Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-25@13:02:34 GMT

تاثیر بی‌خوابی بر سیستم گردش خون

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۴۰۹۳

تاثیر بی‌خوابی بر سیستم گردش خون

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان مدت هاست از رابطه بین خواب ناکافی و سلامت قلب و عروق آگاهی دارند. با این حال، تاثیر کم خوابی بر سیستم گردش خون مشخص نبود.

در حال حاضر مطالعات جدید برخی از مکانیسم های بالقوه در این مورد را کشف کرده است. داشتن خواب خوب شبانه (حدود 7 ساعت در شب) برای حفظ سلامت کلی بسیار مهم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق شواهد حاصل از مطالعات متعدد، بهداشت ضعیف خواب، هر دو سلامتی کوتاه و بلند مدت را مختل می کند.

سلامت قلبی و عروق یکی از جنبه‌های سلامتی است که بر کیفیت خواب یک فرد تاثیرگذار است. به عنوان مثال، یافته های تحقیق از ابتدای سال جاری نشان می دهد که خوابیدن کمتر از 6 ساعت در شب به جای 7-8 ساعت باعث افزایش خطر ابتلا به atherosclerosis در فرد می شود.

مطالعات نشان می‌دهد که خواب خوب به نگه داشتن شریانهای ضعیف و در نتیجه حفظ گردش خون کمک می‌کند. در حال حاضر، تحقیقات دانشگاه کلرادو بولدر نشان می‌دهد که فقدان خواب بر ایجاد ذخایر چربی در شریان ها (آتروژنز) تأثیر می گذارد و موجب افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی می شود.

چگونه خواب کم، مشکلات عروقی را افزایش می‌دهد

در پژوهش حاضر، محققان نمونه خون 24 فرد سالم در سن 44 تا 62 ساله و همچنین اطلاعات مربوط به عادات خوابشان را جمع آوری کردند. از این بین 12 شرکت کننده 7 تا 8.5 ساعت و 12 نفر دیگر تنها 8 تا 6 ساعت در شب خوابیده اند.

این تیم متوجه شد که شرکت کنندگان که کمتر از 7 ساعت می‌خوابند دارای سه سطح کلسترول miRNA - miR-125A، miR-126 و miR-146a 40-60٪ پایین تر از همسالانشان با 7 یا 8 ساعت خواب هستند. محققان یادآور شدند که این سه سطح، بیان پروتئین های ضد التهابی را سرکوب می‌کنند.

DeSouza و تیم وی مردان بزرگسال را که کمتر از 6 ساعت در شب خوابیده بودند را مورد مطالعه قرار داده و مشخص کردند که endothelial cells این افراد که حاوی پوشش رگ‌های خونی هستند به درستی کار نمی کنند. در نتیجه، رگهای خونی آنها قادر به انعطاف و انعقاد نبودند تا جریان خون را به صورت موثر به اندام های مختلف و قسمت های بدن منتقل کنند که این وضعیت، خطرات سلامت قلبی عروقی را نشان می دهد.

7 ساعت خواب برای سلامت قلب و عروق

DeSouza اظهار داشت که مردم برای حفظ سطوح تنظیم کننده های مهم فیزیولوژیکی مانند میکرو RNA ها نیاز به حداقل 7 ساعت خواب در هر شب دارند.

این تیم تحقیقاتی در حال حاضر در تلاشند تا دریابند آیا بهبود عادات خواب انسان سطوح سالم مهم miRNA های موجود در خون را تثبیت می‌کندیا خیر.

DeSouza تاکید می‌کند که یافته های این مطالعه اخیر نشان می‌دهد که کیفیت خواب بر جنبه‌های غیر منتظره سلامت تاثیر می گذارد.

انتهای پیام/

178 / 159 atherosclerosis خواب قلبی عروقی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: خواب قلبی عروقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۴۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به بیش از ۶۰۰ نفر از افراد تحت تاثیر سیلاب در ۲۴ ساعت اخیر

بابک محمودی درباره آخرین وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان در هفت استان کشور گفـت: طی ۲۴ ساعت گذشته هفت استان اصفهان، تهران، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد تحت تاثیر سامانه بارشی که هواشناسی پیشتر نسبت به وقوع آن هشدار داده بود، قرار گرفته و متاسفانه شاهد وقوع سیلاب یا آبگرفتگی در بخش‌هایی از این استان‌ها بودیم. 

وی با بیان اینکه بیشترین امدادرسانی طی ۲۴ ساعت اخیر در استان‌های کرمان و اصفهان انجام شد، گفت: در این بین امدادگران سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ۲۸ مورد عملیات امداد و نجات انجام داده و به ۶۰۹ نفر از افراد متأثر امدادرسانی کردند. یک نفر را به مناطق امن انتقال داده و در ۳۷ منزل مسکونی عملیات تخلیه آب را اجرا کردند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره اقلام توزیع شده در میان سیل‌زدگان نیز گفت: در ۲۴ ساعت اخیر ۱۴۶ کیلوگرم نایلون، ۲۶ تخته موکت و ۱۴ بسته غذایی توسط نیرو‌های امدادی جمعیت هلال احمر در بین افراد متاثر از سیل و آبگرفتگی توزیع شده است. در این عملیات‌ها ۴۳تیم عملیاتی متشکل ۱۷۱ نفر امدادگر و نجاتگر مشارکت داشتند.

محمودی درباره وضعیت استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: این استان تحت تاثیر سامانه بارشی اخیر قرار نگرفت، اما با توجه به وضعیتی که بیش از یک هفته از وقوع آن می‌گذرد، امدادرسانی در مناطق سیل زده این استان همچنان ادامه دارد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی رفاه و تعاون

دیگر خبرها

  • سرخ و سفید و دوست‌داشتنی
  • بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟
  • تاثیر فقر بر رشد مغز کودکان
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • امدادرسانی به بیش از ۶۰۰ نفر از افراد تحت تاثیر سیلاب در ۲۴ ساعت اخیر
  • چگونه می‌توان قهوه نوشید و بی‌خواب نشد؟
  • آشنایی با یک تاثیر منفی کم خوابی
  • تحقیق جدید: کمبود خواب با افزایش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ پیوند دارد
  • تحقیق جدید؛ کمبود خواب ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد