Web Analytics Made Easy - Statcounter

با پیگیری خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی و هشدار ارائه شده در زمینه هجوم ملخ‌ها به اراضی کشاورزی کاخک گناباد، تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد. ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، پس از انتشار خبری در خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی تحت عنوان «ملخ‌ها به کاخک گناباد هجوم آوردند» این موضوع بلافاصله در دستور کار فرمانداری گناباد قرار گرفت و با پیگیری‌های خبرنگار خبرگزاری تسنیم جلسه‌ای با حضور فرماندار، مسئول مدیریت بحران و نهادهای مربوطه در فرمانداری گناباد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه موضوع هجوم ملخ‌ها به بخش‌های مختلف شهرستان گناباد مورد بررسی قرار گرفت که  علی رحیمی؛ مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گناباد طی گزارشی با اشاره به اینکه ملخ‌های موجود در شهرستان بومی بوده و تهدید جدی محسوب نمی‌شوند اظهار داشت: ملخ کوهان‌دار تاغ که به رنگ سبز است و فقط از بوته‌های تاغ تغذیه می‌کند به هیچ محصول کشاورزی صدمه نمی‌زند.

وی ادامه داد: ملخ‌های خسارت‌زا شامل ملخ مراکشی و ایتالیایی هستند که در سال جاری در اطراف روستاهای «زیبد»، «کمرزیارت»، «عزیزآباد»، «عمرانی»، «دیزآب» با توجه به خشک شدن‌های مراتع به بندسارها و زمین‌های کشاورزی هجوم می‌برند که در چندین نقطه مثل عمرانی، عزیزآباد و کمرزیارت کانون‌کوبی انجام شده و با کشاورزان هماهنگی لازم به عمل آمده و طعمه مسموم در اختیارشان قرار می‌گیرد، تا محصولاتشان از حضور ملخ ها در امان باشد.

مدیر حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گناباد  تصریح کرد: ملخ پروازی که شب‌ها اطراف چراغ‌های برق جمع می‌شوند به نام «اسفیگنوتوس» مشهورند که سیر تکاملی تغذیه آنها در مراتع انجام شده و هیچ آسیبی به باغات و مراتع نمی‌زنند.خوشبختانه ملخ مهاجر آسیایی هنوز به منطقه وارد نشده است.

آفت ملخ در استان اردبیل مهار شده استملخ‌های مهاجم در برخی مناطق اصفهان؛ جهاد کشاورزی: ملخ‌های رؤیت‌شده بومی هستندخطری از جانب «ملخ‌ها» قم را تهدید نمی‌کند

در این جلسه کارشناسان محیط زیست نیز نظرات خود را در خصوص سم پاشی و نحوه مقابله با این آفات اعلام کردند.

همچنین حامد قربانی فرماندار گناباد نیز در این جلسه با اشاره به برطرف کردن دغدغه و نگرانی کشاورزان از حضور حشرات مضر از جمله ملخ که در چند روز اخیر که در برخی مناطق مشاهده گردیده‌اند اظهار داشت: با قید فوریت کانون‌ها و جاهایی که بر مبنای تجربه، نقاط آسیب‌زا باشد را شناسایی و در زمینه سموم لازم همکاری با کشاورزان به نحوی شایسته برنامه ریزی شود که خساراتی در حوزه گندم ایجاد نشود.

وی با اشاره به اینکه احتمال دارد سمومی که در محیط زیست پخش می‌شوند زیست سایر حیوانات، پرندگان و نیز در حوزه  زنبورداران آسیب وارد کند بیان داشت: در صورت لزوم سم‌پاشی باید توسط دستگاه‌های ذیربط صورت پذیرد.

فرماندار گناباد ضمن تایید نظر کارشناسان حوزه جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه تهدیدی برای کشاورزان وجود ندارد در زمینه مقابله با حضور ملخ‌ها در شهرستان اظهار داشت: در راستای مقابله با طغیان احتمالی ملخ تاکنون دو جلسه در شهرستان در ستاد مدیریت بحران تشکیل و تصمیمات اتخاذ شده که در جلسه اول که در نیمه اردیبهشت ماه بوده اقدامات خوبی انجام شده و این اقدامات سبب شد در حال حاضر مشکل خاصی در حوزه طغیان ملخ در شهرستان وجود نداشته باشد.

انتهای پیام/ ع

R41347/P1494/S6,1188/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۷۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت از باغداران با برگزاری دوره آموزشی مدیریت آفات پسته

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، بنا بر اعلام روابط عمومی اداره جهاد کشاورزی شهرستان زارچ: دوره آموزشی مدیریت آفات پسته با حضور عسگری به عنوان مدرس و جمعی از بهره برداران در چرخاب کهنه شهرستان زارچ برگزار شد.

 

 باتوجه به نصب تله فرمونی چوبخوار جهت ردیابی و پایش تله‌ها به صورت هفتگی و تشخیص زمان پیک آفت و بازدید‌های میدانی توسط کارشناسان تولیدات گیاهی و مشاهده آفات پسته در این راستا دوره آموزشی مدیریت آفات پسته برگزار شد.

 

در این کلاس که با استقبال باغداران همراه بود، راهکار‌های تشخیص، پایش و مدیریت آفات مهم پسته از جمله چوبخوار، سنک، گوموزو... ارائه شد، همچنین، توصیه‌های کاربردی برای اعمال مدیریت یکپارچه آفات با استفاده از روش‌های زراعی و شیمیایی و نکاتی در مورد تغذیه به باغداران ارائه گردید.

 

هادی کریمی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زارچ اظهار کرد: این اقدامات در راستای حمایت از باغداران و افزایش تولید پایدار محصول پسته در این منطقه صورت گرفته است، امیدواریم با همکاری باغداران و اجرای به‌موقع اقدامات مدیریتی، بتوانیم از خسارات ناشی از آفات پسته جلوگیری کنیم.

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۱ درصدی مصوبات سفر رییس جمهور در حوزه آبرسانی گناباد
  • میزان برداشت سالانه آب در خراسان رضوی بیش از ۱۴ هزار لیتر در ثانیه است
  • جهاد کشاورزی نیشابور رتبه نخست ارزیابی عملکرد در خراسان رضوی
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس
  • شکسته شدن رکورد جوجه ریزی سالانه مرغداری‌های شهرستان زاوه
  • آغاز برداشت غلات از مزارع فراشبند
  • بنگاه داری بانکها از آفات بزرگ مسکن کشور است
  • آغاز مسابقات مهارت لوازم اندازه گیری منطقه ای خراسان رضوی در حوزه نصب کنتور تکفاز
  • حمایت از باغداران با برگزاری دوره آموزشی مدیریت آفات پسته