Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل منابع‌طبیعی لرستان با بیان اینکه شهرستان‌های چگنی، کوهدشت، پلدختر و خرم‌آباد براساس سابقه حریق وضعیت بسیار بحرانی دارند، گفت: ۹۹درصد از حریق جنگل‌های استان و کشور عامل انسانی دارند. ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷ استانها لرستان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، شیرزاد نجفی ظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران ویژه اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد با اشاره به شهرستان‌های فاقد جنگل استان لرستان اظهار داشت: شهرستان‌های خرم آباد، کوهدشت، چگنی، پلدختر و ازنا در استان لرستان فاقد جنگل هستند و هم‌چنین بیشترین وسعت مراتع استان نیز در شهرستان الیگودرز با 145هزارهکتار و کمترین وسعت مراتع مربوط به شهرستان چگنی با 9هزار و 18هکتار مرتع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به تقسیم‌بندی شهرستان‌ها براساس سابقه حریق طی 15-10ساله گذشته افزود: چهار شهرستان چگنی، کوهدشت، پلدختر و خرم‌آباد وضعیت بسیار بحرانی دارند و سه شهرستان رومشکان، سلسله و دلفان تقریباً بحرانی و شهرستان‌های الیگودرز، دورود، ازنا و بروجرد کمترین بحران حریق را داشته‌است.

مدیرکل منابع‌طبیعی لرستان عنوان کرد: در سال گذشته با همکاری‌های سپاه، استاندار، بسیج و فرمانداران طی چهل سال گذشته کمترین حریق را در سطح جنگل‌ها و مراتع استان داشتیم و در سطح استان تنها 129هکتار جنگل‌ها و مراتع طعمه حریق شد که از این میزان 8هکتار مرتع ،90هکتار مرتع مشجر و 31هکتار جنگل دچار حریق شدند و بیش‌ترین آتش‌سوزی مربوط به سال 90با 6هزارو841هکتار در سطح مراتع و جنگل‌ها بوده‌است.

وی مهم‌ترین عامل ایجاد حریق در جنگل‌ها را عامل انسانی دانست و بیان کرد: 99درصد از حریق جنگل‌های استان و کشور متأسفانه عامل انسانی دارند و براساس تجربه‌های گذشته تبدیل اراضی جنگلی و مراتع به زمین‌های زراعی، اختلافات قومی و قبیله‌ای، سهل‌انگاری و بی‌توجهی چوپانان و گردشگران که در عرصه‌های ملی مشغول کار هستند از مهم‌ترین علت‌های آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌هاست.

نجفی با اشاره به آتش‌سوزی‌های مسیر راه‌آهن خوزستان به لرستان گفت: متأسفانه علیرغم پیگیری و مکاتبات استاندار و تماس‌های تلفنی با مدیرکل راه‌آهن تا امروز هیچ‌گونه اقدام خاصی در رابطه با عملیات پیشگیری از آتش‌سوزی در مسیر راه‌آهن انجام نشده‌است.

فارس| بخش‌هایی از مراتع کامفیروز دچار حریق شد؛ مهار بخش اعظمی از آتشلرستان|پایگاه هوایی اطفای حریق منابع‌طبیعی در کوهدشت احداث شودبوشهر| کارگروه تخصصی پیشگیری اطفاء حریق پارک‌های جنگلی در دیلم تشکیل شد

وی تصریح کرد: متوسط مساحت سالانه جنگل‌های طی ده سال گذشته که در جهان طعمه حریق می‌شوند سالانه بیش از 2میلیون هکتار است در ایران17هزارهکتار و میانگین متوسط در استان لرستان حدود 700هزار هکتار بوده‌است.

مدیرکل منابع‌طبیعی لرستان خاطرنشان کرد: بیش‌ترین حریق‌ها در دوره ده ساله در سطح استان در شهرستان خرم‌آباد با 180فقره حریق، کوهدشت 160فقره، پلدختر 110فقره، چگنی 98فقره بوده و کمترین حریق نیز در شهرستان رومشکان با 25فقره آتش‌سوزی بوده‌است.

نجفی اظهار داشت: از لحاظ مساحت در شهرستان کوهدشت با 5هزار و 298هکتار بیش‌ترین حریق را در سطح جنگل‌ها و مراتع و سپس شهرستان‌های پلدختر، چگنی و خرم‌آباد داشته و کمترین مساحت حریق نیز مربوط به شهرستان رومشکان با 74هکتار بوده‌است.

وی افزود: سال گذشته در سطح استان لرستان با توجه به اقدامات پیشگیرانه، استقرار دیده‌بان در نقاط حساس و بحرانی و حضور به‌موقع اکیپ‌های اطفای حریق، همکاری سپاه، بسیج، بخشداران، مدیریت بحران و پیگیری‌های استاندار و معاون عمرانی استان از تعداد 62فقره آتش‌سوزی 55فقره اطفاء شد و اجازه پیشروی حریق را ندادیم، تنها  در هفت مورد حریق 129هکتار طعمه حریق شد در همین راستا استان لرستان جز سه استان برتر کشور در بحث اطفای حریق است.

انتهای پیام/ ز

R41450/P/S6,72/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۴۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر

روستای یل چشمه سفلی از توابع شهرستان کلاله استان گلستان است. مدتی است اهالی این روستا شاهد نابودی جنگل و قلع و قمع درختان هستند. این موضوع موجب نگرانی آنها شده است به طوری که بار‌ها این موضوع را پیگیری کرده اند، اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال تصاویر از مسئولان درخواست رسیدگی کردند.

منبع: شهروند خبرنگار - گلستان

بیشتر بخوانید:

طوفانی که مانع قطع درختان در شهرستان بویین میاندشت نشد + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • کشف ۳ تن چوب جنگلی قاچاق در تنکابن
  • ◄ بازار چای بحرانی و کار قاچاقچیان چای سکه می شود!
  • ایمن سازی و تاب آوری خط تغذیه گاز ۱۱۰ میلیمتر پلی اتیلن در شهرستان چگنی
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • رفع تصرف اراضی مستحدث ساحلی در شهرستان نور
  • احداث آتش بُر در روستای بیشه لرستان
  • خدمات آموزشی دانش آموزان عشایر استان بوشهر مطلوب نیست
  • آزرده خاطر شدن اهالی روستای یل چشمه سفلی از نابودی جنگل + تصاویر
  • رویش گیاه دارویی اسپند در مراتع بخش رحمت آباد ریگان