Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز به نقل از یورونیوز، به دنبال انتشار ویدئوی دستگیری ۱۵۱ دانش‌آموز فرانسوی در ماه نوامبر سال گذشته، برخی از این دانش‌آموزان روایت خود را از این دستگیری و رفتار پلیس با آنها با رسانه‌ها در میان گذاشته‌اند.

 

به گزارش «لوموند» یکی از این دانش آموزان که شکایت او از پلیس در حال رسیدگی است در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار شد، گفت: «آنچه ما در این ماجرا شنیدیم بسیار بدتر از آن چیزهایی بود که می‌توان در ویدئو دید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

در ویدئوی منتشر شده از این دانش آموزان، آنها را می‌بینیم که به دستور پلیس روی زمین زانو زده‌اند و دستهایشان را پشت سرشان نگه‌ داشته‌اند، تصویری که واکنش وسیعی در افکار عمومی فرانسه در پی داشت. در همین ویدئو صدای پلیس را می‌شنویم که خطاب به دانش‌آموزان می گوید: «خوب، این هم کلاس بچه‌های خوب».

 

همچنین یاسر دانش آموز ۱۷ ساله درباره دستگیری و شرایط نگهداریش در بازداشت گفت: «ما ۱‍۵ نفر در سلولی که برای ۵ نفر جا داشت، نگهداری می‌شدیم. ماموران پلیس‌ به ما می‌گفتند:‌ «هوی، عرب»، «هوی، سیاه». و نگهبان بازداشتگاه می‌گفت: اینجا شبیه باغ وحش توآوری (باغ وحشی در حومه پاریس) شده.»

 

رشیده، مادر یاسر می‌گوید: «در حومه پاریس این رفتارهای پلیس تقریبا عادی شده است. مثل اینکه سرنوشت ما است. ماموران پلیس هم مجازات نمی‌شوند. بچه‌های ما دیگر نمی‌دانند رفتار کردن با آنها به‌عنوان شهروند معمولی فرانسوی چه شکلی است. این چرخه جهنمی باید متوقف شود.»

 

یکی دیگر از دانش آموزان نیز شهادت داده است که هنگامی که به دستور پلیس روی زمین دراز کشیده بود با باتوم مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

 

خانواده‌های این دانش آموزان، انجمنی با عنوان «انجمن دفاع از جوانان مانتوآ» تشکیل داده‌اند تا مبارزه‌شان را علیه خشونت پلیس هماهنگ کنند. آنها خواستار همبستگی وسیع علیه این خشونت سازماندهی شده هستند.

 

با این حال در ۱۹ مه ۲۰۱۹، گزارش نظارتی پلیس درباره واقعه دستگیری دانش‌آموزان منطقه مانت-لا-ژولی ( Mantes-la-Jolie) در حومه پاریس، منتشر شد که می‌گوید پلیس هیچ اشتباهی انجام نداده و رفتار ناشایستی نداشته است.

 

خانواده‌های این دانش‌آموزان می گویند گزارش نظارتی پلیس بدون توجه به شهادت دانش آموزانی که در این واقعه دستگیر شده‌اند نوشته نشده و پلیس بدون توجه به روایت آنها، گزارش خود را منتشر کرده است.

 

 

گفتنی است این ماجرا به سال 2018 برمی گردد و معلوم نیست چرا اکنون که جنجال ها فروکش کرده دوباره رسانه های فرانسه دست به انتشار آن زده اند. طی آن ماجرا که همزمان با بالا گرفتن اعتراض‌ها علیه ماکرون، در فرانسه بود، حومه‌های شمالی و شرقی پاریس صحنه شدیدترین درگیری‌ها با سیاست‌های آموزشی دولت با پلیس ضد شورش بود.

 

ویدئوی این رویداد خشونت آمیز، توسط گروه «دیده‌بان خشونت‌های پلیس» منتشر شد. این ویدیو هزاران بار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و واکنش عمدتا خشمگینانه کاربران را برانگیخت. بسیاری از کاربران این تصاویر را با بازداشت‌های عراقی ها از سوی نظامیان آمریکایی مقایسه کردند.

 

بسیاری از دانش‌آموزان فرانسوی به تغییر قانون اخذ دیپلم دوره متوسطه و چگونگی ورود به دانشگاه، معترضند.

