Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدحسین ارسطوزاده امروز در گفت و گو با خبرنگار برنا در اهواز ضمن اشاره به فواید ایجاد موزه در شهرها، اظهار کرد: حفاظت، معرفی و پژوهش پیرامون ویژگی‎های بومی و نیز پرداختن به نقش ملی و بین‎المللی شهرها و جوامع از طریق موزه‎ها، باعث پایداری هویت و قوام شهرها است؛ این در حالی است که حُسن تعلق به مکان و ماندگاری نیز از دیگر نتایج ایجاد موزه‎های پویا و گویا می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان این‎ که موزه‎ها دارای این قابلیت هستند که بیانگر فرهنگ و هویت یک شهر یا منطقه و نیز حافظ و معرف عناصر و پدیده‎های ارزشمند آن شهر باشند، گفت: امروزه نگرش به موزه ‎ها فراتر از محلی صرفا برای نمایش اشیاء است و این مکان‎ها این قابلیت را دارند که مولفه‎های اجتماعی و فرهنگی ارزشمند جوامع را حفاظت و از فراموشی، تضعیف و نابودی آن‎ها جلوگیری کنند.

معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان افزود: از سوی دیگر، ایجاد موزه‎ها نقش مهمی در رونق گردشگری ایفا می‎کنند و با توجه به این‎ که رونق گردشگری نیز به نوبه خود موجب توسعه پایدار شهرها می‎شود، می‎توان ایجاد موزه‎ها را یکی از عوامل توسعه پایدار شهرها برشمرد.

ارسطو زاده به نمایش در آوردن ظرفیت‎های بومی، زیست‎ محیطی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرها که در ازای تاریخ بر اساس تجربه و معرفت عمیق در اقلیم و شرایط طبیعی مکان متبلور و شکل گرفته است را از دیگر کارکرد‎های اساسی موزه‎های شهر برشمرد و بیان کرد: بر همین اساس موزه‎ها شاهد زنده و پویایی برای الگو گرفتن در طرح‎های توسعه منطقه‎ای هستند.

او ادامه داد: در استان خوزستان، شوشتر شهری است تاریخی با آثار باستانی، معماری، مذهبی و طبیعی فراوان که از دیر باز مورد توجه گردشگران داخلی و جهانگردان خارجی بوده و پس از ثبت بناهای آبی تاریخی آن در فهرست میراث جهانی، بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

معاون میراث فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان توضیح داد: آنچه که در این میان کمبود آن همیشه در شهر شوشتر مشهود بوده و هست، فقدان موزه‌ای متناسب با ظرفیت‌‎ها و گویای سوابق درخشان این شهرستان است. این ‎رو طی تفاهم‎نامه‎ای میان اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان و شهرداری شوشتر مقرر شد تا براساس اقدامی مشترک ساختمان قدیم شهرداری شوشتر به موزه شهر تبدیل شود.

ارسطو زاده تاکید کرد: بدیهی است هر طرح توسعه‎ای برای مناطق باید منطبق و با احترام نهادن به توانمندی‎های تاریخی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیست انجام گیرد تا پایدار و پویا باشد.

او ادامه داد: در موزه‎های شهر می‎توان به موضوعات فرهنگی و اجتماعی‎ همچون زبان و گویش، باستان‎شناسی، پوشش و لباس، آداب و مراسم سنتی و مذهبی، موسیقی و مشاهیر، پرداخت. همچنین در موزه‎ها از بُعد اقتصادی می‎توان به شیوه‎های کسب درآمد و معیشت جوامع محلی توجه کرد، از دیدگاه کالبدی به سبک معماری، معماری همساز با اقلیم و مصالح بومی توجه کرد، و از بُعد زیست ‎محیطی نیز طبیعت، گونه‎های گیاهی و شیوه‎ تامین انرژی و تجارب موفق آن را مورد توجه قرار داد.

ارسطوزاده با بیان این ‎که با تعاریف گفته ‎شده، پر واضح است که همه شهرهای خوزستان واجد چنین ارزش‎هایی هستند، از همه متولیان شهری به ویژه فرمانداران، شهرداران و شوراهای اسلامی کلیه شهرستان‎ها خواست که در این مسیر گام بردارند و در عین حال بیان کرد: اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز ضمن استقبال از این فعالیت‎ها، نقش خود برای تحقق چنین اهدافی ایفا خواهد کرد.

