Web Analytics Made Easy - Statcounter

در بحبوحه تحولات اخیر در خاورمیانه، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا از بخش اول طرح صلح اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها رونمایی کرد آنچه که مدت‌هاست انتظار انتشار آن می‌رفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از  شبکه خبری سی‌ان‌ان، گرچه تنها بعد اقتصاد در طرح به اصطلاح صلح رونمایی شد، جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا اشاره کرد که فلسطینی‌ها باید امتیازات سیاسی هم بدهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوشنر در بیانیه‌ای به سی‌ان‌ان گفت: مردم اجازه می‌دهند تا مناقشه پدر بزرگ‌های آنها آینده فرزندانشان را خراب کند. این نمایانگر یک مسیر مهیج، واقع‌بینانه و بادوام به سمت جلو است که اکنون وجود ندارد.

این مقام ارشد دولت ترامپ گفت، طرح مذکور شامل چهار مولفه خواهد بود؛ زیر ساخت، صنعت، توانبخشی و سرمایه‌گذاری روی مردم و اصلاحات حکومتداری.

این تحرکات در شرایطی انجام می‌شود که دونالد ترامپ دست اسرائیل را در مورد برخی از مسائل از جمله وضعیت قدس و حق بازگشت آوارگان فلسطینی تقویت کرده است. او قدس را به عنوان "پایتخت" رژیم صهیونیستی به رسمیت شناخت و کمک‌های حیاتی به آوارگان فلسطینی را لغو کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین به الحاق شهرک‌های کرانه باختری که طبق قوانین بین‌المللی غیر قانونی شناخته می‌شوند، متعهد شده است. این وعده که در روزهای پایانی کمپین انتخاباتی او مطرح شد، با مخالفت آمریکا روبرو نشد.

فلسطینی‌ها با طرح کوشنر که قرار است در کارگاه اقتصادی منامه در کانون توجه باشد، مخالفت کردند. صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) در بیانیه‌ای گفت: دیدگاه دولت ترامپ با تصمیمات و مواضع آنها در قبال موضوعاتی از جمله قدس، شهرک‌سازی، آوارگان و دیگر مسائل مشخص شده است. راه‌حل این مناقشه ارتقای شرایطی زندگی تحت اشغال نیست بلکه رسیدن به پتانسیل کامل فلسطین از طریق پایان دادن به اشغالگری اسرائیل است.

از نظر برخی، اقدام دولت ترامپ در به حاشیه راندن رهبری فلسطین به معنای خط پایانی برای راه‌حل دو کشوری است که از مدت‌ها پیش مورد علاقه جامعه بین‌المللی بوده است. یک نماینده ویژه سابق برای مذاکرات اسرائیل-فلسطین تحت مدیریت باراک اوباما می‌گوید: امیدم این است که پیشنهاد کوشنر به وضعیتی منجر ‌شود که توافق سیاسی به دنبال نداشته باشد و در نتیجه چرخه معیوبی هم به وجود نیاید که الحاق مناطق بیشتری از کرانه باختری به اسرائیل، بی‌ثباتی بیشتر برای تشکیلات خودگردان فلسطین و پایان یافتن راه حل دو کشوری را به بار بیاورد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طرح معامله قرن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۵۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته

به گزارش «تابناک» به نقل از آناتولی، اردوغان در جریان نشست گروهی حزب عدالت و توسعه (AK) در پارلمان ترکیه افزود که با حمایت بی قید و شرط غرب، (رژیم) اسرائیل چه در غزه و چه در کرانه باختری، قتل عام‌هایی را انجام می‌دهد که از جمله شرم‌آورترین وقایع در تاریخ بشریت است.

اردوغان با مقایسه مبارزات گروه مقاومت فلسطینی حماس با جنگ استقلال ترکیه در بیش از یکصد سال پیش، گفت: ما به خوبی می‌دانیم که برای رسیدن به استقلال، باید بهایی پرداخت کرد.

وی با تاکید بر اینکه ترکیه از هر جهت در کنار برادران و خواهران فلسطینی خود ایستاده است، یادآور شد: ما نقشه‌هایی را در سازمان ملل ارائه کردیم که نشان می‌دهد اسرائیل چگونه سرزمین‌های فلسطین را در ۷۰ سال گذشته به تدریج اشغال کرده است.

مدیر اجرایی صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، روز چهارشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز جنگ در غزه در ۱۵ مهرماه سال گذشته تاکنون، بیش از ۱۳ هزار و ۸۰۰ کودک فلسطینی کشته شده‌اند.

کاترین راسل در یک نشست خبری در نیویورک، گفت: همچنین در این مدت بیش از ۷۶ هزار نفر مجروح شده‌اند و هزاران نفر دیگر هم در آستانه قحطی قرار دارند.

وزارت بهداشت فلسطین روز چهارشنبه از افزایش شمار شهدای حملات ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه از هفتم اکتبر (۱۵ مهر) تا به امروز به ۳۳ هزار و ۸۹۹ نفر و شمار زخمی‌ها به ۷۶ هزار و ۶۶۴ نفر خبر داد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که ارتش رژیم صهیونیستی در طول ۲۴ ساعت گذشته، در ۶ مورد جنایت، ۵۶ شهروند فلسطینی را شهید و ۸۹ نفر دیگر را زخمی کرده است.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

این رژیم برای جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است.

دیگر خبرها

  • شهادت ۹ فلسطینی در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب غزه
  • انفجار مهیب در حمله موشکی حزب الله به یک پایگاه اسرائیلی+ فیلم/مقام ارشد اسرائیلی: ما به اوج رسوایی نزدیک هستیم نه پیروزی!/مخالفت گروه هفت با حمله نظامی اسرائیل به رفح
  • واکنش نماینده روسیه به وتوی آمریکا به قطعنامه فلسطین
  • وتوی آمریکا علیه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل
  • گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد؛ زمان توقف چرخه خونین انتقام‌جویی فرا رسیده
  • گوترش : خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد
  • اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • آمریکا بازهم در خاورمیانه آتش به پا کرده است
  • آمریکا مجددا در خاورمیانه آتش به پا کرده است