Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، لیلا محبی کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز، گفت: «هیستیدین» به طور طبیعی به مقدار زیادی در بعضی از گونه‌های ماهیان وجود دارد که در اثر عمل آنزیم‌ها تبدیل به هیستامین می‌شود.

وی با بیان اینکه مسمومیت هیستامینی ناشی از مصرف ماهی، یک مسمومیت شیمیایی غذایی است که در اثر خوردن ماهی فاسد یا آلوده به باکتری ایجاد می‌شود، توضیح داد: این نوع مسمومیت اغلب دوره کمون کوتاهی دارد و نشانه‌های آن به سرعت ظاهر می‌شود؛ به طوری که بین چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف غذای سمی خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محبی ادامه داد: در این صورت مزه تند فلفل مانند بعد از قرار گرفتن غذا در دهان احساس شده و اغلب پنج دقیقه پس از صرف غذا سایر علایم مانند جوش صورت، اسهال، سرخ شدن، عرق کردن و سردرد ظاهر می‌شود.

این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی نگهداری ماهی پس از صید در درجه حرارت پایین را مهم‌ترین راه کنترل تولید باکتریایی هیستامین بیان کرد و افزود: باکتری‌های تولیدکننده هیستامین اغلب در آبشش، روده و پوست ماهی وجود دارد و در درجه حرارت بالا منجر به تهاجم باکتری به بافت عضلانی می‌شود، بنابراین تخلیه امعا و احشاء و سرد کردن سریع ماهی باعث می‌شود فرآیند تشکیل هیستامین صورت نگیرد.

محبی گفت: از آنجا که خراش و بریدگی در سطح بدن ماهی در هنگام حمل و نقل موجب آلوده شدن گوشت ماهی می‌شود؛ باید در هنگام خرید ماهی‌های سالمی انتخاب شود که در پودر یخ نگهداری شده اند.

توصیه دیگر این کارشناس ارشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی، پرهیز از یخ زدایی و انجماد مکرر ماهی بود.

او یادآور شد: هیستامین در صورت تولید در بدن ماهی در اثر انجماد یا پختن از بین نمی‌رود، بنابراین تنها با رعایت نکات ایمنی می‌توانیم از تولید آن جلوگیری کنیم.
انتهای پیام/م

مسمومیت با هیستامین در اثر مصرف ماهی 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تغذیه اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۸۹۸۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

ریزش مو می‌تواند به دلایل مختلفی مانند کمبود‌های تغذیه ای، اختلالات ژنتیکی، عدم تعادل هورمونی، برخی داروها، اختلالات خودایمنی، عفونت ها، استرس یا پیری طبیعی ایجاد شود. «آلوپسی» اصطلاح پزشکی برای ریزش مو است و هر کسی اشکال مختلفی از آلوپسی را تجربه می‌کند.

به گزارش ایسنا، «آلوپسی آندروژنیک»، شایع‌ترین نوع ریزش موی پیش‌رونده است و معمولاً به عنوان ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه شناخته می‌شود. در مردان، این ریزش مو بیشتر در قسمت تاج سر و جلوی سر اتفاق می‌افتد و می‌تواند منجر به طاسی کامل در آن نواحی شود، در حالی که زنانی که این نوع ریزش مو را تجربه می‌کنند، شاهد نازک شدن مو در سرتاسر سر به‌ویژه در اطراف قسمت مرکزی هستند. اگر زنان از آلوپسی آندروژنیک رنج ببرند به ندرت شاهد طاسی کامل خواهند بود.

وب‌سایت شِیپ (Shape) در گفتگو با دو متخصص تغذیه از آن‌ها خواسته است تا بهترین خوراکی‌ها که به سلامت مو کمک می‌کنند را نام ببرند.

نقش تغذیه در سلامت مو

«آماندا ساوسدا»، کارشناس تغذیه می‌گوید غذایی که می‌خورید و نمی‌خورید، برای حفظ سلامتی‌تان کلیدی است که سلامتی مو نیز قسمتی از آن است. او قبل از اینکه از غذای خاصی نام ببرد، توصیه می‌کند مطمئن شوید بدنتان روزانه مقدار کالری کافی را دریافت می‌کند. به گفته ساوسدا، بدن برای رشد مو و تولید هورمون‌های مورد نیاز برای موی سالم به انرژی نیاز دارد.