لازم به ذکر است که ساختمان قدیم شهرداری شوشتر بین سال‎های 1310 تا 1315 توسط حاج محمدتقی معمارباشی که از معماران بزرگ و شناخته‎شده در سطح کشور بود، به همراه ساختمان کشتارگاه قدیم این شهرستان ساخته شد و جزو آخرین آثار معماری او محسوب می‎شود.

از جمله ویژگی‎های این بنا می‎توان به وجود بادگیر در آن اشاره کرد که آن را از سایر بناها متمایز می‎کند چرا که تعداد انگشت‎شماری ساختمان تاریخی در شوشتر دارای این ویژگی هستند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شهرداری موزه میراث فرهنگی ساختمان خوزستان شوشتر برنا خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۶۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است

یک کارشناس میراث فرهنگی گفت:‌ سنگلج حریم دارد و ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج مطابق قانون تخلف است.

به دنبال تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج و ابراز نگرانی‌هایی درباره تهدید سازه تماشاخانه سنگلج که در فهرست میراث ملی ثبت شده است، محمد سپنجی ـ کارشناس مطلعِ حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تخلف رخ‌داده با تخریب ساختمان کناری این تماشاخانه و احتمال ساخت سازه‌ای جدید، اظهار کرد: محله سنگلج به خاطر وسعتی که داشته، در دو فاز تعیین حریم شده است؛ یک بار به تاریخ ۳۰ مردادماه ۱۳۹۵ که حریم یکپارچه ۱۳ اثر تعیین شد و بار دیگر در تاریخ اول مهرماه ۱۳۹۷ که حریم ۶ اثر را تعیین کردند. در اصل ۱۹ اثر این محله از جمله تماشاخانه سنگلج دارای حریم یکپارچه است که در دو نقشه، حدود آن مشحض شده است، و بر همین اساس تخریب و قصد برای ساخت و ساز در جوار تماشاخانه سنگلج، تخلف به شمار می‌آید.

او ادامه داد: قطعا نقشه تعیین حریم ۱۹ اثر تاریخی سنگلج مطابق روال وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به اطلاع ۱۷ دستگاه ذی‌مدخل از جمله شهرداری رسیده است، بنابراین حتی اگر از میراث فرهنگی استعلامی گرفته نشده باشد، شهرداری باید نقشه‌های تعیین حریم را در اختیار داشته باشد و نباید با صدور مجوز موافقت می‌کرد.

این کارشناس ثبت میراث تاریخی گفت: اگر برای ساخت سازه‌ای جدید و حتی تخریب ساختمان قبلی مجوزی داده شده است، باید از این پس طبق نقشه حریم رفتار شود و اگر از این بابت متحمل خسارت شده و یا می‌شوند باید امضاکنندۀ آن مجوز، این خسارت را پرداخت کند.

سپنجی با اشاره به اظهاراتی درباره اینکه «تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج بدون اطلاع میراث فرهنگی صورت گرفته است»، گفت: وقتی حریم سنگلج از سال ۱۳۹۷ تعیین و ابلاغ شده، چگونه ممکن است بی‌اطلاعی رخ داده باشد!؟ روی آن نقشه که احتمالا شهرداری هم در اختیار دارد، محدوده‌ها و حریم آثار مشخص شده است. هرچند ساختمانی که تخریب شده دیوار به دیوار تماشاخانه سنگلج بوده و مسأله فراتر از این حرف‌هاست.

او همچنین یادآور شد: سال ۱۳۹۸ دستورالعمل اجرایی تعیین حریم آثار ملی از سوی سازمان وقت میراث فرهنگی ابلاغ شده است، که براساس آن، زمانی که پرونده حریم یک اثر به اداره کل ثبت و حریم در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فرستاده می‌شود، هیچ ارگان و نهادی اجازه پاسخگویی به استعلام‌ها و یا صدور مجوز را ندارد تا زمانی که حریم آن اثر، مصوب و از سوی وزیر میراث فرهنگی ابلاغ شود. پس از آن می‌توانند طبق ضوابط مندرج درباره حریم اثر، اقدام کنند. از طرفی، طبق همین دستورالعمل اگر حریم اثر یا آثار مشخص نشده باشد، باید با توجه به ارتفاع اثر تاریخی، محدوده حریم را دو برابر ارتفاع درنظر گرفت و بر آن اساس اقدام کرد. چطور می‌شود از دستورالعملی که از سال ۱۳۹۸ ابلاغ شده است، اطلاعی نداشته باشند و آن را بهانه تخریب کنند؟

سپنجی تاکید کرد:‌ اکنون برای هر نوع ساخت‌وسازی در حریم محله و تماشاخانه سنگلج باید براساس نقشه حریم اقدام شود.

