Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@22:31:48 GMT

چرا خودرو ارزان شد؟

تاریخ انتشار: ۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۸۹۷۰۱۸

چرا خودرو ارزان شد؟

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، شهرام میرآخورلو قیمت خودرو در بازار را همانند هر کالای دیگر تابع عرضه و تقاضا اعلام کرد و گفت: میزان تولید شرکت‌های خودروساز در سال ۱۳۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل به واسطه مشکلات ایجاد شده در تأمین قطعات مورد نیاز خطوط تولید با کاهش ۳۸ درصدی مواجه بوده است.

وی تعلل شورای رقابت در اعلام قیمت‌های جدید در خردادماه سال گذشته و در ادامه بروز اخبار و گزارش‌هایی دال بر آزادسازی قیمت خودرو را موجب افزایش انتظارات تورمی و انتقال تقاضای آتی به حال دانست و اظهار کرد: از سوی دیگر نقدینگی قابل توجه موجود در سطح جامعه و ترجیح مردم به تبدیل نقدینگی به کالا به‌دلیل افزایش چشمگیر قیمت طلا، مسکن، ارز قاچاق و… به همراه انتقال تقاضای اشباع نشده خودرو‌های وارداتی منتج از افزایش قیمت به سمت کالای جانشین تولید داخل و همچنین افزایش تقاضای سفته‌بازی و واسطه‌گری خودرو در بازار، موجب عدم تعادل عرضه و تقاضا و در نتیجه افزایش قابل ملاحظه قیمت بازار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اضافه کرد: موضوع فروش فوری در سقف ۲۰ درصد تولید روزانه شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به قیمت‌های حاشیه بازار، براساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار و ابلاغ آن از سوی معاونت امور صنایع وزارت صنعت در جهت مدیریت فضای روانی و متعاقباً کاهش قیمت بازار صورت گرفت و نتایج حاصل از رصد نوسانات قیمت خودرو‌های پرمصرف در بازار منتهی به پایان اسفند ماه سال گذشته مؤید کاهش متوسط ۱۰ درصدی سطح قیمت بازار در مقایسه با زمان آغاز طرح (ابتدای بهمن ۹۷) بوده است.

میرآخورلو بیان کرد:، اما به علت تغییرات مجدد نرخ ارز و اثر آن بر تقاضای واسطه‌گری و سفته‌بازی کالا‌های سرمایه‌ای و عدم ثبات متغیر‌های کلان اقتصادی، شاهد تأثیر مداوم و متوالی کاهش قیمت‌های بازار طی هفته‌های اخیر نبوده‌ایم.

وی افزود: مضافاً امسال نیز با تغییرات متغیر‌های مؤثر در بهای تمام شده خودرو نظیر مالیات، بیمه، دستمزد، شماره‌گذاری و… موضوع منجر به تغییر بهای کارخانه و متعاقباً نرخ بازار شد.

طبق اعلام وزارت صنعت، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: این سازمان در راستای ایفای وظایف و تکالیف قانونی و در راستای صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان همواره تلاش دارد ضمن مشارکت فعال و طرح پیشنهادات مناسب در جلسات کمیته خودرو به عنوان مرجع سیاست‌گذار و استقرار نماینده مقیم در محل کارخانجات ایران خودرو و سایپا جهت رصد مستمر نحوه عملکرد و ایفای تعهدات، وفق قوانین و مقررات موضوعه در خصوص تخلفات احرازی نیز برخورد مؤثر معمول و پرونده‌های تخلف متشکله برای سیر مراحل رسیدگی به سازمان تعزیرات حکومتی منعکس شده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: قیمت خودرو گرانی خودرو خودروسازان بازار خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۷۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا

محمد کشتی‌آرای - نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلای داخلی اظهار کرد: بازار‌های جهانی همچنان در مسیر صعودی خود با سرعت قابل توجهی در حرکت است؛ این هفته نیز همچون روال یک‌ماهه اخیر، قیمت طلا در بازار‌های جهانی رو به افزایش گذاشته و در این مسیر صعودی باقی مانده است؛ به گونه‌ای که هر اونس جهانی طلا با ٣۶ دلار افزایش به ٢٣٧٩ دلار رسید. این درحالی است که ابتدای هفته هر اونس طلای جهانی ٢٣۴٣ دلار قیمت داشت.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: علیرغم افزایش قیمت در بازار‌های جهانی، همچنان قیمت‌ها در بازار‌های داخلی کاهشی طی شده است؛ هرچند که در ابتدای هفته برای ساعاتی شاهد افزایش قیمت جهانی انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا بودیم، اما این روند چندان طولی نکشید و روند کاهشی قیمت‌ها طی شد.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین قیمت سکه و طلا در بازار در پایان هفته (آخرین معاملات روز گذشته/پنجشنبه) و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۴٠٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته، در آخرین معاملات دیروز به ۴۴ میلیون و ٩٠٠ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم نیز با ٨٠٠ تومان کاهش به ۴١ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه هریک با ۵٠٠ هزار تومان کاهش نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات پایانی هفته، به ترتیب ٢۶ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان و ١۶ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان تعیین قیمت شدند. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ٧٠٠ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به ابتدای هفته در آخرین معاملات هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

این کارشناس بازار سکه و طلا خاطر نشان کرد: روند صعودی قیمت طلا در بازار‌های جهانی، قیمت طلا در بازار‌های داخلی را تحت تأثیر قرار داده و اجازه نداد روند کاهشی که در اوایل هفته داشت، ادامه یابد. هر مثقال طلای ١٧ عیار روز پایان هفته ١۶ میلیون و ۶۵٠ هزار تومان قیمت داشت. هر گرم طلای ١٨ عیار، اما حدود ۶٠ هزار تومان افزایش در آخرین معاملات روز پنجشنبه سه میلیون و ٨۴٣ هزار تومان مبنای معاملات مصنوعات طلا قرار گرفت.

کشتی‌آرای در رابطه با آخرین وضعیت حباب سکه نیز گفت: باتوجه به افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی، بهای سکه در بازار داخل به رقم واقعی خود نزدیک‌تر شده و حباب آن کمی تخلیه شده است. براساس آخرین معاملات پایانی هفته، هر قطعه سکه دارای هفت میلیون و ٢٠٠ هزار تومان دارای حباب است که به نسبت اوایل هفته که در کانال هشت میلیون تومان بود، کاهش یافته است. در مجموع جز روز‌های ابتدایی هفته که قیمت‌ها کمی هیجانی بالا رفت، در طول هفته بازار به آرامش رسید و حباب سکه و قیمت انواع قطعات سکه کاهشی شد.

دیگر خبرها

  • رکورد تاریخی قیمت جهانی طلا
  • مرغ ارزان شد/ قیمت جدید را ببینید
  • جنجال‌ها بر سر افزایش قیمت پژو پارس؛ حق با چه کسی است؟
  • (عکس) تویوتا کمری محبوب ایرانیان ارزان‌تر از چینی‌های بازار ایران!
  • میزان افزایش قیمت خودرو با شروع بهار؛ به طور میانگین چقدر گرانی داشتیم؟
  • قیمت محصولات ایران‌خودرو پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳؛ قیمت ارزان‌ترین سواری ایرانخودرو در بازار
  • فولکس‌واگن‌های ارزان‌قیمت آماده ورود به بازار
  • افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت پژو پارس درب کارخانه/ دلار در مرکز مبادله ثابت مانده است/ جا برای خودرو‌های وارداتی در بنادر نداریم/ واکنش رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به واگذاری پرسپولیس به بانک‌ها
  • قیمت رانا در بازار امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • آخرین قیمت طلا و سکه در بازار