بر اساس اطلاعات حاصل از گزارش کتابخانه ملی پزشکی در انگلیس، یک زن بالغ به طور متوسط به حدود ۲۰۰۰ کالری در روز نیاز دارد. علاوه بر انرژی، مواد مغذی که از طریق غذا دریافت می‌کنیم نیز تاثیر مستقیمی بر سلامت مو‌ها دارند.

«فرانسیس لارگمن رات»، متخصص تغذیه می‌گوید: مو‌ها از پروتئین به‌ویژه کراتین ساخته شده‌اند، بنابراین منطقی است که ما باید مقدار کافی پروتئین را در رژیم غذایی خود برای حمایت از رشد موی سالم مصرف کنیم.

سایر مواد مغذی مورد نیاز برای مو‌های سالم عبارتد از روی، اسید‌های چرب امگا ۳، اسید فولیک، ویتامین ب ۶، ویتامین ب۱۲، ویتامین سی، ویتامین دی، منیزیم و بیوتین.

لارگمن رات در ادامه افزود: این ویتامین‌ها و مواد معدنی در رشد سلول‌های جدید نقش دارند و مو‌های ما بدون آن‌ها نمی‌توانند رشد کنند. همچنین مطالعات نشان داده‌اند که وقتی مصرف کربوهیدرات محدود شود می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

غذای شماره یک برای سلامت مو

هم ساوسدا و هم لارگمن رات از ماهی سالمون مخصوصا نوع آزاد و غیرپرورشی آن به عنوان غذای شماره یک برای سلامت مو یاد می‌کنند. لارگمن رات می‌گوید: این نوع ماهی، پروتئین باکیفیتی از جمله کلاژن دریایی، امگا ۳ و روی را برای بدن تامین می‌کند که همگی از مواد مغذی مهم مرتبط با سلامت مو به شمار می‌روند.

علاوه بر این کمبود ویتامین دی ممکن است با ریزش مو همراه باشد به همین دلیل مهم است که آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

لارگمن آرت توصیه می‌کند دوبار در هفته ماهی سالمون بخورید و از خوردن پوست آن غافل نشوید، زیرا مملو از کلاژن است که به سلامت مو کمک می‌کند.

سایر غذا‌های عالی برای سلامت مو

بادام: بادام سرشار از پروتئین گیاهی است. لارگمن رات همچنین اشاره می‌کند که بادام حاوی سطوح بالایی از آهن و منیزیم است که آن را به یک غذای عالی برای سلامت مو تبدیل می‌کند.

گردو: گردو نیز یک منبع گیاهی عالی از اسید‌های چرب امگا ۳ است و حاوی مقدار زیادی پروتئین، فیبر و منیزیم است که همگی به حفظ فرم مو‌ها کمک می‌کنند.

تخم مرغ: تخم مرغ منبع با ارزشی از پروتئین است که به سلامت مو کمک می‌کند. به گفته لارگمن رات هر ۶ گرم تخم مرغ پروتئینی با استاندارد طلایی را ارائه می‌دهد (ارزش بیولوژیکی بالا با هر ۹ اسید آمینه ضروری). علاوه بر این، تخم مرغ منبع عالی ویتامین ب۱۲ و بیوتین، ۴۴ واحد بین‌المللی ویتامین دی و آنتی اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین است.

مرکبات: کاسه میوه خود را با پرتقال، نارنگی، گریپ فروت و لیمو پر کنید، به گفته لارگمن رات، همه آن‌ها مملو از اسید فولیک هستند. اسید فولیک برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است که اکسیژن را به سلول‌های اطراف بدن از جمله پوست سر می‌رساند.

ساوسدا نیز خاطر نشان می‌کند این میوه‌ها سرشار از ویتامین سی هستند که به ساخت کلاژن کمک و مو‌های سالم را تقویت می‌کند.

مرغ: اگر ماهی سالمون دوست ندارید یا به هر دلیلی به راحتی در دسترستان نیست، همچنان می‌توانید مو‌های فوق‌العاده سالمی داشته باشید. ساوسدا می‌گوید که پروتئین مرغ جایگزین خوب ماهی برای دریافت کلاژن است. همچنین می‌توانید از استخوان‌های مرغ برای تهیه آب مرغ به‌عنوان منبع کلاژن استفاده کنید.

