Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-16@18:24:50 GMT

بيماري سلياک و بارداري ،علائم و عوارض آن

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۶۱۶۴

بيماري سلياک و بارداري ،علائم و عوارض آن

خبرگزاري آريا -

بيماري سلياک و بارداري‎
بيماري سلياک يک بيماري خودايمني است. در اين بيماري خوردن گلوتن، پروتئيني که در غلات يافت مي‌شوند مي‌تواند به منجر به پاسخ سيستم ايمني شده و باعث شود بدن به خود آسيب برساند.
دوره بارداري دوره بسيار خطرناکي است در اين زمان خانم ها آسيب پذير تر هستند و بايد بيشتر مراقبت کنند زيرا هم سلامتي مادر و هم سلامتي جنين در ميان است بيماري سلياک هم از جمله بيماري هايي است که مادر مي تواند دچار آن شود که مادر مي تواند اقدامات پيشگيرانه‌اي به منظور بهبود سلامت خود و جنين انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زناني که دچار اين بيماري مي شوند از عوارض بارداري و مشکلات ناشي از آن دو تا چهار برابر زنان ديگر رنج مي‌برند.
سلياک چيست؟
بيماري سلياک يک بيماري خودايمني است. در اين بيماري خوردن گلوتن، پروتئيني که در غلات يافت مي‌شوند مي‌تواند به منجر به پاسخ سيستم ايمني شده و باعث شود بدن به خود آسيب برساند.
علائم بيماري سلياک چيست؟
علائم اين بيماري شامل درد شکم، ورم، يبوست، اسهال، کاهش وزن و سرگيجه است. برخي اوقات افراد هيچ علامتي نشان نمي‌دهند و برخي اوقات نيز علائمي مانند درد مفصل يا راش پوستي را بروز مي‌دهند.
بيماري سلياک مي‌تواند باعث کمبود روي، سلنيوم و اسيد فوليک شود که ترکيبات مهم در بارداري هستند. بسته به ارزيابي فردي و رژيم غذايي ممکن است، مکمل‌هاي کلسيم، آهن و ويتامين B12 مورد نياز باشد. بهترين استفاده از ويتامين‌ها و مواد معدني از مواد غذايي مصرفي است، ولي هنگام بارداري ممکن است نياز به مصرف بعضي از مکمل‌ها نيز باشد. بنابراين براي تعيين مقدار مناسب بايد با پزشک مشورت شود. در حالت ايده‌آل لازم است تا زنان قبل از اقدام به بارداري مصرف مکمل‌ها را شروع کنند. رژيم‌هاي غذايي بدون گلوتن معمولاً داراي سطح کمتري از کلسيم، آهن، فيبر، اسيد فوليک، روي، ويتامين دي و منيزيم است.