پریسا مقتدی ـ مدیر تماشاخانه سنگلج ـ چندی پیش درباره اتفاقی که در مجاور این تماشاخانه درحال وقوع بود، توضیح داد: اواخر سال گذشته مطلع شدیم این ساختمان تخلیه شده و قرار است نوسازی شود، نه اینکه تخریب شود. از همان موقع تماس‌هایی با آقای نادعلی ـ رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر ـ داشتیم و از طریق آقای نظری ـ مدیر کل هنرهای نمایشی ـ به وزیر ارشاد و وزارتخانه اطلاع داده و موضوع توسعه تماشاخانه سنگلج  پیگیری شد.

او ابراز تاسف کرده است که از حدود یک هفته قبل متوجه شده‌اند در ساختمان مجاور تماشاخانه به جای بازسازی، تخریب صورت می‌گیرد و در ادامه اظهاراتش که برای رسانه‌ها فرستاده شده، گفته است: حدود ۷ تا ۱۰ روز پیش متوجه شدیم که موضوع، نوسازی نیست و دارد تخریب صورت می‌گیرد. خیلی نگران شدیم. بحث الحاقی در این مرحله اولویت نبود تا اینکه از طریق مدیر کمیته هنر کمیسیون فرهنگی شورای شهر، مطلع شدیم که تلاش‌هایی شده و ارتباطاتی با شهردار محترم گرفته شده است.

پس از این توضیحات، کاظم نظری ـ مدیرکل هنرهای نمایشی ـ به برخی رسانه‌ها گفت که وزیر ارشاد در جریان تخریب ساختمان کناری تماشاخانه سنگلج قرار گرفته است و متوجه شدیم شهرداری تهران بدون هیچ‌گونه هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دست به این اقدام غیراصولی و غیرقانونی زده است.

وزارت میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی تهران هنوز درباره اتفاق رخ‌داده برای تماشاخانه سنگلج که قدیمی‌ترین سالن فعال در تئاتر تهران است و در سال ۱۳۸۸ به شماره ۲۷۴۶۹ در فهرست میراث ملی ایران ثبت شده، واکنشی نداشته است. ایسنا پیگیر است تا در این‌باره با مسئولان مربوطه گفت‌وگو داشته باشد.

تماشاخانه سنگلج در سال ۱۳۴۴ همزمان با برگزاری جشنواره نمایش‌های ایرانی در ضلع جنوبی پارک شهر  در حالی افتتاح شد که آن سال‌ها با تصمیم شورای تئاتر ـ به عنوان مجموعه تصمیم‌گیر ـ مقرر شد این مکان تنها به آثار ایرانی اختصاص یابد، اما از ابتدای دهه ۵۰ و رونق نداشتن تولیدات حرفه‌ای با محوریت نمایش‌های ایرانی، با نمایش «بازرس» به کارگردانی مرحوم عزت‌الله انتظامی میزبان آثار غیرایرانی هم شد.  

طرح گسترش تماشاخانه سنگلج نیز از دهه ۹۰ مطرح و نامه درخواستی با امضای حدود ۴۰۰ هنرمند تئاتر به شهرداری تهران ارجاع داده شد تا ساختمان کناری «سنگلج» که یکی از ساختمان‌های اداره حقوقی شهرداری است، تغییر کاربری بدهد و به اهل تئاتر واگذار شود. اجرای این طرح در طول یک دهه مدام به تاخیر افتاد تا اینکه پریسا مقتدی، مدیر این تماشاخانه در سال ۱۴۰۰ اعلام کرد که به دلیل تغییرات اعضای شورای شهر، این طرح اجرایی نشده است. اکنون بنای تاریخی سنگلج نه تنها گسترش نیافته که ادامه حیات آن با احتمال ساخت و ساز جدید و با توجه به لرزش‌هایی که تن کهنه این تماشاخانه روزانه تجربه می‌کند، به مخاطره افتاده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خواهر لاتین‌تبار اصفهان؛ شهر میادین و دروازه دنیای جدید
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • کنفرانس بین‌المللی موزه‌ها در اردبیل برگزار شد+فیلم
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • موزه ها گنحینه فاخر علم و هویت ایرانیان هستند
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • ضرغامی: موزه ملی فرقی با موزه لوور ندارد
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی