظارت‌های خود را بر این بازار تشدید کند. زمانی که محصولی فراوان وجود دارد، بالا رفتن قیمت آن قابل پذیرش نیست و باید رسیدگی بیشتری از سوی مسئولان ذیربط انجام شود.

وی گفت: برخی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی سود خوبی از این واردات به دست می‌آورند و مرتب بر طبل واردات می‌زنند، در حالی که به جای این صحبت‌ها باید به تقویت تولید داخل بپردازند.

وی با طرح این موضوع که چرا این افراد با اقتصاد و معیشت مردم بازی می‌کنند، گفت: همه افراد در داخل یک کشتی نشسته‌ایم و هر آسیبی که جامعه و اقتصاد مردم ببیند، آن‌ها هم ضرر خواهند کرد.

از علیزاده سوال شد که آیا امکان آزادسازی واردات برنج وجود دارد؟ گفت: از سال‌ها پیش دولت از مرداد تا اول آبان واردات برنج را برای حمایت از تولید داخل ممنوع می‌کرد، اما اکنون برخی با هدف القای واردات اعلام می‌کنند که آزادسازی برنج از آبان‌ماه انجام می‌شود، در حقیقت آن‌ها با طرح معکوس موضوع، به دنبال القای واردات هستند.

*مخالفت دبیر انجمن برنج با لغو قانون انتزاع

دبیر انجمن برنج با انتقاد از احیای وزارت بازرگانی که به دنبال آن قانون انتزاع (تمرکز وظایف بازرگانی کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی) هم لغو خواهد شد، گفت: سال ۹۱ مجلس این قانون را تصویب کرد و مسئولیت‌های تنظیم بازار را به وزارت جهاد کشاورزی سپرد، اما دولت دوازدهم با دور زدن این قانون مسئولیت تنظیم بازار را به وزارت سمت سپرد که در حقیقت نقض قانون است و همه این‌ها باعث شده که تنظیم بازار این محصول با مشکلاتی همراه باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

سود جو‌ها بر طبل واردات برنج می‌زنند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار قیمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۴۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵ تن برنج و شکر در جزیره خارگ توزیع می‌شود

محمدرضا دشتی زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ۱۰ تن برنج و ۵ تن شکر حمایتی تنظیم بازار با نرخ مصوب برای عرضه در بازار جزیره خارگ با درخواست بخشداری ویژه خارگ و هم افزایی و همکاری جهاد کشاورزی استان بوشهر تأمین شده است.

بخشدار ویژه خارگ افزود: حمایت از حقوق مصرف کننده در بخش ویژه خارگ در اولویت اقدامات تأمینی دولت قرار دارد و در این زمینه اقدامات مستمر در حال انجام است.

وی تصریح کرد: به منظور سهولت در تحویل این اقلام مصرفی تنظیم به زودی عامل توزیع انتخاب و از طریق فضای مجازی و رسانه‌ها زمان توزیع اعلام و با نظارت نماینده صمت در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

بخشدار ویژه خارگ گفت: در حال حاضر با برنامه‌ریزی خوب در تأمین کالاهای اساسی وضعیت این کالاها و میزان ذخایر در شرایط مطلوب است.

کد خبر 6063428

دیگر خبرها

  • بازار ۲.۵ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی کشور/ سهم ۶۰ درصدی واردات
  • کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با استفاده از خودروهای برقی
  • توزیع ۲ هزار و ۶۰۰ تن کالای اساسی در کرمانشاه
  • ۱۵ تن برنج و شکر در جزیره خارگ توزیع می‌شود
  • امسال نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم
  • پتانسیل تولید ۲ میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد
  • ۶۰۰ تن برنج و شکر تنظیم بازار سمنان ویژه ماه رمضان در حال توزیع است
  • پتانسیل خودکفایی محصولات اساسی در کشور وجود دارد
  • ایجاد فضای رقابتی و تنظیم‌گری در صنعت خودرو با تسهیل در واردات
  • هزینه واردات بنزین از جیب مردم تامین می‌شود