در بيماري سلياک خوردن گلوتن، پروتئيني که در غلات يافت مي‌شوند ممنوع‎
در ادامه به رژيم غذايي و مکمل‌‌هاي ضروري در اين دوران مي‌پردازيم.
⦁ فولات: فولات يک ويتامين مهم براي هر زني به ويژه باردار يا در حال اقدام به بارداري است. لوبيا، عدس، اسفناج، مارچوبه، بادام زميني، مرکبات، آووکادو، کلم بروکلي و سبريجات برگ سبز تيره از غذاهايي هستند که سطح فراواني فولات دارند.
اسيدفوليک جنين را از نقايصي محافظت مي‌کند. وزارت بهداشت توصيه مي‌کند که تمام زنان مصرف مکمل اسيد فوليک را 400 ميکروگرم در روز به مدت سه ماه قبل از بارداري و سه ماه اول بارداري براي محافظت جنين در برابر نقص‌هاي لوله عصبي مانند اسپينا بيفيدا مصرف کنند.
شواهدي وجود ندارد که نشان دهد افراد مبتلا به بيماري سلياک بيشتر در معرض خطر اين نقايص هستند. بنابراين توصيه‌هاي مصرف اسيد فوليک در زنان مبتلا به بيماري سلياک مشابه ساير افراد است. اگر ميزان اسيد فوليک بدن مادر قبل از بارداي کم باشد، ممکن است نياز به دوز بالاتري از اسيد فوليک داشته باشد.
مکمل اسيد فوليک ممکن است علايم کمبود ويتامين B12 را پنهان کند، که در افراد مبتلا به بيماري سلياک شايع‌تر‌ است. به همين سبب پيگيري و نظارت منظم در طول حاملگي در زنان مبتلا به بيماري سلياک ضروري است.
⦁ آهن: اسفناج، سيب ‌زميني شيرين، نخود فرنگي، کلم بروکلي، سبزيجات برگ سبز تيره، گوشت گاو و گوشت بره همه منابع عالي آهن هستند. (گوشت 2 تا 3 برابر آهن بيشتري نسبت به ميوه‌ها و سبزيجات دارد.)
از طرفي ديگر کم خوني فقر آهن شايع‌ترين نشانه‌ي بيماري سلياک است. زنان باردار مي‌توانند با کمک پزشک خود ميزان آهن لازم براي اين دوران را تعيين و برآورد نمايند. آهن پروتئين‌هاي حيواني مانند گوشت گاو، مرغ و بوقلمون نسبت به منابع گياهي بهتر جذب مي‌شود. ترکيب نمودن و مصرف غذاهاي غني از آهن با منبع خوبي از ويتامين C جذب آن را افزايش مي‌دهد.
⦁ اسيدهاي چرب امگا 3: ماهي قزل آلا، ماهي تن و ماهي ساردين همه منابع عالي اسيدهاي چرب امگا 3 هستند. ماهي مصرفي بايد فاقد جيوه يا داراي درصد کمي از آن باشد.
⦁ کلسيم، ويتامين D و منيزيم: کلسيم، ويتامين D و منيزيم براي استحکام استخوان‌ها مورد نياز است. عدم تحمل لاکتوز و بيماري سلياک در اغلب موارد هم زمان با هم بوده و نياز به يافتن منابع غير کربنات کلسيم مانند نوشيدني‌هاي تقويت شده با کلسيم، ماهي‌هاي کنسرو شده و سبزيجات برگ‌دار را افزايش مي‌دهد.
⦁ روي و مس: روي و مس دو ماده معدني ضروري براي باروري زنان و مردان است. غذاهايي داراي روي فراوان شامل صدف، گوشت گاو، لوبيا، ماست، و آجيل است.

بهترين کار براي زنان باردار اين است که رژيم غذايي بدون گلوتن را در پيش گيرند‎
عوارض سلياک در دوران بارداري
عوارض بارداري در زناني که به بيماري سلياک مبتلا هستند با نرخ بالايي رخ مي دهد. يکي از مطالعات ايتاليايي انجام شده اين موضوع را به خوبي نشان مي دهد. برخي از 65 درصد از افرادي که سلياک داشته اند حداقل يک اختلال گوارشي را گزارش کرده اند.
تنها 31 درصد از زنان بدون سلياک چنين مشکلاتي را تجربه نموده اند.بر اساس اين مطالعه کم خوني شديد اغلب در اين افراد رخ مي دهد و 41 درصد از زنان سلياکي و تنها 2 درصد از افراد کنترل شده کم خوني شديد داشته اند.
سقط جنين خطرناک 39 درصد از افراد سلاياکي و تنها 9 درصد از افراد غير سلياکي را تحت تاثير قرار داده است.
کندگي جفت(شرايط خطرناکي که در آن جفت از ديواره رحم جدا مي شود) در بيش از 18 درصد زنان سلياکي و تنها 1 درصد از زنان گروه کنترل شده رخ داده است.
فشار خون بارداري در 10 درصد زنان سلياکي ديده شده است. هيچ کدام از اعضاي گروه کنترل چنين فشاري نداشته اند.
افزايش غير طبيعي عضلات رحمي در 10 درصد زناني که با سلياک دست و پنجه نرم مي کنند ديده شده است.
محدوديت رشد داخل رحمي ( شرايطي که در آن کودک با نرخ خوبي رشد نمي کند) در بيش از 6 درصد زنان سلياکي رخ داده اما در زنان گروه کنترل شده ديده نشده است.