حبوبات: حبوبات مانند لوبیا و عدس یکی دیگر از منابع عالی پروتئین گیاهی و همچنین حاوی ویتامین ب و آهن هستند. ساوسدا خوردن منظم آن‌ها را برای رشد مو‌ها توصیه می‌کند.

غذا‌هایی که مصرف آن‌ها برای داشتن مو‌های سالم باید محدود شود

مانند هر جنبه دیگری از سلامتی، بهتر است برخی از مواد غذایی را در حد اعتدال یا کم استفاده کنیم. به گفته ساوسدا، غذا‌های التهاب‌آور در رتبه اول قرار دارند و بهتر است مصرف آن‌ها را تا حد امکان محدود کنید. این به این معنی است که شیرینی یا غذا‌های فوق فرآوری‌شده را زیاد نخورید. او می‌گوید: این نوع غذا‌ها اغلب فاقد مواد مغذی هستند و برای قند خونتان نیز مناسب نیستند.

ساوسدا افزود اگرچه که می‌توانید غذا‌های مورد علاقه خود را که مواد مغذی کمتری دارند بخورید، اما اگر سلامت موهایتان برایتان مهم است، بهتر است از میزان مصرف آن‌ها آگاه باشید.

لارگمن رات همچنین خاطرنشان می‌کند ارزش همه ماهی‌ها در مورد سلامت مو با یکدیگر برابر نیست. او می‌گوید در حالی که ماهی‌های غنی از امگا ۳ برای سلامت مو بسیار عالی هستند، اما از مصرف ماهی‌هایی با سطح جیوه بالا مثل ماهی تن پرهیز کنید. جیوه یک فلز سنگین است که پس از انباشته شدن در بدن می‌تواند باعث ریزش مو شود.

عوامل سبک زندگی برای سلامت مو‌ها

علاوه بر همه موارد فوق، برای تقویت و حفظ سلامت مو به یک سبک زندگی سالم هم نیاز دارید.

لارگمت رات می‌گوید قبل از هر چیز مطمئن باشید که بدنتان سیراب است. او اشاره می‌کند که پوست خشک به خشکی مو منجر می‌شود که می‌تواند آن را شکننده و مستعد آسیب کند. همچنین از دنبال کردن رژیم‌های غذایی یویویی (رژیم‌های غذایی که مرتب در حال افزایش و کاهش کالری و مواد مغذی هستند) که می‌توانند به ریزش مو منجر شوند، خودداری کنید.

ساوسدا همچنین اضطراب را عامل بزرگی در کاهش سلامت مو می‌داند. مدیریت اضطراب به‌ویژه استرس‌های پنهان، برای داشتن مو‌های سالم مهم است. اضطراب پنهان، همان استرس مزمنی است که به آن عادت می‌کنید، اما همچنان وجود دارد و می‌تواند سطح کورتیزول را افزایش دهد و بر چرخه رشد مو تاثیر می‌گذارد.

هر دوی این متخصصان همچنین تاکید دارند که مراقبت کافی از مو نیز ضروری است، به این معنی که حالت دادن مو‌ها با گرما را محدود کنید و هنگام استفاده از ابزار‌های حرارتی، همیشه از محصولات محافظ گرما استفاده کنید. همچنین ممکن است اقداماتی، چون خوابیدن روی یک بالش ساتن و خشک کردن مو‌ها با حوله «مایکروفایبر» (Microfiber) که برای محافظت از تار‌های مو طراحی شده‌اند، مفید باشد.

دیگر خبرها

  • فاجعه بزرگ در سردخانه یک فروشگاه زنجیره‌ای در زاهدان
  • کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟
  • مواد غذایی که برای سلامت مو مفیدند
  • غذاهای دریایی از دست می‌روند
  • در چه صورت با مصرف قهوه مسموم می‌شویم؟
  • ۶ نهاوندی با مصرف قارچ سمّی مسموم شدند
  • ۵ راهکار طلایی برای لاغری و کاهش مصرف تنقلات ناسالم
  • مزایا و معایب خام‌خواری را بدانیم
  • مزایا و معیاب خام‌خواری را بدانیم
  • از برداشت قارچ‌های خودرو جدا خودداری کنید