 

115

 

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ماکرون یورونیوز دانش آموز یورو فرانسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۶۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا دانش آموزان را ریشه توسعه در کشور عنوان کرد و گفت: افتتاح باشگاه «دانش آموزی خبرنگاران پلیس» از سوی فراجا و استفاده از ظرفیت عظیم دانش آموزان نشان داد، پلیس، در گسترش قانونمندی و نهادینه کردن هنجارها در جامعه به کودکان و نوجوانان بسیار امیدوار است.

به گزارش ایسنا، سردار دکتر سعید منتظرالمهدی در جلسه هیئت مدیره باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس با تاکید براینکه امروز پیشرفت و ترقی کشور بیش از هر عاملی به رشد و بالندگی دانش آموزان بستگی دارد چرا که کودکان و نوجوانان امروز، زنان و مردان آینده ساز کشور هستند، گفت: پلیس با راه اندازی «باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس» در نظر دارد تا علاوه بر حضور حداکثری و موثر دانش‌آموزان در انتشار اخبار نرم حوزه پلیسی و آگاهی بخشی به جامعه در موضوعات مختلف پیشگیرانه، حس اعتماد به نفس آنان را برای حضور در جامعه، تقویت کرده، افزایش دهد.

وی افزود: باورمندی به دانش آموزان و میدان دادن به آنان در راستای افزایش حس مطالبه‌گری و بهره گیری از انرژی مضاعف کودکان و نوجوانان در فرهنگ سازی و جهت دهی درست به ذهن و روان آنان با هدف تربیت شهروندانی قانونمند و قانون مدار، مهمترین دلایل آغاز به کار باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس است.

معاون فرهنگی اجتماعی فراجا سنین کودکی و نوجوانی را زمینی بکر و حاصلخیز دانست و گفت: هرچه در این زمین بکر، بذر آگاهی، علم، دوستی، مهربانی و پایبندی به قانون بکاریم، فردا جامعه ای آباد در امنیت و سلامت روانی و فیزیکی خواهیم داشت و اگر نسبت به این دوران حساس غفلت زده عمل کنیم، آینده‌ای دشوار و ثمره‌ای تلخ در انتظار کشور است.

منتظرالمهدی دانش آموزان را ریشه توسعه و موتور محرک کشور معرفی و خاطرنشان کرد: افتتاح باشگاه دانش آموزی خبرنگاران پلیس از سوی فراجا و بهره گیری از ظرفیت عظیم دانش آموزان نشان از این دارد که پلیس، در گسترش قانونمندی و نهادینه کردن هنجارها در جامعه به کودکان و نوجوانان بسیار امیدوار است، چراکه قرار است نسل جدید همزمان با ورود به جامعه، ارزش ها، بایدها و نبایدها را شناخته، در مسیر آن حرکت کند و عالمانه نسبت به دگرگونی‌های اجتماعی واکنش نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری پلیس، در پایان جلسه، معاون فرهنگی اجتماعی و سخنگوی فراجا طی احکامی جداگانه سرهنگ صمد عباسی را به عنوان رئیس هیئت مدیره، آزاده رضائی عادل را به عنوان مدیر عامل و همچنین سرهنگ مهدی سرپناه مهندس سعید کاتبی، دکتر محمدحسین الیاسی، شیما معتمد منفرد و ۲ نفر از مدیران باسابقه رسانه کشور را به عنوان اعضای هیئت مدیره باشگاه دانش آموزی پلیس منصوب کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشگامی پلیس در استفاده ازظرفیت دانش‌آموزان درگسترش قانون‌
  • پلیس؛ پیشگام بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانون‌مداری
  • کلاهبرداری از دانش آموزان در پوشش فروش سئوالات کنکور 
  • کلاهبرداری از دانش آموزان در پوشش فروش سوالات کنکور
  • پلیس پیشگام در بهره‌مندی از ظرفیت دانش‌آموزان در گسترش قانونمندی
  • چاقو کشی دختر دانش آموز علیه معلمان در انگلستان
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • باشگاه دانش آموزی خبرنگار پلیس، پیشگام در حوزه‌های انتظامی و انضباط اجتماعی است
  • باشگاه خبرنگاران دانش آموزی پلیس افتتاح شد
  • انتشار برای نخستین بار| سروده رهبر انقلاب و روایت ایشان از «وعده صادق»