بيماري سلياک يک بيماري مادام العمر است که درماني ندارد‎
آيا سلياک به فرزندتان منتقل مي شود؟
اين بيماري يک بيماري ژنتيک است و اين احتمال وجود دارد که فرزندتان نيز به آن مبتلا شود. براي مدتي محققان فکر مي‌کردند شيردهي مي‌تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد. اما در حال حاضر اين اطمينان وجود ندارد.
ديگر مطالعات نشان مي‌دهد که احتمال ابتلاي نوزاد به بيماري سلياک ممکن است تحت تاثير زمان و چگونگي اولين مصرف گلوتن باشد. اما چندان قابل استناد نيست.
افراد در هر سني دچار بيماري سلياک مي‌شوند و بهترين کار براي زنان باردار و جنينشان اين است که همچنان سبک زندگي و رژيم غذايي بدون گلوتن را در پيش گيرند.
کنترل علائم بيماري سلياک
بيماري سلياک يک بيماري مادام العمر است که درماني ندارد. اما افرادي که اين بيماري را دارند مي‌توانند با تداوم هميشگي رژيم غذايي بدون گلوتن، علائم خود را به طور موثر مديريت کنند.
گردآوري: بخش زناشويي بيتوته

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۶۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف استامینوفن باعث اختلالات رشدی‌ــ‌عصبی در کودک می‌شود؟

به گزارش خبرآنلاین ،این پژوهش که در «جاما نتورک» (JAMA Network) منتشر شد، داده‌های بیش از ۲.۴ میلیون کودک متولدشده در سوئد را از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۹ با پیگیری تا دسامبر ۲۰۲۱، تجزیه و تحلیل کرد.

ایسنا در خبری نوشت:بنابر گزارش نشریه «هیل»، متخصصان در نهایت به این نتیجه رسیدند که بین مصرف استامینوفن در دوران بارداری و اختلال‌های عصبی‌ــ‌رشدی ارتباطی وجود ندارد و این اختلال‌ها می‌تواند به عوامل دیگری مربوط باشد.

طبق گفته متخصصان، مقایسه شاخص خطر مطلق (absolute risk/ میزان وقوع یک بیماری خاص در یک جمعیت خاص در یک بازه زمانی مشخص) در کودکان ۱۰ ساله‌ای که در معرض استامینوفن قرار گرفته بودند، با افرادی که در معرض آن نبودند، نشان داد در مورد ابتلا به اوتیسم، این خطر ۱.۳۳ درصد در برابر ۱.۵۳ درصد بود. این میزان در ابتلا به ای‌دی‌اچ‌دی ۲.۴۶ درصد در برابر ۲.۸۷ درصد شد و در ابتلا به ناتوانی ذهنی این آمار به ۰.۷۰ درصد در برابر ۰.۸۲ درصد رسید.

از آنجا که تحلیل و بررسی اولیه نشان داد خطر ابتلا به اوتیسم، ای‌دی‌اچ‌دی و ناتوانی ذهنی در میان کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری استامینوفن مصرف کرده‌اند، کمی افزایش می‌یابد، متخصصان پژوهش دوم را روی خواهر و برادرها انجام دادند.

طبق تجزیه و تحلیل گروه کنترل خواهر و برادرهاــ که مصرف استامینوفن مادران هنگام بارداری یکی از آن‌ها و مصرف نکردن در بارداری دیگری را بررسی می‌کردــ هیچ ارتباطی بین اختلالات رشدی‌ــ‌عصبی و مصرف استامینوفن گزارش نشد.

به گزارش ایندیپندنت، این تحقیق نشان داد که بین مصرف استامینوفن و اختلالات رشدی‌ــ‌عصبی رابطه علت و معلولی وجود ندارد.

بر اساس نتایج این پژوهش، یک عامل یا علت خاص و یکتا نمی‌تواند به‌تنهایی این ارتباط را تبیین کند، بلکه عوامل متعددی مانند سلامتی والدین و مشخصه‌های جمعیت‌شناختی نظیر سن، جنسیت، تحصیلات، شغل، درآمد، محل زندگی و وضعیت اجتماعی‌ــ‌اقتصادی ممکن است به طور جداگانه یا در ترکیب با یکدیگر، بر ارتباط بین مصرف استامینوفن و بروز این اختلال‌ها تاثیرگذار باشند.

۲۳۳۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1894625

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ملی واکسیناسیون رایگان طیور بومی در خمینی‌شهر
  • علائم و عوارض بیماری کاوازاکی (فیلم)
  • ببینید | علائم و عوارض بیماری کاوازاکی
  • علائم و عوارض بیماری کاوازاکی + فیلم
  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ترین بیماری‌های کبدی چیست؟
  • بی حسی در اندام بدن که باید آن ها را جدی بگیرید
  • بیماری زنگ زرد در مزارع گندمان مشاهده نشد
  • مصرف استامینوفن باعث اختلالات رشدی‌ــ‌عصبی در کودک می‌شود؟