Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@19:57:41 GMT

حال ناخوش فرش دستبافت خراسان جنوبی

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۶۵۴۶

حال ناخوش فرش دستبافت خراسان جنوبی

عضو پیوسته انجمن علمی فرش ایران گفت: از دست دادن نیروی انسانی در روستاها باعث شده است عمر فرش دست بافت در حال سپری شدن باشد و تجارت جهانی را از دست دهیم و دلیل این تنزل تنها مشکلات اقتصادی نیست بلکه از دست دادن هنرمندان و نیروی انسانی است.

به گزارش ایسنا، محمد صمیمی اول، امروز ۵ خرداد جاری، در نشست هم‌اندیشی کمیسیون گردشگری، اقتصاد هنر و اقتصاد ورزش اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: متاسفانه بنا به دلایل مدیریتی در سطح استان و کشور بضاعت ما تقلیل پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: خراسان جنوبی در سرشماری نفوس مسکن سال 1375 تعداد 18 هزار دار قالی در شهرستان‌های سربیشه، درمیان، بیرجند و خوسف بود داشتیم و در مجموع ما در منطقه 40 هزار دار قالی داشتیم و در حال حاضر این رقم به پنج هزار بافنده یعنی حدود 2500 دستگاه تقلیل پیدا کرده است.
عضو پیوسته انجمن علمی فرش ایران بیان کرد: بنابراین از سال 75 تاکنون حدود 80 درصد توان فنی و نیروی انسانی خود را از دست داده‌ایم.
صمیمی اول افزود: این نیروی انسانی که ما از دست داده‌ایم باعث شده است عمر فرش دست بافت در حال سپری شدن باشد برای مثال در دهه 40 سهم تجارت جهانی ما در فرش دست بافت 70 درصد بود و در حال حاضر این سهم به 28 درصد تنزل کرده است و دلیل این تنزل تنها مشکلات اقتصادی نیست بلکه از دست دادن هنرمندان و نیروی انسانی است.
وی گفت: مقوله تجارت چمدانی به صنعت فرش دستباف کمک خواهد کرد و باعث می‌شود محصولات به آسانی به بازار مصرف ورود پیدا کنند و هنرمندان استان نیز فعال تر شوند.
عضو پیوسته انجمن علمی فرش ایران بیان کرد: خراسان جنوبی یکی از نقاط 9 گانه فرش دستبافت در کشور است و منطقه قهستان در این زمینه قدمت 1100 ساله دارد، بنابراین باید افراد و نیروهای جوانی را که از روستاها مهاجرت می‌کنند، مدیریت کرده و از هنر آن‌ها در زمینه‌هایی مانند فرش بافی استفاده کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش دستبافت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۶۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت بالای مرکزی در زمینه پزشکی و تجهیزات درمانی

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، گفت: استان مرکزی در زمینه پزشکی ظرفیت‌های علمی و تجهیزات درمانی خوبی دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی عصر امروز در نشست با عوامل دانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت هفته سلامت، با اشاره به طرح توسعه بیمارستان ولیعصر (عج) اراک، اظهار داشت: طرح توسعه بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) اراک از 20 سال گذشته با اعتباری بالغ بر 400 میلیارد تومان آغاز شد و اکنون بعد از گذشت 20 سال بیش از هزار و 400 میلیارد تومان در این طرح هزینه شده و هنوز برای اتمام پروژه نیازمند اعتباراتی است.

وی افزود: پروژه بیمارستان ولیعصر (عج) به عنوان یک طرح بزرگ ملی، دغدغه حوزه بهداشت و درمان استان است و در دولت سیزدهم اقدامات موثری در جهت جذب اعتبارات برای تکمیل این طرح انجام شد اما تاخیر در تکمیل این طرح سبب فرسودگی بسیاری از بخش‌ها شد که این مهم هدر رفت سرمایه ملی را به دنبال دارد، بنابراین متولیان امر باید تمام تلاش خود را بکار بگیرند تا این طرح عظیم ملی در اسرع وقت تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی در ارتباط با کادرسازی و تربیت نیروی انسانی ماهر گفت: منشاء تحول در هر جامعه‌ای نیروی انسانی است و متولیان امر وظیفه دارند با سرمایه‌گذاری در این بخش زمینه توسعه و تحول کشور را فراهم کنند، چرا که نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمد، مهم‌ترین عامل پیشرفت و توسعه همه جانبه کشور به شمار می‌رود.

دری نجف‌آبادی عنوان کرد: وجود نیروهای پاکدست، دلسوز، کاردان و انقلابی می‌تواند شتاب بخش ارائه خدمات بهداشتی و درمانی باشد، بنابراین مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید نسبت به این مهم توجه ویژه داشته باشند، توسعه علمی، فناوری و پژوهشی بهداشت و درمان باید در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور جدی گرفته شود تا جمهوری اسلامی ایران در آینده‌ای نزدیک حرف‌های بسیاری در حوزه بهداشت و درمان در جامعه جهانی داشته باشد.

وی با تاکید بر راه اندازی دانشکده داروسازی در استان بیان کرد: استان مرکزی در زمینه پزشکی ظرفیت‌های علمی و تجهیزات درمانی خوبی دارد بنابراین باید راه‌اندازی دانشکده داروسازی در راستای تکامل زنجیره درمان استان در دستور کار قرار گیرد. همچنین با وجود فعالیت بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک به عنوان قطب درمان بیماری سرطان غرب کشور و بهره‌برداری از طرح توسعه بیمارستان حضرت ولیعصر(عج) لازم است راه اندازی دانشکده داروسازی با هدف تسریع در درمان بیماران مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی افزود: با توجه به توسعه بیمارستان آیت‌الله خوانساری اراک نیز لازم است معاونت پیشگیری، تحقیقاتی و بانک اطلاعاتی در این مجموعه درمانی ایجاد شود، همچنین لازم است بیمارستان آیت‌الله خوانساری با مراکز درمان سرطان بین‌المللی دنیا ارتباط برقرار کند و برای تامین نیروی انسانی این بیمارستان هم تلاش شود.

وی با اشاره به کمبود جمعیت جوان در استان مرکزی بیان کرد: استان مرکزی با جمعیت یک میلیون و 400 هزار نفری، از استان‌های پیر کشور است و اگر با این روند حرکت کنیم تا 10 سال آینده به وضعیت بحرانی می‌رسیم و نگرانی‌های زیادی در این خصوص وجود دارد بنابراین باید نرخ زاد و ولد در استان مرکزی به 2 و 3 درصد برسد تا کمبود جمعیت موجود استان جبران شود.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • ظرفیت بالای مرکزی در زمینه پزشکی و تجهیزات درمانی
  • کمبود ۱۰۰۰ نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان قم
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور / سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور/ سهم ۸ هزار نفری پرستاران در استخدام‌های جدید
  • کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور
  • گلایه رئیس سازمان نظام پرستاری از سهم اندک نیروی انسانی در آزمون استخدامی / ۱۰۰ هزار پرستار کم داریم
  • هر جا کار به دست مردم سپرده شد موفقیت به دست آمد
  • کمبود تخت و نیروی انسانی در بیمارستان‌های جنوب کرمان
  • تعیین نحوه تامین نیروی انسانی و امکانات سازمان سپند **
  • بازوی رباتیک جایگزین نیروی کار انسانی می‌شود + فیلم